17.5.2024 | Svátek má Aneta


Upozornění

Litujeme, ale tato diskuse byla uzavřena a již do ní nelze vkládat nové příspěvky.
Děkujeme za pochopení.

Zobrazit příspěvky: Všechny podle vláken Všechny podle času
Pavel 2.3.2007 10:58

Nemůžu souhlasit.

Pro čecha, který mluví jen a pouze česky a nikdy v životě se nebude učit cizí jazyk, je možná gramatika zbytečná. Ale vysvětlete člověku, který nevi, co je podmět a co je přísudek, strukturu anglické věty. Buď (se znalostí gramatických termínů) mu řeknete jednu poučku a za deset minut je to jasné, nebo do do něj budete hustit pět let "náposlechem".

Překvapuje mě, že autor vytýká neobratnost vyjadřování jiným, a sám používá příšernou vazbu "být o něčemm", že skloňuje slovesa už pominu.

A už vůbec s ním nemůžu souhlasit v jeho názoru na správné psaní interpunkce. Ony ty čárky ve větě jsou pro pochopení psaného textu strašně důležité (my je dokonce i vyslovujeme, ale málokdo si to uvědomuje). Vím, jak strašně dokáže ztížit pochopení souvětí třeba i jedna chybějící či přebývající čárka. Většinou pochopením takové věty strávím dvojnásobek času ve srovnání s větou napsnou správně.

Heinz Guderian 2.3.2007 10:55

Re: Re: Re: Re: Souhlasím s autorem

Ač jsem mladší než Vy (nebo snad právě proto), skutečně jsem to slovo neznal. Kde jste k němu přišel? Snad v prvním vydání Babičky? Mám doma kupříkladu slušnou sbírku verneovek od Vilímka (nad tou češtinou mi srdce plesá!), a přesto znám toliko slovo "lýkový". Teď  zrovna mám rozdělané pro změnu účetnictví, ale příště sáhnu možná po češtině. ;-P

P.S. Za mých mladých let tam pyj nebyl a vzpomínám si, že jsem to bral jako velkou nespravedlnost.

Pavla B. 2.3.2007 10:54

Re: Re: Re: Re: Re: Souhlasím s autorem

Mezitím co přišel Váš příspěvek, jsem smolila svůj o kousek výš, kde je shodou okolností rozveden můj názor na výchovu čtenářů.

Heinzi 2.3.2007 10:51

Re: Re: Re: Souhlasím s autorem

kdybyste na základce četl povinnou četbu, jmenovitě Staré pověsti české, tak byste o lýčených střevících četl v pověsti o Libuši, protože Přemysl Oráč je nosil a měl je vystavené na Vyšehradě, aby si pamatoval z jakých poměrů vyšel. Mimoto se do máčených lýčených provazů za starých časů chytávali vodníci, takže ani pohádky ve vás jak vidno nezanechaly žádnou stopu. A nebo jste měl krušné dětství, že u vás ani na pohádku nebylo...

Pavla B. 2.3.2007 10:50

Zajímá mě problém čtenářských návyků

Zájem o knížky je bezesporu nutné probudit velmi brzy, tedy je to úkolem rodičů. Také výběr knih pro malé dítě - a jak potvrzují statistiky dětských bestsellerů, rodiče mají tendenci kupovat a číst dětem knížky, které sami znají z dob svého dětství. U větších dětí už výběr knížek začíná být trochu problém, zkrátka dnešní děti na prahu puberty a starší přitahují trochu jiné knížky, než četla generace rodičů. (Když jsem byla ve věku své dcery - tj. asi 11 let - tak mě úžasně bavilo číst stále dokola např. trilogii Marie Pujmanové Život proti smrti.... dovedete si představit, že by to dnes nějaké dítě četlo?;-D Ani kapesní Čapkovy povídky dceru tak nezaujaly jako mě v 5. třídě.) Pro většinu z nich je obtížné orientovat se v nabidce knižního trhu pro větší děti - vydávají se jak velmi pěkné knížky, tak ledasjaké podivnosti. Bylo by velmi užitečné, kdyby úkol doporučit větším dětem (když všech 6 dílů Harryho Pottera už přečetly:-)) každý týden nějakou knížku na sebe vzali češtináři...

