18.5.2024 | Svátek má Nataša


Upozornění

Litujeme, ale tato diskuse byla uzavřena a již do ní nelze vkládat nové příspěvky.
Děkujeme za pochopení.

Zobrazit příspěvky: Všechny podle vláken Všechny podle času
portwyn 2.3.2007 10:10

Re: Re: Jo a k tomu Komenskému a škole hrou

Jo, tady není Itálie...ostatně já jsem proti tělesným trestům ve škole. To je věc rodičů.

sigi 2.3.2007 10:08

Re: Re: Re: Re: Re: Souhlasím s autorem

"je založeno..." :-D ach to přepisování ... sorry

portwyn 2.3.2007 10:08

Re: Re: Jo a k tomu Komenskému a škole hrou

Popravdě jsem se o to pokoušel, ale nebylo to moc ke čtení; přece jen jsou dnes jiné podmínky. To, o čem jsem psal, můžu dohledat - po těch 15 letech si fakt nepamatuju, kde to je. Jestli chcete, pošlete mi mail na adresu "portwyn" na emailu cé zet.

autor 2.3.2007 10:08

Re: Máte naprostou pravdu

Máte pravdu, při přepisu došlo k vypadnutí kousků textu. Díky, že jste si je domyslel.

rock 2.3.2007 10:08

Re: Re: Re: Re: Re: Souhlasím s autorem

Všechno souvisí se vším. Ale má snad kvůli tomu výklad začít bylinou, skončit Velkým třeskem a kobylu nechat na příště ?

Pavla B. 2.3.2007 10:07

Neberte si pana Vlka osobně!

Každý chodil do školy a tedy každý ví, že existují učitelé dobří a špatní. Jistě to ví i pan Vlk, možná měl osobně smůlu jen na ty horší.

milan 2.3.2007 10:05

Re: Výplachy

MILY PANE CLOVEK ,PREDTAVTE SI ZE USA JEST TAKRKA SVETADIL...  TAK JAKO EVROPA MA SVA KOSOVA ,ALBANIE,UKRAJINY..... A NEJVICE NOSITELU NOBELOVYCH CEN....DOPORUCUJI USA NAVSTIVITI A PAK TEPRVE VRHNOUT JEDOVATOU SLINU....CO DO VYKONOSTI ARMAD VE SVETE  SIREM ,RAD BYCH SE DOZVEDEL KTERA ZE PAK JE ZNAMENITEJSI NEZ TA AMERICKA ?TA PRO VAMI JISTE MILOVANA RUDA UZ JAKSI NEEXISTUJE

sigi 2.3.2007 10:05

Re: Jo a k tomu Komenskému a škole hrou

tedy pane učiteli - a četl jste nějakého Komenského? Nebo jste na tom jako většina produktů českého pedagogického školství, tj. učil jste se o Komenském, ale vlastně o něm nic nevíte?

Lída 2.3.2007 10:05

Re: jednoducha odpoved

Nemáte to popletené? Dyslektik může být spíš inženýr než třeba bohemista.

portwyn 2.3.2007 10:03

Re: Re: Re: Re: Souhlasím s autorem

"Pokud se neptá, předpokládá se, že rozumí, ne ? Rodiče jsou ti, kdo by nevědomost tohoto druhu měli odchytit ..."

Souhlas.

Učitelé 2.3.2007 10:02

MOON

Nemohu soudit učtele ČJ, ale dle  toho co slyším v televizi jsou někteří více lepší a někteří meně horší,nebo více horší a méně lepší.A jsou i ne lepší a ne horší,velmi se v tom vyžívá právě náš pan prezident,dohoda ,nedohoda ...Hezký den MOON (já vím že mám s tím češtinem velký problém, no a co )

zirje 2.3.2007 10:02

Re: musím vzpomenout

víte, ony gramatické kategorie mají tu velikou výhodu, že ve skupinách příbuzných jazyků fungují jejich pravidla když ne shodně, tak alespoň velmi podobně. Navíc výrazy perfektum, plusquamp. apod. jsou ( s nepatrně odlišným pravopisem) už součástí jazykové zásoby toho kterého jazyka. Jste technik - tak snad uznáte výhodu přehledné systematiky - a ta - minimálně na bázi evropských jazuků - skutečně funguje. Potvrdí to každý, kdo se učil druhý, třetí jazyk: ono už to jde o poznání snáz, protože známe ty jazykové mechanismy. Představte si přístup, kdyby se "zbytečná věda" dělala třeba ze statiky.

