3.5.2024 | Svátek má Alexej


Upozornění

Litujeme, ale tato diskuse byla uzavřena a již do ní nelze vkládat nové příspěvky.
Děkujeme za pochopení.

Zobrazit příspěvky: Všechny podle vláken Všechny podle času
portwyn 2.3.2007 9:53

Jo a k tomu Komenskému a škole hrou

Komenský předpokládal zhruba následující postup:

Učitel vstoupí do třídy, za cenu umírněných tělesných trestů zpacifikuje pakáž (tj. děti, které se nechtějí učit, ale jen otravovat všechny okolo) a potom začne škola hrou.

Jste pro, pane autore? Nebo jako pravý novinář vždy půl pravdy zamlčíte?

Pro příčetnější, tj. pro čtenáře: když budete mít ve třídě dva parchanty, kteří se rozhodnou hodinu rozbít, tak se dobrá hodina udělat prostě nedá. Nemůžete například nechat děti dělat pokusy, když po sobě házejí pomůckami. A jako učitel de facto nemáte jinou možnost, jak tomu čeli, než podat o tom zprávu rodičům. Ti parchanti z nich (protože parchanti děti jsou zhusta potomci parchantů rodičů) nebo ti moderní, humanističtí, prostě IN, nad tím mávnou rukou.

Musím říct, že většina z dětí (a samozřejmě rodičů) je slušná. Ale pětadvacet slušných dětí nemá šanci proti jednomu dvěma parchantům, kteří je prostě přeřvou. Hádejte, za koho kopou čeští novináři :-/

portwyn 2.3.2007 10:10

Re: Re: Jo a k tomu Komenskému a škole hrou

Jo, tady není Itálie...ostatně já jsem proti tělesným trestům ve škole. To je věc rodičů.

JAB 2.3.2007 12:27

Re: Re: Re: Jo a k tomu Komenskému a škole hrou

Já ne, pan učitel Springer nás umravňoval celuloidovým pravítkem přes bříška prstů a dodnes na něj všichnui rádi vzpomínáme a víme, že jsme to zasluhovali.

sigi 2.3.2007 10:05

Re: Jo a k tomu Komenskému a škole hrou

tedy pane učiteli - a četl jste nějakého Komenského? Nebo jste na tom jako většina produktů českého pedagogického školství, tj. učil jste se o Komenském, ale vlastně o něm nic nevíte?

portwyn 2.3.2007 10:08

Re: Re: Jo a k tomu Komenskému a škole hrou

Popravdě jsem se o to pokoušel, ale nebylo to moc ke čtení; přece jen jsou dnes jiné podmínky. To, o čem jsem psal, můžu dohledat - po těch 15 letech si fakt nepamatuju, kde to je. Jestli chcete, pošlete mi mail na adresu "portwyn" na emailu cé zet.

sigi 2.3.2007 10:21

Re: Re: Re: Jo a k tomu Komenskému a škole hrou

Velká didaktika, to je (podle mě)  základ.  Nevím, jestli existuje nějaká současná podoba textu, já to mám ve výtisku někdy ze začátku století - nevím přesně kdy to vyšlo, nemám to u sebe, odhaduju tak 1910. Stojí za to prokousat se archaickým jazykem. Stejně je to s mojí oblíbenou Analytickou didaktikou a Informatoriem školy mateřské. Ty zásady jsou věčné pravdy, krásně shrnuté, argumentace hodná mistra ;-)

F2 2.3.2007 11:50

Re: Jo a k tomu Komenskému a škole hrou

Pokud o svých žácích veřejně (ne v hospodě) mluvíte jako o parchantech, pak raději neučte.

Lída 2.3.2007 16:23

Re: Re: Jo a k tomu Komenskému a škole hrou

Vy jste asi potrefená husa. On tak nemluví o normální slušné většině svých žáků, ale o těch, kteří schválně rozvracejí hodinu. Jak se takovým jedincům podle vás korektně říká?

sigi 2.3.2007 9:48

též by se nemělo zapomínat na to,

že normální dítě (tj. to, které je připuštěno do 1. třídy ZŠ) dokonale zvládá svůj jazyk. Nikdo to do něj nehustil, prostě se to naučilo. Umí skloňovat, časovat, umí věty tázací i rozkazovací. Dobrá škola mu pomůže pochopit, jak jazyk funguje, k čemu je dobrý, poradí nějaké fígle s gramatikou. Ale staví v zásadě na něčem, co už má dítě vstřebané. O to je to jednodušší. Kouzelné je, kolik učitelů tohle nedokáže využít.

abc 2.3.2007 10:00

Re: též by se nemělo zapomínat na to,

Pozor, omyl: zvládá slušně, na úrovni svého věku atd. MLUVENOU FORMU své mateřštiny (výjimečně i dalšího jazyka), ne však PSANOU.  Ne však JAZYK  jako takový. A určitě ne "dokonale", i když chápu, jak to myslíte.

