30.4.2024 | Svátek má Blahoslav


Diskuse k článku

EVROPA: Povzdech stárnoucího inženýra

Je to určitě jen náhoda, že se v časovém úseku několika dní sešly dvě události organizačně spolu nesouvisející, avšak ze své podstaty související poměrně značně.

Upozornění

Litujeme, ale tato diskuse byla uzavřena a již do ní nelze vkládat nové příspěvky.
Děkujeme za pochopení.

Zobrazit příspěvky: Všechny podle vláken Všechny podle času
L. Novák 27.10.2018 8:31

Re: Pro Marka Kubrického

Blábol. Další v řadě...

O. Kratky 22.10.2018 11:08

Re: No comment...

Zkuste si najít na netu info o tom, že není až tak důležité (jasně, že 15 i 20 let starý diesel není úplně to pravé), jakou normu motor splňuje, ale že je hlavní SEŘÍZENÍ motoru...

M. Pivoda 22.10.2018 9:28

Pro Marka Kubrického

Dal jsem zde odkaz na článek (v jazyce českém, nikoliv anglickém), aby čeští diskutující viděli, že cosi se stále děje v oboru elektroautomobilů.

V historii inovací je vidět trvale silný pohyb směrem k přátelskému uživatelskému rozhraní (use-friendly interface) u jakékoliv technologie (viz například sítě Wifi, které má asi i nějaké negativní zdravotní důsledky, a přesto se tato technologie tak silně rozšířila).

Podobně jako vy, i já se také domnívám, že v dnešní době by neměl být problém realizovat specializovaného levného robota, který najde na autě tu správnou díru a zasune kabel do elektromobilu.

Ale: Pokud jde ale o ztráty jen 3%, to je dobrý výsledek. Za 15-20 let při stávajícím vývojovém trendu fotovoltaiky (exponenciálním tempem) by takové ztráty měly být již jen nepatrnou, zanedbatelnou položkou.

Poznámka: Mrzelo mne proto také, že vynálezce české bezlopatkové turbíny se zajímá přednostně o energetické aplikace svého nového technologického principu, přestože energetický přínos z bezlopatkové turbíny v celkovém enrgetickém součtu představuje jen prkotinu.

M. Prokop 21.10.2018 22:53

Re: Dobíjení elektromobilů - povzdechnutí inovátora

Nad Pivodovo chápání je prakticky vše.

M. Kubricky 21.10.2018 22:30

Re: Dobíjení elektromobilů - povzdechnutí inovátora

Proboha, inovatore....

Beztratova nabijecka neni nic jineho nez rozpulene trafo, pulka na zemi,pulka v aute.

"Inovace" jak noha...

Pruser je hlavne ve vzduchovem preruseni feromagnetickeho okruhu, tam vznikaji ztraty. Cela ta "inovace" spociva v tom, ze auto najede presne nad nabijecku, ta se zvedne, aby se mezera zmensila, ztraty jsou kvadraticke s vzdalenosti, pak jsou ztraty "jenom" 3%, coz je pri 120kW 3.6kW, coz je VETSI vykon, nez je potreba na vytapeni meho domu pri -15.

Proc se pri nutnosti presne najet nad nabijecku uz rovnou motoricky nezvedne nozovy konektor a nepripoji se k autu rovnou, je nad me chapani.

T. Závodský 21.10.2018 21:48

Re: Také bych navrhl ...

Také si myslím, že minimálně devadesát procent jízd

autem je zbytečných a dá se řešit jiným způsobem.

Řidičák vlastním přes třicet let, ale auto jsem si

dosud nekoupil. Nepotřeboval jsem ho.

M. Pivoda 21.10.2018 19:53

Dobíjení elektromobilů - povzdechnutí inovátora

https://vtm.zive.cz/clanky/zapomente-na-kabely-vedci-uz-maji-prototyp-120kw-bezdratove-nabijecky-pro-elektromobily/sc-870-a-195569/default.aspx?utm_source=www.seznam.cz&utm_medium=sekce-z-internetu

P. Han 21.10.2018 19:46

Re: No comment...

