21.5.2024 | Svátek má Monika


Upozornění

Litujeme, ale tato diskuse byla uzavřena a již do ní nelze vkládat nové příspěvky.
Děkujeme za pochopení.

Zobrazit příspěvky: Všechny podle vláken Všechny podle času
zuzle 2.3.2007 12:30

Re: Nemůžu souhlasit.

Jo, to je úplně přesné. Konečně s tím někdo přišel.

JAB 2.3.2007 12:30

Re: Výplachy

Tento člověk nezní hrdě, ale blbě.

JAB 2.3.2007 12:27

Re: Re: Re: Jo a k tomu Komenskému a škole hrou

Já ne, pan učitel Springer nás umravňoval celuloidovým pravítkem přes bříška prstů a dodnes na něj všichnui rádi vzpomínáme a víme, že jsme to zasluhovali.

Kajda 2.3.2007 12:27

Re: Re: Souhlasím i nesouhlasím.

Přesně tak.:-/

Oscar Wilde 2.3.2007 12:20

Re: Re: časování sloves

"Gentleman ví všechno, a kdo není gentlemen, tomu všechno co ví, je jenom ke škodě."

Kajda 2.3.2007 12:16

Skvělý článek.

 Naprosto mi mluví z duše. Mám dceru v 5. třídě a jen zírám, co v té škole probírají za nesmysly. Mnemotechnické pomůcky stran psaní "i" a "y" jsem dceři též poradila. Já se to naučila ve škole, protože jsme měli osvícenou češtinářku na češtinářku, která se nám snažila učivo co možná nejvíce zjednodušit a nebazírovala na pitomostech. Možná právě proto mám svůj rodný jazyk velmi ráda a nevadí mi ani ty souvztažné věty atd. To co se dnes požaduje ve školách po dětech se někdy vymyká zdravému rozumu. Také nevím, proč musí dítě v páté třídě znát větný rozbor a navíc když se to učí způsobem biflování. Ale ono se to netýká jenom češtiny.

Co se týká ministerských úředníků a jazykových odborníků, kteří tyto pitominy vymýšlejí, tak podle mě se tomu děje proto, aby zviditelnili svoji důležitost. Mohla jsem se o tom přesvědčit v zaměstnání, když nám z ředitelství,  plném bezcílně se ploužícího úřednictva, přišel "oběžník" jak postupovat v naší problematice, kterou sami téměř neznali. Vymysleli "papír", aby se nakonec neukázalo, že jsou na svém místě naprosto zbyteční.

MOON 2.3.2007 12:07

Umíme svůj jazyk ?

Česko - název tohoto státu, jak libozvučná čeština a nikomu to nevadí a jak rychle jsme to přijali ,hlavně čecháčci v Praze a v blízkém okolí.Vzpomínáte jak se snažil, pan ředitel soukromé televize, vnutit nám i německý přízvuk při vyslovování názvu této Tv -NÓVA . Nebo jeho "ČECHY,MORAVA a SLEZKO to je přece ČESKO" - hnus to je a nic víc . Hezký den MOON

Faire 2.3.2007 12:07

Re: Nemůžu souhlasit.

Napadlo mě totéž. Navíc si rozhodně nemyslím, že je špatné proniknout trochu do tajů mateřského jazyka - třeba to přece jen trochu kultivuje duši ;-D Každopádně to, že ne všechno, co se učíme, je užitečné, je poznatek, který si odneseme taky z tělocviku, matematiky...

F2 2.3.2007 11:50

Re: Jo a k tomu Komenskému a škole hrou

Pokud o svých žácích veřejně (ne v hospodě) mluvíte jako o parchantech, pak raději neučte.

rock 2.3.2007 11:42

Re: Re: Re: Souhlasím s autorem

Dokonce ani já nevím všechno. A Vámi uvedený příklad (který se mi nedaří ani vyslovit) mne obešel velikým obloukem. Ale jestli uvidím v seznamu slov, které se mám naučit používat, některé, které jsem v životě neslyšel, tak se holt zeptám. Lhostejno zda učitele nebo rodiče. A pokud to neudělám a bifluji si ho do hlavy bez jeho pochopení, tak si tu pětku sakra zasloužím.

sigi 2.3.2007 11:42

Re: Souhlasím i nesouhlasím.

