11.5.2024 | Svátek má Svatava


Diskuse k článku

EKOLOGIE: Kam směřuješ, elektromobile?

Odpověď na tuto otázku není ani jednoduchá, ani jednoznačná. Pokud bychom vnímali per­spektivu elektromobilů pouze optikou většiny hromadných sdělovacích prostředků, tak je jejich budoucnost růžová.

Upozornění

Litujeme, ale tato diskuse byla uzavřena a již do ní nelze vkládat nové příspěvky.
Děkujeme za pochopení.

Zobrazit příspěvky: Všechny podle vláken Všechny podle času
V. Kolman 19.11.2019 9:52

Toť prosté milý pane Vintře. Tu hořící baterku (no hořící - spíš přehřívající se a čoudící) notebooku či mobilu lze v zárodku požáru uhasit hasicím přístrojem, který na palubě je. V nákladovém prostoru to tak jednoduché není a nežli by byl oheň lokalizován, bylo by už pozdě na všechno.

S. Hejda 19.11.2019 9:52

...autor jistě užil spíše přehnaného čísla, ale i jen JEDNA jaderná elektrárna, míněno NOVÁ, jest v našich luzích a hájích něco NEPŘEDSTAVITELNÉHO; (u vědomí kterak "rychle" se v ČR staví nehledě na evropskou aktivistickou lobby proti jádru... ) :-/

J. Zátrochová 19.11.2019 9:51

Teraz nedávno bol článok, ktorý písal o takomto havarovanom el.aute, ktoré sa vzňalo a aj po hasení muselo byť umiestnené v nádrži s vodou niekoľko hodín. Kto to bude platiť? Kto na to bude mať? Je to jasná snaha zabrániť väčšine ľudí mať auto a slobodu pohybu!

R. Dubravský 19.11.2019 9:44

Takové případy se již staly: https://elektrickevozy.cz/clanky/elektromobil-hyundai-kona-vybouchl-v-garazi-a-zpusobil-pozar

J. Zátrochová 19.11.2019 9:39

S tou meďou nemáte celkom pravdu. Už teraz je spotreba medi vysoká, pretože sa nachádza ako vinutie a kolektor v každom motore a motorčeku vo všetkých elektromotoroch či motorčekoch , od priemyselných strojov až po šunty z Baumaxu. Teraz si k tomu pripočítajte stovky miliónov elektromobilov so životnosťou pár rokov, čiže neustále obmieňanie medenej suroviny každých pár rokov. Pritom ani recyklácia nie je stopercentná ani teraz, a pri prehorenom vinutí, či dokonca spálenom elektromobile je nulová. Takže cena medi pôjde tiež raketovo hore, nehľadiac na to, že jej ťažba je asi taká ekologická ako je aj výroba a prevádzka elektromobilov - čiže skoro nijaká.

L. Novák 19.11.2019 9:38

Řeč šla o neviditelné ruce trhu...:-P

J. Vavrochová 19.11.2019 9:38

R^R^R^

J. Hruška 19.11.2019 9:32

Elektro štaplery - či ještěrky- ve fabrikách a skladech nepoužívají lithiové baterie právě kvůli požární nebezpečnosti. Olověné akumulátory jsou snadno výměnné, pár minut za směnu, nabíjecí stanice musí být odvětrané zase proti výbuchu vodíku, nic není zadarmo. Nazdárek.

R. Langer 19.11.2019 9:31

Tak upřímně, tohle hrozí i od nabíječky od telefonu...

R. Langer 19.11.2019 9:31

Ano, baterka bude v teple. Posádka už to bude mít horší. ;-D

R. Langer 19.11.2019 9:29

... a za stejné, nebo menší peníze, předpokládám...

V. Kolman 19.11.2019 9:29

S lithiovou provozní baterkou to pane Hruško zkoušeli v boeingu 787 a právě pro problémy (přehřívání, či zahoření) při provozu se kajícně vrátili ke klasickému akumulátoru.

R. Langer 19.11.2019 9:28

Já bych řekl, že už přišli na to, že ty auta jdou smysluplně využívat i jinak. ;-)

P. Pepax 19.11.2019 9:26

Jestliže existuje byť jen malá možnost že mi elektromobil vzplane v garáži a pak velká pravděbodonost že mi vzplane celý dům, tak nebudu dobrovolně ohrožovat svou rodinu elektromobilem.

R. Langer 19.11.2019 9:25

U elektromobilů? A kde? 8-o

V. Kolman 19.11.2019 9:25

Neviděl bych to pane Krátký tak tragicky a černobíle.

Moje vize je: klasický "spalovák" na jízdu na dovolenou a po republice na delší vzdálenosti. Na druhé straně MALÉ! a LEVNÉ! (třeba i jenom dvoumístné) elektrické vozítko s dojezdem 100km na cesty do zaměstnání a krátké cesty po městě. Malý dojezd (=levnější aku) by v tomto případě nemusel být na závadu a tato malá elektrická "prdítka" by se mohla pohodlně nabíjet v objektech pracoviště během pracovní doby.

Tedy nikoli "spalovák" versus "e-mobil", ale každé vozítko na jiný druh provozu a použití.

