25.4.2024 | Svátek má Marek


Diskuse k článku

FILOZOFIE: O smyslu života

Upozornění

Litujeme, ale tato diskuse byla uzavřena a již do ní nelze vkládat nové příspěvky.
Děkujeme za pochopení.

Zobrazit příspěvky: Všechny podle vláken Všechny podle času
řekl bych 8.9.2008 2:00

Re: Re: Re: Re: V úvaze nacházím jednu zásadní chybu

Látka/hmota a energie, v tom se teď ve fyzice činí nějaký zásadní rozdíl? Už neplatí, že E=mc2?

Roman Šula 8.9.2008 2:07

Re: Re: Re: Re: Re: V úvaze nacházím jednu zásadní chybu

Ta rovnice samozřejmě platí, ale živé organismy zemskou kůru o žádnou novou hmotu neobohacují, pouze v nějaké míře mění její chemické složení. Co se týká energetického toku, živé organismy umějí energii z prostředí jen čerpat.

řekl bych 8.9.2008 2:18

Re: Re: Re: Re: Re: Re: V úvaze nacházím jednu zásadní chybu

Neobohacují, ale také neochuzují. Teplokrevné organismy mají teplotu zhruba 37°C a myslím, že  prostředí celou tuto tepelnou energii vrací zpět, stejně jako prostředí vrací vodu, CO2...všechno 

Roman Šula 8.9.2008 2:29

Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: V úvaze nacházím jednu zásadní chybu

Znovu opakuji, živé organismy mohou energii z prostředí pouze čerpat, jinak by nefungovaly.

řekl bych 8.9.2008 2:41

Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: V úvaze nacházím jednu zásadní chybu

Třeba tu energii neživé přírodě vracíme v podobě našich vznosných myšlenek...

Roman Šula 8.9.2008 2:48

Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: V úvaze nacházím jednu zásadní chybu

Už jste se někdy pokusil zvážit myšlenku?

řekl bych 8.9.2008 2:59

Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: V úvaze nacházím jednu zásadní chybu

A slyšel jste někdy o strojích poháněným myšlenkou? O elekromagnetické aktivitě mozku?

Roman Šula 8.9.2008 3:07

Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: V úvaze nacházím jednu zásadní chybu

A jakýpak má výkon? Ty stroje nejsou myšlenkou poháněné, ale tak maximálně ovládané a musí být k dispozici opět zdroj energie. A i ta elektromagnetická aktivita, aby šla vůbec registrovat, tak se zase musí ty signály patřičně zesílit, opět vnějším zdrojem energie. Přeceňujete možnosti biochemie, takhle perpetuum mobile nevyrobíte.

řekl bych 8.9.2008 3:15

Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: V úvaze nacházím jednu zásadní chybu

Já ale žádné perpetum nevyrábím. Ptal jste jste se jak zvážit myšlenku, já doufám, že si na to dokážete odpovědět sám, když vyjdete z toho, že mozek vyvíjí biolelektrickou aktivitu, víte co je elektřina, jaká je hmotnost elektronu...

To, že mozek jako zdroj energie/živin potřebuje přísun jednoduchého cukru není sporu.

Fafa 8.9.2008 3:25

Romane:

zakon zachovani energie prece plati i pro zive organismy. Takze energii si z prostredi "pujcujeme". 

řekl bych 8.9.2008 2:21

Re: Re: Re: Re: Re: Re: V úvaze nacházím jednu zásadní chybu

Nemluvím o nové hmotě, ale o tom, že život je recyklace již existující hmoty

Roman Šula 8.9.2008 2:30

Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: V úvaze nacházím jednu zásadní chybu

Jaká recyklace? Pouze chemické reakce, nic víc.

Loki_F 8.9.2008 21:57

Re: Připojuji se k Vlastovi.on - raději už nic neříkejte

a zvláště se nemontujte do geologických sil, zcela zjevně o nich nevíte vůbec, ale vůbec nic - ten cyklus, který jste se zde pokusil označit jako oporu a důkaz svých chybných dedukcí (Huttonův horninový cyklus), pracuje právě tak jak popsal pan Šula na příkladu hvězd, se ztrátou odpovídající úrovni disipace.

Vlasta.on 8.9.2008 1:10

Pane Šulo,

vynechám nebo spíš, nebudu polemizovat se "současnou teorií vesmíru", která je v současnosti "všeobecně přijímanou".

Chci vám však vytknout, slovi "klasika" řečeno, jednu zlou, ale opravdu, opravdu zlou větičku.

