11.5.2024 | Svátek má Svatava


Upozornění

Litujeme, ale tato diskuse byla uzavřena a již do ní nelze vkládat nové příspěvky.
Děkujeme za pochopení.

Zobrazit příspěvky: Všechny podle vláken Všechny podle času
Petr Kohout 6.3.2006 7:36

vole, v sdystému ODS si nemocnice naopak důchodců váží - jsou jistý a stálý příjem. V Tzv. Rath systému se samozřejmě důchodci musí pobít, jinak nemocnice zkrachuje.

IS 5.3.2006 21:35

Karel Čapek chválí SSSR ?

Karel Čapek píše v článku  8.6.1936 Pravda (deník Komunistické strany SSSR), že Sovětský svaz je nejen „nejsvobodnější“ zemí ale „vytvářející nový typ demokracie“.
Ladislav N. 6.3.2006 6:11

Komunistka "IS" je schopna tvrdit i to, že Masaryk jednal s Leninem o připojení ČSR k SSSR.

Trochu jí to, babici komunistické, "šplouchá na majáku"... :)
IS 6.3.2006 12:31

Re: jde o historický fakt

Článek si lze vyhledat v knihovně nebo v archivech, uvádí se v Čapkových biografiích. Není ovšem jednoduché se k němu dostat, protože antikomunistům nevyhovuje.
K.Čapek byl podstatně složitější osobnosti, než jak ho prostoduší antikomusté vnímají.
Ladislav N. / Autor: ČTK 7.3.2006 0:00

Re: Re: jde o historický fakt ... :-D

Historickým faktem je, že za komunistické totality byla některá Čapkova díla na indexu (zakázána k šíření) a byla ničena (či zablokován prodej již vytištěných) právě proto, že komunistům byla potenciálně nebezpečná.
 
Viz již zde přetištěné Čapkovo: Proč nejsem komunistou?
Karel Čapek 5.3.2006 20:01

Proč nejsem komunistou

Tato otázka se z čistě jasna vynořila mezi několika lidmi, kteří byli nakloněni čemukoli spíše než tomu, aby se bavili politikou. Je jisto, že by nikdo z přítomných nepoložil otázku "Proč nejsem agrárníkem" nebo ?Proč nejsem národním demokratem". Nebýti agrárníkem neznamená ještě žádný určitý názor nebo životní víru; avšak nebýti komunistou znamená býti nekomunistou; nebýti komunistou není pouhý zápor, nýbrž jisté krédo. Pro mne osobně je ta otázka úlevou; neboť tuze bylo třeba nikoli polemizovat s komunismem, nýbrž hájit se sám před sebou z toho, že nejsem komunistou a proč jím nemohu být. Bylo by mi lehčeji, kdybych jím byl. Žil bych v domnění, že přispívám co nejřízněji k nápravě světa; domníval bych se, že stojím na straně chudých proti bohatým, na straně hladových proti žokům peněz; věděl bych, jak o čem smýšlet, co nenávidět, čeho nedbat. Místo toho jsem jako nahý v trní: s holýma rukama, nekryt žádnou doktrínou, cítě svou bezmoc pomoci světu a nevěda často jak chránit své svědomí. Je-li mé srdce na straně chudých, proč u všech všudy nejsem komunistou? Protože mé srdce je na straně chudých.
Karel Čapek 5.3.2006 20:03

Re: Proč nejsem komunistou

Viděl jsem bídu tak palčivou a nevýslovnou, ze mi zhořklo vše, čím jsem. Kdekoli jsem byl, běžel jsem od paláců a muzeí podívat se na život chudých v ponižující roli bezradného diváka. Nestačí dívat se a nestačí soucítit; měl bych žít jejich životem, ale bojím se smrti. Tato všivá nelidská bída není nesena na štítě žádné strany; do těch strašných pelechů, kde není ani hřebík na oběšení, ani špinavý hadr na podestlání, křičí komunismus z opatrné dálky: tím je vinen společenský řád; za dva roky, za dvacet let zavlaje prapor revoluce, a pak.. Jakže, za dva roky, za dvacet let? Což můžete tak lhostejně připustit, že se má takhle žít ještě dva měsíce zimy, ještě dva týdny, ještě dva dny? Buržoazie, která zde nedovede nebo nechce pomoci, je mi cizí; ale stejně cizí je mi komunismus, který místo pomoci přináší prapor revoluce. Poslední slovo komunismu je vládnout a nikoli zachraňovat; jeho velikým heslem je moc a nikoli pomoc. Chudoba, hlad, nezaměstnanost nejsou mu nesnesitelnou bolestí a hanbou, nýbrž rezervou temných sil, kvasící hromadou zuřivosti a odporu. "Tím je vinen společenský řád." Ne, tím jsme vinni všichni, ať stojíme nad lidskou bídou s rukama v kapsách, nebo s praporem revoluce v rukou.
Karel Čapek 5.3.2006 20:07

