29.6.2024 | Svátek má Petr, Pavel


Zobrazit příspěvky: Všechny podle vláken Všechny podle času
P. Báša 21.6.2024 9:07

Dotace nicméně posléze způsobí, že poroste trh s ojetými EV, což hodnotím jako přínos pro všechny. Elektřinu si v evropě umíme vyrobit sami, a tak se mi líbí představa, že neživíme nikoho, kdo jen má pod nohama ropu.

P. Brich 20.6.2024 16:06

"Snížený dojezd elektromobilu v zimě je způsoben především vyšší hustotou studeného vzduchu, způsobujícím vyšší aerodynamický odpor."

Báša je expert!! To se nedá zapřítR^:-)

L. Novák 20.6.2024 17:44

Takových "expertů" má Fialova vláda jak na§ráno...:-P

J. Jurax 20.6.2024 19:54

No, to platí pro každé auto.

Při mínus -30°C je hustota vzduchu 1,452 kg/m³, při 30°C je hustota vzduchu 1,164 kg/m³. Ergo hustota při -30 je o cca 25% vyšší než při +30.

Odpor vzduchu je přímo úměrný hustotě vzduchu, tvaru vozidla a jeho čelnímu průřezu a čtverci rychlosti.

Spotřeba ovšem při konstantní rychlostí při -30 nebude o čtvrtinu vyšší než při +30, neboť valivý odpor je na teplotě nezávislý. V nízkých rychlostech převládá odpor valivý, zvyšující se v závislosti na rychlosti lineárně, kdežto odpor vzduchu se zvyšuje se čtvercem rychlosti; u průměrného vozu se dostane ke slovu až v rychlostech okolo 60 až 80 km/h. Při dálničních rychlostech ovšem už tvoří většinu odporu - cca 60 procent výkonu motoru.

Takže záleží jak rychle jedete.

Ovšem u elektromobilů je je navíc významný vliv teploty na baterii, již je nezbytné uchovávat v optimální tepelné pohodě okolo 21 stupňů Celsia; viz https://www.autoforum.cz/zivot-ridice/test-exaktne-ukazal-vliv-teploty-na-dojezd-elektromobilu-za-chladneho-pocasi-klesa-i-skoro-o-polovinu/

J. Hruška 20.6.2024 14:31

Tak Rado, Raďte.! Jaký zaručený příkon potřebuje rychlo-nabíjecí stanice asi pro, dejme tomu, 5 el-kočárů,?;-( A kam se připojí pro těch 5 zbohatlíků, nenažranejch chrapounů.

M. Šejna 20.6.2024 16:52

Zeptejte se u pumpy. Skoro každá už nabízí rychlonabijeni. A dodavatelé elektřiny se trumfují v nabídce, aby si je pumpaři vybrali. Evidentně jim kapacita el. energie nedělá problém.

L. Novák 20.6.2024 17:04

;-O Osle, při zanedbateleném počtu jezdících elektromobilů v ČR se jich pár najde. A masívní dotace, které nám vlády vykrádají z kapes, je to vlastně ani nic nestojí, že? Jenom na nákup elektromobilů pro státní úřady v Praze a budování nabíjecích míst k jejich parkovištím vyhodila Fialova vláda ("zatím jen") 1 miliardu Kč... Taková maličkost...Rv

L. Zídek 20.6.2024 13:52

Jen 5 důvodů ? Naivo !

J. Jurax 20.6.2024 11:12

Jojo, hlas rozumu.

Žel hlasy rozumu bývají oslyšeny. A přehlušeny uječenými aktivisty a/nebo státní propagandou.

P. Rada 20.6.2024 12:17

To můžete mít kousek pravdy. Kdykoli zde totiž uvedu rozumný argument ve prospěch elektromobility (jako nižší provozní náklady na krátké dojezdové vzdálenosti městského provozu) ... vzápětí se ozvou "uječení ropní aktivisté".

L. Novák 20.6.2024 12:21

Ty jsi jenom HLOUPÝ a TECHNICKY NEGRAMOTNÝ ;-O PROLHANEC! !!

J. Jurax 20.6.2024 12:27

Rozumný argument? S prominutím - od Vás?

I ty nižší provozní náklady na krátké dojezdové vzdálenosti městského provozu, jimiž operujete, závisí na ceně dobíjení, pojistky, ceně oprav a zbytkovou hodnotou auta při prodeji; jsou více než kompenzovány cenou elektroaut, možností nabíjení etc. etc. I když se elektromobilita dotuje finančně i legislativně.

P. Rada 20.6.2024 13:10

Pane Juraxi přímé provozní náklady vykazuje Nissan Leaf v hustém městském provozu na vzdálenost (cca 15km dvakrát denně) pravidelně ... 14kWh/100km ... při 4kč/kwh ... to činí 54 Kč.

V tomto samém režimu můj 2.1l disel 7l /100km.... 40Kč/litr .... 280Kč.

BEZDOTAČNĚ mi vychází 5x levnější provoz el. mobilu.

Spekulovat o ceně oprav, nákupní i prodejní rozhodně lze ale může to být relevantní jen pro ten samý typ provozu. Osobně mi nepřímé náklady na rok provozu vycházejí srovnatelně a proto na občasné dlouhé cesty používám dissel - kdežto na prakticky denní popojíždění s nákladem cca 100kg po městě využívám prakticky jen elektro.

Tak jsem nyní "s prominutím" zvědav jaké "rozumné" protiargumenty na oplátku uvedete.