Jisté však je jedno, kdyby měl vesmír v mnoha věcech jen nepatrně jiné vlastnosti, byly odlišné jen velmi mírně některé z konstant, nefungovala by třeba atomová jádra nebo hvězdy nebo něco jiného, třeba chemie, a existence života ve vesmíru by byla zcela vyloučená.

Pokud by se změnily fyzikální zákony, mohlo by fungovat něco jiného, co by nahradilo to či něco jiného z vámi jmenovaného.  Neumím si sice a myslím že pochopitelně, představit co, už proto že nevím (nevíme), jak vlastně přesně funguje to co máme, ale rozhodně to není vyloučené.

Ale to jen kvůli té zlé ;-) větičce. Třeba by v tom něčem jiném, psalo něco úplně jiného  a jinak se jmenujícího než Vlasta.on filozofickou úvahu a něco úplně jiného a jinak se jmenovavšího, než Šula, by mu to ztrhalo. Jinak s vámi naprosto souhlasím. Tedy tak, jak je možné pro relativistu naprosto souhlasit. ;-)  :-)))))

Roman Šula 8.9.2008 1:16

Re: Pane Šulo,

V zásadě máte pravdu, otázkou však je, co by to něco jiného bylo a jak by to fungovalo či nefungovalo, je však jisté, že vesmír by byl úplně jiný, měl by jinou rychlost vývoje, možná též jiný počet rozměrů a to třeba i časových, možností je nekonečně mnoho.

Vlasta.on 8.9.2008 1:23

Re: Re: Pane Šulo,

V zásadě máte pravdu .....  :-)   Jako vždy, se nám problém zkoncentroval do dvou veličin. Nuly a nekonečna.;-)

Roman Šula 8.9.2008 1:30

Re: Re: Re: Pane Šulo,

A není to náhodou matematicky krásné?:-D

agent přisluhovač 8.9.2008 0:46

Příliš pesimistický závěr, kolego!

Nakonec to bude stejně všechno nějak jinak ;-) Osobně nevěřím, že vesmír existuje "jen tak", od ničeho k ničemu a pro nic za nic. Už pouhá existence prostoru, času a hmoty (i té nejobyčejnější, neživé) je fascinující, když se nad tím člověk zamyslí. Proč tyto kategorie existují? A na druhou stranu - je představitelné, že by neexistovalo vůbec nic?

Jenda 8.9.2008 0:53

Re: Příliš pesimistický závěr, kolego!

Proc pesimisticky? Vy nic nedelate jen tak? Bez smyslu? Bez toho, ze byste musel naplnovat nejaky ten ucel?

Fafa 8.9.2008 0:59

Jendo,

ja nevim. Mne osobne pripada, ze mnoho veci delam jen tak. Beze smyslu. Ale asi bych se zapotil, kdybych Vam to mel dokazat.

Jenda 8.9.2008 10:19

Re: Jendo,

Neni potreba. Kazdopadne ... co si vic uzivate (v prumeru) veci ktere delate jen tak, nebo ty ktere delate protoze maji smysl? ;-)

Roman Šula 8.9.2008 1:07

Re: Příliš pesimistický závěr, kolego!

Ale ano, lze si to představit, vždyť vesmír sám de facto vzniknul z "ničeho". A pesimistický závěr to možná je, ale při dnešním stavu poznání ne nerealistický. I když připouštím, že s rozvojem poznání za pár desetiletí může být pohled na vesmír korigován.

vobčan 8.9.2008 2:07

Re: Příliš pesimistický závěr, kolego!

... že by neexistovalo vůbec nic? Kouzlo češtiny, nad kterým mnozí cizinci kroutí hlavou. Nicméně my už jsme si zvykli a na ... že by existovalo vůbec nic ... bychom si museli zase nějakou dobu zvykat.

Roman Šula 8.9.2008 2:38

Re: Re: Příliš pesimistický závěr, kolego!

To máte pravdu, negace záporu ve většině jazycích moc smysl nedává.

Jenda 8.9.2008 10:18

Re: Re: Příliš pesimistický závěr, kolego!

Nejen zvykat. Ono "ze by neexistovalo nic" a "ze by existovalo nic" znamena trosku neco jineho.

Loki 8.9.2008 11:03

Re: Re: Příliš pesimistický závěr, kolego!

Ostatně "svár stvůry se stvůrou" je totéž jako "nesvár nestvůry s nestvůrou"  ;-) ...