10.5.2024 | Svátek má Blažena


Diskuse k článku

KLIMA: Je CO2 skutečně tím viníkem oteplování Země?

Klimatický model, ve kterém zásadní vliv emisí skleníkových plynů (kromě vodní páry) na globální oteplování prezentuje Mezivládní panel pro změnu klimatu IPCC , český Ústav výzkumu globální změny AV ČR, v.v.i. i drtivá většina sdělovacích prostředků je zcela dominantní.

Upozornění

Litujeme, ale tato diskuse byla uzavřena a již do ní nelze vkládat nové příspěvky.
Děkujeme za pochopení.

Zobrazit příspěvky: Všechny podle vláken Všechny podle času
P. Eliáš 1.12.2022 19:09

Baví vás psát pitomosti a dělat ze sebe ....? :-)

P. Eliáš 1.12.2022 19:08

A to, že tu dříve žádný člověk nebyl, hned znamená že člověk a jeho emise nemají na klima vliv? Vcelku omezená představa. :-)

J. Ganaur 1.12.2022 19:05

Míková dneska ukazovala graf průměrných teplot v zimách od r. 1803 do dneška.Lineární přímka, žádný výkyv nebo zlom!Jděte se bodnout klimašílenci!!!:-P:-P:-P

P. Novotný 1.12.2022 18:59

Rozbití desítek drahých prototypů aut je levnější než simulace, kterou jde spustit opakovaně bez omezení!?

P. Rada 1.12.2022 18:59

Dejte vědět odkud pochází předpoklad "věčné zmrzlosti" půdy. Šířeji jsem už odpověděl jinde.

L. Žaloudek 1.12.2022 18:58

Mamuti jednou běhali po kraji. Vtom se náhle oteplilo, oni se propadli do země a umřeli. Nato ta zem zase zmrzla tak rychle, že s nimi ještě v minulém století polárníci krmili psy.

P. Novotný 1.12.2022 18:58

Můžete mi prosím dát odkaz na studii klimatu provedenou simulací jeho modelu před třiceti lety? Jinými slovy výpočet provedený v roce 1992 a pokrývající simulaci klimatu pro období 1992-2022? A k tomu porovnání nasimulovaných hodnot s reálně naměřenými za toto období? Předem děkuji.

P. Rada 1.12.2022 18:54

Není to tím, že věcný test nárazovou zkouškou vyjde podstatně levněji a dá se hlavně znovu a znovu na rozdíl od klimatologické předpovědi ověřovat?

V. Kučer 1.12.2022 18:54

Evropa si může zelenou ideologii dovolit protože má nad svými protivníky absolutní vojenskou převahu. Vám asi nevadí zánik těžkého průmyslu ale tam patří i zbrojní a potom budeme dovážet zbraně leda tak z Ruska, Číny nebo z Íránu.

P. Rada 1.12.2022 18:50

Něčí svět už pomíjivostem zřejmě patří nyní.

P. Rada 1.12.2022 18:48

Pomíjíte zjevně dlouhodobé vědomosti klimatlogů v této oblasti na základě kterých se riziku driftování pravidelně vyhýbají rozšiřováním cílového období a proto jim také výsledky dnes pozoruhodně sedí.

Klimatická prognoza se totiž nikdy neprovádí století dopředu jen pro jeden konkrétní rok a místo - ale pro průměr gobálně pojatého např třicetiletého období. Takto pojatý výsledek už s principu naopak může být o dostatečně vysoké míře pravděpodobnosti.

I bez superpočítačů se přeci před stoletím podařilo určit relativně velmi přesně klimatickou citlivost Arrheniusovi.

P. Novotný 1.12.2022 18:41

Přestože máme k dispozici celkem slušnou výpočetní kapacitu a známe něco o fyzice, pořád mlátíme při testech bezpečnosti auty o stěnu, místo abychom vše dostatečně přesně nasimulovali ;)

J. Ganaur 1.12.2022 18:37

Uvozovky vám nic neříkají?8-o

J. Ganaur 1.12.2022 18:35

Počítače jen přesně a rychle spočítají nesmyslná data, kterými je nakrmí klimatologové!To je důvod, proč predikce se tak liší od skutečnosti!;-D

J. Ganaur 1.12.2022 18:32

No jo, svět bude patřit páře a uhlí!;-D;-D;-D

P. Rada 1.12.2022 18:32

Rentgen, že je urychlovač? Odkdy? I když trochu pravdy přeneseně možná máte. Na počátku procesu je totiž nejdříve potřeba "urychlit" elektron ve vakuu napětím cca 50kV. Tam kde dopadne na hmotu, může vedle tepla vzniknout i rentgenovo elektromagnetické záření. To skutečně lze vypnout podobně rychle jak ruční svítilnu.

