19.6.2024 | Svátek má Leoš


Upozornění

Litujeme, ale tato diskuse byla uzavřena a již do ní nelze vkládat nové příspěvky.
Děkujeme za pochopení.

Zobrazit příspěvky: Všechny podle vláken Všechny podle času
kvido 2.3.2007 8:47

Čeština bude to poslední, co nám zbude. Važme si ji.

 Český jazyk je součástí suverenity naší země, podobně jako brdské lesy. Netýrejme s ním naše děti, ale také jim jej neodepírejme. Dopřejme jim kvalitních učitelů, kteří vědí, co je podstatné a jaké zvolit učebnice.

JAB 2.3.2007 12:44

Re: Čeština bude to poslední, co nám zbude. Važme si ji.

 Přes 70% Brdských lesů je vojenský prostor, zkusil jste tam jít suverénně na houby ?

portwyn 2.3.2007 8:46

Nejlepší by bylo

nás učitele všechny vystřílet.

To by byl ráj na zemi!

rock 2.3.2007 8:37

Co to blábolíte ?

Snad nám tento týden na lyžích vyjde a nikdo z nás neskončí v sádře, jako se to vloni stalo Láďovi.

Co je na té větě nesrozumitelného ??? Kdyby měla vyjadřovat radost z neúčasti pitomce Ládi, měla by znít "Snad nám to letos vyjde a nepojede s námi Láďa ...". Poznámka o prkně je také absurdní, to by muselo být třeba "Letos se nikdo na lyžích nezraní, protože jsme děsně cool a jezdíme na prkně". Poslední varianta by se musela podobat třeba větě "Snad nám letos nikdo nebude na zlomeniny dávat sádru, jako se to loni stalo Láďovi, protože jedeme do civilizované část hor a tam se používají ortézy". Opravdu je tak složité přečíst si větu a pochopit význam ? Co se ostatních bodů testu týká, jsou otázky tak banálně jednoduché (a odpovědi logické), že se snad nemá smysl nad nimi pozastavovat ... A jejich význam ? Například vyhledání vyjádřeného podmětu (nebo nahrazení nevyjádřeného) potřebujete k uplatnění těch báječných pouček, které Vás učila paní učitelka Davidová ...

harry 2.3.2007 8:37

veliky souhlas

Zdravim , souhlasim a vrele podporuji myslenku aby ti, kteri to vymysli si to take museli nejdrive slozit a prislusnym testem projit. My Cesi jsme patologicky vysazeni na pitomosti. V testech na ridicak se resi zasadni otazka, zda clovek otraveny vyfukovymi plyny ma barvu tresnove cervenou ci fialovou (a doktor ze zachraky rika, ze to byva ruzne) a proto to na silnicich vypada jako v arene za dob Nerona. Sarady "modre vozidlo pojede jako treti" jsou pitomost, na silnici resim a jedine potrebuji vedet: "mam prednost ja?" Za navrh tech testu mel ministr prislusneho referenta vyrazit na hodinu a pozadovat na nem navic nahradu mzdy.Totez je s cestinou: ja take pisu, obcas i nejen pro sebe ale oblibene vety z testu jsem jeste ani jednou nepotreboval a nepouzil. Lpime na blbostech a proto se obecne mluvi spatne, i ja poznam, ze hlasatele v TV obcas mluvi spatnou cestinou a to nemluve o politicich, ti holt mluvi jak jim jeich vlastni rozum veli. Proste ve skole udelate zkousku jen tehdy, kdyz se naucite pitome sarady a hlavolamy, ktere uz v zivote nepouzijete - a proto neni uz cas na vyuku normalniho jazyka. Obecne vzato k cemu si mam pamatovat kdy se narodil Karel IV.? Kdyz to budu potrebovat tak si to najdu v encyklopedii nebo v internetu a soucasne najdu o nem dalsi a dalsi informace, ktere si samozrejme pamatuje odbornik na dobu Karla IV, ale proc to cpat do hlavy chemikovi? Ten si zase pamatuje Mendelejevovu tabulku, protoze ji denne potrebuje atd. No jeste ze uz mam skolu za sebou. Jedine co na tom sprtani by mohlo byt pozitivni je ze se tim cvici pamet. Howgh.

ok 2.3.2007 8:30

jednoducha odpoved

Na těhle testech se třídí děti šikovné a nešikovné, dislektici od ne-dislektiků atd.

Takový dislektik třeba techniku nikdy nezvládne, v humanitních oborech nebo při vedení průměrných lidí může excelovat.

Dyslektik-inženýr - to je katastrofa, přitom svojí inženýrskou neschopnost dokáže před ne-inženýry skvěle maskovat.

