Středa 24. července 2024, svátek má Kristýna
  • Premium

    Získejte všechny články
    jen za 89 Kč/měsíc

  • schránka
  • Přihlásit Můj účet

První český ryze internetový deník. Založeno 23. dubna 1996

BTW: Maastricht

Každý ví, že v Nizozemí mají Holanďané větrné mlýny, tulipány a placatou zemi, po které všichni jezdí na kole. Na kole tu ovšem jezdí i všichni Limburčané, byť jejich země je podstatně méně placatá – popravdě na trojmezí mezi Německem, Belgií a Holandskem, kde je Limburk silný v kramflecích, je dokonce doopravdový kopec s rozhlednou!

Maastricht

Maastricht je potom srdcem Limburku – půvabné město se spoustou památek, protkané sítí cyklostezek. A právě cyklostezky a vůbec chování cyklistů a řidičů je to, o čem bych vám dnes chtěla povídat. Nejspíš proto, že tady u nás doma jsem jak řidičem, tak cyklistou a vím, do jak riskantních situací se při obou příležitostech dostávám. V Maastrichtu jsem byla jednou jako cyklista – dojela jsem tam vlakem z Londýna, podruhé jsem tam byla jako řidič – když jsme Andymu odváželi věci z koleje po ukončení školy. V obou případech to bylo velmi poučné Ale vraťme se do Maastrichtu.

Maastricht - kola v ulicích

Popravdě řečeno, jak je v Nizozemí zvykem, tak nejdřív jsou cyklostezky, a ty silnice jsou tak nějak navíc – aspoň v chápání místních. Cyklisté zde mají přednost téměř absolutní. Když říkám téměř, tak tím myslím, že musejí dát přednost vlakům a lodím – neboli počkat před zdvihajícím se mostem, pokud loď právě proplouvá. Jinak jim musejí uhýbat auta i chodci. Zajímavé je, že na cyklostezky mohou i řidiči malých motocyklů.

Pro neznalého je to úžasný zážitek, mírou adrenalinu se značně lišící podle toho, zda jste chodcem, který uskakuje, cyklistou který prostě jede, nebo řidičem, který za to všechno nese zodpovědnost. Věřte mi, že nejhorší je být řidičem – vyzkoušela jsem všechno)

Maastricht - kola zaparkovaná u zastávek

Po celém městě vedou cyklostezky namalované na červeno, na kterých mají cyklisté absolutní přednost. Obsahují v sobě čidla, takže například semafory přepínají na zelenou podle toho, jak se jezdci přibližují ke křižovatkám. Čeká se jen u těch velkých, ale i tam mají cyklisté svoje tlačítko a dobu čekání jim vyznačuje jakási obrazovka umístěná na sloupu semaforu. Podpora svépomocné dopravy vede tak daleko, že přímo v centru města vedou přes řeku dokonce i dva mosty cele vyhrazené chodcům a cyklistům – auta musejí okolo.

Na velkých kruhových objezdech mají cyklisté vlastní červený pruh a jak jinak, absolutní přednost. Jako řidič pak jen zoufale koukáte do všech dostupných zrcátek, pozorní jak Apač na válečné stezce, abyste někoho nepřehlédli. Jakmile totiž dojde ke kolizi s cyklistou na červené cyklostezce, je vždy vinen řidič. Provoz v Maastrichtu je ale většinou relativně poklidný, takže se to dá uhlídat.

Maastricht - před nádražím

Když započítáte obvyklé problémy s parkováním a příslovečnou šetrnost nizozemských národů, tak není divu, že pokud jde o auta, tak tu panuje cosi jako antisnobismus – kupují především nejúspornější modely s dlouhou trvanlivostí. Přesto parkoviště, která překypují, jsou vždy ta cyklistická.

A klidně prohlásím, že kdyby to bylo u nás podobné, vůbec by mi to nevadilo. Za současných podmínek je o strach být cyklistou a někdy stojí hodně práce být zodpovědným řidičem, protože se cyklisté často chovají spíš sebevražedně než sebezáchovně.

