17.5.2024 | Svátek má Aneta


Diskuse k článku

EVROPA: Povzdech stárnoucího inženýra

Je to určitě jen náhoda, že se v časovém úseku několika dní sešly dvě události organizačně spolu nesouvisející, avšak ze své podstaty související poměrně značně.

Upozornění

Litujeme, ale tato diskuse byla uzavřena a již do ní nelze vkládat nové příspěvky.
Děkujeme za pochopení.

Zobrazit příspěvky: Všechny podle vláken Všechny podle času
J. Jurax 20.10.2018 18:04

Re:

Jistě, ovšem startér je elektromotor o dost menší než motor užítý k trakci. Ergo vyžaduje i více mědi, ne?

M. Pivoda 20.10.2018 18:03

Pro anonyma A. Nový 840 kg: Irelevantní diskuze

Právě proto jsem nereagoval na informaci o Kubě od diskutujícího L. Novák 475 kg.

Sám se snaží vtáhnout protivníka do úplně jiné tématiky - a pak to kritizuje. Typický demagog. Končím diskuzi.

J. Sinnreich 20.10.2018 18:03

Re: Moc hezký povzdech.

Nejde ani o podporu techto oboru. Lenost je prirozena lidska vlastnost a studovat na pr. pruznaost a pevnost je obtiznejsi nez treba socialni aspekty transgenderove orientace.

L. Novák 20.10.2018 17:47

Re: Pro anonyma A. Nový 840 kg

Jenom ta souvislost s elektromobily vám chybí. Ale to už je ta senilita, že? :-)

L. Novák 20.10.2018 17:44

Re: Jako obvykle

Nebo nacházejí spojení, které je svým podílem v celku zcela nepodstatné... ;-)

M. Pivoda 20.10.2018 17:44

Pro anonyma A. Nový 840 kg

Petr Havlík (4. 1. 2012):

"... Václav Klaus nedávno prohlásil, že to byl Václav Havel, který jej přizval do Občanského fóra. Není to pravda. Václava Klause přivedla do rodícího se OF Rita Klímová. Byla manželkou reformního komunisty Zdeňka Mlynáře, dcerou levicového novináře Stanislava Budína, vystudovanou ekonomkou a také matkou Vladimíra Mlynáře. Ten dnes funguje v dresu PPF. ..."

Zdroj: https://petrhavlik.blog.idnes.cz/blog.aspx?c=239263

To, co zde sděluji, mám podloženo.

M. Drašner 20.10.2018 17:40

Re: ano, pane Hane

nejde o PROČ, ale ŽE VUBEC

M. Kubricky 20.10.2018 17:35

Re: Elektromobil je ekologicky zlocin

Ostatne, cely NOx problem je zvelicen, NOx je skodlivy pouze v ulicich mest, NOx vypusteny nekde na dalnici nebo v lese je naopak vzdusne hnojivo pro rostliny.

Pokud paroplynova elektrarna bude mit vysoky komin, aby nnedochazelo k vysokym lokalnim koncentracim NOx - naprosto nicemu to nevadi. V okoli akorat o cosi rychleji poroste trava.

M. Kubricky 20.10.2018 17:35

Re: Elektromobil je ekologicky zlocin

Oxidy dusiku jsou naopak minoritni problem, to se da ve spalovacim motoru bezplobemove resit a taky se to tak dela.

Princip je takovy, ze kyslik mnohem radeji reaguje s uhlikem a vodikem pri exotermincke reakci, nez s temer netecnym dusikem pri reakci endotermicke.

Staci pomoci lambda sondy a vahy vzduchu uridit, aby ve spalovane smesi bylo kysliku akorat na reakci s C a H, na N uz nic nezbyde.

NOx je problematicky pouze u dieselu, kde se z konstrukcnich duvodu neskrti privod vzduchu. Tam je tento problem resen nahrubo EGR ventilem a finalni vycisteni pres AdBlue.

Moderni spalovak Euro 6 uz zadny problem s NOx nema.

M. Pivoda 20.10.2018 17:34

Pro diskutujícího Petera Zingu

Zinga: "Jděte do háje s visionieringem, který na sebe nevydělá."

Snažíte se mne vtáhnout do úplně jiné diskuze. Já jsem tu včerejší diskuzi visioneringu zde uvedl jen proto, že tam výslovně zaznělo, že "tržní mechanizmy na objevení a prosazení užitečných inovací nestačí". Nestačí!

Tím jsem jen rozporoval názor (údajného) českého ekonoma Prokopa, který výše tvrdí, že ano. Já samozřejmě vím, že ne. Nepotřebuji k tomu žádný visionering, byla to ale souhrou událostí aktuální akce a další podpůrný hlas proti zde přítomné převaze demagogických českých ekonomů.