Není mi úplně jasné, co tím chcete sdělit. Jak lithium, tak uran, případně uhlí a zemní plyn, bude nutno ve zvýšené míře těžit pro provoz elektromobilů.

P. Grigar 21.10.2018 19:01

Re: No comment...

.. hned jak vyřešíme automobilismus, pustíme se chutě do letecké dopravy. Současná palivová náročnost se pohybuje na cca.3kg/osoba/100km... to jim přece nebudeme trpět! A ty čáry na obloze, no fuj...

V. Petr 21.10.2018 18:28

Slibovaná recyklace palivových článků je k dispozici DÁVNO,

ale nepoužívá se "díky" zuřivému odporu zelených. Greenpeace dokonce ostřelovali francouzskou elektrárnu, na tomto založenou, RAKETAMI!

Tady nemáte tu elektrárnu, ale právě fabriku na recyklaci

https://en.wikipedia.org/wiki/La_Hague_site

M. Kubricky 21.10.2018 18:03

Re: No comment...

A co by se jako melo stat?

Manzelka vlastni Kodiaq 2.0TDI Euro6, parkrat jsem za ni jel.

Neni citit naprosto nic, vyfuk je uvnitr naprosto cisty.

M. Pivoda 21.10.2018 17:40

Pro diskutuícího Jiří_K podruhé: Škoda sviním perly házet!

Reagoval jsem metaforicky na toto vaše sdělení výše:

"... představa celoevropského přechodu na elektromobilitu, dokud se nevyřeší problém s kapacitou baterií a jejich výrobou je prozatím vlhkým snem ekologisty, technicky nepolíbeného!" Dva mé komentáře:

1. Technoogický komentář: Nebudu hovořit o bateriích v automobilu. Představte si, že se v jedné zemi světa se například snaží uložit solární a větrnou energii i s využitím principu gravitace, tj. zvedáním a spouštěním závaží pomocí jeřábu (uvádí účinnost neuvěřitelných 85%). Je to tedy krok k minulým technologiím, nikoliv k nanotechnologiím. Silná potřeba si vynutí i netypická a nemoderní řešení.

2. Byznys komentář: Pokud chcete získat podstatnou konkurenční výhodu (v obvyklém konkurenčním prostředí tržní ekonomiky), je nejlepší využít chytrou strategii Gretzkého jednání v předstihu: "Bruslete tam, kde puk bude, nikoliv tam, kde se právě teď nachází." (článek s názvem "Gretzkého strategie" jsem poslal před cca 2 měsíci Ondřeji Neffovi, ale ten dosud nereagoval.) To možná pro vás bude názornější metafora, než předchozí metafora "střílet na letadlo v předstihu."

Závěrečná douška: Vlastním stále diplom nejlepšího mladého zlepšovatele Královopolské strojírny Brno (8000 zaměstnanců).

B. Lukáš 21.10.2018 16:42

Elektromobily jen pro bohaté?

Že výfukové zplodiny a nežádoucí odpadní teplo z enormního provozu aut, letadel a další dopravní techniky se spalovacími motory, působí škodlivě na klíma a zdraví obyvatel, nelze pochybovat. Náhradou pohonů aut elektromotory napájených z akum. baterií dojde sice v lokálních místech, zejména obytné zástavby, ke zlepšení kvality ovzduší, ale celkový výsledný efekt bude zanedbatelný, možná i horší, navíc přibude problém co s nebezpečným odpadem z akum. baterií. Místo současných aut se spalovacími motory, budou škodlivé plyny i velká část odpadního tepla vypouštět tepelné elektrárny na fosilní paliva, u kterých přeměna tepelné energie na mechanickou, pak elektrickou a následně v elektromobilech na využitelnou mechanickou, podléhá stejným fyzikálním zákonům s tím, že celková energetická účinnost nutných energetických přeměn může být ještě nižší. Pokud se nesplnitelné limity vypouštěných plynů aut prosadí, lze očekávat, že z důvodu vysoké ceny elektromobilů bude elektromobil pro většinovou nebohatou klientelu nedostupný, čímž dojde k značnému poklesu dopravní hustoty , na komunikacích bude větší pohoda i bezpečnost. Přírodě i zdraví obyvatel to prospěje, ale "blbá" nálada a nespokojenost většiny lidí, navyklých jezdit se svými autíčky třeba jen za roh pro rohlíky, se určitě zvětší.

