30.4.2024 | Svátek má Blahoslav


POLITIKA: České aerolinie

7.4.2008

Tak se slaví! Vedení ČSA udělalo 1. dubna v hangáru E opulentní mejdan v ceně cca 2,5 mil Kč pro zaměstnance. A tak se na velkolepé laserové show sešlo celé vedení spolu se zaměstnanci APC, tj. úředníků, kteří sedí v budově vedení ČSA. Techniků a létajícího personálu bylo silně poskrovnu. Proč? Protože podle zdravého rozumu není co slavit. Slavit, že vedení dostalo společnost do černých čísel? Ano, to by jistě byl důvod k oslavě, kdyby to byla pravda. Vedení podniku podnik rozprodalo a bije se v prsa, jak to dobře udělalo.

Druhá nejstarší aerolinka v Evropě dnes nemá ani letadla, ani cargo, ani catering. Prodá někdo normální hotelovou restauraci, když ví, že lidi musí jíst? A prodá ji, když ji před tím nákladem několika miliónů zrenovoval, aby vyhovovala přísným evropským normám? Ale lidé, kteří si píší za jméno MBA, to klidně udělají a ještě tvrdí, jak je to výhodné! A cargo? Přeprava nákladů je a vždy bude velice lukrativní záležitost. A tak aerolinie prodali cargo terminál. V televizi ing. Lašák tvrdil cosi o transparentnosti prodeje jakési firmě, která sídlí v panelákovém bytě a vlastní ji bývalý zaměstnanec. Proč se tedy scházel ve Wings Clubu s bývalým pracovníkem StB a šéfem Omnipolu? On je skutečným vlastníkem Skyportu, což je nový název Carga ČSA.

Díky těmto machinacím je současná cena podniku nižší než bankovní poplatky, které vyberou banky za rok od svých klientů!

Tvrdík s požehnáním ČSSD rozhodl naprosto nesmyslně o nákupu letadel Airbus A320, které podnik nepotřeboval. Samozřejmě, že je zapotřebí omladit flotilu, ale proč ne letadlem, které vycházeí z typu, který je dobře zavedený? Boeingy 737 mají na Ruzyni velmi dobře zavedenou opravárenskou bázi s kvalifikovanými mechaniky. Přeškolení mechaniků na novou generaci Boeingů 737 trvá sedm dní, pilotů 6 až 8 hodin. Přeškolení na Airbus trvá u mechaniků 180 hodin, u pilotů přibližně stejně… Plus nákup trenažéru, nových přípravků, náhradních dílů atd. Aerolinie se tímto nesmyslným nákupem neuvěřitelně zadlužily. Nikdo se nenamáhal řešit problém dálkové flotily, která stárla. Říká se mezi zasvěcenými, že Airbus přispěl nemalou částkou na volební kampaň ČSSD.

Po příchodu ing Lašáka se začaly dít věci. Pánové s MBA za jménem se domnívali, že mají před sebou hordu nesvéprávných blbů a ne lidí, kteří jsou většinou s letištěm spjati celý život. Tak vyhlásili několik kampaní, z nichž jedna se jmenovala: „Pomozte nám roztočit motory“, kdy udiveným zaměstnancům rozdali vějíře, kde na jedné straně bylo vstupní ústrojí motoru a z druhé strany na každém listu nějaké neuvěřitelně stupidní heslo jako „NAŠE VIZE: - Být první volbou při cestě letadlem do a z České republiky. – Udržet vysoký standard kvality a bezpečnosti našich služeb. –Vytrvale pracovat na zlepšování. NAŠE MISE: „pomáháme lidem poznat svět, lidé jsou u nás na prvním místě.“ „Komunikujeme a jsme proaktivní!“ „V jednoduchosti a efektivitě je naše síla“. Skutečnou perlou mezi těmito žvásty je: Lépe platící cestující bude mít nárok očekávat lepší služby. Tomu konkuruje: Budeme mít větší a modernější dálkovou flotilu. A navíc dodnes nevím, co je to být proaktivní…

Pro cestující udělali skutečně maximum. Maximálně ořezali jídlo na palubě. Počet obsluhujícího personálu snížili na bezpečnostní minimum. Dálkovou dopravu ve skutečnosti zrušili. Zejména je pikantní, že ing. Lašák se nechal slyšet v televizi, že jedinou dálkovou linkou, na které se Airbus A310 zaplatí, jsou destinace v Kanadě. A tak se zruší lety do Kanady a létá se jenom do New Yorku. Měsíc po zrušení vízové povinnosti do Kanady ČSA linky do této země ruší… Jídlo na palubě, které bylo u ČSA na nejvyšším evropském standardu, změnilo nové vedení na jakýsi paskvil italské (proč?) kuchyně.