Takové mi v půjčovně vybrali kolo

Jenže dokud nebudou cyklostezky a řidiči s cyklisty budou sdílet silnice nevalné úrovně, tak to na nějaké rozumné řešení v dohledné době nevidím. Takové řešení by totiž muselo být založeno na vzájemné ohleduplnosti, důsledné, a tedy ve své podstatě dobrovolné, založené na pochopení a porozumění. Protože takové chování se zákonem vynucuje těžko – to je spíš otázka kultury společnosti.

Nebo máte nějaký jiný nápad?

Foto: autorka. Další obrázky si můžete prohlédnout níže v klikacím okénku nebo přímo zde na Rajčeti. Osobní stránky autorky: www.dedenik.cz 

Jan Kovanic
24. 7. 2024

Mince snad skutečně vydává Republika Kongo, avšak nabízejí je nám chytráci z provařené firmy ČESKÝ...

Aston Ondřej Neff
24. 7. 2024

Ani komunisté v dalším režimu se neodvážili odstranit červenomodrobílý symbol z věží tanků, křídel...

Petra K.
24. 7. 2024

Jedno ze dvou letošních překvapení. Kalendář! Sláva veliká!

Jan Ferenc
24. 7. 2024

Je nutné chápat zvolení Ursuly z Leyenů také jako rozhodnutí za plynulé pokračování dosavadní...

Lubomír Stejskal
24. 7. 2024

Za americkým prezidentem zamířil 22. července premiér Netanjahu. Na novou situaci reagoval slovy:...

Aston Ondřej Neff
22. 7. 2024

Biden byl to přes všechno snahu starý bílý heterosexuální muž, tedy živočišný druh na odpis. Paní...

Aston Ondřej Neff
23. 7. 2024

Určitě nejsem sám, kdo by rád pravicový koncept podporoval. Ze setrvačnosti volím ODS od jejího...

Marian Kechlibar
22. 7. 2024

Služba Crowdstrike, která se používá k ochraně různých korporátních počítačů před malwarem,...

Aston Ondřej Neff
24. 7. 2024

Ani komunisté v dalším režimu se neodvážili odstranit červenomodrobílý symbol z věží tanků, křídel...

Lukáš Kovanda
23. 7. 2024

Predikční platformy, jako je PredictIt, jež umožňují sázet na výsledek prezidentského klání jako...

Josef Kopecký
24. 7. 2024

Na jednání vlády překvapivě dorazil prezident Petr Pavel. Přivítal ho premiér Petr Fiala. Ani jeden...

žof Žofie Nováčková
24. 7. 2024

Na obvodním soudě pro Prahu 2 začalo hlavní líčení v případu lidí obžalovaných kvůli incidentu na...

Lidovky.cz, ČTK
24. 7. 2024

Trojice klimatických aktivistů brzy ráno narušila provoz mezinárodního letiště Kolín-Bonn, když se...

Lidovky.cz, ČTK
24. 7. 2024

Při nehodě malého letadla v nepálském Káthmándú, které se ve středu zřítilo krátce po startu a...

kroc Tereza Krocová, ČTK
24. 7. 2024

Německé ministerstvo vnitra zakázalo Islámské centrum v Hamburku (IZH) a organizace, které pod něj...

Vyhledávání

TIRÁŽ NEVIDITELNÉHO PSA

Toto je DENÍK. Do sítě jde obvykle nejpozději do 8.00 hod. aktuálního dne. Pokud zaspím, opiji se, zešílím nebo se zastřelím, patřičně na to upozorním - neboť jen v takovém případě vyjde Pes jindy, eventuálně nikdy. Šéfredaktor Ondřej Neff (nickname Aston). Příspěvky laskavě posílejte na adresu redakce.

ondrejneff@gmail.com

Rubriku Zvířetník vede Lika.

zviretnik.lika@gmail.com

HYENA

Tradiční verze Neviditelného psa. Sestává ze sekce Stručně a z článků Ondřeje Neffa - Politický cirkus a Jak život jde. Vychází od pondělka do pátku.

https://www.hyena.cz