Netřeba 2.3.2007 10:49

Re: Re: Naprostý souhlas.

No, podle pořadí to druhé "C" je napsáno omylem jako "S".   Zkouším cenzuru.:-D

rock 2.3.2007 10:49

Re: Re: Re: Souhlasím s autorem

A propos, když zmiňujete koniny: už jste někdy viděl žáka ZŠ, který by ten inkriminovaný orgán označil slovem "pyj" ? ;-P

rock 2.3.2007 10:45

Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Souhlasím s autorem

Odpověděl jste za mne. I pro členy cechu kantorského platí nemilosrdná Gaussova křivka. Co zvládne pár jedinců - formátů (Možná. Přesvědčen o tom nejsem, ale ta možnost tady je) je velmi nerozumné vyžadovat od průměru nebo podprůměru. Ti ostatní totiž skončí v Českém ráji a já bych snad raději chtěl, aby můj potomek měl ve třetí třídě větší povědomí o vyjmenovaných slovech než o alpinismu :-) ...

jk 2.3.2007 10:43

Urednicka vyuka

No, kdo cetl Nedomyslenou spolecnost, asi vidi, odkud se bere strasidelny duraz na formalni a encyklopedicke znalosti a ne na porozumeni. Duvodem je naprosto sileny nepomer moci uredniku a moci skutecnych ucitelu. A tech skutecnych ucitelu myslim dost ubyva, diky stejnemu formalismu na vysokych skolach. Podobne tendence se daji pozorovat v jakekoliv oblasti statni (pozor, i firemni) spravy, jakmile urednictvo ziska nadkritickou uroven moci a umozni jim tvrdit ostatnim, ze oni jsou ti neomylni, jedini a pravi, kteri (v tomto pripade) od sveho stolu v ministerske kancelari mohou definovat, co ma umet desetilete dite.

Jeste tak SCIO testy, tam je videt, ze autori premysleli, ale to co je v ministerskych testech je dost hrozne.

Kolma Puši 2.3.2007 10:43

Re: Re: Re: Re: Souhlasím s autorem

Proč se například místo větného rozboru, který jde do neuvěřitelných detailů, na základkách děti raději nevedou ke čtení kvalitních knížek? To by ovšem mělo být TAKÉ a HLAVNĚ věcí rodičů a jejich osobního příkladu. Mívám často dost špatný pocit z tvrzení (vyskytujícího se i v této diskusi), že všechny potřebné informace se najdou na Internetu.  Od toho je jen krůček ke tvrzení, že knihy jsou zbytečné.

dulcibelka 2.3.2007 10:42

Re: Re: Re: Re: Souhlasím s autorem

S haranty je to horší:-/ Taky jsem se snažila, ale chápu jinou situaci - my jsme neměli internet, v kinech byly jen ruský filmy...tak jsme neměli jinou možnost, než shánět knížky (naštěstí rodiče měli dobře zásobenou knihovnu, stejně tak prarodiče). Navíc dneska vychází kdejaký škvár, o kvalitě překladu škoda mluvit! Hrůza děs...Naštěstí synek si ve svých  17 našel milé inteligentní děvče, které čte, a tak občas už taky vezme knihu do ruky, aby nevypadal blbě...Teď se těším, že budu zanedlouho předčítat první vnučce - ještě že jsem si schovala všechny Anderseny a Němcový - Grimmy jen, když bude zlobit:-)

portwyn 2.3.2007 10:35

Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Souhlasím s autorem

No, popravdě za zapálené cigáro ve třídě by zasloužili vyhazov. Je to tvrdá arogance vůči dětem, které to nesmějí. Jinak s vysvětlováním a s odbočkami souhlasím, viz výše, jen musíte děti naučit i to svoje.

rock 2.3.2007 10:34

Re: Re: Re: Souhlasím s autorem

A vidíte, já ano. A to je mi pouhých 32, vzděláním jsem takřka nedotčen a tituly akademickými neoplývám. Nicméně ani kdybych ho nikde nečetl, prostým odvozením od slova lýko bych k nějakému (pro danou situaci dostatečnému) závěru dospěl ...

P.S.: Někde jsem viděl jakousi brožuru s vyjmenovanými (a od nich odvozenými) slovy jakožto pomůcku pro děti ZŠ. Pyj tam byl :-) ...