čeština není vyučována nadměrně důkladně - je vyučována špatně. A tak je to vlastně se všemi předměty.  Dítka sice dovedou vyjmenovat díla Vítězslava Hálka, opery Bedřicha Smetany nebo data týkající se II. světové války, ale všechno plave na vodě. Schéma narodil se, umřel, možná něco napsal nebo složil, bylo to tam a tam a bylo ve čtvrtek - to všechno je úplně k ničemu. Paměť se toho ráda zbavuje a my všichni, co jsme tím někdy prošli, pak jenom smutně vzpomínáme, co jsme v té hlavě všechno měli a jak měla pančelka radost, že to odříkáváme, jako když bičem mrská.

Psí vrah Čumil 2.3.2007 11:40

Re: Zajímá mě problém čtenářských návyků

A heleme se, jak si najednou notujeme. Co se výběru četby dospívajících dítek týče, netrápil bych se tím: i když to často bývají blbosti, hlavně, že ČTOU. Vydrží-li jim to, po čase se samy naučí odlišovat kraviny od podstatných věcí. S tou "školní" a mimoškolní četbou je ovšem potíž - málokteré dítko je tak perverzní jako vy s tou Pujmankou (Lidé na křižovatce jsou skvělý román, Hra s ohněm je už podstatně slabší a Život proti smrti jen zoufalá agitka - na rozdíl od pana Vlka ovšem ta Pujmanová aspoň uměla psát ČESKY) - spíše existuje jistá averze vůči tomu, co škola uložila jako úkol.

Ale úkolem základní školy bylo (a snad je) naučit robátka nejen četbě, ale také rozumět češtině a správně ji používat. Jedno s druhým úzce souvisí. A tak s úctou vzpomínám na paní učitelku z devítiletky mladší ratolesti, která do ní natloukla tak dokonale systém české gramatiky, syntaxe a stylistiky, že ta dnes, ač se obírá jinými obory, poskytuje za úplatu korektorské služby autorům diplomových prací...

Vřískot článku pana Vlka je skutečně mimo mísu a jen ukazuje, jak špatně je na tom pachatel.

J. Ryba 2.3.2007 11:36

A já jsem si myslel, že jsem blbej,

když mi děti chodily ze školy a nosily pro mne nesrozumitelné větné rozbory, které připomínaly blokové scéma zabezpečovacího zařízení atomové elektrárny. Zaplať pámbu ale byly chytré a hodně četly, tak to nějak zvládly. Jestli se skutečně dnes čeština učí autorem uvedeným způsobem, tak jí skutečně buď pámbu milostiv. Začínám rozumět přímo demonstrativnímu odporu mladších lidí ke správné češtině. Taky bych se bouřil po takové masivní aplikaci školometské blbosti.

Státní maturita - ale samozřejmě, jako podmínka pro přijetí za státního úředníka jistě. Jinak - každá rozumná firma si je schopna maturanta hodně rychle ohodnotit sama, ty chytřejší maturitní vysvědčení ani vidět nepotřebují. Já už jsem to svoje využil už naposledy (při žádosti o důchod), ale pořád si ještě pamatuju kosínovou větu:

"Logaritme, logaritme, toho bohdá nebude, aby český král ponořený do kapaliny byl nadlehčován silou rovnou součtu čtverců nad oběma odvěsnami!" - schválně, kdo si 44 let po maturitě pamatujete víc?

Akorát se mi už asi nepodaří vyvrátit známý středoškolský omyl o součtu úhlů v trojúhelníku - správná odpověď zní samozřejmě "tři" - a ne 180°, jak by nám chtěli školometi nalhat.

glos 2.3.2007 11:35

Re: obrana gramatiky

Vy bíti učitelke, žejo?

Aleš 2.3.2007 11:34

Cizí jazyky

Já osobně jsem větný rozbor v češtině od gymnázia nikdy nepotřeboval, v mateřštině to jde jaksi automaticky, ale je to velká pomoc při učení jiných jazyků, které mají jinou větnou strukturu. Někdy jsem si opravdu musel ujasnit, "co je co", například taková klasická řečtina s naprosto volným pořádkem slov... :-) 

portwyn 2.3.2007 11:30

Re: Souhlasím i nesouhlasím.

