28.4.2024 | Svátek má Vlastislav


Diskuse k článku

EKOLOGIE: Kam směřuješ, elektromobile?

Odpověď na tuto otázku není ani jednoduchá, ani jednoznačná. Pokud bychom vnímali per­spektivu elektromobilů pouze optikou většiny hromadných sdělovacích prostředků, tak je jejich budoucnost růžová.

Upozornění

Litujeme, ale tato diskuse byla uzavřena a již do ní nelze vkládat nové příspěvky.
Děkujeme za pochopení.

Zobrazit příspěvky: Všechny podle vláken Všechny podle času
J. Jurax 22.11.2019 14:44

Oprava - fanatik elektromobility ...

J. Jurax 22.11.2019 14:41

Jistě. Vy mi zase přijdete jako fanatik elektromobily.

To máte jak s Kofolou - když ji miluješ, není co řešit ... :-)

J. Kostelanský 22.11.2019 11:01

Z vášho príspevku vidieť, že o fotovoltaike nemáte "ani páru". Máte infantilnú predstavu, že elektrina sa vyrába, len keď svieti slnko, a keď je pod mrakom, tak sa nevyrába nič. :-)

Tak vás trochu dovzdelám. Nie som expert na fotovoltaiku, len uvádzam všeobecne známe fakty. Solárne články fungujú optimálne pri teplote 20-25 stupňov. Pri vyšších teplotách sa paradoxne účinnosť znižuje. Zatiahnutá obloha samozrejme uberie tiež niečo z účinnosti panelov, ale určite to nie je nula. :-)

A s tou batériou v garáži máte samozrejme pravdu. Bez batérie žiadny takýto systém fungovať nebude. Pretože energiu nečerpáte konštantne - a je jedno či sa to týka domu alebo auta.

Posledná vec - slnečná, ale aj veterná energia sa posudzuje PRIEMERNÝMI hodnotami. Najčastejšie, aké množstvo slnečnej energie dopadá na danú oblasť či aká je PRIEMERNÁ rýchlosť vetra za rok.

J. Kostelanský 22.11.2019 10:50

Viete aspoň trošičku uvažovať ekonomicky? Ak ste si stavali či kupovali dom alebo byt, tak ste peniaze vycálovali cash? Alebo ste si na to zobrali pôžičku?

Ak sa budú realizovať projekty so solárnymi strechami, tak to nebude inak ako to robí teraz E.Musk. Je to totižto najlepšia, resp. ideálna cesta:

Záujemca o solárnu strechu či iný OZE si ju NEKÚPI cash, ale na pôžičku. Napr. so splatnosťou 10 rokov. V optimálnom prípade potom budú splátky pôžičky vrátane úrokov menšie ako to, čo platil za energie doteraz. Kde na to potrebujete státisíce korún cash? Úroky na to určite nebudú veľké, lebo sa nejedná o rizikovú investíciu, ale naopak - investíciu, ktorej návratnosť sa dá veľmi presne spočítať.

Nemusíte si solárnou strechou pokryť 100 % svojej spotreby energie. Možno vám bude stačiť len energia na topení a ohrev teplej vody. Zvyšnú elektrinu si dokúpite zo siete. Možností je veľmi veľa.

Ale. Trend bude taký, ako bol začiatkom 90. rokoch u mobilov: Odstrihnite sa. S elektrinou to nebude o odstrihnutí sa od verejnej elektrickej siete, ale o dosiahnutie sebestačnosti v dlhšom horizonte, napr. roka. To znamená, že niekedy majiteľ domu bude elektrinu predávať, inú časť roku zase nakupovať. Tým sa budú bohatší chváliť. A postupne technológia prejde aj k tým menej bohatým.

J. Kostelanský 22.11.2019 10:39

Mám dojem, že vy si čítate len to čo, chcete a prispôsobujete si to svojmu videniu sveta. Pozrite sa späť na pasáž, ktorú citujete, ja tam uvádzam aj niečo ako "náklady na údržbu".

Ak by ste mali ročný prínos zo solárnej strechy 100 tisíc korún, aké predpokladáte náklady na údržbu? 200 tisíc? Ako často ľudia v rodinných domoch menia či opravujú strechu? Každý rok?

Áno, životnosť panelov je 10-15 rokov, ale. O 10-15 rokov bude ale technológia úplne niekde inde. Bude lacnejšia a efektívnejšia. Neexistuje JEDINÝ dôvod, prečo by to tak byť nemalo. Ak ho poznáte, sem s ním. Navyše rekonštrukcia stojí zvyčajne podstatne menej ako konštrukcia.

Mimochodom aj životnosť panelákov bola plánovaná len na 40 rokov a jadrových elektrární tak na 25-30 rokov. Máte dojem, po dobe životnosti že sami od seba padajú?

J. Kostelanský 22.11.2019 10:33

Prečo uvádzate tie najhoršie príklady? Uvádzajte tie najlepšie, kde je podiel OZE najvyšší.

M. Pivoda 20.11.2019 14:33

Pro M. Rohovského: Tu předpověď o roku 2025 jsem převzal ze seriózního amerického zdroje.

Ano, legislativa kulhá za technologickým vývojem, všude na světě. Ale přizpůsobuje se nové době, je to viditelné.

Technologický vývoj nicméně dnes pokračuje zběsilým tempem.

Klíčová otázka: Dlouhodobě je na českých silnicích ročně evidováno 600 usmrcených lidí. Přijmeme technologii samořídících aut, když počet mrtvých s jejím použitím poklesne pod 600, nebo tu technologii dovolíme, jen až když počet mrtvých bude nula?

