19.6.2024 | Svátek má Leoš


Upozornění

Litujeme, ale tato diskuse byla uzavřena a již do ní nelze vkládat nové příspěvky.
Děkujeme za pochopení.

Zobrazit příspěvky: Všechny podle vláken Všechny podle času
sigi 2.3.2007 15:43

Re: Re: Poznat podmět, předmět, přívlastek a přísudek

pokud nejste bilingvální, každý další jazyk kromě mateřského potřebuje jistou dávku systematizace. Moderní způsoby vyučování ale preferují návrat přesně k tomu způsobu, jakým se učí lidé své mateřštině - nenásilně, learning by doing. Už jen to, že člověk ke zvládnutí řeči nepotřebuje tužku a papír, je důkazem, že to jde. Těžko ale považovat jazyk za zvládnutý, pokud jím neumíte psát. Ale čím míň administrativy, tím líp

jb 2.3.2007 14:47

Re: Poznat podmět, předmět, přívlastek a přísudek

A sakra, co je to SVOMPT????

abc 2.3.2007 15:03

Re: Re: Poznat podmět, předmět, přívlastek a přísudek

Šikovná pomůcka pro standardní "poskládání" anglické oznamovací věty:

subject - verb - object - manner - place - time.

Jazyk se samozřejmě lze naučit i přímými metodami bez analytického přístupu. V našem kulturním prostoru ale u dospělých a u většiny dětí převládá postup s určitým množstvím analýzy.

jb 2.3.2007 15:05

Re: Re: Re: Poznat podmět, předmět, přívlastek a přísudek

A to někdo potřebuje speciální pomůcku na takhle jednoduchou věc?

abc 2.3.2007 15:10

Re: Re: Re: Re: Poznat podmět, předmět, přívlastek a přísudek

Ano, je skutečně praktická, zejména pro uživatele jazyků, v nichž se slovosled zakládá na jiných principech.

Jarda 2.3.2007 17:03

Re: Re: Poznat podmět, předmět, přívlastek a přísudek

To je cizí slovo.

Haui1 10.3.2008 10:39

Re: Poznat podmět, předmět, přívlastek a přísudek

Souhlasím s vámi, že je potřeba znát podmět, přísudek a pár dalších členů. Ale nepotřebuji vědět, jestli je přívlastek těsný, vázaný, podmět vyjádřený nebo nevím jaký jiný. A pro správné vyjadřování to vůbec není zapotřebí. Ve výuce českého jazyka se klade důraz na úplně zbytečné a pro normální život naprosto nepodstatné věci. Dítě pak sice možná rozezná větné členy, ale neumí dát dohromady kloudnou větu, o slohové práci ani nemluvím. Kdysi, když byl žák vyvolán, dostal otázku a musel na dané téma plynule hovořit, pokud to bylo slabé, dostal od učitele doplňující otázky. V dnešní době jen stojí, kouká a čeká, nač se ho učitel bude ptát. Děs.

whaler 2.3.2007 13:50

autore

musím s Vámi jen souhlasit. Tupost výuky na našich školách se táhne generacemi z dob Rakouska-Uherska. Jsem "postižen vzděláním" technického směru, ale čeština, co do pravopisu mi  nedělala potíže. Ovšem větné rozbory, to bylo dílo. Nikdy jsem de facto nepochopil o co tam jde. To, co si děti musí narvat do hlav nikdy potřebovat nebudou. Ale ono v jiných předmětech to není lepší. Příklad středoškolské matematiky - kdo z běžných absolventů (nepůjde-li studovat geometrii a zeměměřičství) bude v životě potřebovat např. spočítat rovnici přímky nebo hyperboly? Rovněž tak celý život jsem nepotřeboval řešit diferenciální rovnice či limity funkcí. To musíte dělat ve špičkovém výzkumu, abyste to (snad) uplatnili, ale běžný absolvent VŚ bt technického směru to nikdy nebude potřebovat (absolventi MFF se mnou jistě nebudou souhlasit). A jazyky? Když angličtinu učí přeučená ruštinářka, jak to může vypadat! Přesně to vím na svém synovi. Na ZŠ takovou učiteklu měli a dodnes mluví anglicky s ruským přízvukem. Ach jo.

dulcibelka 2.3.2007 14:08

Re: autore

Ty větné rozbory by Vám třeba pomohly osvětlit problematiku čárek v souvětí;-)

abc 2.3.2007 15:07

Re: autore

Větný rozbor je s výjimkou určitých okrajových jevů (přístavek těsný či volný?) záležitostí logickou, tudíž i možným procvičením logického myšlení. Nemyslím si ale, že v dodnes praktikované, zjevně přehnané podobě tím nejvhodnějším. Praktičtější by nesporně bylo cvičit logiku spíše exaktními vědami, zejména matematikou.