Učitel má jistotu, že mu neuniknou skutečné talenty bez ohledu na  společenskou úroveň rodičů. Proto mají tyhle testy smysl.

eveli17 2.3.2007 8:41

Re: jednoducha odpoved

To bylo míněno doufám ironicky. Nevidím žádný smysl v těchto testech. A to se týkají pátého ročníku! Mám kluka v třetí třídě a připadne mi šílené, kolik gramatiky se učí. Kluk je nadaný technicky a díky tomu, že obilí je pro něj "obylí" má být nešikovný? Tohle nejsou testy, které rozdělí děti na šikovné a nešikovné, ale testy, které rozdělí děti na ty, které jsou schopny našprtat a na ty, které to nejsou schopny našprtat. "Učitel má jistotu, že mu neuniknou skutečné talenty bez ohledu na společenskou úroveň rodičů"? Co má tahle věta znamenat, když dítě nemusí v testu nic vědět ani předvést, s výjimkou automatizovaných odpovědí?

Milča 2.3.2007 12:56

Re: Re: jednoducha odpoved

Mám kluky ve 4.a 5. třídě. Po dvou letech jsem konečně pochopila naprosto logickou věc: obylí je přece bylina a ta je ve vyjmenovaných slovech!

renoar 2.3.2007 9:14

Re: jednoducha odpoved

Mam ve svem soucasnem  tymu inzenyru (vyvojari automobilu) dva dyslektiky/dysgrafiky a muzu rici jedine - patri mezi nejlepsi. A to bych si vzpomenul i na dalsi z jinych firem. To ze neumi napsat jediny e-mail  nebo zpravu bez chyby nikdo nebere jako handicap, jsou to uznavani strojni/elekro inzenyri a velmi kreativni lide, schopni vyresit ty nejslozitejsi ulohy, sestavajici ze soustavy protichudnych, navzajem se vylucujicich pozadavku.

Samozrejme - vidi-li jejich pisemnou komunikaci napr. mzdovy/a ucetni, tak se usklibne, proc jsou tito lide tak vysoko hodnoceni....

Nabizi se otazka - je kreativita v neprime umere k bezduchemu sprtani poucek?  Pokud jste ucitel, pak Vam ti talenti pravdepodobne (bohuzel) unikaji....

ok 2.3.2007 9:29

Re: Re: jednoducha odpoved

No nevím, mě ta gramatika nikdy moc složitá nepřipadala - asi proto, že jsem si jí "načetl" četbou beletrie od útlého věku ;-) . Člověk, který hravě zvládá nejsložitější úlohy v automobilovém průmyslu je jako stvořený pro větný rozbor :o)

Mě docela děsí tihle skvělí odborníci, co nikdy nepřečetli ani Babičku ani jediný dopis Boženy Němcové (kdyby četli, tak tu gramatiku "nasají" nevědomě, a chyby nebudou dělat NIKDY)- tihle lidé s klidem zbourají třeba Hradčany, protože nebudou chápat proč tu stojí. Podotýkám, že mám technické vzdělání.

teahot 2.3.2007 13:32

Re: Re: Re: jednoducha odpoved

Dovolim si o sobe rict, ze jsem knihomol, knizky miluju, ctu porad a hodne, presto v mem pripade k zadnemu  "nasati"  gramatiky nedoslo. Do dneska mi dela pomerne velke problemy. Moje spoluzacka nenavidela knizky a radeji si zaplatila za napsani obsahu, ale gramatiku ovladala skvele.

Lída 2.3.2007 10:05

Re: jednoducha odpoved

Nemáte to popletené? Dyslektik může být spíš inženýr než třeba bohemista.

Sysa 2.3.2007 8:25

Za to, co umím

z jazyka českého vděčím jen a pouze své zálibě  ve čtení. Má současná rychlost je průměrně 70 stránek za hodinu.  Školní výuka gramatiky mě nijak nepoznamenala, přesto jsem diktáty měla vždy ta za dvě. Má dcera nerada čte. Na její gramatice je to vidět - dodnes není schopna dát dohromady větu a stále dělá chyby v i/y. Já ale nejsem schopna jí to vysvětlit. Je to logické - neumím ta pravidla, umím jenom správně česky (teda doufám...). Syn čte rád, a jeho čeština je proto vcelku bez problémů. Horší je to s jeho hodnocením povinné četby. Takový Werther.....

JAB 2.3.2007 8:28

Re: Za to, co umím

Pravda.

figura 2.3.2007 13:50

Re: Za to, co umím

Naprosto přesné. Tak jsem na tom taky.

kéma 2.3.2007 8:21

Jak vidno a z říti...

