24.5.2024 | Svátek má Jana


Upozornění

Litujeme, ale tato diskuse byla uzavřena a již do ní nelze vkládat nové příspěvky.
Děkujeme za pochopení.

Zobrazit příspěvky: Všechny podle vláken Všechny podle času
František Vízek 7.3.2006 19:09

Re: Re: Re: Re: Pane Vízku, tak to už je opravdu téměř drzost!

Jano,
byl jsem do 29 let komunista a jako takový jsem požadoval odstranit vedoucí roli strany z Ústavy ČSSR.  Pět let poté v r.1974 mi to soud spočítal a označil mě za antisocialistu, antikomunistu, antisovětistu a pravicového oportunistu. Musel jsem zmizet ze školství a živit se jako kamenický dělník až do ledna 1990.  Když se takhle nebál chovat komunista (a otec 4 nedospělých dětí), proč 99,9% občanů (včetně NEkomunistů) dávalo ve volbách KSČ odpustky a volilo je ? Kde nechali statečnost lidovci, socialisti a nestraníci?   Takže rozum do hrsti.  Kde hledat drzost? Já soudím, že v chování dnešních pozdních ANTIkomunistů.
Připomínám, že každé svoje slovo mohu díky soudním rozsudkům doložit...
Ladislav N. / Autor: ČTK 7.3.2006 0:00

Re: Re: jde o historický fakt ... :-D

Historickým faktem je, že za komunistické totality byla některá Čapkova díla na indexu (zakázána k šíření) a byla ničena (či zablokován prodej již vytištěných) právě proto, že komunistům byla potenciálně nebezpečná.
 
Viz již zde přetištěné Čapkovo: Proč nejsem komunistou?
IS 6.3.2006 12:31

Re: jde o historický fakt

Článek si lze vyhledat v knihovně nebo v archivech, uvádí se v Čapkových biografiích. Není ovšem jednoduché se k němu dostat, protože antikomunistům nevyhovuje.
K.Čapek byl podstatně složitější osobnosti, než jak ho prostoduší antikomusté vnímají.
Petr Kohout 6.3.2006 7:36

vole, v sdystému ODS si nemocnice naopak důchodců váží - jsou jistý a stálý příjem. V Tzv. Rath systému se samozřejmě důchodci musí pobít, jinak nemocnice zkrachuje.

Ladislav N. 6.3.2006 6:11

Komunistka "IS" je schopna tvrdit i to, že Masaryk jednal s Leninem o připojení ČSR k SSSR.

Trochu jí to, babici komunistické, "šplouchá na majáku"... :)
jana 6.3.2006 0:39

Re: Re: Re: Pane Vízku, tak to už je opravdu téměř drzost!

Kdybyste do ty partaje nelezl, tak by vas nevyhodili.To plati pro vsechny byvale komunisty.Kdyby kazdy 6 obcan nevstoupil do KSC, tak by nas komunisti neovladali.
IS 5.3.2006 23:34

Re: Re: Re: Re: Re: Re: Uráží Evropan křesťany?

Evropane, co není v Bibli může být nejvýše ve Zlatých stránkách. Mistr byl Jan Hus.
IS 5.3.2006 23:31

Re: Re: omyl se psy a ústavou

La N, pes je věc, a tudíž předmětem vlastnictví, o kterém se v Ústavě a Listině pojednává na více místech.
IS 5.3.2006 23:23

Re: Re: Odchyt psů a bezdomovců ?

La N Komunisté zavírali více domovce, bezdomovci byli raritou, kerou si pěstoval Červený kříž.
odborar 5.3.2006 21:57

Ještě upřesnění....

Víte ty důchody takhle opravdu jsou a má je tak 80% důchodců. Takže se připravte, až půjdete do důchodu......šetřete si.  A bude hůř,  až bude změna na Euro a vše zdraží. Proto Euro co nejpozději..http://www.odborar.webzdarma.cz
odborar 5.3.2006 21:48

Snad jediný jste si všiml testu inteligence voličů..

to byl skrytý test, kdo si všimne, že se volí jednou za 4 roky. Tak děkuji za vaši odpověď. Nicméně jsem zklamán, čekal jsem více reakcí na tuto úmyslnou chybu...
IS 5.3.2006 21:35

Karel Čapek chválí SSSR ?