Mira Kulicka 2.3.2007 17:05

Re: autore

No tak nas radeji informujte cim se zabyvate se svym technckym vzdelanim.

Doufam, ze nejste inzenyrem nejakeho oboru, kde je treba neco pocitat, tedy snad zadneho.

Jarda 2.3.2007 17:06

Re: autore

Někdo nepochopí nic.

figura 2.3.2007 13:24

Sice...

...s formou jakési základní zkoušky pro obor studovaný souhlasím, ale článek mi jinak mluví z duše. Jak se kdo z Vás dívá na zakreslování asi osmdesáti evropských měst do slepé mapy Evropy. Zvláště nějakých 10 měst v Porůří je chuťovkou. Zakreslování do slepých map nás neučili ani na základce v první polovině 70.let.

teahot 2.3.2007 15:27

Re: Sice...

Včera jsem seděla se synem nad slepou mapou Evropy. Hlavní města, nebo města která jsou známa,  moře, pohoří nebo velké řeky nebyl problém. Ale jezera to bylo něco. Některá jména jsem v životě neslyšela a najít je na mapě byl opravdu zážitek.  To nemluvím o kvalitě kopie slepé mapy, na které místy nebylo nic vidět.

Kajda 2.3.2007 12:16

Skvělý článek.

 Naprosto mi mluví z duše. Mám dceru v 5. třídě a jen zírám, co v té škole probírají za nesmysly. Mnemotechnické pomůcky stran psaní "i" a "y" jsem dceři též poradila. Já se to naučila ve škole, protože jsme měli osvícenou češtinářku na češtinářku, která se nám snažila učivo co možná nejvíce zjednodušit a nebazírovala na pitomostech. Možná právě proto mám svůj rodný jazyk velmi ráda a nevadí mi ani ty souvztažné věty atd. To co se dnes požaduje ve školách po dětech se někdy vymyká zdravému rozumu. Také nevím, proč musí dítě v páté třídě znát větný rozbor a navíc když se to učí způsobem biflování. Ale ono se to netýká jenom češtiny.

Co se týká ministerských úředníků a jazykových odborníků, kteří tyto pitominy vymýšlejí, tak podle mě se tomu děje proto, aby zviditelnili svoji důležitost. Mohla jsem se o tom přesvědčit v zaměstnání, když nám z ředitelství,  plném bezcílně se ploužícího úřednictva, přišel "oběžník" jak postupovat v naší problematice, kterou sami téměř neznali. Vymysleli "papír", aby se nakonec neukázalo, že jsou na svém místě naprosto zbyteční.

MOON 2.3.2007 12:07

Umíme svůj jazyk ?

Česko - název tohoto státu, jak libozvučná čeština a nikomu to nevadí a jak rychle jsme to přijali ,hlavně čecháčci v Praze a v blízkém okolí.Vzpomínáte jak se snažil, pan ředitel soukromé televize, vnutit nám i německý přízvuk při vyslovování názvu této Tv -NÓVA . Nebo jeho "ČECHY,MORAVA a SLEZKO to je přece ČESKO" - hnus to je a nic víc . Hezký den MOON

dulcibelka 2.3.2007 13:28

Re: Umíme svůj jazyk ?

Mně, ač z Prahy, slovo Česko vadí. A Vám se nelíbí proč, když, jak jsem pochopila, nejste čecháček? Protože tam není zmíněna Morava?;-)

MOON 2.3.2007 14:12

Re: Re: Umíme svůj jazyk ?

Vážená ,jsem Čech a jak jste správně pochopila, nejsem čecháček.Zda žiji na Moravě ,ve Slezku nebo Finsku,Norsku,Rusku nebo Indianě,Francii,Británii,Čině je v tomto případě lhostejné,slovo Česko je patvar a hnus.Hrzký den MOON

Lída 2.3.2007 14:36

Re: Re: Re: Umíme svůj jazyk ?

Chápu, že se někomu Česko nelíbí, není na něj zvyklý a vůbec, nikdy se to neříkalo. Jako osobní názor to beru. Ale proč je to patvar? Vždyť je to vytvořené úplně v souladu s pravidly češtiny.

jb 2.3.2007 15:37

Re: Re: Re: Re: Umíme svůj jazyk ?

