11.5.2024 | Svátek má Svatava


Diskuse k článku

EKOLOGIE: Kam směřuješ, elektromobile?

Odpověď na tuto otázku není ani jednoduchá, ani jednoznačná. Pokud bychom vnímali per­spektivu elektromobilů pouze optikou většiny hromadných sdělovacích prostředků, tak je jejich budoucnost růžová.

Upozornění

Litujeme, ale tato diskuse byla uzavřena a již do ní nelze vkládat nové příspěvky.
Děkujeme za pochopení.

Zobrazit příspěvky: Všechny podle vláken Všechny podle času
M. Rohovský 19.11.2019 21:44

Tady s Vámi pane Pivodo zcela souhlasím, představa že jedno auto používá více lidí ( širší rodina, přátelé), anebo se pronajímá na jednotlivé jízdy, a ono když není využíváno zajede samo zaparkovat někam na periferii je opravdu krásná. Ale opravdu jsem značně skeptický co se týká roku 2025 a to i v USA. Když pominu technologické problémy, vyvstanou i značné legislativní otázky.

M. Rohovský 19.11.2019 21:35

Toto bych si dovolil považovat naopak za snad zatím jediný úspěch zelené politiky. Šlo o politicky vynucené "pošťouchnutí" k vývoji úsporných svítidel. Po počáteční hrůze drahých, nespolehlivých a nesvítících žárovek se po pár letech objevily dostupné super spolehlivé a úsporné LEDky. Ale všechno ostatní jako OZE, biopaliva, apod... jsou zatím čisté průšvihy.

J. Vintr 19.11.2019 21:35

Kolik majitelů elektromobilů bude mít vlastní střechu s fotovoltaickými panely? A kolik elektřiny vyrobí ty panely v zimě, kdy mají elektromobily největší spotřebu? Ten BO nemusí být každý den. Stačí když k němu dojde uprostřed zimy za větších mrazů. A všichni se z toho pos.. reme. Protože na elektřinu je dnes prakticky všechno. Třeba se bez ní většinou nedá topit a neteče voda.

M. Rohovský 19.11.2019 21:30

A kde je pointa? Jak to s bakalářem dopadlo?

M. Pivoda 19.11.2019 21:03

... "chce vědět", kudy proleze

V ideálním případě proleze z vlastní střechy (pokryté fotovoltaickými panely) do baterie automobilu v garáži.

P. Burda 19.11.2019 21:01

Jestli ono to, co Vy považujete za 100krát vyvrácené nesmysly nebylo vyvráceno z druhé strany. Podle některých zdrojů je EV ekologicky lepší než moderní diesel po ujetí cca 200.000 km - tedy na předpokládané hraně životnosti auta. A CNG je lepší až do odvozu na šroťák.

Nás chudší čeká skvělá budoucnost - místo ojetých dieselů budeme dovážet EV s rozsypanou baterií.

M. Pivoda 19.11.2019 21:00

Nebudu.

Věkem totiž patřím do kategorie na NP. A mezi místní magory na NP, mne automaticky řadí i mladá generace. Nedá se s tím nic dělat.

Vzpomínám si, že když jsem před cca 15 lety vyučoval na Anglo-American College, bakalářský student prohlásil, že až si založí vlastní firmu, nepřijme do ní staršího zaměstnance než je 35 let dosaženého věku.

P. Burda 19.11.2019 20:57

K "vtípku", že elektřina se bere v zásuvce bych rád podotknul (autor se o tom zmínil jen okrajově), že přenosová soustava je stavěna na určitý přenášený výkon.

Až všichni najednou, takhle hezky po směně, zapneme dobíjení svých EV (a je jedno, jestli mennekes nebo normální pomalou 230 V nabíječku), tak se "dráty" VVN i soustav s nižším napětím budou kroutit jak žížala na sluníčku - s výsledkem zvaným BLACKOUT!

A je jedno, že budeme nabíjet nočním proudem, když je levnější - ampéru, voltu i wattu je totiž jedno, kolik stojí, ale "chce vědět", kudy proleze.

Jakou uhlíkovou stopu zanechá výroba oceli pro stožáry s nosností násobně více zatižitelného vedení? Jakou uhlíkovou stopu zanechá výroba vodičů s násobným průměrem? Jaká stopa je za větrníky, soláry a dalšími zdroji obnovitelné energie neobnovitelně čerpající suroviny z naší planety?

L. Novák 19.11.2019 20:52

Tak sem nelezte. Budete si připadat chytřejší... :-P

J. Ganaur 19.11.2019 20:47

Co kdyby jste šel příkladem a vybudoval fabriku na ekologická auta i s infrastrukturou.Místo toho kecání, jak se to má všem nařídit.Ukažte jakou máte konkurenceschopnost.

J. Vintr 19.11.2019 20:43

Myslím že všechny výhody sdílení automobilů nepřeváží tu jedinou. Že totiž můžu auto použít kdy chci a jak chci. Proto lidé dávají přednost individuálnímu vlastnictví automobilů.