Karel Čapek píše v článku  8.6.1936 Pravda (deník Komunistické strany SSSR), že Sovětský svaz je nejen „nejsvobodnější“ zemí ale „vytvářející nový typ demokracie“.
Karel Čapek 5.3.2006 20:30

Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Proč nejsem komunistou

hrozný dojem chaosu a skutečnou úzkost, že takhle se nikdy nesmluvíme. Věřím až podnes, že je jistých mravních a rozumových pět švestek, po nichž člověk poznává člověka. Metoda komunismu je široce založený pokus o mezinárodní nedorozumění; je to pokus roztříštit lidský svět na kusy, které k sobě nepatří a nemají si co říci. Co je dobré na jedné straně, nemůže a nesmí být dobré na druhé straně; jako by nebyli tedy i tam lidé fyziologicky a morálně titíž. Pošlete na mne nejortodoxnějšího komunistu; neskolí-li mne na místě, doufám, že se s ním osobně shodnu ve spoustě věcí, pokud se ovšem netýkají komunismu. Avšak komunismus se zásadně neshodne s těmi druhými ani v tom, co se netýká komunismu; mluvte s ním o funkci sleziny a on řekne, že je to měšťácká věda; podobně existuje měšťácká poezie, měšťácký romantism, měšťácká humanita a tak dále. Síla přesvědčení, jakou najdete u komunistů v každé maličkosti, je téměř nadlidská: ne proto, že by to přesvědčení bylo tak povznášející, nýbrž proto, že se jim posléze nepřejí. Nebo snad to není síla přesvědčení, nýbrž rituálnf předpis nebo koneckonců řemeslo. Ale čeho je mi zvláště líto, jsou právě proletáři, kteří jsou takto přímo vyříznutí z ostatního vzdělaného světa, aniž by se jim to nahradilo něčím jiným než luznou vyhlídkou na rozkoše revoluce. Komunismus uzavírá kordon mezi nimi a světem; a jste to vy, komunisté intelektuálové, kdo stojí s pestře pomalovanými štíty mezi nimi a vším tím, co je připraveno pro ně jako podíl pro nově příchozí. Ale ještě je místo pro holubici míru, ne-li mezi vámi, tedy nad vašimi hlavami nebo přímo shůry. Je mi lehčeji, když jsem řekl aspoň tolik, třebaže to není vše; je mi, jako bych se vyzpovídal. Nestojím v žádném houfu a moje pře s komunismem není pře zásad, nýbrž osobního svědomí. A kdybych se mohl přít se svědomím a nikoli se zásadami, věřím, že by nebylo nemožno aspoň si rozumět, a už to by bylo mnoho.
Karel Čapek 5.3.2006 20:28

Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Proč nejsem komunistou

 jako kterákoliv služka, jako každý hlupák, jako každý slušný člověk; jen rošťák a demagog není sentimentální. Bez sentimentálních důvodů nepodáš bližnímu sklenici vody; rozumové důvody té nepřivedou ani k tomu, abys pomohl na nohy člověku, který sklouzl. Pak je tu otázka násilí. Nejsem stará panna, abych se křižoval při slově "násilí"; přiznám se, že bych někdy s chutí natloukl člověku, který říká špatné důvody nebo lže; pohříchu to nejde, protože buď jsem já slabý na něj, nebo on je příliš slabý, než aby se mohl bránit. Jak vidíte, nejsem zrovna statečný; ale kdyby měšťáci začali provolávat, že půjdou vyvraždit chudé lidi, sebral bych se jistě a běžel bych pomoci chudým lidem. Slušný člověk nemůže být s tím, kdo vyhrožuje; i boj je fair play, a agitátor, který křičí po ozbrojení proletariátu, aniž by. se stejně horlivě přimlouval za povinné ozbrojení měšťáků od hokynáře po bankovního ředitele, rozvrací lidskou společnost nikoli násilím, nýbrž porušováním přirozené a prosté čestnosti. Říká se mi "relativista" pro zvláštní a patrně dosti těžkou intelektuální vinu, že se snažím všemu porozumět; párám se ve všech naukách a ve všech literaturách až po černošské povídačky a objevuji s mystickou radostí, že při troše trpělivosti a prostoty se lze jakž takž srozuměti se všemi lidmi jakékoliv kůže nebo víry. Je tu patrně jakási společná lidská logika a zásoba společných lidských hodnot, jako je láska, humor, chuť k jídlu, optimismus a mnohé jiné věci, bez kterých se nedá žíti. A tu mne někdy jímá hrůza, že se nemohu srozumět s komunismem. Chápu jeho ideály, ale nemohu pochopit jeho metodu. Někdy mi je, jako by mluvil cizí řečí a jako by jeho myšlení podléhalo jiným zákonům. Věří-li jeden národ, že se mají lidé navzájem snášet, a jiný, že se mají navzájem sníst, je to diference sice velmi malebná, ale nikoli naprosto zásadní; avšak věří-li komunismus, že zastřelit člověka odzadu není zločin, pak je tu něco, čemu nemohu rozumět, třeba se mi to říká po česku; mám hroz
Karel Čapek 5.3.2006 20:23

Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Proč nejsem komunistou

Dnešnímu světu není třeba nenávisti, nýbrž dobré vůli ochoty, shody a spolupráce; je mu třeba vlídnějšího morálního klimatu; myslím, že by se s trochou obyčejné lásky a srdečnosti daly ještě dělat zázraky. Zastávám se dnešního světa, ne proto, že by to byl svět bohatých, ale protože to je zároveň svět chudých a pak těch prostředních těch drsných mezi žernovy kapitálu a třídního proletariátu, kteří dnes jakž takž udržují a zachraňují největší část lidských hodnot. Neznám celkem oněch deset tisíc bohatých a nemohu je tedy soudit; avšak soudil jsem třídu, jež se nazývá buržoazie, tak, že mi byl vytýkán špinavý pesimism. Říkám to proto, abych měl tím větší právo zastati se do jisté míry těch, k jichž vadám a vinám jistě nejsem slepý. Proletariát nemůže tuto třídu-nahraditi, ale může do ní vejít. Není proletářské kultury pres všechny programové švindle; není dnes celkem ani národopisné kultury, ani aristokratické kultury, ani náboženské kultury; co zbývá na kulturních hodnotách, spočívá na houževnaté, konzervativní a přitom silně individualizované vrstvě buržoazní. Kdyby se proletariát hlásil o svůj podíl na této tradici, kdyby řekl: Dobrá, převezmu dnešní svět a budu na něm hospodařit se všemi hodnotami, které v něm jsou, snad bychom si mohli na zkoušku plácnout; ale hne-li se komunismus vpřed nejprv tím, že šmahem odmítá jako nepotřebný brak všecko, čemu říká buržoazní kultura, pak sbohem; pak trochu odpovědný člověk začíná bráti v počet, co by se takhle zmařilo. Už jsem řekl, že skutečná chudoba není instituce, nýbrž neštěstí. Můžete převrátit všechny rády, ale nezabráníte tomu, aby člověka nepotkávalo neštěstí, aby nebyl nemocen, netrpěl hladem a zimou, nepotřeboval pomocné ruky. Dělejte co dělejte, neštěstí ukládá člověku úkol morální a nikoli sociální. Tvrdá je řeč komunismu; nemluví o hodnotách soucitu, ochoty, pomoci a lidské solidarity; praví sebevědomě, že není sentimentální. Ale právě to je mi to nejhorší, že není sentimentální, neboť já jsem sentimentální
Karel Čapek 5.3.2006 20:22

Re: Re: Re: Re: Re: Re: Proč nejsem komunistou

lidských tvorů, věřím, že by se dal na tom konstituovat svět přece jen daleko vlídnější, než je ten dosavadní. Snad řeknete, že je slaboduchá filantropie; ano, patřím k idiotům, kteří mají člověka rádi, protože je to člověk. Velmi lehko dejme tomu se řekne, že les je černý, ale žádný strom v lese není černý, nýbrž je červený a zelený, poněvadž je to obyčejná borovice nebo smrk. Velmi lehko se řekne, že společnost je špatná; ale běžte hledat zásadně špatné lidi. Pokuste se soudit svět bez brutálních generalizací; za chvilku vám nezůstane z vašich zásad ani šňupka. Předpokladem komunismu je umělá nebo úmyslná neznalost světa. Praví-li někdo, že nenávidí Němce, rád by mu řekl, aby šel mezi ně žít; za měsíc bych se ho zeptal, nenávidí-li svou německou bytnou, má-li chuť podřezat germánského prodavače ředkviček nebo zaškrtit teutonskou babičku, která mu prodává sirky. Jeden z nejnemorálnějších darů lidského ducha je dar generalizace; místo aby shrnuli zkušenosti, hledí je prostě nahradit. V komunistických novinách se nedočtete o světě nic, než že je naskrze mizerný; pro člověka, kterému není omezenost vrcholem poznání, je to trochu málo. Nenávist, neznalost, zásadní nedůvěra, to je psychický svět komunismu; lékařská diagnóza by řekla, že je to patologický negativismus. Stane-li se člověk masou, snad je snáze přístupen této nákaze; ale v privátním životě s jim nelze vyjít. Postavte se na chvilku vedle žebráka na rohu ulice; všimněte si, kdo z chodců nejspíš vyšpulí z kapsy ten šestáček; jsou to v sedmi případech z desíti lidé, kteří sami se pohybují na mezi chudoby; ostatní tři případy jsou ženské. Z tohoto faktu by komunista pravděpodobně vysoudil, že buržoa má tvrdé srdce; já však z toho vysuzuji něco krásnějšího, totiž že proletář má většinou měkké srdce a je v gruntu nakloněn vlídnosti, lásce a obětavosti. Komunismus se svou třídní nenávistí a vzteklostí chce z tohoto člověka učiniti canaille; takového ponížení si chudý člověk nezasluhuje.
jana 5.3.2006 20:19

