3.5.2024 | Svátek má Alexej


Upozornění

Litujeme, ale tato diskuse byla uzavřena a již do ní nelze vkládat nové příspěvky.
Děkujeme za pochopení.

Zobrazit příspěvky: Všechny podle vláken Všechny podle času
Jura Jurax 2.3.2007 11:00

Souhlasím i nesouhlasím II

Souhlasím s odsudkem státních maturit. V době, kdy je maturita stižena inflací a devalvací, maturuje se i z vaření knedlíků a v učebních oborech, neříká fakt maturity bez doplňovacích informací (kde - typ školy, z čeho) prakticky nic. Automechanik s maturitou se stěží může rovnat ve znalostech matematiky a přírodních věd vůbec, jakož i jazyků a historie gymnazistovi s maturitou; pravda, umí spravit auto, což gymnazista neumí, a rozumí mnohému, o čem gymnazista ani neví, že to existuje - ale porovnávat se to moc nedá. A zavádění stupňů maturit - nenáročná, trošku náročná, ještě víc než trošku náročná, normální, náročnější a víc náročnější a super - by bylo dost srandovní.

ZW 2.3.2007 11:06

Re: Souhlasím i nesouhlasím II

Ovšem to, o čem mluvíte, to je přesně argument ve prospěch jednotných státních maturit.

Jura Jurax 2.3.2007 11:14

Re: Re: Souhlasím i nesouhlasím II

No nevím, asi si nerozumíme.Jak sjednotíte chemickou průmyslovku, strojní průmyslovku, gymnázium s humanitním zaměřením, gymnázium se zaměřením na informatiku,, SOU s maturitou a umprum na jedné jediné jednotné maturitě? Průnik množin testovatedlných vědomostí jedinců úspěšně absolvovavších tyto školy bude natolik malý, že nebude stát za test.

Karkul 2.3.2007 12:46

Re: Re: Re: Souhlasím i nesouhlasím II

Asi jsem profesně potrefený, já totiž u těch maturit na střední odborné škole sedávám a u nás  jaksi již od starého mocnářství  je maturita odstupňovaná. Prostě nikdy mne nepřekvapovalo, že málo našich děcek má jedničku z češtiny a naopak výborně si vedou v odborné části. Jednotné maturity nejsou nic nového, bývaly u nás asi 150 let. ( Gymnázia byla často o rok kratší než odborné školy.)  Tedy návrat k jednotné maturitě nebude znamenat požadavek, že na všech typech škol to musí všichni zvládnout na výbornou ale prostě alespoň tu povinnou část zvládnout .

Nosál 2.3.2007 13:08

Re: Re: Re: Re: Souhlasím i nesouhlasím II

Karkule, neráčil jste si všimnout že množství informací které ůlidstvo má k dispozici dnes a způsob,jak je používá je ponekud jiný než za mládí Františka Josefa I ?

Karkul 2.3.2007 13:29

Re: Re: Re: Re: Re: Souhlasím i nesouhlasím II

Milý Nosále  a ty jsi si neráčil všimnout, že na maturitu vybíráme jen pár témat. Většina otázek z CaK maturit by dnes asi byla nemožná. Jednotné maturity jsou právě o tom výběru a ne o tom co má střední škola naučit. Ostatně  stále si myslím, že hlavní funkce maturity  je rituální, podobně jako svatba, štědrovečerní večeře a pod.

Jura Jurax 2.3.2007 16:39

Re: Re: Re: Re: Re: Re: Souhlasím i nesouhlasím II

No ale maturita okleštěná na pár témat - průnik množin vědomostí načerpatedlných na různých typech středních škol, by byla skutečně jen rituální, protože onen průnik je minimální. A tudíž vlastně k ničemu, neboť rozhodně by nebyla informací o vědomostech studentů. Maximálně by mohla být z češtiny - ale i tak by byla pro gymnazisty směšně lehká a pro průmyslováky, o vyučencích nemluvě, těžko překonatelná.

mlok 2.3.2007 13:57

Re: Re: Re: Souhlasím i nesouhlasím II

myslím, že všechny by sjednotila maturita z matematiky:-P

Jura Jurax 2.3.2007 11:00

Souhlasím i nesouhlasím.

