3.5.2024 | Svátek má Alexej


Upozornění

Litujeme, ale tato diskuse byla uzavřena a již do ní nelze vkládat nové příspěvky.
Děkujeme za pochopení.

Zobrazit příspěvky: Všechny podle vláken Všechny podle času
Haui1 10.3.2008 10:39

Re: Poznat podmět, předmět, přívlastek a přísudek

Souhlasím s vámi, že je potřeba znát podmět, přísudek a pár dalších členů. Ale nepotřebuji vědět, jestli je přívlastek těsný, vázaný, podmět vyjádřený nebo nevím jaký jiný. A pro správné vyjadřování to vůbec není zapotřebí. Ve výuce českého jazyka se klade důraz na úplně zbytečné a pro normální život naprosto nepodstatné věci. Dítě pak sice možná rozezná větné členy, ale neumí dát dohromady kloudnou větu, o slohové práci ani nemluvím. Kdysi, když byl žák vyvolán, dostal otázku a musel na dané téma plynule hovořit, pokud to bylo slabé, dostal od učitele doplňující otázky. V dnešní době jen stojí, kouká a čeká, nač se ho učitel bude ptát. Děs.

maj 27.4.2007 14:01

Re: Člověče český, chceš-li se trochu naučit česky . . .

pravda

Jijen 20.4.2007 10:10

Jazyky

Souvislost, ne pitvani. To nepridava na kvalite ani pisemne, ani ustni. V dnesni dobe opravi pocitac cast pravopisnych chyb. Cist krasnou literaturu, diskutovat, psat vlastni texty - tim se dite nauci od malicka kazdou rec daleko snadneji - vsechno, co je potrebne, prijde automaticky , kdyz jazyk pouzivame v praxi. Styl vyuky pochazi z dob, kdy malokdo mel moznost do skoly chodit. Nejdulezitejsi bylo cist v bibli. A citovat. Takze ucit se zpameti a rozbirat vlastne byl zpusob, ktery se prevzal do vyuky dalsich predmetu a zustal nam.

Jijen 20.4.2007 10:10

Jazyky

Bohuzel nemam prilezitost cist vsechny odpovedi na clanek pana Vlka. Chtela bych pridat svuj nadseny souhlas a zkusenost vyuky jazyku z jine zeme.

Ucim "svedstinu jako druhy jazyk" cizince ve Svedsku. I zde existuji vselijake styly vyuky jazyka jako materstiny, ciziho jazyka a  "druheho jazyka". Svedstinu jsem se naucila vice mene sama - ctenim knih. Podnet mi dal prvni kurz po prichodu, kdy jsem se cirou nahodou dostala do skupiny konverzace -po 3 tydnech pobytu.  Zpusob vyuky mne nadchl - mluvit jazykem, ktery neumite, a snazit se porozumet. Teprve po ukonceni 2 mesicu rychlokurzu, kdy jsem cekala na zacatek studii v Lundu, jsem zjistila, ze ostatni kurzy a to do dneska - jsou podobne vsude: gramatika, cviceni, doplnit tvar slova, apod ... Vysvetlovat gramatiku jazyka, ktery se student ucit, jazykem, ktery student nezna, od pocatku kurzu mi pripada jako parodie. Podle ucebnich osnov atd ucitel nema moc moznosti gramatiku vyradit -  a k cemu to, kdyz nerozumim.

Svedstinu ucim ctvrt stoleti. Na stesti pro mne sefove, kde byvam zamestnana, nemaji tuseni  jak se lide uci jazyk, aby se dorozumeli a mohli nekde zit, chteji vysledky. Vice mene mne nechaji delat, co chci, hlavne, ze u zaverecnych zkousek studenti "projdou". Za ta leta jsem ucila peknych par stovek studentu od 6 do 60 let. Gramatiku a slova se uci v souvislosti, veta hlavni nebo ne je zcela bezpodstatne, nebiflujeme slovicka - take to nejde ve skupine, kde je kazdy jine narodnosti - ale pouzivame je pisemne i ustne. Pri srovnani absolventu mych kurzu u zkousek, ktere se provadeji jinde, jsou mi studenti vzdycky daleko uspesnejsi.

Alois 5.3.2007 18:10

Re: Autor testu je D*E*B*I*L na n-tou

Naprosto s vámi souhlasím. Autor testu není češtinář ani učitel - možná sociolog, politolog, úředník, metavědátor, odkojený úvodníky z RP.To je na textu vidět. Praxi se skutečnou výukou snad nemá, studenta, natož žáčka v životě neviděl.