Re: Re: iluse a realita

Kdyby zustali komunisti u moci, tak by nyni vseho bylo habadej? Cely ten system zkrachoval nejprv ekonomicky. Lidi nejsou andele, vzdy se najdou takovi, kteri se budou prosazovat krimninelni energii. Nechci ani vedet, co se mlelo do vurstu za komousu, to byl vsude samej podvodnik a vekslak.Ty praseciny u Meidla provadel cesky perzonal. A zli kapitalisti setrili na testech....., to je jako kdybych tvrdila, ze hloupi bolsevici neumi ani provozovat jadernou elektrarnu, proto jim bouchnul Cernobyl.Vetsine se dari lip. Pomnite jen tech moznosti, ktere maji dnes mladi lidi - studuji v zahranici, mohou se vydat do sveta, kam se jim zlibi, vzit svuj zivot do vlastnich rukou a nebyt jen loutkou v rukou rudych tajemniku a podobnych funkcionaru.Vite, kdo jsou ted v Cine nejbezohlednejsimi a nejdravejsimi kapitalisty, kteri se nestiti vyzdimat z lidi, hlavne na venkove, to posledni? Byvali maoisti a komunisticti funkcionari.
Karel Čapek 5.3.2006 20:18

Re: Re: Re: Re: Re: Proč nejsem komunistou

k revolučnosti" nebo "posilování třídního vědomí". Chudému, který má tak málo, berou ještě primitivní radost ze života; to je první splátka na budoucí lepší svět. Nehostinné a nelidské je klima komunismu; není střední temperatury mezi mrazivou buržoazií a revolučním ohněm; není nic, čemu by se proletář směl s požitkem a nerušeně oddat. Není na světě oběd nebo večeře; buď je to plesnivá kůrka, chudého nebo žranice pánů. Není už láska, nýbrž buď perverze bohatých, nebo proletářské plození dětí. Buržoa vdechuje svou vlastní hnilobu a dělník souchotiny; tím jaksi vymizel vzduch. Nevím, zda se žurnalisté a spisovatelé vemluvili v tento nesmyslný obraz světa nebo zda vědomě lhou; vím jenom, že naivní a nezkušený člověk, jímž je většinou proletář, žije ve strašlivě zkresleném světě, který mu skutečně nestojí za nic jiného, než aby byl z kořene vyvrácen. Avšak ježto takový svět je jenom fikce, bylo by velmi načase z kořene vyvrátit tuto ponurou fikci třeba nějakým revolučním činem; v tom případě jsem nadšeně při věci. Není pochyby, že v našem slzavém údolí je příliš mnoho nevýslovného neštěstí, přemíra strádání, poměrně málo blahobytu a nejméně radosti; pokud mne se týče, nemyslím, že bych měl ve zvyku líčit svět nějak zvlášť růžově, ale kdykoli zakopnu o nelidskou zápornost a tragičnost komunismu, chtěl bych křičet v rozhořčeném protestu, že to není pravda a že to přece vše takhle nevypadá. Poznal jsem velmi málo lidí, kteří by si nevysloužili cibulačkou drobet spásy; velmi málo těch, na které by jen trochu střízlivý a rozšafný Hospodin mohl dštít oheň a síru. Je daleko více omezenosti než skutečné špatnosti ve světě; ale je tu přece jen víc sympatie a důvěry, přívětivosti a dobré vůle, než aby bylo možno lámat hůl nad světem lidí. Nevěřím v dokonalost dnešního ani příštího člověka; svět se nestane rájem po dobrém ani revolucí, ba ani vyhubením lidského plemene. Ale kdybychom mohli nějakým způsobem sebrat všechno to dobré, co vězí koneckonců v každém z nás hříšných lids
Karel Čapek 5.3.2006 20:16