Proto jsem sarkasticky vyhlásil X-Prize na jejich vyhubení. A zdá se, že jsem se strefil do jejich citlivého místa.

J. Svoboda 20.10.2018 17:33

Re: pane Kubrický

Pane Šejno, je mi o vás známo, že musíte být všude a proti všemu a za každou cenu. Je to vaše vlastnost.

Jednak jste asi ve spěchu zapomněl na finančně náročnější operace s kapalnými palivy, než je čerpání u stojanu, které je jednak zanedbatelné a jednak ho zaplatí konkrétní motorista sám.

Na rozdíl od toho investiční a provozní náklady na elektroinfrastrukturu za motoristu chtě, nechtě, zaplatí i ten, kdo místo autem pojede vlakem, nebo nepojede vůbec nikam. To je podstatný rozdíl!

J. Svoboda 20.10.2018 17:17

Re: Elektromobil je ekologicky zlocin

S tím zemním plynem máte svatou pravdu, která se Merkelové z politických důvodů asi nebude hodit.

Jen s těmi emisemi ze zemního plynu jste kousek vedle. Při jakémkoliv spalování čehokoliv vznikají kysličníky dusíku, tedy i v motoru na zemní plyn. Na to je dusíku ve vzduchu dost. Pokud bychom chtěli spalovat zemní plyn jen čistým kyslíkem, dostali bychom se ekonomicky úplně jinam, ale byrokrati by to skousli.

U plynových elektráren je tvorba kysličníků dusíku stěžejním problémem.

J. Jurax 20.10.2018 17:17

No, teoreticky lze získat z jednoho metru čtverečního cca 1 MWh ročně, dodáváno arciť jen když slunce svítí.

Temelín vyrobí ročně cca 14 000 GWh, tedy 14 000 000 MWh.

Ergo jedno procento je 140 000 MWh, na což by bylo třeba cca 14 hektarů.

Nevýhodou je, že kvůli stabilitě sítě potřebujete zhruba stejně výkonný klasický zdroj schopný regulace výkonu v širokém rozsahu. Nebo umět uložit denně někam cca 390 MWh, aby bylo na noc. Takový akumulátorek, co by měl 365 nabíjecích cyklů ročně. Soudí se, že cena akumulátorů vbrzku klesne na 100$/kWh, takže by ten akumulátorek koštoval cca 39 000 000 US dolarů. To je dnes cca 877,5 milionu Kč. Jestli by ta klasická elektrárna o témže výkonu nepřišla laciněji ... :-)

P. Zinga 20.10.2018 17:13

Re: Tak problém není tak

|Další blbec, který nezná přírodní zákony. Bože, Vaše tvůrčí schopnost! Jste normální?

P. Grigar 20.10.2018 17:13

Re: Autor ještě zapomněl zmínit

.. ve druhé světové Němci používali pancéřová vozidla s elektrickým přenosem výkonu - spalovací motor/elektrický generátor/trakční elektromotor.(stíhač tanků Ferdinand, SdKfz 184)

M. Mikulec 20.10.2018 17:12

Re: Jako obvykle

Někteří lidé vidí svět v souvislostech, někteří si nedovedou spojit ani události, které se jim odvíjí před očima.

P. Zinga 20.10.2018 17:10

Re: X-Prize: Vyhubení českých ekonomů

Pane Pivodo,i věda zná slepé uličky. Takže ne každá inovace je skutečně inovací. Pokud vím, alektroauto jezdilo dříve, než auto se spalovacím motorem.Nic se nezměnilo-mimo toho, že část lidstva zblbla-tedy nic se nezměnilo na důvodech, proč to vyhrál daimler-benz.

Jděte do háje s visionieringem, který na sebe nevydělá.

A. Nový 20.10.2018 17:05

Ševče drž se kopyta!

Tak Havel byl diktátor a udělal z Klause předsedu vlády, který o všem rozhodoval diktátem. :-))

P.S.

Jestli to nevíte, tak Komárek dělal ekonomického poradce na Kubě. A Kuba se rázem stala dle jeho rad vzorem rozvoje s raketovým růstem ve všech oborech. :-)) Dnes má kubánská ekonomická škola následovníky následovníky ve Venezuele.

M. Kubricky 20.10.2018 17:04

Re: pane Kubrický

Mel jsem na mysli tu protikajici energii v palivu.

Nafta ma vyhrevnost 29MJ/litr, pri beznem prutoku pri tankovani 1 litr za 1.8 sec (existuji i rychlejsi benzinky) pak protece vykon 16MW.