 Průměrný kantor s láskou k žákům i svému oboru totiž produkuje několikrát za měsíc mnohem srozumitelnější, zábavnější a užitečnější testy. Alespoň já mám zkušenost, že děti kvizy milují a rády soutěží, pokud je nenecháte v klídku, v teple shnít. Bohužel, v poslední době pozoruji i u maturantů nedostatečnost soustředění a paměti - málo se píše i deklamuje, což nebyl bezúčelný trénink.Konstatuji také, že tolik dyslektiků, dysgrafiků a LMD nebylo ani v dobách, kdy snad všechny porody probíhaly s užitím kleští. Nejstrašnější mi připadá zběsilé tempo, kterým jsou děti na prvním stupni postrkovány k tomu, aby se zařadily do houfu samostatných dospělých. Výuka čtení, psaní a počítání se neupevňuje opakováním a oslovským procvičováním, jejich základy se nezautomatizují, zato nutíme děti řešit abstraktní logické úkoly, ačkoli tomu psychologický vývoj neodpovídá. Na špatně položeném základu se pak kymácídalší stavba, příležitost pro rozvoj paměti, soustředění i jemné motoriky je ztracena.. Své příklady beru z praxe- kdopak si dnes všímá, jak ošklivý rukopis všeobecně máme, jak při četbě nahlas trapně slabikují i maturanti..jak těžké je pro dvacetiletého převyprávět běžnými slovy, co on sám dělal před dvěma hodinami.. Pro mne jsou to pekelná znamení: ačkoli převážně pracuji s dospělými studenty, nejvíce bych investoval do 1. stupně škol. Svět těchto dětí je stejný, jako ten náš - plný zneklidňujících, agresivních podnětů a stresu. Právě zde by měla škola podle Komenského být "dílnou lidskosti". Pokud se nebude investovat do těch nejmenších a nebudou zde učit ti nejzkušenější pedagogové, budou se dorostenci bát jakékoli zátěže po celý život a prožijí život v permanentní depresi..

Alois 5.3.2007 16:49

Re: obrana gramatiky

Pan Vlk skloňuje slovesa a napsal 17 knih. Zná na tomto chatu někdo alespoň jednu?

Korektor stojí peníze - kvalitní kniha také. Snad 80%  knižní produkce prochází pouze autorskou korekturou. Nejvíc tím trpí tituly pro děti a mládež. Rodiče a učitelé totiž málokdy dětské knihy přečtou, zejména produkci pro větší děti. Otřesné chyby v produkci pro nejmenší se nejspíš  považují za "roztomilé".

Je to jako se vším - hojnost aušusu za "dobrou cenu". Myslím, že dnešní patnáctiletí jsou už v myšlení i vyjadřování nadosmrti poznamenáni nekvalitními texty, stejně jako trpí zdraví celé populace konzumací nekvalitních, laciných,náhražkových potravin. Odtud pramení ta hrůza ze srovnávacích maturit. Z lejna bič neupleteš a každá legrace něco stojí- každá vláda o investicích do vzdělání mluví, ale kromě internetu a pastelkovného se do MŠ,ZŠ ani SŠ nic nevrazilo, možná, že už nemáme ani tu 99,8% gramotnost. Požehnáním pro studenta je vzdělaná babička v důchodu od jeho batolecích let.

Alois 5.3.2007 15:52

Re: Re: Re: Nesouhlasím s Vámi, Heinzi...

Vaše myšlení je postiženo tím, co jsem si pracovně nazval idiotickým analytismem. Smyslem celé  výuky gramatiky, vyjmenovaných slov i rozborů / stejně jako výuky matematiky a jakéhokoli vyučování/  totiž musí být SYNTÉZA A ABSTRAKCE, nikoli konkrétní pojmy a analýza - ty mohou být jen prostředkem. Většina /asi 60%/ lidí se však za hranice konkrétního myšlení daleko nedostane.Pro vás by se ve školách musel slovo za slovem probírat slovník spisovné češtiny. Tak tomu samozřejmě být nemůže. Pokud učitelka předepsala slovo LÝČENÝ, i průměrně vzdělaný Čech na konci základní školy dešifruje, že se odvozovalo od slova lýčí,- které i Vám při probírání vyjmenovaného slova lýko a tvoření slov hromadných určitě vysvětlili. Pokud nerozumíte slovu lýčený a nedovedete si z jeho tvaru jeho význam odvodit, potom jste získal své diplomy asi omylem. Však také o sobě smýšlíte jako o nositeli titulů - což je pro fachidioty příznačné.Vy prostě užíváte vzorce a algoritmy, ale běda, kdybychom zkoumali, zda rozumíte tomu, co jimi děláte.