J. Svoboda 21.10.2018 16:17

Re: No comment...

Článek se odkazuje na problematickou těžbu vzácných kovů do akumulátorů. Já bych ovšem připoměl totéž ohledně bobývání a zpracování uranu. A byl bych sakra opatrný v soudech, že elektromobilita je z tohohle pohledu jasné fuj.

J. Svoboda 21.10.2018 16:12

Re: Temelín stál nějakých 100-120 miliard a už se dávno

A kolik bude stát slibované úložiště, když slibovaná technologie recyklace palivovich článků zůstává v praxi utopií, respektive se vyhořelé články nestaly lukrativní komoditou... pár set miliard tu bilanci docela šerendě zhorší.

Pěkný den.

J. Nový 21.10.2018 15:57

Re: No comment...

Nebo vy jste nepochopil článek? Autor tam jasně a srozumitelně píše, že "spaliny" z provozu elektromobilu jsou, ale někde jinde, takže je nemůžete cítit za ním. To je orpavdu tak těžké pochopit? Nazdar.

J. Vintr 21.10.2018 15:44

Re: Obnovitelné zdroje a elektromobil

Dokud bude elektromobilů desítky tisíc, tak to bude působit jen lokální problémy. Pokud jich budou statisíce a miliony, bude to znamenat totální kolaps současného energetického systému. Pokud se dopředu nepodílí distribuční síť a nepostaví další elektrárny, tak je podpora elektromobilů naprostým šílenstvím. Nikdo nebude schopen uregulovat, aby se jich současně nenabíjelo víc, než unese elektrická soustava.

M. Prokop 21.10.2018 15:01

Re: No comment...

To se mi stává celkem často, že jedu za někým. Pokud to není stará PV3S nebo i Avie, tak mne to nechává celkem klidného.

J. Jurax 21.10.2018 14:28

Souhlasím.

J. Svoboda 21.10.2018 14:26

Re:

Hybridní značí, že nejedu jen na solár a solárem jen šetřím tam, kde nepotřebuji trvalý výkon nebo jsem schopen využít výkon, když ho solár dodává. Tak, jak popisujete ve druhém odstavci.

Ovšem plánované navázání výkupní ceny elektřiny z nových a.bloků mě říká, že jestli šetřením snížím spotřebu, dopadne to, jako s vodou. Elektřina se zdraží, aby se ta výstavba a výroba a.bloků zaplatila.

Můžete doložit tvrzení z posledního odstavece?

Pěkný den.

V. Petr 21.10.2018 14:00

Temelín stál nějakých 100-120 miliard a už se dávno

ZAPLATIL. Dukovany se zaplatily dokonce několikrát!

L. Novák 21.10.2018 13:21

Re: Šejnovy vysavače pro domácnost

Šejno-perpetuum. :-) Asi si taky budu muset koupit nějaký vysavač za 70 tisíc... :-D

V. Petr 21.10.2018 13:00

Mimochodem, jaderná elektrárna vyprodukuje energii,

potřebnou k jejímu vybudování, za jeden měsíc provozu na plném výkonu!

V. Petr 21.10.2018 12:58

Stačí přejít na atom a problém je vyřešen.

Pokud se ovšem nepřipustí přílišné přemnožení primitivů. Kupodivu, to s tím přemnožením chápou dokonce mnozí environmentalisté, Brusel ovšem ani náhodou, ten je vydestilované ZLO!

L. Novák 21.10.2018 12:57

Re: Jako obvykle

Ale to jsou pro technicky a ekonomicky gramotného občana jasné věci. Potíž je s přitroublými aktivisty, kteří jsou zamilovaní do představy, že stačí spalovací motory zakázat a všichni si budou muset koupit elektromobil, pokud budou chtít autem vůbec jezdit. Pak teprve nastane na zemi éra blahobytu a čistého životního prostředí... Zelení a rudí komunisté jsou si v tomhle podobní jako vejce vejci, ale jedni i druzí se neobejdou bez totalitních metod vládnutí. Jinak se ty jejich blbosti prosadit nedají.