Narazil jsem na to cislo pri diskusi, proc je nabijeni EV tak pomale. Po prepoctu ucinnosti (spalovak vyuzile cca 35% paliva, EV cca 80% elektriny) to ak vychazi, ze pro stejnou dobu by se EV musel nabijet kabelem s prutokem cca 12MW.

To by byl pomerne tlustej kablik :)

T. Kočí 20.10.2018 17:01

Re: trocha matematiky pro stárnoucího autora

není to pravda

T. Kočí 20.10.2018 17:00

Re: trocha matematiky pro stárnoucího autora

skoro dokonale popsáno,díky

J. Svoboda 20.10.2018 16:59

Re:

Vtipný a pitomý se někdy nevylučují.

P. Grigar 20.10.2018 16:59

Re: Autor ještě zapomněl zmínit

..celý život jsem zaměstnancem "u dráhy". Ve Švýcarsku mě zaujala věc podobná americkému obludnému vlaku, tam spojí několik souprav i s lokomotivami v jednu, vyrvou to na kopec, rozdělí zase na jenotlivé soupravy a každá zvlášť šupajdí dolů do nížin, lokomotiva brzdí elektrodynamikou a vše rekuperuje zpět do troleje/napájecí soustavy.. ze které se krmí další megavlak, rvoucí se s kopcem.

Ještě k těm nešťastným elektromobilům, zdá se mi, že diskuse s jejich obhájci a propagátory opravdu nemá význam. Něco podobného jako legalizace drog.. čas ukáže, k čemu to bylo dobré/nedobré a hlavně komu. První i druhé je mimo okruh mých zájmů, jenom mě sere, že na to musím přispívat ze svých daní, včetně všech externalit.

J. Svoboda 20.10.2018 16:58

Re: Můj diskuzní příspěvek výše se nezobrazil celý

Ingerence státu nebo dokonce EU že je užitečná? Copak se vám přihodilo? Platí to v tak omezeném počtu marginálních případů, že to není k diskusi. U elektromobility určitě ne! K té by se asi přihlásil jen pan Moldan.

T. Kočí 20.10.2018 16:51

Re: pane Kubrický

první odstavec ok.

Druhý o 16 MW ? Nechápu, prosím o vysvětlení. Čerpání paliva u Saturnu 5 obnášelo tuším 55 000 k, ale ten spaloval asi 13 tun za sec. 16 MW je co, výkon ?

J. Svoboda 20.10.2018 16:48

Re: Povzdech jiného českého, stárnoucího inženýra

Předmět inovace už ze své podstaty je nesmysl. Přiznejte si to! Inovace je normální proces, nezávislý na tom, že si z toho někdo prostřednictvím předmětu vytvořil teploučký důlek.

Už to, že bez uvedení jediného důvodu uvádíte, že rozhodnutí považujete v podstatě za správné. Jaký že obor jste v Brně prosazoval mi bylo, nevím z jakého důvodu utajeno.

Pokud se dohodneme na tom, že platí zákon o zachování hmoty a energie, budeme se muset dohodnout i na tom, že elektromobilita je nesmysl, vylíhlý v hlavách byrokratů. Kde tu energii pro nabíjení baterií vezmete? Je vyráběna bezemisně?

Když už ji na nějakém místě "bezemisně" vyrobíte, jak ji dopravíte k nabíječkám? Přemýšlel jste o tom vůbec? Víte jaký je el. příkon nabíječek? Víte o tom, že v mnoha případech domovních přípojek bude nedostatečný třífázový současně instalovaný příkon 25 kW? Budou se vám líbit několikahodinové fronty u veřejných nabíječek?

Soudružka Merkelová v současné době má velký problém s dopravou výkonu ze severních větrných parků na jih Německa. Jak asi bude potom dopravovat k nabíječkám dodatečný výkon?

T. Kočí 20.10.2018 16:44

Re: pane Hane

tak, pravda

M. Pivoda 20.10.2018 16:44

Můj diskuzní příspěvek výše se nezobrazil celý

Proto uniklo to nejdůležitější sdělení.

Stávající mechanismy tržní ekonomiky vůdčí místo v konkurenschopnosti země nezaručí. O tom byla diskuze s "ekonomem" Prokopem.

Lindbergův případ navedl Diamandise, aby někdejší omezenou nabídku ekonomických pobídek rozšířil (nestačí bankovní půjčky ani rizikový kapitál).

Ingerence státu a nadnárodních uskupení (včetně EU) je v některých případech užitečná.

T. Kočí 20.10.2018 16:40

Re: pane Kolmane

20% účinnosti spal. motoru platí tak pro babetu a pionýra.

M. Šejna 20.10.2018 16:37

Re: pane Kubrický

Bože Kočí, příště k věci.