P. Novotný 1.12.2022 18:27

Němci by se neměli pouštět do žádných větších akcí, nicméně jim to opakovaně nedá při hledání své pangermánské identity a pokusech o nalezení svého smyslu existence ;)

Viz. např. tento pěkný článek k tématu https://pctuning.cz/article/energie-nad-zlato-kdy-se-probudime

J. Jurax 1.12.2022 18:23

Ano. No a?

P. Rada 1.12.2022 18:20

To nebezpečí spočívá právě v tom, že se po jednou započaté jaderné reakci uvolnuje v radionuklidových řetězcích po dlohé tisíce let nejen teplo ale různé typy záření... při postupném fyzikýlně chemickém proměnování.

Pikantní na tom všem s hlediska života je, že si některé nestabilní částice dokáže biosféra v potravních řetězcích kumulovat a člověk je konec konců jen její metabilizující součástí.

Takto se při pomíjení průběhu rozpadových řetězců postupně může stát, že se vnitře stanete nositelem radiačního ozáření se všemi neblahými a neoperovatelnými dopady pro sebe i okolí.

Pokud se tedy jaderná reakce jednou spustí - dá se sice v podstatné míře v reaktorech zas záhy utlumit jeho nominální tepelný výkon ale nikoliv zcela. jednou spuštěný jaderný stroj prostě nelze zsela vypnout. Poté je třeba v realitě JE postupně nechat palivo samovolně deaktivovat, zpočátku celých roků dochlazovat a to postupně až na dobu 400 tis let.

O tak dlouhodobě významném pomníku nejspíše nesnili ani faraoni. Jejih hrobky totiž vydrží zhruba jen desetinu a to nespekuluji o případném vykrádání, které by v jaderné verzi mohlo mít daleko nedozírnější následky.

P. Novotný 1.12.2022 18:03

Ano, čili kdyby nedošlo ke 2. světové válce a jejím prostřednictvím nastartovanému vývoji výpočetní techniky, měli bychom dnes k dispozici logaritmické pravítko a o nevratně hrozící klimatické katastrofě bychom neměli nejmenší tušení.

Pracuji na výzkumu kompilátorů u globální IT firmy a vím, jak moc dokáže ovlivňovat výsledky třeba jen zaokrouhlování u kumulativních výpočtů. V případě masivně nelineárních systémů, jako jsou modely chování klimatu, můžou výsledky -- i v případě potenciálně správných algoritmů -- při časové extrapolaci oddriftovat naprosto mimo realitu.

O. Vašíček 1.12.2022 17:59

O adaptační schopnosti lidí (zvláště Slováků) strach nemám. V podstatě jsme rozlezlí po celé planetě a obsadili jsme všechny klimatická pásma.

Samozřejmě jsou různé adaptační schopnosti mezi populací. A to rozdíly mezi populací v rozvinuté společnosti a v "zaostalé". Která společnost je na tom lépe bude znát dle dostupných prostředků.

Pokud pastevce vyžene sucho z původní oblasti a půjde více na sever s úmyslem opět pást dobytek, tak jeho adaptační schopnost bude vysoká. Opět postaví chatrč někde blízko vody. Postaví ohrady a jede se dál.

To stejné není možné požadovat po členovi rozvinuté společnosti. Pokud bude vyhnán ze svých měst, aby si někde našel pastvu pro dobytek, tak to skončí neslavně. (Tzn. při rozvratu společnosti jsou možné největší ztráty v rozvinutých společenství.) Pokud ale tato rozvinutá společnost bude mít dostatek prostředků a energie, tak je možné osídlit a upravit i ta opuštěná, suchem sužovaná místa. Ale pastevec nebude schopen udržovat fungující městskou technologii.

Tím chci říct, že není, pro řešení budoucích problémů, tak důležité, co změnu klimatu způsobilo. Zda je to vliv člověka nebo přirozený původ. Důležité je, co s touto znalostí - změna probíhá - dál společnost udělá?

