29.6.2024 | Svátek má Petr, Pavel


Zobrazit příspěvky: Všechny podle vláken Všechny podle času
S. Kneifl 20.6.2024 13:16

Přesně tuto otázku jsem už před pár lety položil jednomu zapálenému propagátorovi elektromobility. Dozvěděl jsem se, že zlepšením životního prostředí ve městech ušetříme ve zdravotnictví ročně až 80 miliard, které se dají přesunout na údržbu infrastruktury. Smál jsem se, až jsem se za břicho popadal.

K. Křivan 20.6.2024 16:00

Mně připadají zi propagátoři stejně debilní jako fandové Baníku Ostrava.

J. Vrabec 20.6.2024 10:04

Tak se můžeme shodnout na tom, že E- auta nejsou holt pro všechny. Kdo bydlí v panelových králíkárnách - nevhodné. Kdo má vlastní garáž s wallboxem ideální vozidlo.

P. Diviš 20.6.2024 10:10

Kdo má vlastní garáž s wallboxem a dotacemi na solár i vozidlo, ideální vozidlo pro pravidelné a nepříliš dlouhé dojíždění. Pokud chce na delší vzdálenosti, už je zase spalovák pohodlnější.

Nákladní doprava, mimo specifické kategorie městských dodávek, taky mimo - a ani ty dodávky se moc nerozvíjejí, asi bude potřeba ještě nějaká dávka zákazů a dotací.

J. Vrabec 20.6.2024 10:14

Nepříliš dlouhé dojíždění má 90% lidu. Na dálkovou dovolenou se jede vlakem, nebo letí letadlem.

P. Diviš 20.6.2024 10:24

90% lidu s vlastním garákem, garáží a tím dotovaným solárním systémem. Pak je ovšem otázka, proč by ti, kteří bydlí v bytech, měli dotovat hračičky těm, kteří bydlí v domcích s garáží.

J. Jurax 20.6.2024 11:37

Dobrá otázka.

Nejspíš protože aby planeta byla spasena před tepelnou smrtí, způsobenou emisemi zločinného kysličníku, jenž se masově řine z výfuků neelektromobilů.

M. Kocián 20.6.2024 12:37

V tom případě ať tito budoucí majitelé elektromobilů chodí pěšky, planeta bude spasena (zločinný kysličník se nebude řinout ani z komínů lodí vozících lithium a elektráren) a dotovat nebude třeba.

J. Jurax 20.6.2024 11:41

Jak kdo, jak kdy a jak kam.

Jak daleko musí být dovolenková destinace, aby dovolená mohla být uznána za dovolenou dálkovou?

T. Hraj 20.6.2024 10:12

Já bych se shodl pouze na tom, že pro koho jsou nebo nejsou EV vhodná by měl rozhodnout vždy ten, kdo uvažuje o jeho koupi.

P. Diviš 20.6.2024 10:26

Jistěže, ale ideálně bez dotací, odpuštěných poplatků a podobných nemravností.

J. Jurax 20.6.2024 12:17

S jistým omezením budiž.

Jenže elektromobil je z mnoha důvodů vhodný do zejména velkých měst - exhalace, krátké vzdálenosti - kde ovšem podstatná část obyvatel bydlí v panelových králíkárnách a obdobných domech starých či nově stavěných.

K. Novak 20.6.2024 9:59

Je jen otazka casu, kdy bude elektromobil levnejsi nez spalovak.

P. Diviš 20.6.2024 10:04

Elektromobil jo, ale bez baterky.

Jednoduchost, kapacitu a cenu obyčejné nádrže na benzin nebo naftu baterie těžko dosáhnou.

T. Hraj 20.6.2024 10:11

Ano, je to stejné jako s výrobou elektřiny pomocí jaderné fúze. U té dokonce víme poměrně přesně kdy to bude: cca za 20 let ode dneška. Historie jasně prokázala použitelnost této věty, ať už byla vyslovena v jakémkoli okamžiku od druhé poloviny 20. století až po dnešek.;-D

K. Křivan 20.6.2024 12:19

R^ ;-D ;-D ;-D

R. Langer 20.6.2024 11:23

Ano, je jen otázkou času, kdy EU ZDRAŽÍ normální automobil na cenu elektrokrámu. Byrokraticky, pochopitelně. Normálně se to totiž nikdy stát nemůže. :-P

J. Jurax 20.6.2024 11:49

Možná. Na spalováky lze uložit tučnou daň z luxusu a elektromobily naopak zbavit všech daní a ještě dotovat. To je běžný způsob řešení problémů v EU, takže to může být již co nevidět.

A při současné energetické politice EU je jen otázkou času, kdy elektrická energie bude podstatně dražší než energie uložená v benzínu.

T. Hraj 20.6.2024 9:37

V jednotlivých bodech má autor pravdu, ačkoli je to taková směska objektivních, subjektivních, závažných a méně podstatných důvodů. Strukturované námitky jsou podle mne v podstatě dvě, a sice:

1) Myslím, že stěžejní námitkou proti povinnému zavádění EV je, že argument, na základě kterého jsou protlačovány nefunguje. I když přijmeme tezi že GO je fatální problém a že snižováním emisí CO2 tento problém významně řešíme, tak masové zavedení EV tomuto snižování významně NEPŘISPÍVÁ. Zejména dokud bude energetický mix v EU takový jaký je, tak přikazovat EV je nesmysl. Ale ani když EV jezdí na výhradně "zelenou" elektřinu, tak není ani zdaleka bez CO2 emisí. Každopádně zavádět nejdřív EV a teprve následně CO2 bezemisní mix je absurdní.

