17.5.2024 | Svátek má Aneta


Diskuse k článku

EVROPA: Povzdech stárnoucího inženýra

Je to určitě jen náhoda, že se v časovém úseku několika dní sešly dvě události organizačně spolu nesouvisející, avšak ze své podstaty související poměrně značně.

Upozornění

Litujeme, ale tato diskuse byla uzavřena a již do ní nelze vkládat nové příspěvky.
Děkujeme za pochopení.

Zobrazit příspěvky: Všechny podle vláken Všechny podle času
R. Langer 20.10.2018 15:24

Re: Elektromobil je ekologicky zlocin

Přesně tak!

R. Langer 20.10.2018 15:23

Re: Povzdech jiného českého, stárnoucího inženýra

No, tak jste se pochválil, pane Pivodo, a to je tak od vás asi všechno

M. Kubricky 20.10.2018 15:07

Re: pane Kubrický

Je to pomerne proste, CO2 stopa EV je zavisla od energetickeho mixu a jeho casoveho rozlozeni (EV se nabiji nejcasteji pres noc)

Tedy ve Francii se silnym podilem jadra EV opravdu snizi CO2 stopu.

V Nemecku momentalne sulnul nastejno, tedy vyhodi miliardy, aby se dosahlo stejneho ucinku. V nemecku dale planuji zastavit jaderky a prejit na rusky pyn, pak budou EV naopak skodit v porovnani s spalovacimi vozy. Cesky mix je podobny nemeckemu

Zbyva pak jedina vyhoda EV, nizke lokalni emise ve mestech. Coz ale v pohode zastane spalovaci auto na zemni plyn, ten prakticky nema skodlive emise.

Suma sumarum, EV je ekologicky zlocin a OBROVSKA zlodejina, ve vetsine sveta bude mit ZAPORNY ekologicky dopad. (Napr ale ne v Norsku, kde je 90% elektriny z hydroelektraren)

M. Kubricky 20.10.2018 15:06

Re: pane Kubrický

Energie potrebna k precerpani paliva je nemeritelne nizka v porovnani s prenozem energie. Asi nebudete prilis technicky vzdelan, ze vas takova blbost vubec napada.

Apropos, prenos energie pri cerpani nafty na pumpe je cca 16MW.

Na tom vypoctu neni nic kouzelneho, proste nasobeni ucinnosti transformaci a prosta fakta.

https://www.cnet.com/news/study-electric-cars-not-as-green-as-you-think/

Cituji: "An electric car with a lithium ion battery powered by electricity from an old coal power plant could emit more than 200g of carbon dioxide per km, compared with current average gasoline car of 160g of carbon dioxide per km in Europe, according to the study." (160 je este vyssi cislo, dnesni limit EU je 120)

J. Anděl 20.10.2018 14:51

Re: Moc hezký povzdech.

Nejen v technických oborech je vždy rozpor mezi představou byznysu a realitou, třeba i v programování.

Na tom v principu není nic špatného. V nedotovaném prostředí má firma z naivního plánu ztrátu a poučí se, nebo v obzvlášť špatném případě zkrachuje.

Důležité je, že byznys oddělení ani političtí idealisté bez těch techniků resp. programátorů nic nevytvoří. Takže bez šikovných techniků nebudou ani elektro, ani jiná auta.

No, a teď: co si myslíte? Najdou se technici, ochotní vytvořit elektromobil, bez ohledu na to, kde se bere ta elektřina a co se stane s vyjetýma baterkama? Ochotní sestavit větrnou či solární elektrárnu? Samozřejmě, že najdou. Najdou se technici a vědci, ochotní vyrobit virus, zbraň, jakýkoliv dopravní prostředek. Byť třeba jen proto, aby účinkoval v hollywoodském filmu (batmobil).

Takže závěr? Technici se nestanou zanedbatelnou skupinou.

V. Husák 20.10.2018 14:48

Jak skončí elektromobilita?

Odkaz na můj téměř rok starý, v podstatě ale stále aktuální fejeton s názvem "Obrovská tragedie na D1."

"Nic neříkám, ale na má slova dojde!"

http://vasevec.parlamentnilisty.cz/blogy/obrovska-tragedie-na-d1-sci-fi

J. Sinnreich 20.10.2018 14:47

Re: Obnovitelné zdroje a elektromobil

Na Floride je zajimave to, ze ac zde sviti slunce pomerne vice nez v Cechah, fotovoltaiku vidite pouze velice zridka, vetsinou na strechach soukromych domu. Zato zde spolehlive i pres hurikany pracuji atomove elektrarny (na pr. Turkey Point, Miami).