Re: Re: Proč nejsem komunistou

Chudí lidé nejsou třída, nýbrž právě vytřídění, vyřazení a neorganizovaní; ti nebudou nikdy na stupních trůnu, ať na něm sedí kdokoliv. Hladoví nechtějí vládnout, nýbrž jíst; vzhledem k bídě je lhostejno, kdo vládne; záleží jen na tom, jak my lidé cítíme. Bída není instituce nebo třída, nýbrž neštěstí; ohlížeje se po výzvě k bezprostřední lidské pomoci, nalézám studenou doktrínu třídní vlády. Nemohu býti komunistou, protože jeho morálka není morálka pomoci. Protože káže odstranění společenského řádu a nikoli odstranění společenského zlořádu, jímž je bída. Protože, chce-li vůbec pomoci chudým, činí to podmínečně: nejprve musíme vládnout, a pak (snad) na vás dojde. Pohříchu ani tato podmínečná spása není textově zaručena. Chudí lidé nejsou masa. Tisíc dělníků může pomoci jednomu dělníkovi v jeho existenčním boji; ale tisíc chudáků nemůže pomoci jednomu chudákovi ani ke kusu chleba. Chudý, hladový, bezradný člověk je naprosto osamělý. Jeho život je historie pro sebe, neslučitelná s jinými;je to individuální případ, neboť je to neštěstí, i když se podobá jiným případům jako ošlapek ošlapku. Převraťte společnost čímkoli navrch; chudí padnou zase ke dnu a nanejvýše k nim přibudou jiní. Nejsem ani za mák aristokrat, ale nevěřím v hodnotu mas. Ostatně nikdo snad vážně netvrdí, že masy budou vládnout; jsou jenom hmotným nástrojem k dosažení jistých cílů; jsou prostě politickým materiálem v daleko tvrdším a bezohlednějším smyslu než straníci jiných barev. Je třeba stlačit člověka do jakési fazóny, aby se stal hromadným materiálem; je třeba dát mu uniformu z určitého sukna nebo z určitých idejí; po hříchu uniforma z idejí' se obyčejně nemůže po půldruhém roce svléknout. Začal bych si komunismu hluboce vážit, kdyby přišel k dělníkovi a řekl mu počestně: "Žádám od tebe něco, ale nic li neslibuji; žádám, abys byl u mne kusem, jednotkou, materiálem, tak, jako jsi kusem a materiálem v továrně; budeš poslouchat a mlčet, jako posloucháš a mlčíš v továrně. Zato jednou, až se vše
Karel Čapek 5.3.2006 20:09

Re: Re: Re: Proč nejsem komunistou

 změní, zůstaneš, čím jsi; povede se ti hůře nebo lépe, což nemohu zaručit; řád světa nebude k tobě štědřejší ani líbeznější, ale bude spravedlivější." - Myslím, že by se většina dělníků velmi rozmýšlela před touto nabídkou; a přece by byla svrchovaně poctivá, a kdož ví, zda by nebyla z vysoce mravních důvodů přijatelnější než všechny dosavadní oferty. Živit chudého člověka sliby je okrádání chudého. Snad se mu žije lehčeji, malují-li se mu tučné husy na vrbě; ale prakticky je i dnes tak jako před sto lety lepší vrabec v hrsti nežli holub na střeše vládní budovy, a lepší je oheň ve sporáku, než červený kohout na krovech paláců, kterých ostatně je u nás značně méně, než jak by věřil člověk, jemuž místo jeho očí vnucují třídní vědomí; neboť až na málo výjimek jsme co do životní míry celkem nezámožný lid, což se zpravidla zapomíná konstatovat. Obyčejně se říká, že chudý nemá co riskovat; naopak, děj se co děj, chudý riskuje nejvíc, neboť ztratí-li něco, ztratí poslední kůrku chleba; s kůrkou chudého se neexperimentuje. Žádná revoluce se neodehraje na zádech malého počtu lidí, nýbrž na zádech největšího počtu; ať je válka, nebo valutní krize, nebo cokoliv, je to chudák, který si to odnáší nejdřív a nejtíže; není prostě mezí a dna bídy. To nejzpuchřelejší na světě není krov bohatých, nýbrž krov chudých; zatřeste světem a pak se jděte podívat, koho to zasypalo. Co tedy činit? Pokud mne se týče, neutěšuji se příliš slovem "vývoj"; myslím, že bída je jediná věc na světě, která se nevyvíjí, ale jen chaoticky roste. Avšak není možno odkládat otázku chudých do nějakého příštího řádu; má-li se jim vůbec kdy pomoci, musí se začít už dnes. Je ovšem otázka, má-li k tomu dnešní svět dosti mravních prostředků; komunismus praví, že nikoliv; nuže, je to právě tento zápor, v čem se rozcházíme. Nechci sice tvrdit, že jest dost dokonale spravedlivých v této sociální sodomě; ale v každém z nás sodomských je kousek spravedlivého, a já věřím, že bychom se mohli po delší námaze a
Karel Čapek 5.3.2006 20:16