Lído bohužel jste příliš důvěřivá. V souladu s pravidly češtiny i obecného vkusu se používal po staletí výraz Čechie. Nalistujte třeba v Pekeřovi, ale i v Denisovi, nebo Ottově slovniku naučném. Nic jiného než Čechie tam není. Pak však vstoupili do hry jazykoborci a začali protlačovat výraz "česko". Hlavní důvod proč to dělají a dělali je podle mne v tom, že v názvu republiky bylo pro ně příliš mnoho Čecha. Takže vlastně je hlavním důvodem lokální nacionalismus některých skupin(jako na př. lidé okolo L.Jelečka v t.zv. historické geografii, okolo L.Čižmárové v Ústavu pro jazyk český brněnská skupina). Za pomoci některých politiků a novinářů se  jim podařilo zaneřádit veřejný prostor otřesným patvarem "česko". A tím vlastně přejmenovat republiku, aniž by se k tomu mohla většina občanů jakkoliv vyjádřit.   Nevím jak vy, ale já rozhodně nemíním být ani česk, ani čes, dokonce ani česák. Možná, že vy si přejete býti zvána česačkou. A o souladu s pravidly češtiny radši  nehovořte. Na ty si nárokuje monopol právě ta skupina, která se snaží ze všech sil prosadit patvar "česko".

Lída 2.3.2007 16:15

Re: Re: Re: Re: Re: Umíme svůj jazyk ?

Proč důvěřivá? Já jen nevidím rozpor mezi tvarem Česko a pravidly češtiny. Které pravidlo to porušuje? Já nejsem jazykovědec a název Česko se mi taky zrovna moc nelíbí. Já bych nechala Čechy, i když mám moravské kořeny. Ale pořád je lepší Česko než Čechie. Název Česko je přece vytvořen úplně logicky podle vzoru ruský-Rusko, polský-Polsko, německý-Německo, slovenský-Slovensko. Nebo vám vadí, že se ztratilo to ch? Ale to se ve slově český taky ztratí, neříká se češský ani čechský.

A s tím jestli můžete být v Česku Čech, proč byste nemohl? Mluvíte přece česky a nejste kvůli tomu Česk, Čes ani Česák.

jb 2.3.2007 17:21

Re: Re: Re: Re: Re: Re: Umíme svůj jazyk ?

Vážená Lído, " Česká geografická společnost a již dříve občanská iniciativa Česko/Czechia, byla založena v Brně [], se koncem 90. let začaly v této věci angažovat proto, že zásluhou slimáků V. Havla a ignorance všech našich vlád se pomalu začalo vžívat jako synonymum politického jména Česká republika jméno její západní části, tj. Čechy. " Toto mi odepsal  pan Jeleček na mou kritickou poznámku o "česku". Všimněte si, že o gramatice a pravidlech češtiny se nemluví. Jinak Vaše příklady nefungují moc dobře. Co uděláte s Anglií a třeba Francií? Žeby Francouzsko? Takže s tou tvorbou opatrněji. Ale hlavně mě vadí, že věc,  země, která měla dobré jméno byla svévolně přejmenována několika  málo lidmi a bez  souhlasu ostatních. Růže nebo kůže? My jsme rozhodli kůže a tak růže bude kůže. To je bohužel metoda jakou jsme přiši k "česku", díky některým jazykovědcům a geografům. V publikacích na př. L.Čižmárové jsem pochopil, že cílem bylo vytěsnit Čecha z názvu země. A k tomu vymyslela konstrukci jak se tvoří v češtině název státu. A Vaše citace ukazují, že mají úspěch. Že ta konstrukce ovšem platí pouze někdy se vynechává, toho dokladem je právě Čechie, Anglie, Belgie až po Zambii . Vy píšete  "název Česko se mi taky zrovna moc nelíbí." Já Vám řeknu proč. Protože jazykoborníci při ohýbání zapomněli na přízvuk. Právě to ostré přízvučné s v slově "česko" patrně irituje a bude štvát všechny lidi kteří nejsou tupí a hluší. Pak je tu problém logický, protože ať děláte co děláte "česko " zůstává stále jen podivným tvarem slova Čechy. A je jen podivná logika tvrdit, že "česko" zahrnuje i Moravu a Slezsko. A nepřipadá Vám paní Lído divné, že titíž jazykoborci, kteří vytěsnili legitimní název země současně bojují za to aby se anglicky Čechie (podle nich tedy "česko")nazývala Czechia? Jinak Vám navrhuji, nahlédněte na př. do Pekaře. Ten používal jazyk v tomto směru velmi úspěšně. Také by naši jazykoborci měli  Sokolům vysvětlit, že ve své slavné hymně 4.července zpívají  špatnou  zemi.   

Lída 2.3.2007 19:43

Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Umíme svůj jazyk ?