Nesouhlasím s tím, že jsou děti přetěžovány. Naše společnost je nastavena na výkon a kdo chce v praxi tohoto výkonu dosáhnout a v životě se uplatnit, musí se holt poněkud přetěžovat. Neškodí, je-li k tomu trénován již od mala. Mimoto mám dojem, že náročnost výuky spíš klesá než stoupá. Pamatuji se, jak jsem co čerstvý homo maturus ze SVVŠ (tak tehdy - 1967 - slynuly školy nazývané dnes gymnázii) dostal do ruky učebnici matematiky pro oktávu reálných gymnázií z roku 1936 a seznal jsem, že se svou suverénní jedničkou z matematiky bych tam asi moc neuspěl.

Jiná věc je, čím jsou přetěžovány. Čeština je skutečně po mém soudu vyučována nadměrně důkladně - ne každý se stane lingvistou - a zejména středoškolské studium poskytne encyklopedické informace o dávno zapomenutých veršotepcích, jejichž díla jsou dnes obtížně čitelná (tedy pro mne); ale přece jen jistý kulturní přehled od vzdělance očekává. Jedinec, který při jménech Němcová či Jirásek nejistě vzpomíná, zda jde o tenistku a frontmana kapely Moravian Monsters nebo kopálistu za Spartu, je přece jen deklasován na burana. A literatura souvisí i s moderní historií, která je myslím až trestuhodně zanedbávána. Na druhé straně obávaný větný rozbor tříbí logické myšlení - a podobného tréninku není nikdy dost.

Nicméně si myslím, že čeština a vůbec jazyky jsou přeceňovány; u cizích jazyků se potřebuju zejména domluvit a ne být encyklopedií nepravidelných sloves. Měla by být větší dotace přírodních věd - biologie, chemie, fyziky i matemetiky. A taky informatiky.

portwyn 2.3.2007 11:30

Re: Souhlasím i nesouhlasím.

Já bych souhlasil v podstatě se vším (včetně 2. části Vašeho příspěvku). Jen bych chtěl dodat, že likvidace národního povědomí (literatura, historie) i racionální vzdělanosti (přírodní vědy) je částečně práce "užitečných idiotů", částečně je pravděpodobně záměrná; chytří lidé moc přemýšlejí. Nejsou potřeba čeští vzdělanci, ale čeští montéři. Už tu to jednou bylo - a je to tu zas, jak říkal Limonádový Joe.

Ostatně i žurnalisté mají zájem na nevzdělaných čtenářích. Ti vzdělaní jejich blábolům nevěří.

sigi 2.3.2007 11:42

Re: Souhlasím i nesouhlasím.

čeština není vyučována nadměrně důkladně - je vyučována špatně. A tak je to vlastně se všemi předměty.  Dítka sice dovedou vyjmenovat díla Vítězslava Hálka, opery Bedřicha Smetany nebo data týkající se II. světové války, ale všechno plave na vodě. Schéma narodil se, umřel, možná něco napsal nebo složil, bylo to tam a tam a bylo ve čtvrtek - to všechno je úplně k ničemu. Paměť se toho ráda zbavuje a my všichni, co jsme tím někdy prošli, pak jenom smutně vzpomínáme, co jsme v té hlavě všechno měli a jak měla pančelka radost, že to odříkáváme, jako když bičem mrská.

Kajda 2.3.2007 12:27

Re: Re: Souhlasím i nesouhlasím.

Přesně tak.:-/

Miklas 2.3.2007 13:34

Re: Souhlasím i nesouhlasím.

Souhlasím s Vámi, ale pořád si nejsem jistý, zda ty neustále zpochybňované jazykové rozbory nejsou přece jen nutné. Podle mého názoru není jiná cesta, jak pochopit podstatu jazyka. Ze zkušenosti vím, že studenti na VŠ mají problém porozumět studovanému textu či písemně a hlavně srozumitelně interpretovat  vlastní myšlenky. Jsou povolání, kde musí být schopnost přesně se vyjádřit podmínkou pro jejich výkon. Proč byla kdysi na klasických gymnáziích poviná latina (či dokonce i řečtina) ? Pragmatismus a tlak "lidu" , který vyústil např. ve zrušení matematiky, jako povinného maturitního předmětu, je špatná cesta, která se nám vymstí.