Re: Re: Re: Re: Proč nejsem komunistou

 a já věřím, že bychom se mohli po delší námaze a mnohém mávání rukama dohovořit na zcela slušné spravedlnosti. Komunismus však praví, že se dohovořit nemůžeme; patrně vůbec pochybuje o lidské hodnotě většiny lidí, avšak o tělo věci bude mi mluviti dále. Dnešní společnost se nesesypala, když provedla jakous takous ochranu nezaměstnaných, zestárlých a nemocných; neříkám, že to stačí, avšak důležité je pro chudé i pro mne, že aspoň tolik bylo možno provésti dnes, hned na místě, bez rozčileného čekání na slavnou chvíli, kdy zavlaje prapor revoluce. Věřiti, že problém chudých je úkolem dnešního a ne teprve příštího řádu, to znamená ovšem nebýti komunistou. Věřiti, že důležitější je kus chleba a teplo v kamnech dnes nežli revoluce za dvacet let, to znamená velmi nekomunistický temperament. Nejdivnější a nejnelidštější na komunismu je jeho zvláštní pochmurnost. Čím hůře, tím lépe; porazí-li cyklista hluchou babičku, je to důkaz zpuchřelosti dnešního řádu; strčí-li dělník prst do koleček stroje, nerozmačkají mu jeho ubohý prst kolečka, nýbrž měšťáci, a k tomu ještě s krvežíznivou rozkoší. Srdce všech lidí, kteří z těch či oněch osobních příčin nejsou komunisty, jsou zhovadilá a hnusná jako vřed; není dobrého chlupu na celém dnešním řádu; co je, je špatné. V jedné baladě praví Jiří Wolker: "Nejhlouběji v tvém srdci, Chudý, vidím nenávist." Je to strašlivé slovo, ale zvláštní je, že je docela nesprávné. Na dně srdcí chudých lidí je spíše podivuhodná a překrásná veselost. Dělník u stroje si daleko chutěji zašprýmuje nežli fabrikant nebo ředitel továrny; zedníci na stavbě užijí víc legrace než stavitel nebo domácí pán, a zpívá-li někdo v domácnosti, je to rozhodně spíše služka drhnoucí podlahu nežli její paní. Takzvaný proletáře od přírody nakloněn téměř radostnému a dětskému pojímání života; komunistický pesimism a zasmušilá nenávist jsou do něho uměle pumpovány, a k tomu ještě nečistými troubami. Tento import zoufalé pochmurnosti se nazývá "výchova mas k revolu
Karel Čapek 5.3.2006 20:09

Re: Re: Re: Proč nejsem komunistou

 změní, zůstaneš, čím jsi; povede se ti hůře nebo lépe, což nemohu zaručit; řád světa nebude k tobě štědřejší ani líbeznější, ale bude spravedlivější." - Myslím, že by se většina dělníků velmi rozmýšlela před touto nabídkou; a přece by byla svrchovaně poctivá, a kdož ví, zda by nebyla z vysoce mravních důvodů přijatelnější než všechny dosavadní oferty. Živit chudého člověka sliby je okrádání chudého. Snad se mu žije lehčeji, malují-li se mu tučné husy na vrbě; ale prakticky je i dnes tak jako před sto lety lepší vrabec v hrsti nežli holub na střeše vládní budovy, a lepší je oheň ve sporáku, než červený kohout na krovech paláců, kterých ostatně je u nás značně méně, než jak by věřil člověk, jemuž místo jeho očí vnucují třídní vědomí; neboť až na málo výjimek jsme co do životní míry celkem nezámožný lid, což se zpravidla zapomíná konstatovat. Obyčejně se říká, že chudý nemá co riskovat; naopak, děj se co děj, chudý riskuje nejvíc, neboť ztratí-li něco, ztratí poslední kůrku chleba; s kůrkou chudého se neexperimentuje. Žádná revoluce se neodehraje na zádech malého počtu lidí, nýbrž na zádech největšího počtu; ať je válka, nebo valutní krize, nebo cokoliv, je to chudák, který si to odnáší nejdřív a nejtíže; není prostě mezí a dna bídy. To nejzpuchřelejší na světě není krov bohatých, nýbrž krov chudých; zatřeste světem a pak se jděte podívat, koho to zasypalo. Co tedy činit? Pokud mne se týče, neutěšuji se příliš slovem "vývoj"; myslím, že bída je jediná věc na světě, která se nevyvíjí, ale jen chaoticky roste. Avšak není možno odkládat otázku chudých do nějakého příštího řádu; má-li se jim vůbec kdy pomoci, musí se začít už dnes. Je ovšem otázka, má-li k tomu dnešní svět dosti mravních prostředků; komunismus praví, že nikoliv; nuže, je to právě tento zápor, v čem se rozcházíme. Nechci sice tvrdit, že jest dost dokonale spravedlivých v této sociální sodomě; ale v každém z nás sodomských je kousek spravedlivého, a já věřím, že bychom se mohli po delší námaze a
Karel Čapek 5.3.2006 20:07