Re: Re: Re: Re: Proč nejsem komunistou

 a já věřím, že bychom se mohli po delší námaze a mnohém mávání rukama dohovořit na zcela slušné spravedlnosti. Komunismus však praví, že se dohovořit nemůžeme; patrně vůbec pochybuje o lidské hodnotě většiny lidí, avšak o tělo věci bude mi mluviti dále. Dnešní společnost se nesesypala, když provedla jakous takous ochranu nezaměstnaných, zestárlých a nemocných; neříkám, že to stačí, avšak důležité je pro chudé i pro mne, že aspoň tolik bylo možno provésti dnes, hned na místě, bez rozčileného čekání na slavnou chvíli, kdy zavlaje prapor revoluce. Věřiti, že problém chudých je úkolem dnešního a ne teprve příštího řádu, to znamená ovšem nebýti komunistou. Věřiti, že důležitější je kus chleba a teplo v kamnech dnes nežli revoluce za dvacet let, to znamená velmi nekomunistický temperament. Nejdivnější a nejnelidštější na komunismu je jeho zvláštní pochmurnost. Čím hůře, tím lépe; porazí-li cyklista hluchou babičku, je to důkaz zpuchřelosti dnešního řádu; strčí-li dělník prst do koleček stroje, nerozmačkají mu jeho ubohý prst kolečka, nýbrž měšťáci, a k tomu ještě s krvežíznivou rozkoší. Srdce všech lidí, kteří z těch či oněch osobních příčin nejsou komunisty, jsou zhovadilá a hnusná jako vřed; není dobrého chlupu na celém dnešním řádu; co je, je špatné. V jedné baladě praví Jiří Wolker: "Nejhlouběji v tvém srdci, Chudý, vidím nenávist." Je to strašlivé slovo, ale zvláštní je, že je docela nesprávné. Na dně srdcí chudých lidí je spíše podivuhodná a překrásná veselost. Dělník u stroje si daleko chutěji zašprýmuje nežli fabrikant nebo ředitel továrny; zedníci na stavbě užijí víc legrace než stavitel nebo domácí pán, a zpívá-li někdo v domácnosti, je to rozhodně spíše služka drhnoucí podlahu nežli její paní. Takzvaný proletáře od přírody nakloněn téměř radostnému a dětskému pojímání života; komunistický pesimism a zasmušilá nenávist jsou do něho uměle pumpovány, a k tomu ještě nečistými troubami. Tento import zoufalé pochmurnosti se nazývá "výchova mas k revolu
Karel Čapek 5.3.2006 20:18