P. Grigar 19.11.2019 20:14

.,.takže výfuky elektromobilů v Norsku jsou na těžebních polích, plošinách a v peněženkách občanů. Oni tu stovku ušetří, i kdyby to mělo tisícovku stát!

P. Grigar 19.11.2019 20:10

... pane Kostelanský, Muskova vize je vize principu. Její realizace už je cosi jiného. Ne všude jsou potřebné podmínky, ne všichni mají takové příjmy, aby si mohli dovolit takovou investici+pravidelnou revitalizaci systému, a hlavně stále není vyřešena problematika ukládání vyrobené el.energie. Vize může být postavena na predikci vývoje technologií, ale může se zhroutit právě chybami v predikci téhož. Takových vizí už bylo...

M. Pivoda 19.11.2019 20:09

Právě jsem na internetu sledoval mnohem přínosnější diskuzi o výhodách a nevýhodách elektromobilů verus konkurujícího vodíkového pohonu.

Neviditelný pes je skutečně skanzenem minulosti.

J. Vintr 19.11.2019 20:02

Co z toho co autor uvedl jsou nesmysly a čím byly vyvráceny (stačilo by jednou)?

P. Grigar 19.11.2019 20:00

..stran CO2 jsou Gretina prohlášení absolutně směroplatná. Ona ho totiž vidí!!!!!

P. Grigar 19.11.2019 19:56

.. kdysi chtěl sedlák odnaučit osla žrát a přitom stále tahat. Osel už to skoro uměl.. a pak, svi.ě jedna tvrdohlavá, jako naschvál chcípl!!

P. Grigar 19.11.2019 19:52

Trafili ste klinček na hlavičku..

.. každé mobilní zařízení, vojenské obzvláště, vyžaduje také mobilní logistické zajištění. Takže k tankům a obrněným vozidlům mobilní dobíjecí jednotky, taktéž odolné proti palbě protivníka. Koloběh, ze kterého by nebylo úniku. ;-D;-D;-D

Jára Cimrman, mistr slepých uliček, má v dnešní době zdatné následovníky.

P. Grigar 19.11.2019 19:42

..dočasné vyrovnání nabídky a poptávky se ovšem stane bývalým v okamžiku navýšení spotřeby komodity(lithia..), vyvolané požadavky vyšší výroby.

P. Grigar 19.11.2019 19:39

..pane Kostelanský, nezkreslené dynamické údaje ovšem nezískáte při podpoře dotacemi a direktivami.

P. Grigar 19.11.2019 19:34

..jakýsi Watt zavedl parní stroj na první pokus, nedotován, nenařizován ..a potom už se jenom vylepšovalo.

P. Grigar 19.11.2019 19:29

..alternativa stejně nepravděpodobná, jako ta s vyhynutím komunistů a jejich způsobu myšlení. Jedni i druzí totiž často mívají děti.. geny a memy.

P. Grigar 19.11.2019 19:26

..škoda, přeškoda, že nežijeme v USA, ale v české montovně. Možná by bylo záhodno zaobírat se více našimi perspektivami.

Hic Rhodus.... však víte.

J. Veselý 19.11.2019 19:02

A přitom stačilo napsat jenom: "NECU!!!".

To by bylo mnohem upřímnější a mohl jste si ušetřit to stavění slaměných panáků (viz argumentační fauly) a ty ignorantské, 100x vyvrácené nesmysly.

M. Pivoda 19.11.2019 18:58

Pro M. Rohovského: Já jsem ve svém diskusním příspěvku výše hovořil o USA, nikoliv o české montovně.

Ke snížení dopravních nákladů dojde lepším % využití automobilu (elektromobilu). Zvýšeným procentem využití se též sníží i potřeba parkovacích míst.

Ale i pro Česko platí první pravidlo managementu: Kdo měl pravomoc, nese zodpovědnost!

J. Vintr 19.11.2019 18:30

Před pár lety Brusel zakázal výrobu klasických žárovek s jasným úmyslem podpořit prodej kompaktních zářivek. Uběhlo jen pár let a dnes si tyhle mžouradla koupí jen blázen. Vývoj šel úplně jiným směrem k LED zdrojům. S elektromobily to možná dopadne stejně.

M. Pivoda 19.11.2019 18:22

Podpora české montovny tak silná určitě nebude.

Mně to povídejte! Já jsem byl před 30 lety vyhozen z VUT Brno, protože jsem tam tehdy prosazoval špičkovou technologii (umělé inteligence).

Je třeba vyhubit české ekonomy 19. století!

J. Vintr 19.11.2019 18:09

Mohli by zkusit postavit obrovské fotovoltaické elektrárny poblíž pólů, kde svítí Slunce na střídačku půl roku v kuse a propojit to. Pak by to byl stabilní zdroj energie.

M. Rohovský 19.11.2019 18:09

Hlavní podpora elektromobility v Norsku funguje na základě obrovských příjmů z těžby ekologické ropy a plynu a také na 100% zdanění klasických aut.

L. Novák 19.11.2019 18:07

Kde na to berou peníze, vy chytrolíne? :-P