18.5.2024 | Svátek má Nataša


Upozornění

Litujeme, ale tato diskuse byla uzavřena a již do ní nelze vkládat nové příspěvky.
Děkujeme za pochopení.

Zobrazit příspěvky: Všechny podle vláken Všechny podle času
Heinz Guderian 2.3.2007 14:26

Re: Svato-svatá pravda.

Já tomu sice rozumím jako koza petrželi, ale názvy měst a měn se snad v češtině skloňují běžně, ne??? 8-o

To, že se v angličtině "London" nebo v němčině "Euro" neskloňuje, snad není pro češtinu nijak závazné. No a že se cizí slova postupně počešťují a začínají psát a skloňovat po česku snad není zas tak překvapivé. Kolik dnešních "českých" slov je 100% českého původu?

kadlik 2.3.2007 14:22

třídy sloves

A mohl by mi prosim vás někdo vysvětlit, k čemu je nutné znát vzory sloves? D o dněška mi to nebyl nikdo schopen vysvětlit. Pamatuju si jenom že se to dělá podle vzorů Nese, bere, maže peče, tře... Vůbec ale nemám ponětí o co de. A prosim o lepší odpověď, než která se mi dostala od mé češtinářky a ZŠ, že se to učíme aby sme to uměli u zkoušek na školu střední... dík za odpověď

Lída 2.3.2007 14:21

Re: Re: Poznat podmět, předmět, přívlastek a přísudek

Taky souhlasím.

MOON 2.3.2007 14:12

Re: Re: Umíme svůj jazyk ?

Vážená ,jsem Čech a jak jste správně pochopila, nejsem čecháček.Zda žiji na Moravě ,ve Slezku nebo Finsku,Norsku,Rusku nebo Indianě,Francii,Británii,Čině je v tomto případě lhostejné,slovo Česko je patvar a hnus.Hrzký den MOON

dulcibelka 2.3.2007 14:08

Re: autore

Ty větné rozbory by Vám třeba pomohly osvětlit problematiku čárek v souvětí;-)

rock 2.3.2007 14:02

Re: Svato-svatá pravda.

Jazyk je živý a vyvíjí se. Ono je na tom něco k nepochopení ?

Enik 2.3.2007 13:59

Svato-svatá pravda.

Vrcholem této idiocije je můj zážitek s televizním pořadem: "O češtině." Napsal jsem do tohoto pořadu mail, kdy jsem se ohrazoval proti  skloňování podstatných jmen: euro a Oslo. Stejně tak jsem upozorňoval na nešvar:  "halíř" namísto " haléř." Dostalo se mi odpovědi, že euro je v češtině slovo sklonné, a stejně tak i Oslo se dnes doporučuje skloňovat. Slovo "halíř" je prý taktéž naprosto korektní výraz.

Pokud je mi známo, tak snad celá Evropa považuje "euro" za slovo nesklonné, jen čeština má něco extra. Podle našich učitelů jazyka byl osel ten, kdo Oslo skloňoval. Nechápu tedy, proč jsme se něco takového učili, když už to dnes neplatí. Když jsem tuto odpověď z ČT zanesl své účitelce češtiny ze základní školy, chytala se chudera za hlavu. Ani ta její hlava to totiž nebrala. No a pak si jednu nekupte!

Napadlo tu někoho, proč jsme se v zeměpise na základní škole učili o rozložení průmyslu v našich městech, když dnes nic z toho není pravda?

mlok 2.3.2007 13:57

Re: Re: Re: Souhlasím i nesouhlasím II

myslím, že všechny by sjednotila maturita z matematiky:-P

rock 2.3.2007 13:56

Re: Poznat podmět, předmět, přívlastek a přísudek

Naprosto souhlasím R^ ...

O.K. 2.3.2007 13:54

Poznat podmět, předmět, přívlastek a přísudek

musí být hračka i pro žáky zvláštních škol a pan autor je úplně první člověk v mém životě, který s tím má zásadní problémy. Vždyť je to záležitost elementární logiky - nebo on si tu někdo myslí, že ve větě "Pepa dostal nový notebook" je notebook přívlastek? A pro pořádnou znalost cizího jazyka - POŘÁDNOU, zdůrazňuji, je to věc nezbytná. Jak chcete pochopit anglický SVOMPT, když netišíte, co může být tím S, V, O  a MPT?