Byg 2.3.2007 10:01

Telefonní seznamy

Jak já je nenáviděl. Nenadán fotografickou ani jinou geniální pamětí, naučit se tisíce řádků telefonních seznamů k maturitě z "českého jazyka" (ve skutečnosti většina děl v těch telefonních seznamech byla psána jazykem jiným :-)). Já bych ten předmět spíš nazval "paměťocvik", protože s češtinou to vůbec nesouviselo.  A dodneška je mi to k prdu. Proč jsem na tu školu vůbec chodil? Programovat jsem se naučil sám, angličtinu taky... :-)

sigi 2.3.2007 10:01

Re: Re: Re: Re: Souhlasím s autorem

jo vy myslíte, že všechno je v životě pěkně oddělené a nijak to spolu nesouvisí. To je ovšem zásadní omyl. Na tom, co se vám nelíbí, je podstatou hned několika pedagogických směrů ;-)

Lída 2.3.2007 10:01

Re: Re: Re: Souhlasím s autorem

A podařilo se vám vychovat nadšené čtenáře i z vašich dětí? Já sama jsem vášnivá čtenářka, jako dítě jsem četla tak minimálnně 5 knížek za týden. Teď už na takovéhle věci nemám samozřejmě čas, ale čtu pořád prakticky denně. Dětem jsem od mala četla, říkali jsme básničky, zpívali písničky. V předškolním věku to měly hrozně rády a u knížky vydržely opravdu dlouho. Dneska jsou to puberťáci a nečtou skoro vůbec. Ve svém volném čase doma si pouštějí filmy na počítači, hrajou hry nebo brouzdají po internetu. Čtou jedině na chatě, když není hezky a když už jim nic jiného než knížka opravdu na zábavu nezbývá.

portwyn 2.3.2007 10:00

Re: Re: Re: Re: Souhlasím s autorem

Máte pravdu, lennost je něco od feudalismu, teda jestli to existuje :o)

Ale já klidně souhlasím s tím, že děti nemusí umět násobit na papíře dvě trojmístná čísla - to po nich nechci. Ovšem nedávno mi jedna autorova souvěrkyně vysvětlovala, proč její syn nepotřebuje v sedmé třídě malou násobilku. Nekecám - oni fakt na 3 x 8 tahají mobila. A bez malé násobilky se to, co se blíží matematice (ano, o to tady jde, máte pravdu) dělat nedá.

Že by ty češtinské testy šly udělat jinak, s tím souhlasím. Rovněž nejsem nadšen z metod některých učitelek. Nicméně sama píšete, že lze najít učitelku, která dítěti vyhovuje. Pan Vlk odsoudil celé české školství en bloc - a to je zřejmá zaujatost a také, vzhledem k úrovni české žurnalisiky, docela drzost.

abc 2.3.2007 10:00

Re: též by se nemělo zapomínat na to,

Pozor, omyl: zvládá slušně, na úrovni svého věku atd. MLUVENOU FORMU své mateřštiny (výjimečně i dalšího jazyka), ne však PSANOU.  Ne však JAZYK  jako takový. A určitě ne "dokonale", i když chápu, jak to myslíte.

portwyn 2.3.2007 9:53

Jo a k tomu Komenskému a škole hrou

Komenský předpokládal zhruba následující postup:

Učitel vstoupí do třídy, za cenu umírněných tělesných trestů zpacifikuje pakáž (tj. děti, které se nechtějí učit, ale jen otravovat všechny okolo) a potom začne škola hrou.

