1.7.2024 | Svátek má Jaroslava


Zobrazit příspěvky: Všechny podle vláken Všechny podle času
P. Rada 21.6.2024 4:56

Pokud někdo ekonomicky potřebuje jezdit jen 20km týdně, pak se může jednat o relativně ideální stav velmi nízké náročnosti na mobilitu.

Takový stav lze systémově navodit už architektonicky budováním měst krátkých vzdáleností, kde osobní automobily prakticky nejsou potřeba. Takto koncipované řešení považuji za nadějný ideál civilizační udržitelnosti:

https://www.akademiemobility.cz/mesta-kratkych-vzdalenosti

P. Rada 21.6.2024 4:40

Pane Hruško když už diskusně nadhazujete tradované obecnosti, pak v souvislosti s článkem "Pětkrát mínus" především platí dlouho známé pravidlo:

Kdo hledá řešení - hledá možnosti - kdo nikoliv - hledá DŮVODY.

DŮVODY předvedl Kolman a předvádíte je i Vy a další konzervativní posměváčci kteří si k reálné elektromobilitě a její problematice zřejmě zatím asi nikdy nepřičichli.

J. Hruška 20.6.2024 23:08

Na Šejnu platí biblické přísloví: "Tupci se raději obloukem vyhni, neboť z jeho úst se nic nedozvíš". S Radou je to trochu složitější, ten toho ví až příliš mnoho.

P. Zahrádka 20.6.2024 21:13

V Čr je 6,5 mil osobáků a každý rok se registruje 200 tis nových, takže si asi spočítáte kolik let to bude trvat a nestvte se do pozice kočích, ketří na začátku rozvoje automobilismu argumentovali, že kůň se nažere kdekoliv, alle benzín je jen v drogerii či lekárně, protože čerpačky nebyly;-D

P. Diviš 20.6.2024 21:10

Se zachraňováním lidstva z baterek elektrohraček už tu blbnul Šejna.

P. Zahrádka 20.6.2024 21:08

Můj spalovák má při rozjezdu spotřebu 50l/100 km, takže dojedu jen 100 km na plnou?:-)

P. Diviš 20.6.2024 21:07

Nedokážu.

Cena ojetiny se nepříjemně blíží ceně nového auta, u elektrohraček je otázka výdrže nejdražšího a nejslabšího prvku, baterie a provozní náklady jsou u ojetin vyšší, pokud je jejich cena výrazněji nižší.

Já mám také víc aut, ale ne abych ušetřil, ale rozlišuji auto pro užitek a roadster pro plezír.

P. Diviš 20.6.2024 21:04

Ekonomika v zelené ideologii? Kde by se tam vzala?

J. Jurax 20.6.2024 20:40

Prosim, netykejte mi. Až tak důvěrní si nejsme a stěží si kdy budeme.

Skutečnost, že jsou to ojetiny nic nemění na meritu věci - na těch dnes až obludných konzumních možnostech, které umožňují vlastnit na jednu osobu několik aut pro různé příležitosti tak, aby dotyčný vždy mohl být co možná více jak jen IN, jež kritizujete.

J. Jurax 20.6.2024 20:30

No, nevím - furt potřebuju jedno auto navíc, které vlastně nepotřebuju. Za jak dlouho se mi jeho cena včetně spotřeby energie vrátí v úspoře spotřeby benzínu běžného auta, které už mám a bez něhož se neobejdu, které bych užíval k témuž účelu, tedy k nákupním cestám po městě?

Podle Vašeho odkazu dvoumístné vozítko vyjde na cca 220 tisíc Kč, což je bratru 6285 litrů benzínu à 35 Kč, při spotřebě mé octavie ve městě cca 7/100 je to cca 90 000 km na nákupní cesty po městě. Já při nich ujedu nanejvýš 20 km týdně, takže by mi začalo vydělávat za cca za cca 370 let. A i kdybych ujel týdně 100 km, furt je doba návratnosti investice přes 70 let.

Před nástupem do důchodu jsem jezdil do práce 70 km denně, tedy 350 km týdně; kdybych si na to pořídil to elvozítko, tím by se mi investice do toho vozítka vrátila již za 20 let v ceně benzínu, který bych neprojel svou oktávkou. A to samozřejmě neuvažuju cenu elektřiny pro to vozítko.

L. Novák 20.6.2024 20:25

;-D DALŠÍ UKÁZKOVÝ BLÁBOL ŠÍLENÉHO IDIOTA Rady... Svatá prostoto! !!;-D

L. Novák 20.6.2024 20:23

;-D A co že se toho lidé masově nechytli a nekupují? :-P

L. Novák 20.6.2024 20:21

ZELENÍ MAGOŘI Z EVROPSKÉ KOMISE "regulují" účinnost transformátorů... ;-D

Zástupci evropské energetiky kritizují novou energetickou legislativu EU

Zástupci evropské energetiky vznesli námitky proti novým předpisům Evropské komise o elektrických transformátorech. Zároveň kritizují i obecný regulační přístup v energetice EU.