Čeština je určitě vyučována ne zrova šťastně (i když děti bych klidně trochu přetěžovala. Chodí do školy, aby si rozvíjely mozek, ne aby se jenom učily praktické věci. To by polovina národa skončila po třetí třídě.), ale nářky nad podmětem a přísudkem autor tu kritiku úplně shodil.

rock 2.3.2007 13:50

Re: Re: Nemůžu souhlasit.

uměly větné rozbory naprosto bravurně. Protože se to dalo navrčet jak kolovártek

Omyl, pane ... větný rozbor je přísně logická záležitost, ke které je nutné pochopení a nikoliv nabiflování. K naučení je tam jen pár základních pojmů a ty zvládne i průměrně inteligentní jezevčík ... Stejně tak slovních druhů je 10 (slovy deset) a nabiflování deseti pojmů se snad zvládnout dá, ne ?

figura 2.3.2007 13:50

Re: Za to, co umím

Naprosto přesné. Tak jsem na tom taky.

whaler 2.3.2007 13:50

autore

musím s Vámi jen souhlasit. Tupost výuky na našich školách se táhne generacemi z dob Rakouska-Uherska. Jsem "postižen vzděláním" technického směru, ale čeština, co do pravopisu mi  nedělala potíže. Ovšem větné rozbory, to bylo dílo. Nikdy jsem de facto nepochopil o co tam jde. To, co si děti musí narvat do hlav nikdy potřebovat nebudou. Ale ono v jiných předmětech to není lepší. Příklad středoškolské matematiky - kdo z běžných absolventů (nepůjde-li studovat geometrii a zeměměřičství) bude v životě potřebovat např. spočítat rovnici přímky nebo hyperboly? Rovněž tak celý život jsem nepotřeboval řešit diferenciální rovnice či limity funkcí. To musíte dělat ve špičkovém výzkumu, abyste to (snad) uplatnili, ale běžný absolvent VŚ bt technického směru to nikdy nebude potřebovat (absolventi MFF se mnou jistě nebudou souhlasit). A jazyky? Když angličtinu učí přeučená ruštinářka, jak to může vypadat! Přesně to vím na svém synovi. Na ZŠ takovou učiteklu měli a dodnes mluví anglicky s ruským přízvukem. Ach jo.

Miklas 2.3.2007 13:34

Re: Souhlasím i nesouhlasím.

Souhlasím s Vámi, ale pořád si nejsem jistý, zda ty neustále zpochybňované jazykové rozbory nejsou přece jen nutné. Podle mého názoru není jiná cesta, jak pochopit podstatu jazyka. Ze zkušenosti vím, že studenti na VŠ mají problém porozumět studovanému textu či písemně a hlavně srozumitelně interpretovat  vlastní myšlenky. Jsou povolání, kde musí být schopnost přesně se vyjádřit podmínkou pro jejich výkon. Proč byla kdysi na klasických gymnáziích poviná latina (či dokonce i řečtina) ? Pragmatismus a tlak "lidu" , který vyústil např. ve zrušení matematiky, jako povinného maturitního předmětu, je špatná cesta, která se nám vymstí.

teahot 2.3.2007 13:32

Re: Re: Re: jednoducha odpoved

Dovolim si o sobe rict, ze jsem knihomol, knizky miluju, ctu porad a hodne, presto v mem pripade k zadnemu  "nasati"  gramatiky nedoslo. Do dneska mi dela pomerne velke problemy. Moje spoluzacka nenavidela knizky a radeji si zaplatila za napsani obsahu, ale gramatiku ovladala skvele.

Karkul 2.3.2007 13:29

Re: Re: Re: Re: Re: Souhlasím i nesouhlasím II

Milý Nosále  a ty jsi si neráčil všimnout, že na maturitu vybíráme jen pár témat. Většina otázek z CaK maturit by dnes asi byla nemožná. Jednotné maturity jsou právě o tom výběru a ne o tom co má střední škola naučit. Ostatně  stále si myslím, že hlavní funkce maturity  je rituální, podobně jako svatba, štědrovečerní večeře a pod.

dulcibelka 2.3.2007 13:28

Re: Umíme svůj jazyk ?

Mně, ač z Prahy, slovo Česko vadí. A Vám se nelíbí proč, když, jak jsem pochopila, nejste čecháček? Protože tam není zmíněna Morava?;-)

MZ 2.3.2007 13:28

Re: Re: Nemůžu souhlasit.

Milý VW,

tak agitujte mezi muži, aby se nám do školství více hrnuli. Přefeminizované školství je důsledkem toho, jak se k němu tato mužsky šovinistická společnost staví. A holčičky z toho neviňte.

figura 2.3.2007 13:24

Sice...

...s formou jakési základní zkoušky pro obor studovaný souhlasím, ale článek mi jinak mluví z duše. Jak se kdo z Vás dívá na zakreslování asi osmdesáti evropských měst do slepé mapy Evropy. Zvláště nějakých 10 měst v Porůří je chuťovkou. Zakreslování do slepých map nás neučili ani na základce v první polovině 70.let.

Nosál 2.3.2007 13:08

Re: Re: Re: Re: Souhlasím i nesouhlasím II

Karkule, neráčil jste si všimnout že množství informací které ůlidstvo má k dispozici dnes a způsob,jak je používá je ponekud jiný než za mládí Františka Josefa I ?