Já bych souhlasil v podstatě se vším (včetně 2. části Vašeho příspěvku). Jen bych chtěl dodat, že likvidace národního povědomí (literatura, historie) i racionální vzdělanosti (přírodní vědy) je částečně práce "užitečných idiotů", částečně je pravděpodobně záměrná; chytří lidé moc přemýšlejí. Nejsou potřeba čeští vzdělanci, ale čeští montéři. Už tu to jednou bylo - a je to tu zas, jak říkal Limonádový Joe.

Ostatně i žurnalisté mají zájem na nevzdělaných čtenářích. Ti vzdělaní jejich blábolům nevěří.

ptakopysk 2.3.2007 11:29

Re: Re: Re: Re: Re: Souhlasím s autorem

no možná jste se o ledascos ochudil nečtením povinné četby, ale každý svého štěstí strojvůdcem. Je pravdou, že Verne byl technokrat, místo vodníků měl kapitána Nema a toho byste do máčených lýčených provazů dost blbě chytal. To vás omlouvá :o)

MeKu 2.3.2007 11:28

Hezky jste to napsal

Nicméně soudím, že priority Macešky Kuchtové leží kdekoliv jinde.

Jura Jurax 2.3.2007 11:27

Re: Re: Neberte si pana Vlka osobně!

R^R^R^

Lída 2.3.2007 11:26

Re: Re: Re: K autorovu návrhu: zkoušky složím s největší radostí,

Milý Portwine, musím bohužel potvrdit, že i ti naši parchanti nemají moc v oblibě učitele, co je nutí přemýšlet. Porozumět se snaží jen tehdy, když pochopí, že to bude v tomhle konkrétním případě přece jen rychlejší a efektivnější než naučit se nazpamět a zapomenout. Pak jim to celkem jde. Mrzí mě to, já jsem se snažila vychovat je tak, aby jim připadalo lepší porozumět. Nevím, kde se stala chyba.

A obávám se, že většina jejich spolužáků je na tom podobně, takže se vzájemně utvrzují v pocitu, že tohle je ten správný přístup ke škole. Mluvím o studentech víceletých gymnázií.

glos 2.3.2007 11:25

Re: Re: Re: K autorovu návrhu: zkoušky složím s největší radostí,

Kouzlo nechtěného: "Já nejsem češtinář, těžko to posoudím.":-D

Jura Jurax 2.3.2007 11:25

Re: Re: Souhlasím s autorem

Co je to všeobecný rozhled? Víte Vy, co je to Lumpacivagabundus - tedy bez pomoci Googlu? Nevíte-li podle soudu některých bude Váš rozhled nedostatečný. Já jsem se význam slova babyka dověděl až během vojny po vysoké škole, sdíleje jeden čas cimru s v civilu lesníkem.

Potomek mého známého nerozpoznal husu od kachny - inu dítě z betonové džungle středu města - zato ve čtvrté třídě kohokoliv oblažil vysvětlením, co je to ventilový rozvod SV, OHV a OHC; onen známý je fanda do starých aut a majitel autodílny.

Jura Jurax 2.3.2007 11:18

Re: Souhlasím s autorem

No, to lýčený není ani tak ukázka strnulosti školství, jako spíš pronikavé blbosti "učitelky". Ono dost vzdělanců zde píšících by mělo potáž vysvětlit, co přesně to lýčený znamená.

rock 2.3.2007 11:16

Re: Re: Re: Re: Re: Souhlasím s autorem

Kupodivu jsem na něj narazil i v jakési knize mnohem modernější. Věnovala se válce na východní frontě. Autor tam popisuje ruské mužiky, přesněji řečeno jejich oděv - a samozřejmě neopomíjí ani láptě :-) ... s přihlédnutím k Vašemu nickname mi zrovna tento zdroj připadá docela zábavný :-) ...