J. Uzel 20.11.2019 14:33

500-700 000? Tolik jsem nedal za všechna auta, co jsem kdy měl. Jako otec samoživitel si prostě víc dovolit nemůžu a ze stejného důvodu auto potřebuji. To si pak mám jít stoupnout do fronty na sociálku? Znemožní to další spoustě lidí postarat se sami o sebe a tím se stát závislými na státu.

J. Uzel 20.11.2019 14:18

No jsem na to zvědav zvlášť v případě Američanů, kteří jezdí autem i na WC.

J. Uzel 20.11.2019 14:14

No kdyby nechali věcem přirozený vývoj, mohlo by se ukázat, že jsou úplně zbyteční.

J. Uzel 20.11.2019 14:08

Elektromobilita s sebou přináší další ochuzení chudých ve prospěch bohatých, stejně jako další neomarxistické nápady. A to je dobře, protože na prostý lid patří přísnost.

J. Vintr 20.11.2019 0:35

Pokud vyhrají ekologisti, tak za tři sta let třeba už žádní lidé nebudou. Návrat do jeskyní a na stromy možná žádní lidé nepřežijí. Jednak je těch jeskyní a stromů pro všechny lidi málo, jednak se asi lidé nemusí stihnout naučit žít v těch jeskyních a na stromech dřív, než stihnou vymřít hlady a zimou.

J. Jurax 20.11.2019 0:32

Prostě když bude pod mrakem, armády s vybitými bateriemi přeruší boj a zakopou se. Ručně.

J. Jurax 20.11.2019 0:28

Jojo, a dočetl jste se taky, že tam ta dotovaná elektroauta nemají kde a čím nabíjet?

J. Jurax 20.11.2019 0:25

Pán je UI. Dosud nedokonalá ...

J. Jurax 20.11.2019 0:24

No jo, za šest let si to řeknem ... víte, co za hovadiny se prorokovaly před šesti lety?

J. Jurax 20.11.2019 0:20

Tehdy nebyla EU a zelenou plísní prožrané mozky. Kdyby jo, tak to Wattovi administrativně zatrhli jako neekologické a nebezpečné. A dotovali by ekologické, obnovitelné koně, plachetnice a větrné mlýny.

J. Jurax 20.11.2019 0:14

Stačilo si počkat a neblbnout. Ledky by přišly tak jako tak. Ale od zelených pitrysů z brusele nelze čekat racionální uvažování.

J. Jurax 20.11.2019 0:12

A rozuměl jste, co v té diskuzi říkali?

J. Jurax 20.11.2019 0:10

Vyvracejte! Přehánějte! Je tu málo srandy ...

J. Jurax 20.11.2019 0:09

Chcete po UI moc ...

J. Jurax 20.11.2019 0:07

A ještě - koukám, že jste vyučoval pěkné voly, to tam byli všichni takoví? Vygúglil jsem si, co je ta škola zač ... :-)

J. Jurax 20.11.2019 0:03

Ano. Mladej, blbej ...

A má ten někdejší student vlastní firmu? Teď by mu bylo přes pětatřicet, aplikoval své předsevzetí i na sebe? Nebo jako zaměstnanec jako již starší než jeho limit sám uvědoměle ukončil pracovní poměr?

J. Jurax 19.11.2019 23:59

V ideálním snad jo. Ale to auto by muselo být v té garáži když svítí sluníčko. Ale auta obyčejně přes den jezdí, od toho si je pořizujeme. Nebo by bylo třeba mít v garáži další baterku. A kdyby bylo zataženo, holt by se nejezdilo.

Ovšem ve velkoměstě s mnohapatrovými domy by to moc nešlo, není-liž pravda?

J. Jurax 19.11.2019 23:51

Souhlas. Dobře napsáno. Ale zelení blbečkové v bruseli takovéto texty nečtou. Nehodí se jim do jejich šílené ideologie boje proti kysličníku a následného zdevastování Evropy.

P. Burda 19.11.2019 22:08

Ne vše s eko... je špatné. Ekologie je věda a ekologové jsou vědci.

Jenže dnes jsou slyšet ekologisté - a ti vědí, že je TO špatně. Jenže nevědí CO je špatně, PROČ je to špatně ani JAK to vyřešit.

P. Burda 19.11.2019 22:03

Já bych tak kategorický nebyl. Počkejme dva tři lidské životy - a mohlo by to být šul-nul.

Za dvě tři stovky let - se bude k přepravě využívat něco jiného.

Když poslechneme ekologisty, tak větev pod nákladem.

J. Vintr 19.11.2019 21:59

Jenže v době, kdy zakazovali ty žárovky, tak ještě ty ledky v obchodech nebyly. S těmi elektromobily se taky ukáže, že je to slepá ulička. Jestli z toho vyjde něco lepšího než spalovací motory je ovšem dost nejisté.

P. Burda 19.11.2019 21:55

Zkuste se za 6 let pripomenout. Dáme do kupy, jaké procento Američanů si kupuje dopravní službu a jaké auto. Pro běžného Američana je auto bližší než vlastní partner.

I když jedna možnost by tu byla - vynucení zákonem. Mnozí neradi, ale zakon poslechnou. Ale také by mohli, když jim zákon sáhne na auta, spustit revoltu.

P. Burda 19.11.2019 21:49

Jestli je pán typický ekologista, tak má kecání-do-všeho-čemu-nerozumí-schopnost. Jestli je vzdělaný a zaměřením ekolog, dodá argumenty, odkazy na výzkumy, výpočty...