Kajda 2.3.2007 13:02

Re: Re: Re: Re: Souhlasím s autorem

Máte pravdu, že čtením kvalitních knížek se dítě naučí více než biflováním. Ale musejí to být knížky, kde máte jistotu správného pravopisu. Některé dnešní dětské knížky jsou napsány respektive přeloženy s pravopisnými chybami. Nevím mnohdy, jak v nakladatelstvích pracuje korektura, když mohou knížku s pravopisnými chybami pustit do tisku. 

Karkul 2.3.2007 13:00

Re: A já jsem si myslel, že jsem blbej,

To já jsem dítkám klidně při výuce vyvracel i těch 180° s prohlášením, že na Zemi klidně můžeme narýsovat trojúhelník, který bude mít všechny úhly pravé  a po chvíli ukázal na globus. Jsou z toho následně zajímavé diskuse.

Milča 2.3.2007 12:56

Re: Re: jednoducha odpoved

Mám kluky ve 4.a 5. třídě. Po dvou letech jsem konečně pochopila naprosto logickou věc: obylí je přece bylina a ta je ve vyjmenovaných slovech!

Tom 2.3.2007 12:53

Re: Re: Re: Podmět?

Co asi za ten podmět považovala?

A nebo tam ty děti dopsala dodatečně, aby větu upřesnila a znovu si ji pak nepřečetla. A tak prve nevyjádřený podmět "oni" se ji pod rukama změnil na "děti".

Obávám se, že znalost větné stavby na nepozornost nepomáhá.

A k nepozornosti: "Ach, tady vidímě názorně, že ..." ??? vidítě názorná ukázka mě/tě

TBB 2.3.2007 12:51

Re: Po dlouhé době

Ano, taky se mi to líbí a je zřejmé, že od některých, co se tím živí nebo se aspoň přiživují (jak trefně popsáno), budou požadovat, aby "nedovzdělaný" autor byl "mazzolato" (vpleten do kola) nebo aspoň "decapitato".

Každopádně podobné kritiky jsou staré aspoň 100 let a datují se minimálně do období C.+ K. monarchie. Málokdo z nás starších si nepamatuje na výroky ze starých českých filmů "Mloku, nauč se, samostatně nepřemýšlej, papouškuj, jediný správný názor je ten, který ti sděluje učitel, atd. atd.".

Ty filmy jsou staré přes 70 let, způsob výuky přetrvává. Akorát na to dnes máme výpočetní techniku na vyhodnocování zmiňovaných idiotských testů - proto je možná zpravidla pouze 1 správná odpověď - to aby program byl co nejjednodušší a zadavatel ho mohl vyhodnotit s co nejmenší námahou.

Ale to hlavní by měla být četba a naslouchání. Pokud se dnes nečte (a když, tak mizerné překlady, pořízené různými nedouky), to, co je v novinách, ke čtení už vůbec není, a jazyková úroveň všech TV kanálů odpovídá (s malými výjimkami) spíše těm kanálům, není se čemu divit. Nicméně větný rozbor tomu až tak moc nepomůže, spíše ty moudrosti našich lepších učitelů, rodičů a dalších, gräfy jsou k ničemu.

JAB 2.3.2007 12:50

Re: Re: musím vzpomenout

Ano, proto bolševik zrušil latinu, jejíž gramatika se hodí a zavedl také gramatické názvosloví česky, aby se ho člověšk musel učit při cizím jazyku navíc.

volkswagen 2.3.2007 12:50

Re: Nemůžu souhlasit.

Hovořím plynně anglicky a německy. Dovedu se v těchto jazycích obstojně vyjádřit i písemně. Na škole jsem měl vždycky velmi dobré slohy. Nicméně podmět, přísudek, přívlastek a podobné jsem nikdy, nikde (ani při studiu cizích jazyků) nepotřeboval.

Biflování pouček a určování slovních druhů je specialita přefeminizovaného základního školství. Všechny holčičky vždycky uměly větné rozbory naprosto bravurně. Protože se to dalo navrčet jak kolovártek.

Karkul 2.3.2007 12:46

Re: Re: Re: Souhlasím i nesouhlasím II

Asi jsem profesně potrefený, já totiž u těch maturit na střední odborné škole sedávám a u nás  jaksi již od starého mocnářství  je maturita odstupňovaná. Prostě nikdy mne nepřekvapovalo, že málo našich děcek má jedničku z češtiny a naopak výborně si vedou v odborné části. Jednotné maturity nejsou nic nového, bývaly u nás asi 150 let. ( Gymnázia byla často o rok kratší než odborné školy.)  Tedy návrat k jednotné maturitě nebude znamenat požadavek, že na všech typech škol to musí všichni zvládnout na výbornou ale prostě alespoň tu povinnou část zvládnout .

JAB 2.3.2007 12:44

Re: Čeština bude to poslední, co nám zbude. Važme si ji.

 Přes 70% Brdských lesů je vojenský prostor, zkusil jste tam jít suverénně na houby ?

JAB 2.3.2007 12:42

Re: Re: Re: K autorovu návrhu: zkoušky složím s největší radostí,

No, a v tom je celý ten problém, učit, i.e. vzdělávat, anebo učit testy ?