Re: Re: Proč nejsem komunistou

Chudí lidé nejsou třída, nýbrž právě vytřídění, vyřazení a neorganizovaní; ti nebudou nikdy na stupních trůnu, ať na něm sedí kdokoliv. Hladoví nechtějí vládnout, nýbrž jíst; vzhledem k bídě je lhostejno, kdo vládne; záleží jen na tom, jak my lidé cítíme. Bída není instituce nebo třída, nýbrž neštěstí; ohlížeje se po výzvě k bezprostřední lidské pomoci, nalézám studenou doktrínu třídní vlády. Nemohu býti komunistou, protože jeho morálka není morálka pomoci. Protože káže odstranění společenského řádu a nikoli odstranění společenského zlořádu, jímž je bída. Protože, chce-li vůbec pomoci chudým, činí to podmínečně: nejprve musíme vládnout, a pak (snad) na vás dojde. Pohříchu ani tato podmínečná spása není textově zaručena. Chudí lidé nejsou masa. Tisíc dělníků může pomoci jednomu dělníkovi v jeho existenčním boji; ale tisíc chudáků nemůže pomoci jednomu chudákovi ani ke kusu chleba. Chudý, hladový, bezradný člověk je naprosto osamělý. Jeho život je historie pro sebe, neslučitelná s jinými;je to individuální případ, neboť je to neštěstí, i když se podobá jiným případům jako ošlapek ošlapku. Převraťte společnost čímkoli navrch; chudí padnou zase ke dnu a nanejvýše k nim přibudou jiní. Nejsem ani za mák aristokrat, ale nevěřím v hodnotu mas. Ostatně nikdo snad vážně netvrdí, že masy budou vládnout; jsou jenom hmotným nástrojem k dosažení jistých cílů; jsou prostě politickým materiálem v daleko tvrdším a bezohlednějším smyslu než straníci jiných barev. Je třeba stlačit člověka do jakési fazóny, aby se stal hromadným materiálem; je třeba dát mu uniformu z určitého sukna nebo z určitých idejí; po hříchu uniforma z idejí' se obyčejně nemůže po půldruhém roce svléknout. Začal bych si komunismu hluboce vážit, kdyby přišel k dělníkovi a řekl mu počestně: "Žádám od tebe něco, ale nic li neslibuji; žádám, abys byl u mne kusem, jednotkou, materiálem, tak, jako jsi kusem a materiálem v továrně; budeš poslouchat a mlčet, jako posloucháš a mlčíš v továrně. Zato jednou, až se vše
Karel Čapek 5.3.2006 20:03

Re: Proč nejsem komunistou

Viděl jsem bídu tak palčivou a nevýslovnou, ze mi zhořklo vše, čím jsem. Kdekoli jsem byl, běžel jsem od paláců a muzeí podívat se na život chudých v ponižující roli bezradného diváka. Nestačí dívat se a nestačí soucítit; měl bych žít jejich životem, ale bojím se smrti. Tato všivá nelidská bída není nesena na štítě žádné strany; do těch strašných pelechů, kde není ani hřebík na oběšení, ani špinavý hadr na podestlání, křičí komunismus z opatrné dálky: tím je vinen společenský řád; za dva roky, za dvacet let zavlaje prapor revoluce, a pak.. Jakže, za dva roky, za dvacet let? Což můžete tak lhostejně připustit, že se má takhle žít ještě dva měsíce zimy, ještě dva týdny, ještě dva dny? Buržoazie, která zde nedovede nebo nechce pomoci, je mi cizí; ale stejně cizí je mi komunismus, který místo pomoci přináší prapor revoluce. Poslední slovo komunismu je vládnout a nikoli zachraňovat; jeho velikým heslem je moc a nikoli pomoc. Chudoba, hlad, nezaměstnanost nejsou mu nesnesitelnou bolestí a hanbou, nýbrž rezervou temných sil, kvasící hromadou zuřivosti a odporu. "Tím je vinen společenský řád." Ne, tím jsme vinni všichni, ať stojíme nad lidskou bídou s rukama v kapsách, nebo s praporem revoluce v rukou.
Karel Čapek 5.3.2006 20:01