Jste pro, pane autore? Nebo jako pravý novinář vždy půl pravdy zamlčíte?

Pro příčetnější, tj. pro čtenáře: když budete mít ve třídě dva parchanty, kteří se rozhodnou hodinu rozbít, tak se dobrá hodina udělat prostě nedá. Nemůžete například nechat děti dělat pokusy, když po sobě házejí pomůckami. A jako učitel de facto nemáte jinou možnost, jak tomu čeli, než podat o tom zprávu rodičům. Ti parchanti z nich (protože parchanti děti jsou zhusta potomci parchantů rodičů) nebo ti moderní, humanističtí, prostě IN, nad tím mávnou rukou.

Musím říct, že většina z dětí (a samozřejmě rodičů) je slušná. Ale pětadvacet slušných dětí nemá šanci proti jednomu dvěma parchantům, kteří je prostě přeřvou. Hádejte, za koho kopou čeští novináři :-/

Lída 2.3.2007 9:52

Re: Re: Re: Re: Jinak článek jako by vypadl z Lidových novin

Zbulvárnělý plátek taky včera naprosto nesmyslně nařkl dvě českobudějovické školy z cenzury. Taky mě tím dost naštval.

abc 2.3.2007 9:52

Re: Jedna otázka:

S čím si vy konkrétně co spojujete, není rozhodující. Jazyk má svou 1. mluvenou a 2. psanou formu. Obě jsou principiálně plnohodnotné, ale v konkrétních případech může být význam jedné či druhé rozdílný.

Btw, jejich směšování, resp. nepochopení tohoto rozdílu tradičně plodí řadu omylů.

Lída 2.3.2007 9:51

Re: Re: Re: Autore Vlku, proč je špatné, aby děti věděly, kdo napsal pohádky ?

Tohle taky používám. A pak ještě pomůcku pro ji/jí a ni/ní, to odpovídá tu/té nebou tou. Vezmu si tu knihu, takže vezmu si ji. A ještě používám vzor matčin i pro mužský rod, protože vzor otcův je na nic. Všechno to funguje v praxi dokonale. Ale nenaučili mě to ve škole, poradila mi to maminka.

Psí vrah Čumil 2.3.2007 9:50

Re: No, je patrné, že se svým řešením jazykových úloh by měl pan Vlk skutečně potíže...

A jedno chybějící s do slova "křesly" dodávám k volnému použití...:-)

rock 2.3.2007 9:49

Re: Re: Re: Souhlasím s autorem

Nee. Jak píšu o kousek výš, probíra se gramatika, nikoliv biologie. Pokud nepadne přímý dotaz, předpokládal bych, že dítě rozumí. Copka má učitel provádět rozbor všech slov od bytu až po Přibyslav ?

sigi 2.3.2007 9:48

též by se nemělo zapomínat na to,

že normální dítě (tj. to, které je připuštěno do 1. třídy ZŠ) dokonale zvládá svůj jazyk. Nikdo to do něj nehustil, prostě se to naučilo. Umí skloňovat, časovat, umí věty tázací i rozkazovací. Dobrá škola mu pomůže pochopit, jak jazyk funguje, k čemu je dobrý, poradí nějaké fígle s gramatikou. Ale staví v zásadě na něčem, co už má dítě vstřebané. O to je to jednodušší. Kouzelné je, kolik učitelů tohle nedokáže využít.

Pavla B. 2.3.2007 9:47

Re: Re: Re: Souhlasím s autorem

Porwyne, lenost:-)

Myslím si, že pokud jde o výuku češtiny, má autor skutečně pravdu. Proč se například místo větného rozboru, který jde do neuvěřitelných detailů, na základkách děti raději nevedou ke čtení kvalitních knížek? Nakonec, pouhým čtením se lze naučit pravopis.... mnohem lepší než biflování vyjmenovaných slov a různých pravidel je prostě vědět (pamatovat si z mnohokrát přečteného), jak se slovo píše...