Jedním z hlavních pilířů programu současné Evropské komise je dekarbonizace unijní ekonomiky, mimo jiné prostřednictvím regulace ekologizace využívaných materiálů. Jeden z posledních návrhů v této oblasti je nyní terčem kritiky ze strany zástupců energetického průmyslu, jak informoval server Euractiv.

Konkrétně jde o návrh mířící na snížení ztráty výkonu transformátorů - hodnota by měla být nastavena na 0,5 %. Průmysl ale kritizuje, že pro dosažení těchto úspor budou potřeba značné investice, jelikož podobné úspory lze dosáhnout jen s výrazně objemnějšími transformátory.

(podrobnosti v článku)

https://oenergetice.cz/energeticka-legislativa-eu/zastupci-evropske-energetiky-kritizuji-novou-energetickou-legislativu-eu

J. Jurax 20.6.2024 19:54

No, to platí pro každé auto.

Při mínus -30°C je hustota vzduchu 1,452 kg/m³, při 30°C je hustota vzduchu 1,164 kg/m³. Ergo hustota při -30 je o cca 25% vyšší než při +30.

Odpor vzduchu je přímo úměrný hustotě vzduchu, tvaru vozidla a jeho čelnímu průřezu a čtverci rychlosti.

Spotřeba ovšem při konstantní rychlostí při -30 nebude o čtvrtinu vyšší než při +30, neboť valivý odpor je na teplotě nezávislý. V nízkých rychlostech převládá odpor valivý, zvyšující se v závislosti na rychlosti lineárně, kdežto odpor vzduchu se zvyšuje se čtvercem rychlosti; u průměrného vozu se dostane ke slovu až v rychlostech okolo 60 až 80 km/h. Při dálničních rychlostech ovšem už tvoří většinu odporu - cca 60 procent výkonu motoru.

Takže záleží jak rychle jedete.

Ovšem u elektromobilů je je navíc významný vliv teploty na baterii, již je nezbytné uchovávat v optimální tepelné pohodě okolo 21 stupňů Celsia; viz https://www.autoforum.cz/zivot-ridice/test-exaktne-ukazal-vliv-teploty-na-dojezd-elektromobilu-za-chladneho-pocasi-klesa-i-skoro-o-polovinu/

P. Rada 20.6.2024 19:06

Ano "šklebe" - a dokážeš si představit, že jsou to ojetiny v ceně zlomku nového a že to všechno může ekonomicky fungovat i jen na úrovni průměrného platu?

P. Rada 20.6.2024 19:01

Ano vlastním dvě auta a k tomu ještě elektrokolo .... a vše používáme v rodině sdíleně a tedy co možná efektivně.

Mám ostatně za to, že nejschůdnější cesta k elektrifikaci městské osobní mobility tkví právě v tom, začít na nejkratší např. nákupní cesty používat malá relativně levná elektro-autíčka - tedy koncipovaná akumulátory na dojezd jen cca 100 až 200km.

https://fdrive.cz/clanky/podivejte-se-jak-v-klatovech-vznikaji-levne-elektromobily-elblesk-5929

P. Rada 20.6.2024 18:49

Ohledně té údajně problematické elektro-automobilové "zadrátovanosti" Prahy, která hrozí zvrhnutím se, jsou zdejší diskutéři pravidelně mimo.

Problematika energetiky hlavního města se totiž do úzkých dostala po sametu, eliminací vnitřních energetických zdrojů u velkých fabrik... s cílem odpopílkování ovzduší v hlavním městě. To se sice povedlo ale za cenu ztráty vnitřní energetické odolnosti, se kterou za totality mocipáni válečně kalkulovali.

Posametovému kapitálu se dlouhodobě příčilo zainvestovat do záložních zdrojů (např plynové turbíny a zásobníky..) pro donedávna málo pravděpodobný případ vnějšího napadení. To se ale začíná měnit.

Od sametu podnes je proto Praha kriticky závislá na fungujícím dálkovém vedení s Temelína... a jednou s moderních nadějí jsou ji paradoxně právě elektromobily a s nimi žel zatím jen vizionářsky budované chytré sítě propojující dostatečné množství el-automobilů.

Pamětníci poválečných dob si možná ještě pamatují, že kdejaký nákladák v té době musel mít osu motoru vyvedenou tak, aby byla v případě nouze propojitelná na el agregáty... Dnes by tomu mohli odpovídat konektory u elektromobilů.