A teď se vám OMLOUVÁM. SCHVÁLNĚ JSEM SE DO VÁS NAVEZL, jen pro jízlivé povyražení. Podle předešlého odstavce byste měl plné právo nazvat mě blbem a hulvátem.

Tak jako já Vám neuvěřím, že nerozumíte napsanému slovu lýčený, tak také to dítě se s tímto slovem, jako s jinými, prostě muselo setkat poprvé a při opakovaném chybném pochopení mu je jistě někdo vysvětlil. Takové pěkné chyby se musí chytit i ten nejlínějšíčeštinář! ,

A s pyjem se netrapte, podle mé třicetileté praxe s tím problémy nejsou, i stydlivé dívky to slovo spolehlivě někde pochytí a píšou správně, ačkoli zřídka. Nejčastěji však říkají pindík / i na VŠ! /, za totáče také úd a orgán.. Horší je to s komunikací otců s dospívajícími hochy- neumím si jinak vysvětlit dnes tolik používané nesmyslné sousloví ženské prso, namísto prs , prsy, prsa, či ňadro, ňadra, než omezeným mužským chápáním podvojnosti, pomnožnosti a hromadnosti - zase to syntetické chápání a abstraktní myšlení! 

pavel 99 4.3.2007 20:29

Re: Opakuji pro ty, kteří nepochopili...

Myslím, že to byl socialistický ministr Zeman, kdo chtěl spojit klasické "základky" s "pomocnými školami". Což neznamená nic více, než Vámi naznačený směr.

sigi 4.3.2007 20:02

Re: Účel školy všeobecně a výuka matematiky zvlášť.

škoda je, že když tak horujete za matiku, pozapomínáte na broušení jazyka. viz myslejí si

noragh 4.3.2007 15:35

Re: Souhlasím s autorem

škola by měla děti naučit gramatiku tak, aby nechybovaly....YYYY, paní korektorko

petr 3.3.2007 18:53

Princip problemu

Obsah clanku me opravdu mluvi z duse a na konkretnim prikladu skolstvi vlastne demonstruje celkovy pristup naseho naroda ke vsemu. Ve skolstvi je ukol splnen, zak jen nucen a obcas prinucen, kvalita je to posledni co nekoho zajima.

Skutecne podnetny je navrh absolvovat zkousky toho co uci temi, kteri vyucuji. Pripomina mi to informaci meho stryce o situaci v armade pred poslednim prevratem - dustojnici byli prinuceni absolvovat testy fyzicke zdatnosti a vysledek byl skutecne alarmujici - pouze nekolik procent z nich bylo schopno splnit predepsane limity. Troufam si s jistotou odhadnout vysledek podobneho testu, ktery by museli podstoupit urednici a ucitele. Mozna, ze by konecne nekdo zacal premyslet nad tim, proc Evrope vice a vice ujizdi vlak a pokorne by zadal o radu proc ten nenavideny American (sice pokulhavajici za nami v vsemoznych znalostnich testech) je mnohonasobne lepe vybaven pro skutecny zivot. Podivejte se pravde do oci soudruzi ucitele a milicionari na ministerstvech. Tak, jak nove generaci pomuzete v te zivotni priprave, tak muzete mit spokojene stari az budete s rukou natazenou kazdy mesic cekat na, podle vas, zaslouzeny duchod. Vy ale zrejme pocitate spise s pragmatictejsi formou zajisteni (alespon v pripade tech ministerskych soudruhu), ze ano.

petr 3.3.2007 18:37

Re: Opakuji pro ty, kteří nepochopili...

no vy jste toho z clanku sice moc nepochopil, ale aspon jste o sobe dal vedet - jste typicky produkt naseho vzdelavaciho systemu, urcite vas musely mit soudruzky ucitelky rady...

Poli 3.3.2007 13:14

Re: Účel školy všeobecně a výuka matematiky zvlášť.

Souhlasím s tím, že matematika je nejlepší prostředek k rozvíjení logických schopností.Smůlou našeho školství ale je, že chybí učitelé, kteří dokážou látku řádně vysvětlit a mládež pro matematiku získat. Co Vy na to ?

F.Vízek 3.3.2007 11:40

Opakuji pro ty, kteří nepochopili...

