27.4.2024 | Svátek má Jaroslav

PTÁCI: U rybníků v Dolních Počernicích

27.12.2022

První prosincový víkend 2022 připadl na přepadnutí Prahy a mýho dávnýho kamaráda, který tu žije. Moje návštěva byla ale částečně zlotřilá, protože mi nešlo čistě o utužování přátelských vztahů, ale o taky o návštěvu lokality, kde jsem vzala loni kamaráda na výlet a on, nevěda, kam chodit na ptáky, začal chodit sem. Do Dolních Počernic. A já toužila „zalovit si“ pár ptáčků s ním.

Přijela jsem do Prahy v pátek odpoledne a cestu na ubytování jsem si užila asi kilák a půl klánovickým lesem, kde jsem na krmítku mohla pozorovat první sýkorky a šoupálka. Vybavena zbraněmi na lov mi nečinilo problém počíhat si v záloze, až si ptáci hezky sednou na větev, ale nadcházející tma mě vyhnala z lesa ven.

Sýkorka, Klánovice, prosinec 2022

Šoupálek, Klánovice, prosinec 2022

Když ráno vstanu, zjišťuju, že celé okolí je pokryto prvním letošním sněhem a moje první myšlenka je: „Mít ho na zasněžený větvi by bylo skvělý!“

Ještě za tmy se scházíme na zastávce, odkud vyrážíme k rybníkům v Dolních Počernicích. Pochůzky po okolí přináší běžné ptačí exempláře, jako sýkorky, strakapouda nebo lysku, prohánějící se po hladině.

Strakapoud, Dolní Počernice, prosinec 2022

Lyska, Dolní Počernice, prosinec 2022

Vyčkáváme. Stepujeme na místě, sledujeme vodní hladinu. Pročesáváme zrakem okolí. TAM! Mžourám přes celý rybník na druhou stranu a nutně potřebuju po osmi letech navštívit očaře.

Poznáte, jaký pták je na fotce?

Poznáte, jaký pták je na fotce? Dolní Počernice, prosinec 2022

Navnadění obcházíme rybník a do cesty se nám pletou další běžní opeřenci. Potkáváme místního pána a ten nám říká, že zrovna dneska tu je dost mrtvo. To mě fakt těší, když jsem přijela až z Brna...

Běžný opeřenec. Dolní Počernice, prosinec 2022

Kachna. Dolní Počernice, prosinec 2022

Vzadu v bažinách ale máme štěstí. Boty se na centimetr až dva zanořují do promočené země. Stoupající teplota má za následek tání sněhu a jeho mokré hrudky nám neustále padají za krk. Nohy jsou promočené, ale za ten diskomfort to stojí...

A je tam! Moje přání bylo vyslyšeno!

Drahokam našich vod. Dolní Počernice, prosinec 2022

Drahokam našich vod, barevná radost v záplavě sněhu. Neposedí ani dost dlouho, aby se dalo o pár kroků uhnout. Když pak popoletí, zjišťuju, že i ledňáček může mít dost nefotogenický úhly, a ten tam je roztomilej ptáček z předchozí fotky.

Ledňáček z méně fotogenického úhlu. Dolní Počernice, prosinec 2022

Další hodiny postávání a číhání ale nenesou žádné ovoce a tak si jdeme ještě obejít další rybníky a protáhnout trochu prokřehlé údy. Procházka kolem rybníka přinese nejen úlevu ztuhlým nohám, ale i další hezké ptáčky do dnešní sbírky. Stehlíka, straku, volavku nebo nedospělou labuť. Už za šera máme ještě jednou štěstí i na ledňáčka.

Volavka. Dolní Počernice, prosinec 2022

Stehlík. Dolní Počernice, prosinec 2022

Straka. Dolní Počernice, prosinec 2022

Nedospělá labuť. Dolní Počernice, prosinec 2022

V neděli už vyrážím bez kamaráda, do odjezdu vlaku mám dobré tři hodinky a za to ranní vstávání to stojí. Jak mizí tma, moje oči začínají rozpoznávat známý bleskurychlý pohyb těsně nad hladinou.

Ledňáček. Dolní Počernice, prosinec 2022

Dneska mi štěstí přeje, ledňáček pózuje jako o život a včerejší letargická volavka ulovila kapra.

Volavka s úlovkem. Dolní Počernice, prosinec 2022

Nikdy jsem ještě neviděla volavku při snídani, jak v zobáku pevně drží několik minut se mrskající rybu, dokud se ryba mrskat nepřestává... Dochází mi ta ohromující síla, jakou volavka v zobáku musí mít. Dneska to tu kolem rybníků prostě žije a já mám tu smůlu, že musím na vlak.

Ledňáček. Dolní Počernice, prosinec 2022

Foto: Mawenzi. Klikněte do kteréhokoli obrázku v textu a podívejte se do fotogalerie!