11.5.2024 | Svátek má Svatava


Diskuse k článku

EKOLOGIE: Kam směřuješ, elektromobile?

Odpověď na tuto otázku není ani jednoduchá, ani jednoznačná. Pokud bychom vnímali per­spektivu elektromobilů pouze optikou většiny hromadných sdělovacích prostředků, tak je jejich budoucnost růžová.

Upozornění

Litujeme, ale tato diskuse byla uzavřena a již do ní nelze vkládat nové příspěvky.
Děkujeme za pochopení.

Zobrazit příspěvky: Všechny podle vláken Všechny podle času
V. Petr 19.11.2019 15:11

To že Norové vyrábějí velké množství levné elektřiny ve VODNÍCH elektrárnách platí už více, než sto let.

V minulosti, kdy byla vzdálenost přenosu elektřiny ještě malá, jí používali dokonce k vytápění ve vysokých pecích!

V. Petr 19.11.2019 15:08

Problém nejsou elektromobily! Problém jsou DOTACE elektromobilů z veřejných rozpočtů spolu se snahou znemožnit legislativně provoz automobilů klasických.

Na počátku 20 století existovaly automobily parní elektrické a se spalovacími motory. Ty poslední se prosadily v konkurenci nejen s jinými typy, ale, na to nezapomínat, také s koňmi!

I. Bubla 19.11.2019 15:02

Nesmíme zapomínat, že vedle fyziky, vědního oboru s ověřitelnými zákony a pravidly přírodními, existuje zřejmě ještě fyzika politická, používaná při rozhodnutích politických, u které se o zákonitostech a pravidlech hlasuje.

M. Prokop 19.11.2019 14:52

Ano.

M. Prokop 19.11.2019 14:52

Nejsou-li elektromobily nesmyslné, tak proč znesnadňovat provoz klasických automobilů a elektromobily dotovat?

Ovšem, zmatlat do toho i Projekt Manhattan, to už je umění.

M. Prokop 19.11.2019 14:48

Ono to (zatím) nemůže fungovat ani po odhlasování v Bruseli. Hlasování nedělá technickou skutečnost, může ji jen brzdit.

M. Krátký 19.11.2019 14:33

Čtu si to skoro celé průběžně přes den několikrát - a furt mi vychází, že se to celé musí odhlasovat až v Bruseli - jinak to nemůže fungovat. Čtu si to jako scénář na silvestr v TV - je to docela zábava - hezký den R^R^R^

J. Kostelanský 19.11.2019 14:04

A ešte mi nedá nespomenúť problém dotácií na elektromobily. Tie sú v porovnaní s inými dotáciami poskytnutými v minulosti zanedbateľné.

Napr. toľko ospevovaná jadrová energia. Projekt výroby atómovej bomby Manhattan bol dovtedy zďaleka najdrahší projekt v dejinách USA. A určite nebol financovaný na komerčnej báze. :-) Financovala ho americká vláda. A potom aj iné vlády - v Sovietskom zväze, Francúzsku, Veľkej Británii, Izraeli atď. Jadrové elektrárne sú potom už len vedľajším produktom jadrových bômb. Otázne je aj to (ale to neviem reálne posúdiť), akými sumami sa dotuje uloženie jadrového odpadu. Určite to nie je lacný špás.

Navyše - a to si asi niekto z miestnych "expertov" neuvedomuje, jadrová energetika znamená energetický monopol. Bežní občania sa nemajú šancu dozvedieť, o koľko elektrinu preplácajú. Ale je to dosť - stačí sa pozrieť na zisky ČEZ-u. Môžete 3x hádať, odkiaľ sa tie zisky generujú... :-)

J. Kostelanský 19.11.2019 13:55

Koľko korún minie priemerná domácnosť ročne na energie (teplo, elektrinu, teplá voda, plyn, pohonné hmoty)? Spočítali si to niekedy miestni "experti"? Určite to bude v domácnosti (rodinný dom) s 2 autami a 2 deťmi niekde okolo 100.000 korún ročne, resp. viac.

Takže koľkí z vás by realizovali projekt, že by jednorázovo investovali 500.000 či 700.000 korún napr. do solárnych panelov + nejaké menšie veterné turbíny v oblastiach s dostatkom vetra, a potom mali doživotne energie takpovediac "za babku"? To znamená za cenu údržby systému?

A to je presne tá vízia, ktorú má napr. E.Musk - čo najviac elektriny si vyrobiť doma a touto energiou potom poháňať svoje auto či autá. To, že u nás sa OZE stali zdrojom obrovských rozkrádačiek, nie je chyba OZE, ale našej povahy. Peniaze sa vo veľkých množstvách rozkrádali aj pri diaľniciach - viď pri Ostrave. A myslí si niekto, že kvôli tomu sú diaľnice slepou uličkou?

P. Dvořák 19.11.2019 13:53

No a co?