Psí vrah Čumil 2.3.2007 9:44

No, je patrné, že se svým řešením jazykových úloh by měl pan Vlk skutečně potíže...

"Madla prosí všechny tyhle šibaly, aby přestali otravovat mládež pro svoje kšefty s testy a státními maturitami, křesly a prebendami z toho vyplývajícími, a raději koukali zajistit, aby se mohla ona a vůbec všechny děti co nejvíce, co nejlépe a co nejdřív naučit (čemu?). "

Navrhuji ovšem lepší řešeni:

Magda prosí všechny (tyhle) šibaly, aby přestali otravovat mládež svými kšefty s testy a státními maturitami a z toho vyplývajícími křely a prebendami, a raději koukali zajistit, aby se ona a vůbec všechny děti mohly co nejlépe vzdělávat. (Jak, to ví jen pan autor sám - nejspíš četbou jeho skvělých fejetonů)

Rozebírat stylistickou bídu celého příspěvku větu po větě opravdu nemám sil.

Psí vrah Čumil 2.3.2007 9:50

Re: No, je patrné, že se svým řešením jazykových úloh by měl pan Vlk skutečně potíže...

A jedno chybějící s do slova "křesly" dodávám k volnému použití...:-)

packaj 2.3.2007 9:42

G.B.Shaw

Slyšel jsem (tedy nemusí to být pravda), že G.B.Shaw vždy na konec svého rukopisu přidal jednu stranu plnou teček, čárek, a jiných znamének. s prosbou nakladateli, ať je v jeho rukopisu přidá tam, kam patří. A jaký to byl dramatik !!!

sigi 2.3.2007 9:36

jedním z největších

problémů čských dětí školou povinných je neschopnost porozumět textu. Jelikož se tato neschopnost vztahuje na rozsáhlejší útvary, většinou nikdy nejde jen o jednu jedinou větu, považuji rozbor jedné věty za nedostačující. Přesto nemohu souhlasit s autorem, že uvedená věta může mít milión a jeden významů. To bychom museli znát i její neverbální podobu, především intonaci.

clovek 2.3.2007 9:36

Výplachy

Co se divíte, Amerika je náš současný vzor a tam mají výplach mozků velmi dobře zpracovaný.

Tam se taky moc neučí, jenom se testuje co se do těch vyčištěných hlav povedlo natlouct.

Stačí se podívat na jejich skvělou armádu-vůbec nepřemýšlí co dělají a na následky vlastního konáni ani nepomyslí. Viz Vietnam,Afganistán,Irák Somálsko ap.

milan 2.3.2007 10:05

Re: Výplachy

MILY PANE CLOVEK ,PREDTAVTE SI ZE USA JEST TAKRKA SVETADIL...  TAK JAKO EVROPA MA SVA KOSOVA ,ALBANIE,UKRAJINY..... A NEJVICE NOSITELU NOBELOVYCH CEN....DOPORUCUJI USA NAVSTIVITI A PAK TEPRVE VRHNOUT JEDOVATOU SLINU....CO DO VYKONOSTI ARMAD VE SVETE  SIREM ,RAD BYCH SE DOZVEDEL KTERA ZE PAK JE ZNAMENITEJSI NEZ TA AMERICKA ?TA PRO VAMI JISTE MILOVANA RUDA UZ JAKSI NEEXISTUJE

JAB 2.3.2007 12:30

Re: Výplachy

Tento člověk nezní hrdě, ale blbě.

packaj 2.3.2007 9:34

časování sloves

Jednou jsem zkoušel pomoci jedné sličné slečně s jejími začátky anglického jazyka. I nacvičoval jsem s ní I am ..., you are ..., he is ... atd. Vůbec nám (tedy jí) to nešlo. Zkusil jsem tedy přejít na časování v češtině. A hle, problém byl v tom, že ani v češtině k dotyčné slečně časování slovesa být jaksi nedorazilo.

Věřím, že poznat trpné souvětí (nebo jak se to zprávně jmenuje) není třeba, ale některé základy jsou součástí všeobecného "rozhledu".

Mimochodem ta slečna uměla báječně jiné věci.

milan 2.3.2007 10:16

Re: časování sloves

JISTE: "SLECNO ZNATE LUDOLFOVO CISLO ?" ZNAM,ALE BOHUZEL UZ SI NEPAMATUJU CO SE PRI TOM DELA S NOHAMA...!  PRO VETSINU SLECEN VYUKA SKORO CEHOKOLIV JE MRHANIM CASEM ,JEZTO JSOU OD PRIRODY NADANY.....

Oscar Wilde 2.3.2007 12:20

Re: Re: časování sloves

"Gentleman ví všechno, a kdo není gentlemen, tomu všechno co ví, je jenom ke škodě."

dulcibelka 2.3.2007 9:31

Aha.