Kajda 2.3.2007 15:43

Re: Re: Souhlasím i nesouhlasím.

Myslím si to samé. Pouze pokud se týká jazykových rozborů, domnívám se, že by postačilo zařadit je do učiva až v 6. třídě a ne ve čtvrté, jak je tomu dnes.

Pavel 2.3.2007 10:58

Nemůžu souhlasit.

Pro čecha, který mluví jen a pouze česky a nikdy v životě se nebude učit cizí jazyk, je možná gramatika zbytečná. Ale vysvětlete člověku, který nevi, co je podmět a co je přísudek, strukturu anglické věty. Buď (se znalostí gramatických termínů) mu řeknete jednu poučku a za deset minut je to jasné, nebo do do něj budete hustit pět let "náposlechem".

Překvapuje mě, že autor vytýká neobratnost vyjadřování jiným, a sám používá příšernou vazbu "být o něčemm", že skloňuje slovesa už pominu.

A už vůbec s ním nemůžu souhlasit v jeho názoru na správné psaní interpunkce. Ony ty čárky ve větě jsou pro pochopení psaného textu strašně důležité (my je dokonce i vyslovujeme, ale málokdo si to uvědomuje). Vím, jak strašně dokáže ztížit pochopení souvětí třeba i jedna chybějící či přebývající čárka. Většinou pochopením takové věty strávím dvojnásobek času ve srovnání s větou napsnou správně.

Aleš 2.3.2007 11:34

Cizí jazyky

Já osobně jsem větný rozbor v češtině od gymnázia nikdy nepotřeboval, v mateřštině to jde jaksi automaticky, ale je to velká pomoc při učení jiných jazyků, které mají jinou větnou strukturu. Někdy jsem si opravdu musel ujasnit, "co je co", například taková klasická řečtina s naprosto volným pořádkem slov... :-) 

Faire 2.3.2007 12:07

Re: Nemůžu souhlasit.

Napadlo mě totéž. Navíc si rozhodně nemyslím, že je špatné proniknout trochu do tajů mateřského jazyka - třeba to přece jen trochu kultivuje duši ;-D Každopádně to, že ne všechno, co se učíme, je užitečné, je poznatek, který si odneseme taky z tělocviku, matematiky...

zuzle 2.3.2007 12:30

Re: Nemůžu souhlasit.

Jo, to je úplně přesné. Konečně s tím někdo přišel.

volkswagen 2.3.2007 12:50

Re: Nemůžu souhlasit.

Hovořím plynně anglicky a německy. Dovedu se v těchto jazycích obstojně vyjádřit i písemně. Na škole jsem měl vždycky velmi dobré slohy. Nicméně podmět, přísudek, přívlastek a podobné jsem nikdy, nikde (ani při studiu cizích jazyků) nepotřeboval.

Biflování pouček a určování slovních druhů je specialita přefeminizovaného základního školství. Všechny holčičky vždycky uměly větné rozbory naprosto bravurně. Protože se to dalo navrčet jak kolovártek.

MZ 2.3.2007 13:28

Re: Re: Nemůžu souhlasit.

Milý VW,

tak agitujte mezi muži, aby se nám do školství více hrnuli. Přefeminizované školství je důsledkem toho, jak se k němu tato mužsky šovinistická společnost staví. A holčičky z toho neviňte.

rock 2.3.2007 13:50

Re: Re: Nemůžu souhlasit.

uměly větné rozbory naprosto bravurně. Protože se to dalo navrčet jak kolovártek

Omyl, pane ... větný rozbor je přísně logická záležitost, ke které je nutné pochopení a nikoliv nabiflování. K naučení je tam jen pár základních pojmů a ty zvládne i průměrně inteligentní jezevčík ... Stejně tak slovních druhů je 10 (slovy deset) a nabiflování deseti pojmů se snad zvládnout dá, ne ?