V r. 2014 vyrobila Škoda něco přes milion vozů. Krát 200 000 Kč dotace, to nám vychází na 200 miliard ročně.

Copak na to nemáme?

;-D

J. Kostelanský 19.11.2019 13:47

Aký je vývoj v oblasti OZE v Európe, keď sa - aj v tomto článku - tak presvedčivo píše, že elektromobily majú výfuky v komínoch elektrární? Ako keby elektromobily jazdili LEN na elektrinu z uhoľných elektrární...

Opäť sa treba pozrieť na vývoj, čo sa dialo v minulých rokoch a čo sa bude diať v rokoch budúcich. Trend je taký, že podiel obnoviteľných zdrojov bude už len rásť - napr. v Nemecku sú to cca 2 % body ročne. Teda napr. 1 rok 30 %, ďalší 32 % a pod.

V takom Nórsku ale 98 % elektriny vyrábajú z OZE, a popritom veľkú časť elektriny - cca 20 % dokonca exportujú. Takže v určitom zmysle je podiel OZE nad hranicou 100 %.

Aká je vízia do vzdialenej budúcnosti? Koniec energetických monopolov, veľké množstvo menších a malých výrobcov elektriny (čo paradoxne povedie k stabilizácii energetickej sústavy), a v maximálne dostupnej miere energetická sebestačnosť - od úrovní domácností, regiónov a krajín. Samozrejme nikdy to nebude všade 100 %, ale aj 60 % či 70 % by bolo zaujímavé číslo.

P. Dvořák 19.11.2019 13:45

Za jak dlouho lze předpokládat, že cena elektromobilu bez dotací bude nižší než cena auta se spalovacím motorem?

Za jak dlouho lze předpokládat, že OZE bez dotací plně nahradí "špinavé" uhlíkové elektrárny?

Za jak dlouho lze předpokládat, že se elektromobil nebude nabíjet několik hodin?

Za jak dlouho lze předpokládat, že únosnost elektrické rozvodné sítě stačí současně nabít všechny potřebné elektromobily?

F. Brabec 19.11.2019 13:39

Nomen omen :-)

J. Kostelanský 19.11.2019 13:38

Koľko percent zo slnečnej energie, ktorá dopadá na Zem, by stačilo na pokrytie energetických potrieb ľudstva? 0,01 až 0,02 %. Slnečná energia sa samozrejme transformuje aj do iných foriem - napr. veterná energia, energia vodných elektrární.

Existuje ešte nejaký iný, podobne veľký zdroj obnoviteľnej energie na Zemi ako je slnečná energia? Áno, geotermálna energia, čím nemyslím teplú vodu zo zeme, ale to, čo hovorí slovo GEOTERMÁLNY - teda teplo zo zeme. A to je - vďaka rotujúcemu železnému jadru - prakticky nevyčerpateľné. Aspoň v rozsahu predpokladanej existencie ľudskej civilizácie.

Aký je celosvetový objem obchodovania s ropou a ropnými produktami? Rádovo je to niekoľko tisíc miliárd dolárov ročne - ťažba ropy, výroba a predaj pohonných hmôt... Celý tento biznis ale kontroluje relatívne malý počet ľudí - žijeme v ére energetických monopolov. Naozaj si niekto myslí, že tí ľudia sa - či už v minulosti alebo súčasnosti - len tak dívali či dívajú, ako sa im rúca ich nadmieru lukratívny biznis? Môžeme to vidieť aj teraz - koľko kadejakých "expertov" píše o nezmyselnosti elektromobilov, a tieto " údaje" potom ďalej prežúvajú iní experti...

P. Dvořák 19.11.2019 13:34

Ať už svítí slunce nebo ne. A jak jsem si všiml, obzvlášť v zimě klidně několik týdnů za sebou svítí i v noci.

Proto z té přemíry slunečního záření mívají někteří slabší jedinci depky.

S. Pavuk 19.11.2019 13:33

Zdravím. Nové technológie, už tradične najprv používa armáda a až neskôr sa uvoľňujú pre civilný sektor. Ak sa bude armáda prezbrojovať a do tankov a OT vozidiel sa budú zavádzať batérie na ich pohon, potom to bude signál, že elektromobilita má zmysel.

J. Kostelanský 19.11.2019 13:30

Elektromobily a OZE sa stali symbolom boja proti Bruselu. A tak sa bojuje a bojuje, a s vaničkou sa vždy vylieva aj dieťa.

Elektromobilita je problém predovšetkým technický a ekonomický. Ale miestni experti z neho robia problém ideologický - úplne rovnako ako v tom Bruseli. Skúsil však niekto niekedy zahodiť ideológiu za hlavu a pozrieť sa na túto oblasť číslami? Exaktnými číslami? Dynamickými, teda vývojovými číslami? Pochybujem, že niekto z nich vie aspoň nejaké vydolovať z hlavy. Tak ich - len pár uvediem, vo forme otázok a odpovedí.