Ale vy do toho pletete politiku. Já ne. Já jen tvrdím, že název Česko neodporuje žádným pravidlům češtiny. Netvrdím, že název Čechie jim odporuje a nechci přejmenovávat Anglii. Jen jsem si všimla, že obyvateli takové země se neříká tak, že by se od toho slova odtrhlo to -ie. Podle takové logiky byste taky nebyl Čech, ale Čechan (Angličan) nebo Čechouz (Francouz) nebo Čechec (Brazilec).

Vy taky neumíte říct, proč Česko odporuje pravidlům češtiny, jen jste proti němu. Věřím,  že Pekař a Sokolové používali název Čechie, ale asi se moc neujal, protože jinak by se prostě spontánně objevil po vzniku České republiky. Jazyk se vyvíjí a v devadesátých letech dvacátého století už tohle slovo prostě nebylo živé.

jb 2.3.2007 14:46

Re: Umíme svůj jazyk ?

Pane MOONe, to přijali jen novináři a pak ti blábolilové z televize.Používání slova "česko" chápu jako urážku své země z každých úst. A bohužel, původci tohoto nehorázného přejmenování státu nejsou  z Prahy, ale z Brna z  MU  a okolí. jako příklad  L. Čižmárová z brněnského pracoviště Ústavu pro jazyk český, (a řada dalších L.Jeleček, proslavený degenrovaný senátor Šula) neuvěřitelně manipulující s historií jazyka. Právě seznámení s problematikou "česka" mne přesvědčilo,že žádná logika ani pravidla tady nehrají roli, rozhoduje skupinový nátlak. Tak že správný je ten pravopis kterým píši a nějaké "úpravy pravidel" z pera současných jazkovědců mne nezajímají. A použití nadávky "česko" automaticky oznamuji jako hrubou a nestoudnou chybu.

MOON 2.3.2007 14:56

Re: Re: Umíme svůj jazyk ?

Je jedno odkud jsou původci té příšernosti, ať neříkám patvar,uráží mne to stejně jako Vás.Hezký den MOON

J. Ryba 2.3.2007 11:36

A já jsem si myslel, že jsem blbej,

když mi děti chodily ze školy a nosily pro mne nesrozumitelné větné rozbory, které připomínaly blokové scéma zabezpečovacího zařízení atomové elektrárny. Zaplať pámbu ale byly chytré a hodně četly, tak to nějak zvládly. Jestli se skutečně dnes čeština učí autorem uvedeným způsobem, tak jí skutečně buď pámbu milostiv. Začínám rozumět přímo demonstrativnímu odporu mladších lidí ke správné češtině. Taky bych se bouřil po takové masivní aplikaci školometské blbosti.

Státní maturita - ale samozřejmě, jako podmínka pro přijetí za státního úředníka jistě. Jinak - každá rozumná firma si je schopna maturanta hodně rychle ohodnotit sama, ty chytřejší maturitní vysvědčení ani vidět nepotřebují. Já už jsem to svoje využil už naposledy (při žádosti o důchod), ale pořád si ještě pamatuju kosínovou větu:

"Logaritme, logaritme, toho bohdá nebude, aby český král ponořený do kapaliny byl nadlehčován silou rovnou součtu čtverců nad oběma odvěsnami!" - schválně, kdo si 44 let po maturitě pamatujete víc?

Akorát se mi už asi nepodaří vyvrátit známý středoškolský omyl o součtu úhlů v trojúhelníku - správná odpověď zní samozřejmě "tři" - a ne 180°, jak by nám chtěli školometi nalhat.

Karkul 2.3.2007 13:00

Re: A já jsem si myslel, že jsem blbej,

To já jsem dítkám klidně při výuce vyvracel i těch 180° s prohlášením, že na Zemi klidně můžeme narýsovat trojúhelník, který bude mít všechny úhly pravé  a po chvíli ukázal na globus. Jsou z toho následně zajímavé diskuse.

LK 2.3.2007 14:50

Re: Re: A já jsem si myslel, že jsem blbej,

Karkule, vy jste vynalezl neeuklidovskou geometrii? Zajimave to je, ale originalni moc ne. A co si z toho dika odnesla?

Papouch 2.3.2007 18:35

Re: Re: Re: A já jsem si myslel, že jsem blbej,

Pokud si odnesla informaci ze kazda teorie/model neplati absolutne, ale jen za predpokladu splneni vychozich predpokladu (tj. tech 5 axiomu), tak to vyda za roky pocitani typovych prikladu.

MeKu 2.3.2007 11:28

Hezky jste to napsal

Nicméně soudím, že priority Macešky Kuchtové leží kdekoliv jinde.