Proč nejsem komunistou

Tato otázka se z čistě jasna vynořila mezi několika lidmi, kteří byli nakloněni čemukoli spíše než tomu, aby se bavili politikou. Je jisto, že by nikdo z přítomných nepoložil otázku "Proč nejsem agrárníkem" nebo ?Proč nejsem národním demokratem". Nebýti agrárníkem neznamená ještě žádný určitý názor nebo životní víru; avšak nebýti komunistou znamená býti nekomunistou; nebýti komunistou není pouhý zápor, nýbrž jisté krédo. Pro mne osobně je ta otázka úlevou; neboť tuze bylo třeba nikoli polemizovat s komunismem, nýbrž hájit se sám před sebou z toho, že nejsem komunistou a proč jím nemohu být. Bylo by mi lehčeji, kdybych jím byl. Žil bych v domnění, že přispívám co nejřízněji k nápravě světa; domníval bych se, že stojím na straně chudých proti bohatým, na straně hladových proti žokům peněz; věděl bych, jak o čem smýšlet, co nenávidět, čeho nedbat. Místo toho jsem jako nahý v trní: s holýma rukama, nekryt žádnou doktrínou, cítě svou bezmoc pomoci světu a nevěda často jak chránit své svědomí. Je-li mé srdce na straně chudých, proč u všech všudy nejsem komunistou? Protože mé srdce je na straně chudých.
IS 5.3.2006 19:32

Re: stačí uvést pravdu pane Starý

Považoval jste za důležité uvést pouze jedinou částku  - výši důchodu otce 420 Kč a vyčítat ji pak komunistům. Systém sociálních podpor osob za minulého režimu však byl jiný než dnes, například prostřednictvím  daňových úlev rodinných příslušníků. Ty byste ovšem musel přičíst k důchodu svého otce. Žádnou informaci v tomto směru jste ale nepodal a pokračujete jen bezobsažným  výkladem.
Podle poměru mzdy a důchodu by váš pracovitý otec měl plat pouze  cca 800 Kč/měsíc. To  činím jen orientační odhad. A to mám věřit, nebo jste neuvedl pravdivě informace? To spíše.
 
František Vízek 5.3.2006 19:19

Re: Re: Pane Vízku, tak to už je opravdu téměř drzost!

DOKONČENÍ:
Já osobně po žádném OBDIVU netoužím, jak píšete. Ale když jsem se uměl ozvat za minulého režimu, proč bych si měl nyní nechat líbit pomluvy, nadávky, sprosté ataky a lži?  A vesměs od lidí, kteří vlastní někdejší zbabělost skrývají za dnešní okázalé pravičáctví...
 
Nejsem ani trochu drzý, když svoje názory pod plným jménem dávám veřejně k dispozici. Nikdy jsem nikoho OSOBNĚ nenapadl, protože celý život tvrdím a plně prosazuji, že bojovat se má pouzes názory a ne s lidmi, kteří je vyslovují. Fakta proti faktům, argumenty proti argumentům.
A statistika o volebních výsledcích vypovídá o českém a slovenském národu dost výmluvně. Já jsem si ji nevymyslel.
ticha@dohoda 5.3.2006 19:11

vzdy kdyz zde ctu ty antikomunistice vylevy "generalu po bitve"

vzpomenu si na ten vtip jak se Cech a Rus bavi po valce a ten rusak lici jak s chlapama z vesnice byli u partyzanu a vrazdili skopcaky a ten Cech mu smutne rika , vidis a u nas to bylo zakazany. Zdravim vschny "nekomunisty", co se z nich nekdy kolem 5 brezna 1990 stali "antikomuniste", prdpokladam, ze vetsina z nich ma prukazku SSM a odznak cestneho Pionyra peclive schovany pod parketama, co kdyby :-))
František Vízek 5.3.2006 19:08

Re: Pane Vízku, tak to už je opravdu téměř drzost!