J. Jurax 20.6.2024 18:48

Sakra - mobilní system Psa si dělá co chce - tohle patří panu Radovi níže.

J. Jurax 20.6.2024 18:46

Ehm ... v souvislosti s dnes až obludnými konzumními možnostmi, které umožňují vlastnit na jednu osobu několik aut pro různé příležitosti tak, aby dotyčný vždy mohl být co možná více jak jen IN, pravíte.

A naproti tomu pravíte níže

P. Rada 20.6.2024 13:10

Pane Juraxi přímé provozní náklady vykazuje Nissan Leaf v hustém městském provozu na vzdálenost (cca 15km dvakrát denně) pravidelně ... 14kWh/100km ... při 4kč/kwh ... to činí 54 Kč. V tomto samém režimu můj 2.1l disel 7l /100km.... 40Kč/litr .... 280Kč.

Ergo vlastníte na jednu osobu několik aut pro různé příležitosti ... :-) ....

J. Jurax 20.6.2024 18:46

Ehm ... v souvislosti s dnes až obludnými konzumními možnostmi, které umožňují vlastnit na jednu osobu několik aut pro různé příležitosti tak, aby dotyčný vždy mohl být co možná více jak jen IN, pravíte.

A naproti tomu pravíte níže

P. Rada 20.6.2024 13:10

Pane Juraxi přímé provozní náklady vykazuje Nissan Leaf v hustém městském provozu na vzdálenost (cca 15km dvakrát denně) pravidelně ... 14kWh/100km ... při 4kč/kwh ... to činí 54 Kč. V tomto samém režimu můj 2.1l disel 7l /100km.... 40Kč/litr .... 280Kč.

Ergo vlastníte na jednu osobu několik aut pro různé příležitosti ... :-)

J. Jurax 20.6.2024 18:38

Ano.

Ale furt máte jedno auto v nezanedbatelné ceně vlastně navíc.

Nejlevnější Nissan Leaf VISIA cena od (39kWh): 859 000 Kč. Nejdražší TEKNA

Cena od (39kWh): 1 014 000 Kč,

cena LEAF e+ od (59kWh): 1 184 000 Kč.

K. Křivan 20.6.2024 18:36

Metro - malej kousek. 1972 jsem byl už v Německu, tak nevím přesně. Do 1969 jsem jezdil ještě Křižíkovými tramvajemi.

M. Šejna 20.6.2024 18:28

Když elektromobil brzdí, tak žádnou elektřinu nepotřebuje. Naopak ji vyrábí.

To je ale na tvůj dementní mozek moc složité :-P

M. Šejna 20.6.2024 18:25

Samozřejmě. Ale počítat s ní musíte, zatímco u spalováků rekuperace neexistuje.

Pro porovnání:

Hybrid Toyoty, který jsem měl půjčený, měl v Praze v hustém provozu spotřebu jen 2 litry benzínu. Můj dieselový Stinger spotřebuje v Praze 7 litrů. Ten rozdíl je ukryt v rekuperaci.

P. Rada 20.6.2024 18:24

Čím to, že Vás při řešení civilizačních "záhad", nenapadlo nic v souvislosti s dnes až obludnými konzumními možnostmi, které umožnují vlastnit na jednu osobu několik aut pro různé příležitosti tak, aby dotyčný vždy mohl být co možná více jak jen IN ....?

V okolí znám jinak relativně slušné a pracovité lidi, kteří ale v hovoru opovrhují MHD jakožto "sockou".

M. Šejna 20.6.2024 18:16

Metro začalo jezdit v roce 1972. Tramvaje jezdily už před válkou. Dementní Novák píše o 80.letech.

J. Jurax 20.6.2024 18:11

No vidíte.

BEZDOTAČNĚ mi vychází 5x levnější provoz el. mobilu. Osobně mi nepřímé náklady na rok provozu vycházejí srovnatelně, takže proto na delší jízdy užíváte diesel, pravíte.

Shledáváme ve Vašem tvrzení jistý rozpor - 5x levnější a srovnatelné náklady.

Co rozumíte nepřímými náklady?

L. Žaloudek 20.6.2024 18:04

V roce 1997 parkovalo před naším domem na plácku 5 aut. V roce 2010 jich bylo 20.

K. Křivan 20.6.2024 18:02

Přijde na to, kolik jich bude. ale určitě neutáhne nějaké znatelnější množství.

L. Žaloudek 20.6.2024 18:01

Naprostou záhadou je, jak se stalo, že i ve městech je víc automobilů než domácností? A to máme u nás docela slušně fungující MHD!