O koľko klesla cena batérií za posledných 10 rokov? O vyše 90 %. Z vyše 1.000 USD za 1 kWh uloženej energie na cca 100 USD, resp. tesne pod 100 USD.

O koľko klesla cena lítia za posledné týždne? O dve tretiny. Stalo sa totiž jediné, čo sa mohlo stať: otvorili sa nové bane /doly/ na lítium, čím sa začala vyrovnávať "nabídka a poptávka/ a ceny klesli. O tom by snáď miestni pravicoví "experti" niečo mohli vedieť...

S. Pavuk 19.11.2019 13:28

Elektromobilita ? Na batérie nebude dosť lítia. Likvidácia starých batérií v masovom merítku ešte nefunguje. Je velký otáznik aké budú pri tom ekologické dopady. El. autá sú viac nebezpečné ako klasické... Ako vidno, technologických otázok je veľa.

Za najhoršie považujem rozdelovanie spoločnosti a vytváranie priepasti medzi bohatými a chudobnými, ktorí si ani dotovaný elektromobil nebudú môcť kúpiť. To je veľký sociálny problém ! Navyše, prečo by chudobní mali prispievať bohatým ? (Najnovšie v SR dostane nový majiteľ el. auta dotáciu zo štátneho rozpočtu vo výške 8.000 Euro = 200.000 CZK !)

Celé je to nasmerované na rozoštvanie spoločnosti.

J. Kostelanský 19.11.2019 13:22

Ďalšie prežúvanie (prežvýkání) už 100x prežutých nezmyslov o elektromobiloch.

Mám dojem, že Neviditelný pes sa stáva "rochništěm" ľudí, čo "si libují" v dokazovaní nezmyselnosti elektromobilov. Pritom VŽDY bez výnimky tie svoje domnienky a kecy zabúdajú doplniť číslami, najlepšie exaktnými. Je zaujímavé, ako ľudia, ktorých si inak pre názory vážim (p.Neff, Vlk, Klaus, Kechlibar), doslova strácajú súdnosť po naskočení na vlnu odporu voči elektromobilom.

Robia totiž stále dokola stále tú istú chybu - neviem, či je to zámer alebo "len" omyl: o novej technológii uvádzajú zásadne STATICKÉ údaje. Ale tie majú byť len doplnkom k DYNAMICKÝM údajom, teda aktuálnemu vývoju. Na základe dynamických údajov sa dá preveriť životaschopnosť určitej entity (právnej, biologickej či technologickej). Či to s nejakou firmou ide dolu vodou alebo nie, vám nepovie údaj o zisku za posledné obdobie. To vám povie porovnanie zisku s niekoľkými predchádzajúcimi obdobiami. Rovnako je to aj s HDP. Koho zaujíma veľkosť HDP? Spravidla sa uvádza len pohybová veličina - veľkosť rastu, resp. poklesu HDP.

J. Ganaur 19.11.2019 13:16

Soláry mají v chladnu větší účinnost.

J. Ganaur 19.11.2019 13:11

Ani já jí nevidím.

P. Dvořák 19.11.2019 13:05

Teď jenom ještě, aby za pár let, až zrušíme ty tepelné a odstavíme jaderné elektrárny, v 18 hodin svítilo slunce a foukal vítr. Za kolik hodin vypustíme všechny poloprázdné přehrady, netuším. Zcela pomíjím maličkost, jako je únosnost rozvodové sítě.

Ale osobně nevěřím, že jste takový debil, jste docela obyčejný troll a jenom tady provokujete

B. Jelínek 19.11.2019 12:56

Ta elektro "dozrává" už přes 100 let, nic nového....

L. Novák 19.11.2019 12:49

Nejspíš se to vůbec nevyplatí. :-/

L. Novák 19.11.2019 12:45

Podstatné je slovo PODVOD. Zelení magoři jsou podvodníci jeden vedle druhého. Rv

J. Ježek 19.11.2019 12:43

Zelený Ekoteroristoviči,

mýlil jsem se. Jedovatý CO2 způsobuje 189% skleníkového efektu. Blbka Greta to říkala a soudruzi z Brusele si to odhlasovali. Tak to musí být pravda ;-)

L. Novák 19.11.2019 12:37

No a hlavně - pojišťovny na možnost, že elektromobily ve významném počtu způsobí požáry s velkými škodami, budou reagovat zvýšením pojistného pro držitele pojízdných lithiových bomb... O povinném ručení za způsobené škody ani nemluvě. :-P

L. Novák 19.11.2019 12:29

Méně nebo taky žádnou... :-P

K. Zelený 19.11.2019 12:27

99,7% - není to málo Ježku Ježkoviči? Co tam napálit rovnou stovku, to by byl teprve aplaus od místních katastrofodědků!

L. Novák 19.11.2019 12:26

Já tady žádnou rozumnou otázku nikde nevidím. Jenom projevy vaší hlouposti. Rv