Re: Re: Re: Re: Re: Proč nejsem komunistou

k revolučnosti" nebo "posilování třídního vědomí". Chudému, který má tak málo, berou ještě primitivní radost ze života; to je první splátka na budoucí lepší svět. Nehostinné a nelidské je klima komunismu; není střední temperatury mezi mrazivou buržoazií a revolučním ohněm; není nic, čemu by se proletář směl s požitkem a nerušeně oddat. Není na světě oběd nebo večeře; buď je to plesnivá kůrka, chudého nebo žranice pánů. Není už láska, nýbrž buď perverze bohatých, nebo proletářské plození dětí. Buržoa vdechuje svou vlastní hnilobu a dělník souchotiny; tím jaksi vymizel vzduch. Nevím, zda se žurnalisté a spisovatelé vemluvili v tento nesmyslný obraz světa nebo zda vědomě lhou; vím jenom, že naivní a nezkušený člověk, jímž je většinou proletář, žije ve strašlivě zkresleném světě, který mu skutečně nestojí za nic jiného, než aby byl z kořene vyvrácen. Avšak ježto takový svět je jenom fikce, bylo by velmi načase z kořene vyvrátit tuto ponurou fikci třeba nějakým revolučním činem; v tom případě jsem nadšeně při věci. Není pochyby, že v našem slzavém údolí je příliš mnoho nevýslovného neštěstí, přemíra strádání, poměrně málo blahobytu a nejméně radosti; pokud mne se týče, nemyslím, že bych měl ve zvyku líčit svět nějak zvlášť růžově, ale kdykoli zakopnu o nelidskou zápornost a tragičnost komunismu, chtěl bych křičet v rozhořčeném protestu, že to není pravda a že to přece vše takhle nevypadá. Poznal jsem velmi málo lidí, kteří by si nevysloužili cibulačkou drobet spásy; velmi málo těch, na které by jen trochu střízlivý a rozšafný Hospodin mohl dštít oheň a síru. Je daleko více omezenosti než skutečné špatnosti ve světě; ale je tu přece jen víc sympatie a důvěry, přívětivosti a dobré vůle, než aby bylo možno lámat hůl nad světem lidí. Nevěřím v dokonalost dnešního ani příštího člověka; svět se nestane rájem po dobrém ani revolucí, ba ani vyhubením lidského plemene. Ale kdybychom mohli nějakým způsobem sebrat všechno to dobré, co vězí koneckonců v každém z nás hříšných lids
Karel Čapek 5.3.2006 20:22

Re: Re: Re: Re: Re: Re: Proč nejsem komunistou

lidských tvorů, věřím, že by se dal na tom konstituovat svět přece jen daleko vlídnější, než je ten dosavadní. Snad řeknete, že je slaboduchá filantropie; ano, patřím k idiotům, kteří mají člověka rádi, protože je to člověk. Velmi lehko dejme tomu se řekne, že les je černý, ale žádný strom v lese není černý, nýbrž je červený a zelený, poněvadž je to obyčejná borovice nebo smrk. Velmi lehko se řekne, že společnost je špatná; ale běžte hledat zásadně špatné lidi. Pokuste se soudit svět bez brutálních generalizací; za chvilku vám nezůstane z vašich zásad ani šňupka. Předpokladem komunismu je umělá nebo úmyslná neznalost světa. Praví-li někdo, že nenávidí Němce, rád by mu řekl, aby šel mezi ně žít; za měsíc bych se ho zeptal, nenávidí-li svou německou bytnou, má-li chuť podřezat germánského prodavače ředkviček nebo zaškrtit teutonskou babičku, která mu prodává sirky. Jeden z nejnemorálnějších darů lidského ducha je dar generalizace; místo aby shrnuli zkušenosti, hledí je prostě nahradit. V komunistických novinách se nedočtete o světě nic, než že je naskrze mizerný; pro člověka, kterému není omezenost vrcholem poznání, je to trochu málo. Nenávist, neznalost, zásadní nedůvěra, to je psychický svět komunismu; lékařská diagnóza by řekla, že je to patologický negativismus. Stane-li se člověk masou, snad je snáze přístupen této nákaze; ale v privátním životě s jim nelze vyjít. Postavte se na chvilku vedle žebráka na rohu ulice; všimněte si, kdo z chodců nejspíš vyšpulí z kapsy ten šestáček; jsou to v sedmi případech z desíti lidé, kteří sami se pohybují na mezi chudoby; ostatní tři případy jsou ženské. Z tohoto faktu by komunista pravděpodobně vysoudil, že buržoa má tvrdé srdce; já však z toho vysuzuji něco krásnějšího, totiž že proletář má většinou měkké srdce a je v gruntu nakloněn vlídnosti, lásce a obětavosti. Komunismus se svou třídní nenávistí a vzteklostí chce z tohoto člověka učiniti canaille; takového ponížení si chudý člověk nezasluhuje.
Karel Čapek 5.3.2006 20:23

Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Proč nejsem komunistou

Dnešnímu světu není třeba nenávisti, nýbrž dobré vůli ochoty, shody a spolupráce; je mu třeba vlídnějšího morálního klimatu; myslím, že by se s trochou obyčejné lásky a srdečnosti daly ještě dělat zázraky. Zastávám se dnešního světa, ne proto, že by to byl svět bohatých, ale protože to je zároveň svět chudých a pak těch prostředních těch drsných mezi žernovy kapitálu a třídního proletariátu, kteří dnes jakž takž udržují a zachraňují největší část lidských hodnot. Neznám celkem oněch deset tisíc bohatých a nemohu je tedy soudit; avšak soudil jsem třídu, jež se nazývá buržoazie, tak, že mi byl vytýkán špinavý pesimism. Říkám to proto, abych měl tím větší právo zastati se do jisté míry těch, k jichž vadám a vinám jistě nejsem slepý. Proletariát nemůže tuto třídu-nahraditi, ale může do ní vejít. Není proletářské kultury pres všechny programové švindle; není dnes celkem ani národopisné kultury, ani aristokratické kultury, ani náboženské kultury; co zbývá na kulturních hodnotách, spočívá na houževnaté, konzervativní a přitom silně individualizované vrstvě buržoazní. Kdyby se proletariát hlásil o svůj podíl na této tradici, kdyby řekl: Dobrá, převezmu dnešní svět a budu na něm hospodařit se všemi hodnotami, které v něm jsou, snad bychom si mohli na zkoušku plácnout; ale hne-li se komunismus vpřed nejprv tím, že šmahem odmítá jako nepotřebný brak všecko, čemu říká buržoazní kultura, pak sbohem; pak trochu odpovědný člověk začíná bráti v počet, co by se takhle zmařilo. Už jsem řekl, že skutečná chudoba není instituce, nýbrž neštěstí. Můžete převrátit všechny rády, ale nezabráníte tomu, aby člověka nepotkávalo neštěstí, aby nebyl nemocen, netrpěl hladem a zimou, nepotřeboval pomocné ruky. Dělejte co dělejte, neštěstí ukládá člověku úkol morální a nikoli sociální. Tvrdá je řeč komunismu; nemluví o hodnotách soucitu, ochoty, pomoci a lidské solidarity; praví sebevědomě, že není sentimentální. Ale právě to je mi to nejhorší, že není sentimentální, neboť já jsem sentimentální
Karel Čapek 5.3.2006 20:28

Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Proč nejsem komunistou

 jako kterákoliv služka, jako každý hlupák, jako každý slušný člověk; jen rošťák a demagog není sentimentální. Bez sentimentálních důvodů nepodáš bližnímu sklenici vody; rozumové důvody té nepřivedou ani k tomu, abys pomohl na nohy člověku, který sklouzl. Pak je tu otázka násilí. Nejsem stará panna, abych se křižoval při slově "násilí"; přiznám se, že bych někdy s chutí natloukl člověku, který říká špatné důvody nebo lže; pohříchu to nejde, protože buď jsem já slabý na něj, nebo on je příliš slabý, než aby se mohl bránit. Jak vidíte, nejsem zrovna statečný; ale kdyby měšťáci začali provolávat, že půjdou vyvraždit chudé lidi, sebral bych se jistě a běžel bych pomoci chudým lidem. Slušný člověk nemůže být s tím, kdo vyhrožuje; i boj je fair play, a agitátor, který křičí po ozbrojení proletariátu, aniž by. se stejně horlivě přimlouval za povinné ozbrojení měšťáků od hokynáře po bankovního ředitele, rozvrací lidskou společnost nikoli násilím, nýbrž porušováním přirozené a prosté čestnosti. Říká se mi "relativista" pro zvláštní a patrně dosti těžkou intelektuální vinu, že se snažím všemu porozumět; párám se ve všech naukách a ve všech literaturách až po černošské povídačky a objevuji s mystickou radostí, že při troše trpělivosti a prostoty se lze jakž takž srozuměti se všemi lidmi jakékoliv kůže nebo víry. Je tu patrně jakási společná lidská logika a zásoba společných lidských hodnot, jako je láska, humor, chuť k jídlu, optimismus a mnohé jiné věci, bez kterých se nedá žíti. A tu mne někdy jímá hrůza, že se nemohu srozumět s komunismem. Chápu jeho ideály, ale nemohu pochopit jeho metodu. Někdy mi je, jako by mluvil cizí řečí a jako by jeho myšlení podléhalo jiným zákonům. Věří-li jeden národ, že se mají lidé navzájem snášet, a jiný, že se mají navzájem sníst, je to diference sice velmi malebná, ale nikoli naprosto zásadní; avšak věří-li komunismus, že zastřelit člověka odzadu není zločin, pak je tu něco, čemu nemohu rozumět, třeba se mi to říká po česku; mám hroz
Karel Čapek 5.3.2006 20:30

Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Proč nejsem komunistou

hrozný dojem chaosu a skutečnou úzkost, že takhle se nikdy nesmluvíme. Věřím až podnes, že je jistých mravních a rozumových pět švestek, po nichž člověk poznává člověka. Metoda komunismu je široce založený pokus o mezinárodní nedorozumění; je to pokus roztříštit lidský svět na kusy, které k sobě nepatří a nemají si co říci. Co je dobré na jedné straně, nemůže a nesmí být dobré na druhé straně; jako by nebyli tedy i tam lidé fyziologicky a morálně titíž. Pošlete na mne nejortodoxnějšího komunistu; neskolí-li mne na místě, doufám, že se s ním osobně shodnu ve spoustě věcí, pokud se ovšem netýkají komunismu. Avšak komunismus se zásadně neshodne s těmi druhými ani v tom, co se netýká komunismu; mluvte s ním o funkci sleziny a on řekne, že je to měšťácká věda; podobně existuje měšťácká poezie, měšťácký romantism, měšťácká humanita a tak dále. Síla přesvědčení, jakou najdete u komunistů v každé maličkosti, je téměř nadlidská: ne proto, že by to přesvědčení bylo tak povznášející, nýbrž proto, že se jim posléze nepřejí. Nebo snad to není síla přesvědčení, nýbrž rituálnf předpis nebo koneckonců řemeslo. Ale čeho je mi zvláště líto, jsou právě proletáři, kteří jsou takto přímo vyříznutí z ostatního vzdělaného světa, aniž by se jim to nahradilo něčím jiným než luznou vyhlídkou na rozkoše revoluce. Komunismus uzavírá kordon mezi nimi a světem; a jste to vy, komunisté intelektuálové, kdo stojí s pestře pomalovanými štíty mezi nimi a vším tím, co je připraveno pro ně jako podíl pro nově příchozí. Ale ještě je místo pro holubici míru, ne-li mezi vámi, tedy nad vašimi hlavami nebo přímo shůry. Je mi lehčeji, když jsem řekl aspoň tolik, třebaže to není vše; je mi, jako bych se vyzpovídal. Nestojím v žádném houfu a moje pře s komunismem není pře zásad, nýbrž osobního svědomí. A kdybych se mohl přít se svědomím a nikoli se zásadami, věřím, že by nebylo nemožno aspoň si rozumět, a už to by bylo mnoho.
ticha@dohoda 5.3.2006 19:11

vzdy kdyz zde ctu ty antikomunistice vylevy "generalu po bitve"

vzpomenu si na ten vtip jak se Cech a Rus bavi po valce a ten rusak lici jak s chlapama z vesnice byli u partyzanu a vrazdili skopcaky a ten Cech mu smutne rika , vidis a u nas to bylo zakazany. Zdravim vschny "nekomunisty", co se z nich nekdy kolem 5 brezna 1990 stali "antikomuniste", prdpokladam, ze vetsina z nich ma prukazku SSM a odznak cestneho Pionyra peclive schovany pod parketama, co kdyby :-))
ticha@dohoda 5.3.2006 18:53

soudruhu Stary vy chlapce modra svazacka

vy jste mi zde chybel,tklive vzpominky na tezky udel vasich rodicu sice muzou vehnat slzu do oka, ovsem daleko vice by me zajimala vase ucast v protikomunistickem odboji, ilegalni tiskarny letaku, priprava ozbrojeneho povstani, sabotaze, otevrena podpora polske Solidarity v krizovych letech, sverte se nam soudruhu, nebojte dnes uz vas nezavrou, procpak jste stejne jako blahovec Vizek nesel na stranckou schuzi a nerekl soudruhum co si skutecne myslite, jo jenze tehda nebyl internet aby se mohla projevit statecnost, tak to dohanite dnes vy nekomunisto :-((
Ladislav N. 5.3.2006 18:57

Re: soudruhu Stary vy chlapce modra svazacka

Ajéje, komunistická emigrace se nám ozvala... :) Bláznivého dědka Ivana Svitáka (budiž mu země lehká) tady ale trumfne jenom nick "IS". Asi jeho hlas ze záhrobí... :-D
Starý J. 5.3.2006 18:11