Je správné investovat prostředky k pochopení a analýze probíhajících změn a jaké budou následky (zda se oteplí a jak, zda se ochladí, apod.). Současně investovat do technologií, které umožní následnou adaptaci na tyto změny.

Ale v žádném případě nemá smysl utrácen čas, zdroje a energii do snahy těmto změnám bránit nebo se je dokonce snažit vrátit! To jsou vyhozené prostředky, které můžou chybět. Toto je to největší riziko pro přežití.

Samozřejmě vyvíjet čistší a úspornější technologie nebo odolnější a výnosnější plodiny je velmi přínosné. Zátěž pro životní prostředí je již naše množství a naše nároky. Kdyby jsme neměli technologie, tak by nás tolik nikdy nemohlo být a životní prostředí by bylo ještě více zničené. A naše civilizace by byla dávno v propadlišti dějin.

P. Rada 1.12.2022 17:58

Protože se to žel nikomu doposud nepodařilo provádět dostaečně efektivně. Navíc přitom vzniká další podstatná porce sice už méně nebezpečného ale podobně náročně skldovatelného odpadu.

L. Metelka 1.12.2022 17:54

No, nemáte o tom ani páru... ;-D

P. Rada 1.12.2022 17:54

Moje víra je jiná než mi podsouváte. Tkví především v reálné zkušenosti okolních zemí které dokáží produkovat násobné HDP s poloviční energetickou náročností než Česko.

https://www.businessinfo.cz/clanky/zdroje-pro-prumysl-ceskou-energetiku-ceka-rychly-prechod-k-ekologii/

OZE tedy sice mohou roztočit "průmyslová kola" ale nejspíše jen v případě průmyslu velmi lehkého který stojí na informatice, nanotechnologiích a obecně na vědění daleko více, jak na hrubé síle energií.

J. Ganaur 1.12.2022 17:53

Počítače jsou výkonné dostatečně.Naprosto přesně a rychle spočítají pitomosti, kterými je nakrmili klimatoligové!;-D;-D;-D

V. Pavelka 1.12.2022 17:47

Rada , tak už konečně odpovězte p. Rejzkovi na ty zamrzlé Mamuty !

P. Rada 1.12.2022 17:44

Nejspíše ta půda nebyla všude tak věčně zmrzlá, jak si ve snech představujete. To, že se na Sibiři půda každoročně rozbahnuje i dnes si snad dokáží představit i jinak daleko více zasněné děti.

"Zaspat" celou řadu souvisejících okolností počínaje podstatně nižší koncentrací CO2 i metanu i cyklovámí planetární dráhy po celé čtvrtohory už se Vám zřejmě podařilo.

Jádro pokličky zmrzlého permafrostu v této oblasti zde však přesto nezměněně leží už zhruba 3 miliony let během kterých se vystídalo mnoho dob ledových. V tom ale žel tkví i riziko nahromadění plynů pod ní.

O hloubku Vašeho snění pro takovouto přehlíživost k realitě nedělám starosti. To navíc i proto, že o naši generaci zatím tolik nejde a dobrý osud těch dalších nejspíše záleží právě na tom, zda a do jaké míry se alespon jádro permafrostové pokličky v oblasti severního polárního kruhu udrží dál neporušené.

Po překročení glob hranice oteplení na cca 1.5c tato jejich šance bude nutně postupně klesat. Polární oblasti se totiž oteplují násobně rychleji a právě tam pod ledem budoucnosti civilizae tiká tajícím ledem časovaná bomba.

V. Kučer 1.12.2022 17:41

Němcům to moc nevychází, už při měření geometrických proporcí lebky člověka jim vyšlo že Češi jsou větší Árijci než okolní Němci. Nedávno změřili jiní němečtí vědci že člověk se podílí na oteplování planety pouze patnácti procenty.

V. Kučer 1.12.2022 17:30

Evropa má dvě možnosti, deindustrializaci a nebo přechod na jadernou energetiku. Vedení EU, pan Bursík a pan Rada věří že OZE roztočí kola průmyslu.

L. Metelka 1.12.2022 17:23

S těmi počítači je to obráceně. Ty výpočty jsou tak náročné, že vývoj modelů je závislý na vývoji výpočetní techniky. Třeba jen zlepšení rozlišení modelu na dvojnásobné (krok sítě na poloviční) vyžaduje zvýšení výpočetního výkonu asi o 2 řády,