Dohodněme se na tom, že stávající základní školy přejmenujeme na školy střední a tím automaticky bude mít 99% populace střední vzdělání. Dohodněme se na tom, že maturity i státní zkoušky na VŠ lidi zbytečně stresují, proto je zrušme. Diplomy a tituly dávejme za docházku a staneme se státem, kde 85% národa bude mít "vejšku" a titul vpředu, vzadu. Tím dokážeme, že Češi jsou lepší než Němci, Angličané, Francouzi, Rakušané, Poláci atd., že tudíž budou špičky v rámci nejen Evropy, ale i světa.   Tak to bude správné !

PS:  Nedejme na řeči, že co musí zvládnout děcko určitého věku za hranicemi Česka, musí být schopno zvládnout i dítě u nás.  Svět tomu nerozumí a je vedle jak ta jedle. Ukažme jim, jak se na to musí: Nic nevnucovat, žádná gramatika, žádná matematika, žádné zkoušky.  Všechno až je dobrovolné!  Také povinnou školní docházku bychom měli zrušit a nechat jenom povinnost vzdělávat se! Každý se rozhodne svobodně a dobrovolně a naloží se sebou jak chce a jak umí a jak mu to vyhovuje.  A škola, pokud zůstane, ať je hrou a zábavou  - a tak se lehce dostaneme na špici a konkurenci pobijeme.   Svět bude náš !

Ditys 3.3.2007 0:13

Re: Re: Po dlouhé době

Nejsem odborník, ale A.Dumas v píše v Hrabě Monte Cristo takto:

mazzolato - popraven palicí

depicato - popraven stětím

ketka 2.3.2007 23:37

Re: Re: Re: Re: Autore Vlku, proč je špatné, aby děti věděly, kdo napsal pohádky ?

Ja to tak taky ucim, protoze se to tak normalne uci. :-)

zp 2.3.2007 22:41

Re: Jo!

Ta tzv. dislexie musí být nějaká módní  infekce , co se tu vyskytuje v posledních letech.  Za dobu školní docházky své i svých dětí , mých známých i jejich dětí jsem neslyšel, že by se v okolí vyskytoval někdo s takovými problémy. Spíše to je quasidiagnoza pro neschopnost. Netřeba se ohánět tituly. Znám řadu absolventů VŠ, co jsou sociálně zcela pitomí.

zp 2.3.2007 22:27

Re: Re: státní maturity

Septimáne, chybí ti tam v devíti řádcích  osm čárek.To jsou fakt  Lipany,  absolutně za pět. Který to ústav ti umožnil s takovouto znalostí jazyka mateřského dobelhat se až do septimy? To jen jako varování pro rodiče stávajících páťáků.Nadto - oni neumějí , neumí on, tedy jiný neumí, jiní neumějí. Opravdu, jedna velká hrůza.Pokud se jedná o ústav soukromý, měl bys chtít vrátit školné.

ideolog z Lihového domu 2.3.2007 22:23

Re: Komplexní čísla

No člověče co nám tady blbnete lidi, ještě jim tak navykládejde, že by se měli zajímat o složené úrokování a podobné pavědy, kdo by si pak půjčoval peníze u bank, kdyby si to uměl každej spočítat. Jak říká náš předseda, na prostej lid je potřeba přísnost, naučit číst psát a trošku počítat a hotovo, však v asijských montovnách víc potřebovat nebudou. To by tak hrálo, aby nám prostej lid viděl pod prsty, jakpak by jsme potom obhajovali ten báječnej hospodářskej růst.?

Kanuk 2.3.2007 21:21

Re: Škola hrou

V době mé školní docházky jsme dostávali domácí úkoly výhradně z matematiky (každou hodinu)a jazyků (občas). Z jiných předmětů snad domácí úlohy nesměly být dávány.  Z matematiky a jazyků se také psaly jednou až dvakrát za čtvrtletí školní písemné práce, jejichž výsledek se používal ke známkování (vedle "zkoušení" ústního). Písemné zkoušky jednou za čtvrtletí nebo pololetí byly také z fyziky (určitě) a chemie (možná). U předmětů ostatních - zeměpis, dějepis, přírodopis (na nižší střední) pouze ústní zkoušení.

Kanuk 2.3.2007 20:58

Účel školy všeobecně a výuka matematiky zvlášť.

Mnoho lidí, i pedagogů, se mýlí v názoru na to, co a proč se má učit. Myslejí si, že účelem vyučování je vštípit žákům vědomosti o dějinách, zeměpisu, a hlavně "porozumnět matematice", t.j umět provádět důkazy, odvození a podobné (ptákoviny). Jak zde bylo již  dříve uvedeno, účelem školy je rozvíjet schopnosti mozku a ne poskytovat praktické vědomosti. Avšak k dosažení tohoto účelu jsou ty praktické vědomosti používány jako pomůcky. Matematika je nejlepší prostředek k rozvíjení logických schopností. Je možno diskutovat o tom, jestli pro rozvoj logických schopností je lepší umět dokazovat matematické (zejména geometrické) věty a poučky, nebo umět číselný příklad vyřešit rozložením na dílčí problémy a jejich postupným řešením.