2) Celá debata o tom, jestli je EV uživatelsky horší nebo lepší (dojezd, nabíjecí čas, síť nabíječek, cena pomalo/rychlodobíjení, požáry, komfort, hluk, akcelerace,...) je debatou o osobních preferencích a volbě, tj. o svobodě jednotlivce a má být řešena trhem.

P. Diviš 20.6.2024 9:54

Ad 2, ano, trhem. Ovšem trhem bez dotací, odpuštěných poplatků, kvot stanovených pro výrobce ....

T. Hraj 20.6.2024 10:13

Samozřejmě.

J. Jurax 20.6.2024 11:51

To je ovšem v EU nemožné, neboť je to proti všem eurounijním hodnotám!

P. Nešvara 20.6.2024 9:36

U elektromobilů je zajímavé, že při svém prosazování spojily tři celkem nesourodé skupiny.

První jsou fanatičtí zelení aktivisté, kteří nenávidí osobní auta jako taková a chtějí, aby všichni jezdili hromadnou dopravou, nebo ještě lépe seděli doma. Protože toto extrémistické stanovisko nemohou prosazovat otevřeně, prosazují elektromobily, o kterých dobře ví, že budoucnost nemají a většinu lidí o možnost individuální dopravy připraví. Druhou a třetí skupinou jsou velmi bohatí lidé a vysocí úředníci. Bohatí lidé budou na elektromobil (nebo předražené spalovací auta a zdaněné palivo) mít vždy a úředníci budou mít vždy služební vozidlo. Benefit pro ně bude, že se nebudou tísnit v zácpách s "plebsem", ale budou jezdit i v obcích rychle po krásných téměř prázdných komunikacích.

Na co se vlastně nepoukazuje vůbec je nákladní doprava. Pořád všichni řeší osobní auta. Ale pokud bude zákaz spalovacích motorů, potom jak zásobíte obchody a jak zajistíte mezinárodní obchod? Elektrokamion vezoucí ovoce z Turecka do Švédska je naprostá blbost, s tím snad každý souhlasí. Elektrododávka zásobující obchůdky ve městě by sice teoreticky fungovat mohla, ale z hlediska ekonomiky ta potřebuje i s řidičem fungovat 12 hodin denně a ne každé dvě hodiny v zimě a tři hodiny v létě trávit hodinku na nabíječce.

M. Novák 20.6.2024 9:44

Nákladní dopravu řeší Green Deal jako celek. Nákladní doprava rozváží zboží. Když není co rozvážet nepotřebujeme nákladní dopravu. JAK SNADNÉ!!! :-(((

P. Diviš 20.6.2024 9:58

"Elektrokamion vezoucí ovoce z Turecka do Švédska je naprostá blbost, s tím snad každý souhlasí."

Když právě ten samotný dovoz je to, co "melounům" vadí. Jezte jen to, co vám vyroste na zahrádce ...

Ty elektrododávky by mohly fungovat na principu výměny baterie prázdné za nabitou, když dodávka přijede pro zboží. U dodávek je na to místo a je to, až na potřebu dvojnásobného počtu baterií, celkem elegantní řešení.

J. Novotny 20.6.2024 9:33

Zjevně autor nemá elektromobil.

Do města a dojíždění do 250 km denně, naprosto dostatečné, provozně levné a geniální. Komfort žízení, akcelerace atp. super. Pokud má člověk svůj solár, tak i dobrý pocit nezávislosti.

Na vše ostatní je lepší spalovák, pro kamiony také. Pro bohatší je pug in hybrid ideální kombinací obou světů.

J. Novotny 20.6.2024 9:35

Jinak topení s tepelným čerpadlem je v našich podmínkách v pohodě, i elektromobily se vyvíjejí.

M. Novák 20.6.2024 9:39

Levné je to jenom proto že neplatíte daň která je součástí ceny paliv. Pokud ji platit nechcete, přesvědčte lidi aby si elektromobily nekupovali :-)

stejně tak pokud nechcete v zimě zákaz nabíjení elektromobilů z důvodu nedostatku energie.

J. Novotny 20.6.2024 15:58

S tím souhlas, jenom jsem polemizoval s autorem. Znám vlastníky elektromobilů jak v ČR, tak v zahraničí, v zahraničí jsou ok s plným elektromobilem, u nás lidi spíše hybridy.

Ve městech jednoznačně plus - rekuperace, hluk, emise. Všechno co se tlačí bez zohlednění investičních cyklů a rychlostí vývoje technologií je průser. Ale tak špatné, jak popisuje autor, to rozhodně není.

P. Diviš 20.6.2024 10:02

Ano, pokud máte svůj domek, s pokud možno dotovaným solárním systémem, potom se to snad na pravidelné dojíždění hodí. A na ostatní potřeby spalovák.

Trochu plýtvavé řešení, ale budiž.

Něco jako občasné zdroje energie, které musí být zálohovány teplými zálohami, kdyby náhodou přišel mrak nebo utichl vítr, takže je nutno provozovat dvě soustavy.