"Suverénně jsem mněl pětku z každého diktátu" Už chápu proč! A také chápu páně autorovu nenávist ke gramatice...Výmluvy na dyslexii jsou v poslední době velice oblíbené:-/

Eva 2.3.2007 9:34

Re: Aha.

Souhlasím!!

ptakopysk lingvista 2.3.2007 10:27

Re: Re: Aha.

no za mých mladých let začátkem druhé poloviny minulého stoleti ještě nebyla pedagogická a lékařská věda na takové úrovni jako teď, takže jsme my nevzdělanci říkali o takových lidech, kteří byli dyslektici a dysgrafici zároveň, že jsou "neumějí číst a psát". Podobně tehdy bývali hojně k vidění blbci. Teď o blbce člověk nezavadí, zato s alternativně inteligentními shluky proteinů se roztrhl pytel...

Jura Jurax 2.3.2007 11:09

Re: Aha.

No, on ten češtin vůbec - kdybych to byl býval byl věděl, tak bych býval byl nebyl blbej ... :-D přeložte to do libovolného jazyka!

Kolma Puši 2.3.2007 9:26

Nebudu se rozepisovat o tom, jak (a zda) je současná výuka špatná,

o tom se napsala tady i v jiných diskusích spousta slov.  Ráda bych se diskutujících zeptala, jak by výuka vypadat MĚLA. 

Pavla B. 2.3.2007 9:30

Re: Nebudu se rozepisovat o tom, jak (a zda) je současná výuka špatná,

Hned tady o patro níž to máte.

kája 2.3.2007 9:25

Souhlasím s autorem

Myslím, že základní škola by měla děti naučit správně gramatiku tak, aby celý život nechybovali ve psaní -i/y, to není problém, když je na to dost času a dovednost se stále upevňuje. Dále by je měla naučit praktickým dovednostem jako: napsat dopis, žádost, stížnost, vyplnit složenku, atd. Moji prarodiče měli jen 5 -6 tříd obecné školy, ale kdybyste je vzbudil o půlnoci, neudělali by gramatickou chybu, vše si písemně dokázali vyřídit.

Rozbor větný bych nechala až na 8. - 9. třídu, a to jen ten základní. Vedlejší věty, přívlastky jmenné a neshodné ať se probírají na gymnáziích či tam, kde děti chtějí studovat český jazyk více do hloubky. Při přijímačkách jde jen o buzeraci dětí, připadá mi, že se učitelé vytahují jeden před druhým, kdy dokáže připravit více rafinovaných chytáků a tzv. děti "dostat".

Malá ukázka strnulosti českého školství: Dítě mé známé chodí do třetí třídy ZŠ, cvičí vybraná slova  a učitelka jim ústně diktovala úkol: "Napiš větu, ve které bude slovo "lýčený". Dítě nevědělo, co to slovo znamená, tak napsalo: "Modelky byly krásně nalíčené". Příští hodinu jim učitelka vrátila práce opravené a slovo "nalíčené" bylo opravené jako chyba. Dítě to tedy přepsalo: "Modelky byly krásně nalýčené". Dostalo to zpět opět opravené jako chyba. Přišlo domů a plakalo: "Mami, co tedy ta paní učitelka chce?"

Nemyslím tím, že se musí přepracovat vybraná slova, ale chci říci, že vše musí být doprovázeno řádným výkladem, např. vysvětlit dětem, že babyka je krásný javor, že lýko se dříve používalo i k výrobě obuvi, brašen, ukázat jim obrázky, děti to pochopí. Ale on na to není čas, protože osnovy učitele nutí ještě ve třetí třídě začít s podmětem a přísudkem a to je horor.

Já se celý život zabývám češtinou, píši, dělám korektury, učila jsem se se svými dětmi ke zkouškám, ale to byl jediný moment, kdy jsem se musela rozpomenout na své znalosti rozboru větného a zase se do toho dostat. Jinak je dobré znát základní větné členy a shodu přísudku s podmětem kvůli i/y.

rock 2.3.2007 9:29

Re: Souhlasím s autorem

vše musí být doprovázeno řádným výkladem, např. vysvětlit dětem, že

babyka je krásný javor, že lýko se dříve používalo i k výrobě obuvi,

brašen, ukázat jim obrázky, děti to pochopí.

Tak konkrétně tohle by měla spíš obstarat Vaše známá v roli rodiče. Mohou učitelé za to, že dítěti chybí všeobecný rozhled ? :-)

portwyn 2.3.2007 9:34

Re: Re: Souhlasím s autorem

Ač s článkem tvrdě nesouhlasím, myslím, že málo používaná slova jako "babyka" by učitel vysvětlit měl. Jinak je to pouze novinářské "za všechno může škola" obrácené o 180 stupňů.

Škola má vzdělávat, má vysvětlit i tu babyku. Rodina má vychovávat.

Když se dítě něco nenaučí, přestože mu to bylo vysvětleno, je to buď jeho lennost, nebo na to prostě nemá; to musí posoudit učitel a rodiče.