Koumeles 2.3.2007 10:33

Souhlasim s autorem, jsem taky disgrafik a dislektik(ani nevim jak se ti pise)

a kdybych se tenkrat na ZS neucil pravopisne cvicenia diktaty z hlavy, tak bych se nedostal na stredni, tim padem bych se nedostal na Vs a tim padem bych nedelal co ted delam a nepsal bych sem..opravdu jsem se to ucil :) a to jsem byl rad za 3 z diktatu :)

sigi 2.3.2007 10:29

Re: Re: Re: Re: Re: Re: Souhlasím s autorem

učitel formát to nejenže udělat umí, ale i chce :-) a nemusí nutně dopadnout jako někteří naši oblíbenci, kteří byli proslulí tím, že začali o Velké francouzské revoluci a skončili se zapáleným cigárem (ve třídě) u toho, jak zdolávat skály Českého ráje

ptakopysk lingvista 2.3.2007 10:27

Re: Re: Aha.

no za mých mladých let začátkem druhé poloviny minulého stoleti ještě nebyla pedagogická a lékařská věda na takové úrovni jako teď, takže jsme my nevzdělanci říkali o takových lidech, kteří byli dyslektici a dysgrafici zároveň, že jsou "neumějí číst a psát". Podobně tehdy bývali hojně k vidění blbci. Teď o blbce člověk nezavadí, zato s alternativně inteligentními shluky proteinů se roztrhl pytel...

Heinz Guderian 2.3.2007 10:24

Re: Re: Souhlasím s autorem

Ano, jistě. Rodiče musí být  znalci sebearchaičtějších slov!

Přestože mám čtyři různé tituly ze tří různých oborů (každý má nějakého koníčka ;-)) a pokládám se za člověka s velmi solidním přehledem, slovo "lýčený" jsem v životě neslyšel (resp. nečetl). Nemyslím si, že by to byl nějaký zásadní nedostatek na mojí straně. 

P.S. Takové koniny jako "lýčený" vtloukají do dětem hlavy, ale že ve vyjmenovaných slovech po P chybí "pyj", to nejspíš neopravili do dneška...!!

milan 2.3.2007 10:22

Re: Souhlasím s autorem

portwyn 2.3.2007 10:22

Re: Re: K autorovu návrhu: zkoušky složím s největší radostí,

Autor pracuje jako novinář - publikuje velmi často a není to v rubrice "názory čtenářů".

milan 2.3.2007 10:21

Re: Souhlasím s autorem

KDY UZ NEKDY NEKOMU DOJDE ZE I TA HRA S "I" A YPSILONEN JE ANACHRONISMUS!!!!!(Y)

sigi 2.3.2007 10:21

Re: Re: Re: Jo a k tomu Komenskému a škole hrou

Velká didaktika, to je (podle mě)  základ.  Nevím, jestli existuje nějaká současná podoba textu, já to mám ve výtisku někdy ze začátku století - nevím přesně kdy to vyšlo, nemám to u sebe, odhaduju tak 1910. Stojí za to prokousat se archaickým jazykem. Stejně je to s mojí oblíbenou Analytickou didaktikou a Informatoriem školy mateřské. Ty zásady jsou věčné pravdy, krásně shrnuté, argumentace hodná mistra ;-)

portwyn 2.3.2007 10:20

Re: Neberte si pana Vlka osobně!

A že zrovna všichni novináři z Volkszeitung měli tak strašné učitele, teroristy a tyrany malých dětí?

portwyn 2.3.2007 10:18

Re: Neberte si pana Vlka osobně!

Ale houby...dáma promine ;-). Je to jinak - žurnalisté (herci, umělci...) se stávají z lidí, kteří by dříve byli šašky. Z lidí, kteří mají velký problém respektovat pravidla, všechno chtějí dělat jinak (to je jedno jak - prostě jinak) - a tím pádem obvykle mají ve škole problémy. Jenže v dnešní době mediokracie jsou právě oni těmi, kdo je ve veřejném prostoru nejvíce slyšet. Přečtěte si ár článků o školství. Nejvyšší uznání pro školu v tisku je, že "učí jinak". Jestli dobře nebo špatně, na tom už nezáleží.