IS – máte štěstí, že se téměř nikdy neuchyluji ke sprostotě

 
Jinak bych Vás potituloval, až byste se divil! A poslal hodně daleko, odkud není návratu:
….“ takže jste ho více méně okradl a udržoval v nedostatku, což se rovná týrání.“…
Vážený soudruhu (ještě nedávno), vážená soudružko – prý nyní! Mého otce okradli Vaši soukmenovci bolševici, v nedostatku ho udržovali rovněž oni. Kdyby nepřišli, můj otec by při své pracovitosti nikdy neskončil tak, jak skončil díky takovým, jako jste Vy! Vy víte úplné hov.., jestli jsem svého otce podporoval, nebo ne! Jen máte tu neuvěřitelnou drzost a sprostotu v sobě, takto vystupovat! Jste vůbec schopena kontrolovat své bláboly?
IS 5.3.2006 19:32

Re: stačí uvést pravdu pane Starý

Považoval jste za důležité uvést pouze jedinou částku  - výši důchodu otce 420 Kč a vyčítat ji pak komunistům. Systém sociálních podpor osob za minulého režimu však byl jiný než dnes, například prostřednictvím  daňových úlev rodinných příslušníků. Ty byste ovšem musel přičíst k důchodu svého otce. Žádnou informaci v tomto směru jste ale nepodal a pokračujete jen bezobsažným  výkladem.
Podle poměru mzdy a důchodu by váš pracovitý otec měl plat pouze  cca 800 Kč/měsíc. To  činím jen orientační odhad. A to mám věřit, nebo jste neuvedl pravdivě informace? To spíše.
 
StandaT 5.3.2006 17:07

IS

IS se tady rozplývá nad tématem jak jsme necitliví ke starým lidem, a kousek níže se v diskusi k otci pana Starého zachová jako typycký bolševický dobytek. Tady pomůže jen jedno. Autocenzura. Ne na straně IS (to při jeho jednostranném vidění světa a dopředu známých vinicích nelze čekat) ale nás, čtenářů a diskutujících.
P.S. všimli jste si, jak se chronickým frusrátům snižuje vnímání reality (a možná i IQ)?
IS 5.3.2006 18:47

Re: Já hrdý dobytek !

Stando T, pan Starý se tu rozhorlil nad tím jak jeho otec nemohl vyžít z příjmu 420 Kčs, ale přitom zanedbal možnosti, které mu poskytovali tehdejší předpisy, aby otci finančně  přilepšil. Přitom stačilo zajít na národní výbor a informovat se. Není problémem si předpisy  z té doby nezávisle ověřit. Moje osoba je v tomto směru naprosto nepodstatná.
Nelíbí se mi značně přístup Satrého J. Podařilo se mi tehdy úředníky přesvědčit, aby přispěli na zabezpečení zejména osamělých starších lidí a jsem tomu ráda. Jsem-li já "dobytkem" , vy jste  jen ten kravinec za ním.
Cesilko 5.3.2006 16:07

Jink pro ty, co sledujou pocasi..zde:

Stav vody n hollywoodskych kopcich dnes, v sedm hodin rno:
tresu se zimou, nemuzu verit svejm vocim, v kuchyni mm
osum stupnu (Celsia!) nad nukllou....
N Kaliforenyji je to zimni kalamita...
 Ale hlavne ze nebude zse prset,
ty polonhy krasenky na cervenym koberci by nm zmokly....
jana 5.3.2006 13:19

?

Nechapu, proc me prispevky ve vas vzbudili dojem, ze neduvtipne podporuji levici. Ozvala jsem se, a je to jen banalni vec, kdyz IS se dojimal nad duchodcem, ktery si v zime kupuje jen jedno rajce. Nejsem duchodce, ale jedno rajce mi na chleba s maslem staci. Nechapu, proc bych mela kupovat hned kilo, vzdyt mi to za dva dny shnije a nemusim mit strach, ze zitra uz nebudou k dostani. Presto si myslim, ze neskodi pripomenout, jak to bylo za totace - protekce, bony, podpultove zbozi. V kapitalisticke cizine vsak bylo vsechno k dostani, jako u nas dnes. Vzdyt ani kvalitni leky nebyly. O ty jsme museli zebrat u znamych emigrantu v BRD. Mimochodem byl dotycny lekar a ten umel situaci nejlip posoudit a srovnat.Nasel hned praci a zil v blahobytu a svobode - o takovem zivote smel za komousu jen snit.Rikal - jo kdybychom meli v CSSR pro pacienty tolik moznosti..... Takze nebyli vinni lekari, ale system.
IS 5.3.2006 18:10