NevericiTomas 2.3.2007 15:36

Re: Re: Re: Nemůžu souhlasit.

No jo, ale zatimco ty holcicky k tomu posadis a ony poctive piluji vetne rozbory, kluk si rekne: A k cemu mi to bude?, dojde k zaveru, ze k nicemu a jde cutat merunu. A jsme u toho zpusobu vyuky. Ucis-li nekoho necemu, pro co nevidi uplatneni, tezko uspejes.

MIKLAS 2.3.2007 15:41

Re: Re: Nemůžu souhlasit.

Hovořit plynně a vyjadřovat se obstojně neznamená vyjadřovat se gramaticky správně. A navíc je to hodně vágní hodnocení. Češtinu mě učil učitel , na znalosti rozboru vět trval, včetně detailů a jsem mu za to vděčný.

volkswagen 2.3.2007 15:55

Re: Re: Re: Nemůžu souhlasit.

Však já také nepíšu lingvistické slovníky ale potřebuju se dohodnout s přáteli nebo obchodními přáteli.

Nepřejte si vidět to faux pas když se mi jednou podařilo nachytat němce na nesprávném skloňování :-)

Radka 2.3.2007 19:11

Re: Re: Nemůžu souhlasit.

nech bejt holčičky, já to nikdy neuměla ;-D

jk 2.3.2007 10:43

Urednicka vyuka

No, kdo cetl Nedomyslenou spolecnost, asi vidi, odkud se bere strasidelny duraz na formalni a encyklopedicke znalosti a ne na porozumeni. Duvodem je naprosto sileny nepomer moci uredniku a moci skutecnych ucitelu. A tech skutecnych ucitelu myslim dost ubyva, diky stejnemu formalismu na vysokych skolach. Podobne tendence se daji pozorovat v jakekoliv oblasti statni (pozor, i firemni) spravy, jakmile urednictvo ziska nadkritickou uroven moci a umozni jim tvrdit ostatnim, ze oni jsou ti neomylni, jedini a pravi, kteri (v tomto pripade) od sveho stolu v ministerske kancelari mohou definovat, co ma umet desetilete dite.

Jeste tak SCIO testy, tam je videt, ze autori premysleli, ale to co je v ministerskych testech je dost hrozne.

Koumeles 2.3.2007 10:33

Souhlasim s autorem, jsem taky disgrafik a dislektik(ani nevim jak se ti pise)

a kdybych se tenkrat na ZS neucil pravopisne cvicenia diktaty z hlavy, tak bych se nedostal na stredni, tim padem bych se nedostal na Vs a tim padem bych nedelal co ted delam a nepsal bych sem..opravdu jsem se to ucil :) a to jsem byl rad za 3 z diktatu :)

Hubert 2.3.2007 10:10

V hodinach ceskeho jazyka

Se vetsinou uci veci pro prakticky zivot naprosto nepouzitelne a o schopnostech deti vyrovnat se s nastrahami zivota naprosto nevypovidajici. Naprosty souhlas s autorem.

Učitelé 2.3.2007 10:02

MOON

Nemohu soudit učtele ČJ, ale dle  toho co slyším v televizi jsou někteří více lepší a někteří meně horší,nebo více horší a méně lepší.A jsou i ne lepší a ne horší,velmi se v tom vyžívá právě náš pan prezident,dohoda ,nedohoda ...Hezký den MOON (já vím že mám s tím češtinem velký problém, no a co )

Byg 2.3.2007 10:01

Telefonní seznamy

Jak já je nenáviděl. Nenadán fotografickou ani jinou geniální pamětí, naučit se tisíce řádků telefonních seznamů k maturitě z "českého jazyka" (ve skutečnosti většina děl v těch telefonních seznamech byla psána jazykem jiným :-)). Já bych ten předmět spíš nazval "paměťocvik", protože s češtinou to vůbec nesouviselo.  A dodneška je mi to k prdu. Proč jsem na tu školu vůbec chodil? Programovat jsem se naučil sám, angličtinu taky... :-)