...toto téma stále táhne. No bodejť. Jsme povětšinou grafomanové amatéři. Jeden každý z nás má tvrdé zážitky z dětství, z časů písemek, desetiminutovek, zkoušení před tabulí, kdy sadistická učitelka si vychutnávala náš strach. Četbou své literatury jsme dospěli ke své schopnosti používat rodný jazyk písmem. Ze slohu, literatury vždy za jedna, z gramatiky za tři až pět. V průměru ČJ za dvě až tři. Dodnes je nám slovní a větný rozbor k ničemu a píšeme rádi, hodně a taky zbytečně;-D

Heinz Guderian 2.3.2007 8:11

Autor testu je D*E*B*I*L na n-tou

Když jsem ten test četl v novinách, ježily se mi vlasy hrůzou na hlavě. Řešte na základě souvětí! Co to je za zhovadilost?! Vždyť to vůbec není česky!!!

Ano, připouštím, "na základě" je momentálně velmi módní floskule, kterou nevzdělanci strkají do každé druhé věty, ať se tam hodí nebo ne (mnohem častější případ), ale autor testu z českého jazyka by snad měl být schopen se takových zprznění mateřského jazyka vyvarovat. To už do diktátu rovnou mohl napsat "místní domorodci vyli u vily" a "koně vyprofitovali". (Y)

A ač rodilý mluvčí a praktikující doktor práv, tedy osoba pracující s jazykem profesionálně, úkol Co vyjadřuje souvětí z hlediska obsahu ? jsem prostě nepochopil. Marně jsem si lámal hlavu, co tím chtěl básník říci - tipoval jsem, že chtějí slyšet, že jde o větu přací a k tomu horko těžko doloval zasuté vědomosti o větách souvztačných, důsledkových nebo jiných, abych se dopátral toho, v jakém vztahu "z hlediska obsahu" je poslední část souvětí k předchozí části. (mezi námi - i tohle rozlišování je blbost učit děti, to může zajímat jazykovědce, ne však děti nebo běžného čtenáře) Jak může žák základní školy pochopit tak šroubované zadání? Hlavně že to zní "vědecky"!

Alois 5.3.2007 18:10

Re: Autor testu je D*E*B*I*L na n-tou

Naprosto s vámi souhlasím. Autor testu není češtinář ani učitel - možná sociolog, politolog, úředník, metavědátor, odkojený úvodníky z RP.To je na textu vidět. Praxi se skutečnou výukou snad nemá, studenta, natož žáčka v životě neviděl.

 Průměrný kantor s láskou k žákům i svému oboru totiž produkuje několikrát za měsíc mnohem srozumitelnější, zábavnější a užitečnější testy. Alespoň já mám zkušenost, že děti kvizy milují a rády soutěží, pokud je nenecháte v klídku, v teple shnít. Bohužel, v poslední době pozoruji i u maturantů nedostatečnost soustředění a paměti - málo se píše i deklamuje, což nebyl bezúčelný trénink.Konstatuji také, že tolik dyslektiků, dysgrafiků a LMD nebylo ani v dobách, kdy snad všechny porody probíhaly s užitím kleští. Nejstrašnější mi připadá zběsilé tempo, kterým jsou děti na prvním stupni postrkovány k tomu, aby se zařadily do houfu samostatných dospělých. Výuka čtení, psaní a počítání se neupevňuje opakováním a oslovským procvičováním, jejich základy se nezautomatizují, zato nutíme děti řešit abstraktní logické úkoly, ačkoli tomu psychologický vývoj neodpovídá. Na špatně položeném základu se pak kymácídalší stavba, příležitost pro rozvoj paměti, soustředění i jemné motoriky je ztracena.. Své příklady beru z praxe- kdopak si dnes všímá, jak ošklivý rukopis všeobecně máme, jak při četbě nahlas trapně slabikují i maturanti..jak těžké je pro dvacetiletého převyprávět běžnými slovy, co on sám dělal před dvěma hodinami.. Pro mne jsou to pekelná znamení: ačkoli převážně pracuji s dospělými studenty, nejvíce bych investoval do 1. stupně škol. Svět těchto dětí je stejný, jako ten náš - plný zneklidňujících, agresivních podnětů a stresu. Právě zde by měla škola podle Komenského být "dílnou lidskosti". Pokud se nebude investovat do těch nejmenších a nebudou zde učit ti nejzkušenější pedagogové, budou se dorostenci bát jakékoli zátěže po celý život a prožijí život v permanentní depresi..

Dáša 2.3.2007 8:10

Pane Vlku, naprostý souhlas!

Nikdy během své pracovní kariéry jsem nevyužila tu skvělou  a užitečnou dovednost, jakou je rozbor vět a souvětí. Žádný zaměstnavatel mě dosud nepostavil před úkol rozhodnout, zda vedlejší věta je podmětná, či přísudková, nikdo po mě něchtěl určit, zda přísudek je holý nebo rozvitý a najít ve větě částici.