R. Langer 19.11.2019 9:24

Musím vás zklamat, ale prakticky každé...

R. Langer 19.11.2019 9:22

To ovšem doufáte marně, bude to přesně naopak, jako vždycky. :-(

J. Vintr 19.11.2019 9:18

A k čemu takový váš dozor bude, pokud by ta baterie začala hořet?

V. Kolman 19.11.2019 9:12

V tomto má pan Rada pravdu přecedo!

J. Hruška 19.11.2019 9:11

Které letadlo má provozní lithiovou beterku? Zažil jste jen kouřící právě nabíjený telefon ve vlaku? Asi, asi ne. Pane Houžňáku, přeji Vám jen zodpovědné spolucestující. Zdravíčko.

J. Vintr 19.11.2019 9:11

Nejde jen o celkovou spotřebu, ale o její rozložení v čase. Elektromobily se budou nabíjet převážně doma, kdy budou na nabíječce několik hodin, takže se zákonitě sejde nabíjení většiny elektromobilů v jednom čase třeba s večerní špičkou odběru. Kapacita výroby elektrické energie musí být dimenzovaná na největší současný odběr, jinak hrozí blackaut.

V. Kolman 19.11.2019 9:07

Žádných "lithiových baterek" netřeba!

V každém atomovém elektromobilu bude umístěn miniaturní mobilní termonukleární reaktor (jehož odpadním teplem bude vůz vyhříván v zimě) a palivo se bude snadno a rychle doplňovat ve formě tablet teprve po ujetí několika desítek/stovek tisíc kilometrů. Zemský ráj to na pohled. Akorát prudce poklesne věk dožití řidiče a posádky těchto automobilů;-(.

J. Schwarz 19.11.2019 9:01

Pěkná úvaha - a já doufám že dojde k revoluci proti současným vládnoucím elitám, a tentokrát nikoli "sametové" ale takové, která je přinutí žít "ekologickým" způsobem který ony samy připravují pro "obyčejné lidi". Budou jezdit povinně v elektomobilech a bydlet v "pasivních domech" které jim ale nikdo nebude dotovat. Budou používat pouze "obnovitelné zdroje" - opět nedotované. A pokud na to nebudou mít, budou svítit loučí, bydlet pod mostem a chodit pěšky. K tomu žrát sóju a pražené kobylky.

J. Roškota 19.11.2019 8:59

pan autor se zmiňuje o stovkách potřebných jaderných elektráren k pokrytí spotřeby elektro aut...

Pokud bychom měli polovinu aut na elektropohon, tak tato auta spotřebují zhruba 10% celkové spotřeby elektrické energie. Platí pro ČR, podobně jistě i jinde. To nejsou stovky jaderných elektráren.

Nejsem příznivcem elektromobility, ale je NUTNÉ k otázce přistupovat alespoň se základní znalostí věci, jinak se dopouštíme aktivismu. Na jedné i druhé straně diskuse.

F. Houžňák 19.11.2019 8:51

Ale ne, nic nezakážou. Vyřeší se to označením lidí, co budou požadovat takové zákazy, za nacisty, xenofoby, rasisty a nepřátele pokroku.

F. Houžňák 19.11.2019 8:50

Jistě. Na ten rozvoz domácí pošty po ránu ideální, přes noc to někde stojí a může se to nabíjet. Proč je vyházeli a nahradili Superby, nevím, asi lákaly nějaké další provize nebo co.

J. Vintr 19.11.2019 8:45

Po pár dalších požárech elektromobilů v podzemních garážích (nějaké už byly, ale zatím se to bagatelizuje), při kterých shoří desítky dalších aut a sem tam zahynou i nějací lidé, bude zřejmě zakázáno parkovat s elektromobily v podzemních garážích. I venku na hromadném parkovišti může takový požár elektromobilu udělat pěknou paseku, takže se dá čekat restrikce parkování elektromobilů všeobecně. Až kvůli požáru rlektromobillu v garáži shoří nějaký rodinný dům, začnou se lidé bát parkovat i doma v garáži. Další z mnoha výhod elektromobility.

V. Kolman 19.11.2019 8:43

Jste pane Hruško mylně informován!

Lithiové baterie se do letadla mohou dostat a také se tam dostávají. Vy snad před vstupem do aeroplánu vyhazujete mobilní telefon? Zakázáno je pouze dávat zařízení s Li-ion zdroji (a pochopitelně i samotné Li- ion zdroje) do nákladového prostoru dopravních letadel. Mobil i notebook můžete mít na palubě, kde je ale POD VAŠÍM DOZOREM.

J. Vintr 19.11.2019 8:39

Po pár dalších požárech elektromobilů v podzemních garážích (nějaké už byly, ale zatím se to bagatelizuje), při kterých shoří desítky dalších aut a sem tam zahynou i nějací lidé, bude zřejmě zakázáno parkovat s elektromobily v podzemních garážích. I venku na hromadném parkovišti může takový požár elektromobilu udělat pěknou paseku, takže se dá čekat restrikce parkování elektromobilů všeobecně. Další z výhod elektromobility.