Re: iluse a realita

Jano,  srovnávat životní úroveň lze objektivně  na základě ekonomických údajů. Má-li to ovšem smysl, dohadovat se o situaci před 20 lety. Většinu lidí zajímá, jak se jim daří dnes. Na to odpověď nemáte.
Zákonná záruční doba na potraviny by měla být 8 dní a jestliže se vám rajčata kazí za 2 dny, můžete je reklamovat místo naříkání o komunistech. Asi nechtěně prokazujete, že se nabízejí nekvalitní potraviny. Nedávno supermarkety v Německu v ČR na Slovensku a jinde prodávaly shnilé maso. Česká inspekce a hygienici provedli  kontroly v obchodech a restauracích. Výsledky byly děsivé, následovaly stovky pokut. V restauraci byl zdechlý potkan vedle masa k přípravě obědů, jeden supermarket byl uzavřen kvůli hlodavcům  mezi regály. Shnilá zelenina a ovoce se prodávaly v mnoha případech. Našla se i myš zapečená ve chlebě. Podrobnosti najdete v tisku.
Současně propukla aféra s benzinem, který se falšoval  tak drze, že auta s porouchanými  motory bylo nutno odtáhnout od čerpací stanice do autoopravny.
Co se týče léků, existoval oficiální čsl. lékopis. Ve srovnání se zahraničím té doby, je zcela přiměřený. Vysoká úroveň a organizace čs. farmaceutické výroby byla uznána i OSN, ČSSR získala povolení na výrobu speciálních léčiv. Existovala možnost si objednat lék přímo od výrobce, jestliže neexistovala domácí náhrada. Bohužel „zázračný“ západní  conterganem, jehož užívání v těhotenství vyvolalo narození množství  děti s deformovanými končetinami. Výrobce  uspořil na testech. Proč jste na to nepoukázala, nebo vás deformované děti nezajímají?
S tvrzením o blahobytu lékařů v Německu  máte smůlu, protože zrovna nedávno stávkovali. Přinejmenším projevili nespokojenost.
A co se týče korupce, ČR si udržuje mezinárodně uznávaný standard. Na rozdíl od flašky koňaku nebo pár peněz doktorovi za komunistů nyní se jedná mnohdy o  miliony.
Ladislav N. 5.3.2006 18:27

Re: Duševně chorá komunistka "IS"?

Nejspíš jo.
jana 5.3.2006 20:19

Re: Re: iluse a realita

Kdyby zustali komunisti u moci, tak by nyni vseho bylo habadej? Cely ten system zkrachoval nejprv ekonomicky. Lidi nejsou andele, vzdy se najdou takovi, kteri se budou prosazovat krimninelni energii. Nechci ani vedet, co se mlelo do vurstu za komousu, to byl vsude samej podvodnik a vekslak.Ty praseciny u Meidla provadel cesky perzonal. A zli kapitalisti setrili na testech....., to je jako kdybych tvrdila, ze hloupi bolsevici neumi ani provozovat jadernou elektrarnu, proto jim bouchnul Cernobyl.Vetsine se dari lip. Pomnite jen tech moznosti, ktere maji dnes mladi lidi - studuji v zahranici, mohou se vydat do sveta, kam se jim zlibi, vzit svuj zivot do vlastnich rukou a nebyt jen loutkou v rukou rudych tajemniku a podobnych funkcionaru.Vite, kdo jsou ted v Cine nejbezohlednejsimi a nejdravejsimi kapitalisty, kteri se nestiti vyzdimat z lidi, hlavne na venkove, to posledni? Byvali maoisti a komunisticti funkcionari.
Ladislav N. 5.3.2006 12:38

Pro ty, co se diví, co se to tady děje... :-D

Komunisté v sobotu 4.3.2006 oficiálně zahájili kampaň před červnovými sněmovními volbami.
 
V neděli 5.3.2006 komunistická  kampaň pokračuje...
zíralek 5.3.2006 12:41

Re: Pro ty, co se diví, co se to tady děje... :-D

Já už se dávno nedivím, jen tiše zírám.
IS 5.3.2006 12:56

Re: Re: Ladislave N pozor na léky?

Ladislav N opakuje svůj příspěvek, možná se u něho objevují výpadky paměti. Jedním z problémů seniorů je udržení pojmu času a návazné potíže s užíváním léků. Senior si pamatuje, že má léky užívat, ale v průběhu dne se občas trochu prospí a po probuzení se domnívá, že je zase ráno a znovu užije medicinu. Jestliže tak učiní několikrát během dne, je schopen si způsobit vážnou otravu.
Pravičáci si počínají podobně, stále se opakují, jako by se právě probudili. A že jsou notně otráveni, Ladislav N dokazuje svými argumenty.