Jako matka 13letého školáka k Vašim postřehům ještě připojuji zmínku o naprosto otřesných učebnicích psaných složitým, suchopárným a nesrozumitelným jazykem vhodným tak pro akademika, ale ne pro dítě.

JAB 2.3.2007 8:08

BRAVO !

A ještě jednou: Bravo !

Alena 2.3.2007 8:06

Díky,pane Vlku!

S Vaším článkem souhlasím.Nebyla jsem dyslektik,ale ZŠ až VŠ humanit. směru jsem prošla bez použití těch strašlivých větných a slovních rozborů. Řídila jsem se víceméně tím, co vám sdělila pí.učitelka Davidová /ty děti, ty holky zpívaly a ti hoši běhali) I syna, dyslektika, jsem to částěčně naučila.

Jynx 2.3.2007 8:09

Re: Díky,pane Vlku!

Řešil jsem to podobně. Problém ale nastal v okamžiku, kdy si mé dyslektické dítě řeklo "ty kluci"...

gogo 2.3.2007 7:57

ale lidi....

Leccos chápu,ale tohle ne.Člověk, který se vyjadřuje lopatou asi nemusí pravopis znát,ale například nejmenovaná vedoucí odboru péče o dítě na Praze 5 disponuje takovou znalostí psaného projevu, že by se z toho člověk pos ral. 

ongbak 2.3.2007 7:57

To sedí...

Původně jsem chtěl reagovat pouze na článek, ale začetl jsem se do příspěvků...

Od páté třídy jsem si z vlastního zájmu půjčoval knihy ve veřejné knihovně a se "spotřebou" šesti až deseti knih za týden jsem se pročetl výukou českého jazyka. Netušil jsem nic o příčestích, perfektech - ovšem k údivu mých učitelů uměl jsem (a dodnes umím :) ) správně psát česky. To, že existují výše popisované hrůzy jsem zjistil až později při výuce němčiny a později i angličtiny. Vyučujícími mi bylo předkládáno, že jinak nelze a mě nezbývalo než "zameškanou" výuku dohnat. Ukrutně jsem s tím bojoval, protože jsem musel biflovat nesrozumitelné slova a pravidla. Během doby jsem ovšem objevil spřízněnou duši v osobě pana Nepustila, jehož zásluhou vznikla jedinečná (a podle mě nedoceněná) jazyková škola. Vřele ji doporučuji všem, kteří se potřebují nebo chtějí naučit MLUVIT cizím jazykem. A neztrácet čas učením pravidel...

Toť z mé strany vše - snad jen ke spisovatelům a knihám.

Dodnes děkuji panu profesorovi Kaněrovi ze SPŠ strojní v Opavě za jeho heslo: "Žil, byl, narodil se, umřel. To mě nezajímá, chci vědět co napsal a o čem to bylo." Nemusel mě učit mít rád knihy ale to, že pokud je kniha dobrá zapamatuji si i jejího autora a budu se k němu vracet.

Jinak docela lituji naše potomky za takových padesát let - nabiflovat životopisy hromady "takyspisovatelů" z naší doby bude pořádná fuška!

Vadí/nevadí 2.3.2007 7:45

Ale dříve dělali všechny ty idiotský věci bolševici - i tu češtinu zprznili, jak nám tady jeden čistopisec skoro denně předhazuje

Kdopak dělá dneska těm dobrejm Čechům ty všechny hovadiny?  Buď jsou to zase ty zasr. bolševici (zakuklený), anebo si musíme najít ňákej jinej výraz na to (třeba teroristi).  Přece to nenecháme na sobě...  

Fifi 2.3.2007 7:21

VYYYYYYYYYYYYYYYYBORNE

Pouze pro srovnání: učitel autoškoly musí absolvovat každý rok testy na PLNÝ počet bodů.

Bylo by vynikající zavést tutéž povinnost pro učitele čehokoliv. Úředníky, kteří vymýšlejí tyto hovadiny nevyjímaje!!!!

Netřeba 2.3.2007 7:25

Re: To by nešlo.

Učitel v autoškole to musí umět, aby nedošlo k bouračce pod jeho vedením. Kdežto blbé přijímací testy může vymyslet kdokoliv a žádná škoda nevznikne. Myslím viditelně.

cimbal 2.3.2007 7:36

Re: Re: To by nešlo.

Ale vznikne, bohužel skrytá a o to nebezpečnější....

katango 2.3.2007 7:35

Re: VYYYYYYYYYYYYYYYYBORNE

Souhlasím,tohle by BYLO vynikající.Ale kdo by potom učil,kdo by pak z moci úřední buzeroval ?

Netřeba 2.3.2007 7:21

Jedna otázka:

Proč se říká "učit se cizí jazyk" nebo "český jazyk". Spíš by se mělo říkat "cizí pravopis". Jazyk jsem si vždy spojoval spíš s mluvením než se psaním.