Když zaměstnanci nechtěli „roztáčet motory“ a kašlali na to a dělali jenom dál svou práci, ke které podobně hloupá hesla nepotřebují, přišlo vedení s dalším úžasným nápadem: Polepili letiště ještě daleko stupidnějšími hesly: „Máme správné řízení! Snížili jsme počet manažerů o 47%.“ (Tj. prodali catering a cargo i s manažery). „Jedeme nahoru! Předpokládaný zisk pro rok 2007 je 100 mil Kč.“ (Co to je?) „Dokážeme jít po svých! Naše výkonnost se zvedla“, ovšem na konec perla: „Odrazili jsme se k lepším výkonům, vypadáme lépe a je o nás zájem“. To je bomba!

Jenom naprostý ignorant změní logo firmy, která patří k nejstarším v oboru na světě. A přesto to tito „manažeři“ udělali. Říká se tomu neúcta k historii firmy. Lidé, kterým je jedno, jestli řídí elektrárnu nebo banku, nejsou spjati s historií ničeho, mají v úctě jenom sebe. Nedokážu si představit, že by přišel nějaký manažer k Fordovi a chtěl by změnit image firmy tím, že změní tradiční logo. Vedení ČSA se nemohlo podílet na restaurování Tupoleva 104, který katapultoval společnost v padesátých létech do čela světových leteckých společností. Zato vzápětí provedli bombastický křest letadel, který stál pár miliónů. Tito pánové asi nikdy ve své nabubřelosti a sebestřednosti nepochopí, že tím urazili duše lidí, kteří jsou s podnikem spojeni, mnohdy i po několik generací. Lufthansa, SAS a jiné společnosti si v letech svých výročí nechávají alespoň jedno letadlo nastříkat do historických barev, ČSA zcela toto logo změní. Za tím účele si vedení vytvořilo oddělení „Korporátní identifikace“, což je skupina mladých lidí, kteří o podniku nevědí vůbec nic a vymýšlejí takové hovadiny. Když se kdosi zeptal ing. Lašáka, proč změnili logo společnosti a barevné schéma letadel, řekl, že staré schéma a logo jsou spjaté s komunistickým režimem a nové logo prý ukazuje dynamiku společnosti(!). Kdyby si dal trochu námahy a podíval se do historie společnosti, zjistil by, že trojbarevné schéma je z roku 1991! Logo a písmena jsou tradiční od 20. let. To on ovšem nemůže vědět, když řídil banku, ČEZ a potom třeba půjde řídit úspěšně dráhy a s aeroliniemi nikdy neměl nic společného. Až půjde se svou suitou řídit třeba Plzeňský Prazdroj, mohl by změnit zelenou barvu loga na červenou a písmena mu nějaký umělec udělá počítačem! Zajímavé je, že na takovou hovadinu nepřišly ani Lufthansa, ani Air France, kteří si stále drží svá původní loga. Asi nejsou s dostatek dynamičtí!

S Tvrdíkem přišli do vedení ČSA absolventi vysokých válečných škol, politruci, velitelé tankových vojsk a jiní exoti. Tak se stal vice prezidentem pro personalistiku RSDr. Ryban, původním povoláním politruk. Šéfpilotem byl ing. Jusko, absolvent vysoké válečné školy v Kyjevě. Tito dva zůstali i po nástupu ing. Lašáka u ČSA. RSDr . Ryban je i nadále personalistou a ještě k tomu je jednatelem společnosti ČSA Services, kterou vede jistá paní Rybanová…. Každý mechanik, který chce k ČSA, musí nastoupit nejprve k Services a později možná i k ČSA. Stejně tak nakladači a uklízečky. Šéfpilotem se stal ing. Janík, původně manažer společnosti TOMA, která vyrábí limonády. V tisku se nechal slyšet, že ho už nebavilo dělat limonády, tak si udělal pilotní výcvik a šel řídit piloty ČSA. Jakou asi může mít takový člověk mezi ostatními piloty autoritu? A hádejte, jaké džusy se podávají na palubách letadel ČSA? Ano správně, TOMA! Tedy jenom v turistické třídě, v bussines class se podávají skutečné džusy, které jsou z ovoce…

Tak tedy na zmrzlinu s vedením společnosti? Ne, děkuji, nechci. Asi by mě zhořkla v puse.

Tomáš Podlipný