Matematika je zase IMHO zbytečně přesycena mechanickýcm počítáním, v dnešní době skutečně nikdo nemusí umět násobit na papíře dvě trojmístná čísla.... Málo prostoru je věnováno úvahám a přemýšlení. Z dětských mozků jsou vyráběny kalkulačky.

Moje dcera přešla ze sídlištní školy na komorní školu poblíž centra města s rozšířenou výukou matiky. Takže kromě povinných počtů dle osnov tam mají skutečně něco, co se blíží matematice:-) Ačkoliv dcera není žádný matematický talent a na tu školu se dostala asi jen náhodou:-), matematika na nové škole ji velice baví. Z učitelů je nadšená. Na původní škole měla učitelku, kteá nejméně 50 % času trávila "výchovou" (ustavičným napomínámím, okřikováním, vyhrožováním) dětí. Na učení moc času nezbývalo. Teď má již v 5. třídě na každý předmět jiného učitele/učitelku, všechny má hrozně ráda, do školy se denně těší a je tam hrozně spokojená.

rock 2.3.2007 9:45

Re: Re: Re: Souhlasím s autorem

Udělal jsem jednoduchý experiment, zeptal jsem se naší uklízečky, co by

v takovém případě dělala. Odpověděl "No přece bych se zeptala učitele."

Přesně tak. Můj názor je ten, že učitel by měl takovou věc nepřímo související s tématem (probírá se gramatika, ne přírodopis) vysvětlit tehdy, když se dítě zeptá. Pokud se neptá, předpokládá se, že rozumí, ne ? Rodiče jsou ti, kdo by nevědomost tohoto druhu měli odchytit ... můj názor ...

Psí vrah Čumil 2.3.2007 9:44

No, je patrné, že se svým řešením jazykových úloh by měl pan Vlk skutečně potíže...

"Madla prosí všechny tyhle šibaly, aby přestali otravovat mládež pro svoje kšefty s testy a státními maturitami, křesly a prebendami z toho vyplývajícími, a raději koukali zajistit, aby se mohla ona a vůbec všechny děti co nejvíce, co nejlépe a co nejdřív naučit (čemu?). "

Navrhuji ovšem lepší řešeni:

Magda prosí všechny (tyhle) šibaly, aby přestali otravovat mládež svými kšefty s testy a státními maturitami a z toho vyplývajícími křely a prebendami, a raději koukali zajistit, aby se ona a vůbec všechny děti mohly co nejlépe vzdělávat. (Jak, to ví jen pan autor sám - nejspíš četbou jeho skvělých fejetonů)

Rozebírat stylistickou bídu celého příspěvku větu po větě opravdu nemám sil.

sigi 2.3.2007 9:43

Re: Re: Souhlasím s autorem

vysvětlit? Komenský se v hrobě obrací. Má to vypadat takto: Nechat dětem nastudovat všechno o javorech, které u nás rostou, o jejich využití, požádat, ať přinesou listy, aby poznaly klen, mléč a babyku;  pobaví se o tom, pro kterou zemi je javor symbolem a proč, podívají se, jak vypadá javorové dřevo a řeknou si, co se z něj dělá, a nakonec si dají pancakes s javorovým sirupem :-)

portwyn 2.3.2007 9:42

Re: Re: Re: Jinak článek jako by vypadl z Lidových novin

Já vím, Čumile. Mne jen otrávilo, jakou kampaň vede zbulvárnělý plátek, který kdysi chtěl být listem vzdělanců. Už mám plné zuby věčných nadávek do tyranů malých dětí, teroristů atd. Takovou nenávistí LN/MfD nestíhají ani politiky. Jestli někdy seknu s učením, tak to bude kvůli tomuhle. Fakt už mám plné zuby práce s odpovědností, jakou pan Vlk v životě nepoznal, odměňované kýbly urážek.