Pro takového rebela za každou cenu je špatný každý učitel, protože celkem zákonitě učitel nějaký systém vyžadovat musí. Dále řada lidí lidí má poslední vzpomínky na školu z dob puberty - opět období rebelie. Tehdy jsou učitelé a rodiče ti největší pitomci - jenže rodiče člověk potkává i dál, dostane rozum a změní názor. O učitelích se ale už nic nedozví, vždyťpřece chodil do škkoly, tak si to pamatuje. Učitelky jsou krávy a škola je k ničemu.

Slušní rodiče obvykle mají nějakou zodpovědnost a rozliší mezi dobrou a špatnou školou. Rebel z povolání (žurnalista) zpravidla žádnou zodpovědnost nemá.

Scully 2.3.2007 10:18

Re: Re: Re: Re: Jinak článek jako by vypadl z Lidových novin

Díky za trefné pojmenování i mých pocitů, portwyne.

Psí vrah Čumil 2.3.2007 10:18

Re: Re: Re: Re: Souhlasím s autorem

Pan autor, Pavlo B. má typickou POLOPRAVDU, kterou velmi demogogicky vydává za pravdu celou. Především ovšem jasně prokazuje, že gramatiku a stylistiku sám dobře NEOVLÁDÁ. I čeština, její pravopis, gramatika i stylistika je soustava logických funkcí, stejně tak jako matematika a jiné "reálné vědy". Kdo je pochopí a vstřebá, nebude mít napříště potíže s pochopením jakéhokoli textu, ani s vytvářením textů vlastních. To pan autor zjevně má, byť je plodí s hojností, která taky o čemsi svědčí. Nedovedu si představit učitele češtiny, který by nevedl žáky k četbě - je-li takový, je bídným představitelem své profese. Dovoluji si ovšem podotknout, že čtenářské návyky nevytváří pouze škola, ale také rodinné zázemí. Už třeba tím, že rodiče dítka zvykají na vyprávěný text od malička třeba čtením pohádek před usnutím a neponechávají tyhle záležitosti na televizi a počítačových hrách. Očekávat, že dítko, které do nástupu do 1. třídy nevidělo knihu, se okamžitě stane nadšeným čtenářem, může ovšem jen skutečně nadšený idealista. O to horší je totiž postavení učitele.

Neříkám, že nejsou špatní kantoři - pravděpodobně je jich víc, než těch dobrých, a pokud se vašich zkušeností týče, vezměte také v úvahu rozdíl v postavení nešťastníka, jenž čelí třídě sídlištních školáčků, a toho, kdo stojí před třídou "selektovaných" dětí, které mají spontánní zájem se něco dovědět a vzájemně se motivují.

milan 2.3.2007 10:16

Re: časování sloves

JISTE: "SLECNO ZNATE LUDOLFOVO CISLO ?" ZNAM,ALE BOHUZEL UZ SI NEPAMATUJU CO SE PRI TOM DELA S NOHAMA...!  PRO VETSINU SLECEN VYUKA SKORO CEHOKOLIV JE MRHANIM CASEM ,JEZTO JSOU OD PRIRODY NADANY.....

V. Hoffman 2.3.2007 10:16

Re: Re: Re: No, viete

Nemate tak uplne pravdu, citanie je samozrejme dolezite, dokonca velmi dolezite, ale az od urcitej fazy. Nejake zaklady proste mat musite, inak z textu nepochopite takmer nic bez ohladu na slovniky a za chvilu vas to pekne otravi.

nosál 2.3.2007 10:15

Re: K autorovu návrhu: zkoušky složím s největší radostí,

chachá!!!Co to psal autor o neschopnosti pochopit text? Tady je zářný příklad učitele, který nechápe ani celkem jednoduchou informaci.Autor je kvalifikací učitel, učil a navíc není novinář. Vy jste jak Al Gore v těch svých argumentech.Stejně vedle!

autor 2.3.2007 10:10

Re: Re: musím vzpomenout

Bezva. Ale je to učivo pro PÁTÝ ročník ZŠ ??

Hubert 2.3.2007 10:10

V hodinach ceskeho jazyka

Se vetsinou uci veci pro prakticky zivot naprosto nepouzitelne a o schopnostech deti vyrovnat se s nastrahami zivota naprosto nevypovidajici. Naprosty souhlas s autorem.