L. Novák 21.10.2018 12:45

Re: V zájmu ekologie - nebo člověka?

"Rada" si do slovníku cízích slov, který používá, přibral další termity, aby jeho bláboly nevypadaly na první pohled tak přihlouple. Entropie... Teď to tady mele pořád dokola, jako kdysi ERoEI ( https://cs.wikipedia.org/wiki/ERoEI ), kde se ukázalo, že pojem používá zcela zmateně tak, jak se mu aktuálně hodí "do krámu".

Zelený komunista "Rada". Všem radí, jak mají žít, ale sám sobě, jak nezhloupnout, poradit neumí. :-P

L. Novák 21.10.2018 12:34

Re: No comment...

A v autě s jakým motorem že jste to jel? :-P Ostatně vaše poznámka je tak trochu mimo ústřední téma. Tím jsou dotované elektromobily a realita stavu hromadného uvedení na trh.

Z. Lapil 21.10.2018 12:28

Re: Autor ještě zapomněl zmínit

To musí přece strašně zdržovat, rozpojovat a spojovat vlaky. Přitom fyzikálně v tom není rozdíl, jestli technicky, to nevím. Určitě ale je pravda, že ty vložené lokomotivy jsou tam kvůli pneumatickým brzdám, tah ve spřáhlech omezuje míň, respektive je rozhodující u velmi těžkých (uhlí, ruda a tak) vlaků; kontejnerové vlaky jsou vzhledem k délce relativně lehké.

Rekuperace ale není až tak novátorský nápad. Snad v muzeu v Železném Brodě zmiňují naše předky, kteří - tahajíce náklady na kopec a prázdné vozíky z kopce - měli nahoře kladku, takže ten jdoucí nalehko dolů se nenamáhal s brzděním, ale pomáhal tomu nahoru. U výtahu je protizávaží snad odjakživa (tam je rekuperace nejspíš vedlejší jev, pokud, říkám si teď, není teoretickým výsledkem nahoru/dolů nula; ale on i menší výkon se může hodit, o omezení kroutících sil na hřídeli i v celém stroji nemluvě) a určitě vím, že osobní vagóny nejméně od 80. let dobíjejí nejméně svoje vlastní akumulátory (osvětlení; při postarších baterkách je někdy vidět, jak se při brzdění přirozsvítí).

Jsem dokonce přesvědčen, že brzdící lokomotivy/tramvaje/trolejbusy vracejí elektřinu do sítě taky už pěkných pár let, i když intuice mi napovídá, že pouze ve stejnosměrné trakci.

Aktuální otázka elektromobilů ve skutečnosti není otázkou elektromobily ano/ne (akumulátorové vozíky na nádražích, ve skladech, ve vysokozdvižné verzi ve fabrikách i leckde jinde jsou dávno zavedenou praxí), ale dotace/zákony na elektromobily ano/ne. Já i další se opakovaně necháváme svést k řešení té první (s tou si poradí technici a trh), zatímco politické rozhodnutí potřebuje ta druhá.

I. Hendrych 21.10.2018 11:49

No comment...

Autor lehce zaspal dobu...a propós když už nic jiného, tak zkuste jet na cestě hodinu za dieselem (klidně EURO 6) a za hybridem elekto-benzín. Nazdar.

P. Grigar 21.10.2018 11:18

Re: Jako obvykle

.. no tak nám udělějte reálný propočet. Za jak dlouho si bude moci pořídit vysněný ekologický zázrak/elektromobil Tesla S(nejnižší verze,cena 1.750 000Kč) občánek patřící do nejpočetnější příjmové skupiny(medián 27.236 Kč)?

průměrný plat(btto)..ČR 31.851 Kč; Německo 95.508 Kč; Rakousko 91.286 Kč; Polsko 28.834 Kč; Slovensko 26. 893 Kč

čistý příjem ČR: méně než 10.000 Kč..30%; 10-20.000 Kč..33%; 20-30.000Kč..19%; nad 30.000Kč 18%. (zdroj:FINANCE.cz)