Pane Starý,
je pro Vás asi obtížné podívat se pravdě do očí. Naštěstí existují statistiky, které jasně dokládají, jaká byla za totality volební účast, kolik procent občanů dávala hlas kandidátůn Národní fronty a tím jasně na srozuměnou, že se se systémem smířili, že jej podporují.  Volby byly všeobecné, přímé, rovné a tajné a hlavně nebyly povinné. Pro svoji zbabělost si samozřejmě KAŽDÝ pokaždé najde zdůvodnění, ale holou pravdou je, že pouhá hrstka disidentů měla odvahu.  Po sametu se ukázalo, že za úhlavní nepřátele považoval režim  6335 lidí. A na tom seznamu bylo i hodně komunistů, kteří se nesmířili s okupací v roce 1968, vzdorovali, byť se svými rodinami nemálo trpěli. Pithartem počínaje a třeba Zátopkem konče.  
Já sám jsem ročník 1940, něco už tedy pamatuju. Nejen májové jásající průvody , ale i to,  že můj otec a matka měli v Jablonci n.N. košíkářskou živnost až do roku 1960, kde vykořisťovali sami sebe a nás čtyři děti... Po likvidaci se uchytili v Družstvu invalidů a poté v přidružené výrobě JZD Zásada nedaleko Jablonce, kam denně za prací dojížděli.
Opravdu jsem nezbláznil, to leda když jsem v roce 1974 (za Husáka a už jako živitel šestičlenné rodiny) o sobě četl v soudním rozsudku:...
"Napadal vedoucí úlohu KSČ, označoval vstup vojsk na různých aktivech a shromážděních za nezákonný čin a za okupaci, byl jedním z představitelů tzv. pravice v okrese Jablonec nad Nisou a jako takový na různých širokých shromážděních velmi aktivně vystupoval proti vedoucí úloze KSČ i proti spojenectví s SSSR a dokonce na obranu tzv. dopisu 2000 slov, který byl zaměřen přímo k rozbití socialistického státního zřízení za použití násilí..."
Víte, kdo se asi zbláznil?
Všichni s krátkou pamětí, kteří mlčeli, kývali, v průvodech jásali, KSČ volili... a nyní na spoluobčany o chlup statečnější kydají špínu. Snad aby vlastní zbabělost přehlušili. 
Já osobně po žádném OBDIVU (jak p
Ladislav N. 5.3.2006 18:57

Re: soudruhu Stary vy chlapce modra svazacka

Ajéje, komunistická emigrace se nám ozvala... :) Bláznivého dědka Ivana Svitáka (budiž mu země lehká) tady ale trumfne jenom nick "IS". Asi jeho hlas ze záhrobí... :-D
ticha@dohoda 5.3.2006 18:53

soudruhu Stary vy chlapce modra svazacka

vy jste mi zde chybel,tklive vzpominky na tezky udel vasich rodicu sice muzou vehnat slzu do oka, ovsem daleko vice by me zajimala vase ucast v protikomunistickem odboji, ilegalni tiskarny letaku, priprava ozbrojeneho povstani, sabotaze, otevrena podpora polske Solidarity v krizovych letech, sverte se nam soudruhu, nebojte dnes uz vas nezavrou, procpak jste stejne jako blahovec Vizek nesel na stranckou schuzi a nerekl soudruhum co si skutecne myslite, jo jenze tehda nebyl internet aby se mohla projevit statecnost, tak to dohanite dnes vy nekomunisto :-((
IS 5.3.2006 18:47

Re: Já hrdý dobytek !

Stando T, pan Starý se tu rozhorlil nad tím jak jeho otec nemohl vyžít z příjmu 420 Kčs, ale přitom zanedbal možnosti, které mu poskytovali tehdejší předpisy, aby otci finančně  přilepšil. Přitom stačilo zajít na národní výbor a informovat se. Není problémem si předpisy  z té doby nezávisle ověřit. Moje osoba je v tomto směru naprosto nepodstatná.
Nelíbí se mi značně přístup Satrého J. Podařilo se mi tehdy úředníky přesvědčit, aby přispěli na zabezpečení zejména osamělých starších lidí a jsem tomu ráda. Jsem-li já "dobytkem" , vy jste  jen ten kravinec za ním.