Kanuk 2.3.2007 20:37

Zkoušky z českého jazyka.

Do "obecné" školy jsem chodil za první republiky. V páté třídě jsme byli "drilováni" ve slovním i větném rozboru. Ale přijímací zkouška na SŠ byla jen diktát (určitě), a snad i volná reprodukce nějakého krátkého textu, který nám byl přečten (tím si nejsem jist). 

abc 2.3.2007 20:36

Re: Škola hrou

Jako bývalý pedagog jsem si v dobách školní docházky naší dcery taky představoval, že autoritu ex-kolegů budu ochraňovat.

Když ono to mnohdy opravdu, ale opravdu nejde. Tím spíš, že ta důvtipná mláďata na některé nekvality svých vyučujících přijdou v obdivuhodně útlém věku.

haui1 2.3.2007 20:21

Re: Re: Re: Máte naprostou pravdu

Já nevím, ale tahle věta se mi vůbec nezdá nesrozumitelná, byť je komplikovaněji stavěná.

Meissner 2.3.2007 19:45

Škola hrou

Taky s dcerou v 5. třídě vyplňujeme nesmyslné slepé mapy s hlavními městy pohrobků SSSR. Když jsem se ale dal do diskuse o mapě jako takové, tak jsem zjistil, že neví kde je na mapě sever a kde jih, jak se pozná směr toku řeky. Matematika? Stejné utrpení - biflování vzorečku o povrchu kvádru, místo toho aby se vše jednoduše a logicky vysvětlilo třeba na škatuli od bot. A jiné podivnosti. Nikdy jsem si nemyslel, že učitelku budu nazývat hrubě až velmi hrubě. Teď naprosto běžně a to nejméně jednou týdně a už si neberu servítky ani před dětmi, bohužel.

Psí vrah Čumil 2.3.2007 19:44

Re: Re: státní maturity

No, jak jich tak čtu, milý Septimáne, voni o té syntaxi asi ještě neslyšeli. Mám diskrétní otázečku: copak mají z češtiny? Doufám, že ne za jedna...

Lída 2.3.2007 19:43

Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Umíme svůj jazyk ?

Ale vy do toho pletete politiku. Já ne. Já jen tvrdím, že název Česko neodporuje žádným pravidlům češtiny. Netvrdím, že název Čechie jim odporuje a nechci přejmenovávat Anglii. Jen jsem si všimla, že obyvateli takové země se neříká tak, že by se od toho slova odtrhlo to -ie. Podle takové logiky byste taky nebyl Čech, ale Čechan (Angličan) nebo Čechouz (Francouz) nebo Čechec (Brazilec).

Vy taky neumíte říct, proč Česko odporuje pravidlům češtiny, jen jste proti němu. Věřím,  že Pekař a Sokolové používali název Čechie, ale asi se moc neujal, protože jinak by se prostě spontánně objevil po vzniku České republiky. Jazyk se vyvíjí a v devadesátých letech dvacátého století už tohle slovo prostě nebylo živé.

Řasa 2.3.2007 19:22

poznámka

Myslím,že to již jasně vyjádřil Jaroslav Hašek Ve Švejkovi.

Citát: " Hovno, řekl Baloun, aby se vmísil do hovoru"

Forstmeister 2.3.2007 19:11

Komplexní čísla

Když blbnout, tak třeba v oboru komplexních čísel.  Zatím mlčím, očekávám matematiky na webu i laickou veřejnost matematickou, která komplexní čísla, směrnice přímek, složené úrokování, atd,  považuje za buržoasní pavědu. Viz plnění smluv ze strany ČSSD. Mýlím se?

Ptám se, je ansámblu ČSSD známa klasická množina charakteristik složeného úrokování? Jest to matematika, exponenciální funkce. Pokud by to nepochopil můj frekventant, je hodnocen "neprospěl" a nedostane osvědčení.

Kouzelný Sobotka z ČSSD.  Řada právníků je soudných, tento jedinec snad nikoliv. Pokud by se chtěl snad nazval blbem, nechť se jím nazve.

Radka 2.3.2007 19:11

Re: Re: Nemůžu souhlasit.

nech bejt holčičky, já to nikdy neuměla ;-D