Jura Jurax 2.3.2007 11:14

Re: Re: Souhlasím i nesouhlasím II

No nevím, asi si nerozumíme.Jak sjednotíte chemickou průmyslovku, strojní průmyslovku, gymnázium s humanitním zaměřením, gymnázium se zaměřením na informatiku,, SOU s maturitou a umprum na jedné jediné jednotné maturitě? Průnik množin testovatedlných vědomostí jedinců úspěšně absolvovavších tyto školy bude natolik malý, že nebude stát za test.

Jura Jurax 2.3.2007 11:09

Re: Aha.

No, on ten češtin vůbec - kdybych to byl býval byl věděl, tak bych býval byl nebyl blbej ... :-D přeložte to do libovolného jazyka!

ZW 2.3.2007 11:06

Re: Souhlasím i nesouhlasím II

Ovšem to, o čem mluvíte, to je přesně argument ve prospěch jednotných státních maturit.

Heinz Guderian 2.3.2007 11:05

Re: Re: Re: Re: Souhlasím s autorem

Mea culpa! Staré pověsti české! Vidíte, a já tipoval první vydání Babičky!

Chyba je zcela na mojí straně, neb mi celá koncepce výuky češtiny přišla tak pitomá, že jsem povinnou četbu nečetl už z principu. ;-)

A v pohádkách mám taky mezery, protože díky výborně vybavené knihovně rodičů jsem hned přešel na verneovky. Ach, to byly časy ...

Jura Jurax 2.3.2007 11:00

Souhlasím i nesouhlasím II

Souhlasím s odsudkem státních maturit. V době, kdy je maturita stižena inflací a devalvací, maturuje se i z vaření knedlíků a v učebních oborech, neříká fakt maturity bez doplňovacích informací (kde - typ školy, z čeho) prakticky nic. Automechanik s maturitou se stěží může rovnat ve znalostech matematiky a přírodních věd vůbec, jakož i jazyků a historie gymnazistovi s maturitou; pravda, umí spravit auto, což gymnazista neumí, a rozumí mnohému, o čem gymnazista ani neví, že to existuje - ale porovnávat se to moc nedá. A zavádění stupňů maturit - nenáročná, trošku náročná, ještě víc než trošku náročná, normální, náročnější a víc náročnější a super - by bylo dost srandovní.

Jura Jurax 2.3.2007 11:00

Souhlasím i nesouhlasím.

Nesouhlasím s tím, že jsou děti přetěžovány. Naše společnost je nastavena na výkon a kdo chce v praxi tohoto výkonu dosáhnout a v životě se uplatnit, musí se holt poněkud přetěžovat. Neškodí, je-li k tomu trénován již od mala. Mimoto mám dojem, že náročnost výuky spíš klesá než stoupá. Pamatuji se, jak jsem co čerstvý homo maturus ze SVVŠ (tak tehdy - 1967 - slynuly školy nazývané dnes gymnázii) dostal do ruky učebnici matematiky pro oktávu reálných gymnázií z roku 1936 a seznal jsem, že se svou suverénní jedničkou z matematiky bych tam asi moc neuspěl.

Jiná věc je, čím jsou přetěžovány. Čeština je skutečně po mém soudu vyučována nadměrně důkladně - ne každý se stane lingvistou - a zejména středoškolské studium poskytne encyklopedické informace o dávno zapomenutých veršotepcích, jejichž díla jsou dnes obtížně čitelná (tedy pro mne); ale přece jen jistý kulturní přehled od vzdělance očekává. Jedinec, který při jménech Němcová či Jirásek nejistě vzpomíná, zda jde o tenistku a frontmana kapely Moravian Monsters nebo kopálistu za Spartu, je přece jen deklasován na burana. A literatura souvisí i s moderní historií, která je myslím až trestuhodně zanedbávána. Na druhé straně obávaný větný rozbor tříbí logické myšlení - a podobného tréninku není nikdy dost.

Nicméně si myslím, že čeština a vůbec jazyky jsou přeceňovány; u cizích jazyků se potřebuju zejména domluvit a ne být encyklopedií nepravidelných sloves. Měla by být větší dotace přírodních věd - biologie, chemie, fyziky i matemetiky. A taky informatiky.