S. Kneifl 20.6.2024 13:22

To předpokládá nabíjení doma za sazbu pro domácnosti, že? Zkoušel jste to spočítat při nabíjení na rychlé veřejné nabíječce, bez předplatného u daného poskytovatele? Tj. minimálně za 10 Kč/kWh?

A srovnávat droboučký Nissan Leaf s velkým (podle spotřeby větším než můj "obrovský" Sharan) dvoulitrovým dieselem vám přijde fér?

L. Novák 20.6.2024 13:42

Ona ta sazba pro domácnosti (se započítáním poplatků za připojení) je tak jako tak kolem 10 Kč/kWh. :-P A s debilními "zelenými" fantasmagoriemi jenom dál poroste...:-/

P. Rada 20.6.2024 14:27

Mě přijde "fér" srovnávat/ sdělovat reálnou situaci. Uznávám, že jsem pominul popisovat zde tu pohodičku s řízením elektra nebo fakt, že startovat ho lze i v garáži přímo spojené s obytnými prostory bez rizik přidušení...

J. Jurax 20.6.2024 18:11

No vidíte.

BEZDOTAČNĚ mi vychází 5x levnější provoz el. mobilu. Osobně mi nepřímé náklady na rok provozu vycházejí srovnatelně, takže proto na delší jízdy užíváte diesel, pravíte.

Shledáváme ve Vašem tvrzení jistý rozpor - 5x levnější a srovnatelné náklady.

Co rozumíte nepřímými náklady?

J. Jurax 20.6.2024 18:38

Ano.

Ale furt máte jedno auto v nezanedbatelné ceně vlastně navíc.

Nejlevnější Nissan Leaf VISIA cena od (39kWh): 859 000 Kč. Nejdražší TEKNA

Cena od (39kWh): 1 014 000 Kč,

cena LEAF e+ od (59kWh): 1 184 000 Kč.

J. Hanzal 20.6.2024 12:29

Ne, ruzumný argument ve prospěch elaut ne, to fakt ne!!

P. Diviš 20.6.2024 12:40

Vše jen za určitých okolností, které ve své vášni pro zelenou agitaci obvykle nechápete.

J. Hruška 20.6.2024 14:05

Tak dobře, Rado, raďte.! Trafo na rohu má výkon 2x 300kW a ve večerních hodinách je již na hranici sil. Čím si posvítí nájemníci paneláků, když se připojí deset el-mobilů večer k nabíjecí stanici aby si ráno mohla madona (matrona) ze třetího patra výtahem dojet pro rohlíky? Raďte, Rado.!

P. Zahrádka 20.6.2024 21:13

V Čr je 6,5 mil osobáků a každý rok se registruje 200 tis nových, takže si asi spočítáte kolik let to bude trvat a nestvte se do pozice kočích, ketří na začátku rozvoje automobilismu argumentovali, že kůň se nažere kdekoliv, alle benzín je jen v drogerii či lekárně, protože čerpačky nebyly;-D

P. Diviš 20.6.2024 10:32

Je ještě jeden opomíjený fakt: Cenu dopravy ve velkém ovlivňuje spotřební daň na fosilní paliva. Dost velký příjem státu, na který jsou státní úředníci zvyklí a kterým zatím není zatížena elektromobilita. Bude-li automobilů se spalovacími motory ubývat, začnou i státu ubývat příjmy. Uskrovní se stát (pokus o vtip), nebo zatíží daní náhražku fosilních paliv? Kde potom bude "výhodnost" elektromobility? Jak se rozliší elektřina pro automobily a pro normální spotřebu v domácnostech, nepodraží všechna spotřeba elektřiny?

J. Jurax 20.6.2024 11:33

Detaily neřešte. Ti, kdož elektromobilitu násilím prosazují, neboť planeta musí být spasena, je též neřeší.

No a výpadek spotřební daně může být kompenzován zdražením vší elektřiny - ono bude-li pokračovat současná euroenergetická politika, bude elektřina nedostatková luxusní komodita, takže spotřební daň z luxusu bude zcela namístě - což by bylo nejjednodušší.

Nebo může být kompenzován mastnou spotřební daní na elektromobily.

Nebo - protože pokrok je nezastavitelný - elektromobily budou vybaveny šmírovací elektronikou, která sama berňáku nahlásí, kolik elektřiny ten který elektromobil spotřeboval, a berňák pak vypočte a bude žádat mastnou daň.

No a jelikož jsme v EU, budou tyto náklady elektromobilistům kompenzovány dotacemi, protože aby planeta byla spasena.

M. Kocián 20.6.2024 12:34

Dopadne to jako s naftou a lehkými topnými oleji - vzpomíná si ještě někdo, že ty zprvu také nebyly spotřební daní zatížené?

J. Hanzal 20.6.2024 12:35

Ještě je tu taková banalitka a to, že elauta neplatí dálniční poplatek! Přitom jsou podstatně těžší váhově (pro hnidopichy hmotnostně) a násobně energeticky na výrobu nárčnější než nermální auta. Čili, dle zelené rétoriky, mnohem, mnohem více zasírají zeměguľu!!:-/

J. Hanzal 20.6.2024 12:37

Jo a ještě se tu nikdo nezmínil o výfuku těch "čistých" přibližovadel!!

K. Křivan 20.6.2024 15:47

Myslíte výfuk z hnědouhelných elektráren ?

J. Jurax 20.6.2024 13:53

Ano. Další z četných dotací elektromobility.

P. Diviš 20.6.2024 12:41

Zdražení vší elektřiny a zvýšení buzerace, to je přesně to, co očekávám.