P. Han 20.10.2018 14:45

Re: pane Hane

Poměr cena/výkon vás učili?

M. Šejna 20.10.2018 14:36

pane Kubrický

Váš výčet ztrát při přenosu el.energie z elektrárny do elektromobilu je sice o.k., ale nějak Vám z toho vypadl podobný výčet ztrát u aut se spalovacím motorem. Takže Vás prosím o sdělení, zda jste do účinnosti spalovacího motoru započital napřiklad energii nutnou na přečerpání nafty (benzinu) do nádrže u čerpací stanice.

Taky by mě zajímal ten Váš kouzelný výčet ztrát při přenosu el.energie a při transformaci na nízké napětí. Z toho Vašeho výčtu to vypadá skoro tak, že domácí elektrický generátor poháněný benzínem je nejspíš účinější, než odběr elektřiny ze zásuvky.

M. Šejna 20.10.2018 14:19

pane Hane

já vůbec o nákladech na výrobu elektřiny nepíšu. To si mě asi s někým pletete. Píšu o učinnosti elektromotoru.

M. Pivoda 20.10.2018 14:07

Povzdech jiného českého, stárnoucího inženýra

Sarkasticky: stydím se zde přidat svůj odborný komentář poté, co jsem zahlédl (ale nečetl) mnoho diskusních příspěvků již pod tímto článkem prezentovaných. Jsou to odborníci nebo laici? Takže jen k článku samotnému.

Nejsem ekologista ale dlouholetý učitel předmětu Inovace. Autor článku, stárnoucí inženýr (podobně jako já), asi předmět Inovace nikdy nestudoval. Jde především o sledování technologických trendů, které jsou (na rozdíl od společenských) poměrně dobře předpověditelné (objevil to v IT odvětví Ray Kurzweil). Nevím, kdo v EU o elektromobilitě rozhodoval, ale jejich rozhodnutí považuji v podstatě správné, a dokonce opožděné. Je to správný směr, ale diskutabilní mohou být kroky k dosažení.

Dnes jsem se v Lidových novinách dočetl, že byl znovu jmenován vedoucím oboru robotiky ten člověk, který byl před cca půl rokem ze své funkce na ČVUT Praha vyhozen. Záměrně neuvádím žádné jméno, protože nechci se vměšovat do sporu, u kterého jsem nebyl. Nicméně jestli si myslíte, že české vysoké školy jsou zárukou odbornosti, pak vás musím vyvést z omylu. Současný případ na ČVUT Praha je toho přesvědčivým důkazem. Odbornost je stále jen nepodstatným atributem jednotlivce v mocenských šarvátkách. V tom směru se Česko nezlepšilo od dob reálného socialismu.

Dovolte mi přispět i dalším, časově již vzdáleným, argumentem. Já jsem byl z VUT Brno vyhozen v září 1991 (z důvodů nadbytečnosti, dle psané výpovědi), protože jsem tam prosazoval obor, který je dnes absolutně nejdůležitějším oborem. Důležitějším než diskutovaná elektromobilita. Můžná i důležitější než kmenové buňky, které v Česku zatratil někdejší předseda Akademie věd ČR Drahoš.

P. Chládek 20.10.2018 14:06

Re: To by na okrajích Prahy musela stát ta parkoviště P+R.

Je typické, že do záporu na straně spalovacích motorů málokdo započítává ty obrovské náklady a ekologické škody při hledání, těžbě, dopravě a zpracování ropy, dále při válečných konfliktech o tekuté zlato, atd. Zato každý "expert" přepokládá, že elektromobil se nabíjí energií z uhlí. Nedávno jsem na jednom serveru četl, že na rafinaci 1L benzínu je třeba 3kw el. energie. Je to možné???

J. Svoboda 20.10.2018 14:04

A zase to nejde.

1% výkonu Temelína mělo znamenat zastavět soláry celou plochu republiky. A taky to tvrdil "odborník", tady na Psu, stačí zalistovat pár let dozadu :o)

Pěkný den.

J. Zima 20.10.2018 13:52

Re: trocha matematiky pro stárnoucího autora

Typická účelová argumentace a lhaní.

1. Účinnost dnešního zážehového spalovacího motoru je okolo 30%, vznětového 40%. Při započítání vytápění interiéru je celková účinnost ještě vyšší, naopak u elektromobilu o stejné procento horší.

2. Je třeba započítat energetické náklady na těžbu, dopravu a zpracování paliva, které jsou u uhlí do elektráren vyšší než při zpracování ropy.

3. Nezapočítáváte energetické náklady na výrobu a hlavně likvidaci baterií, které mají principiálně omezenou životnost na několik desítek tisíc kilometrů. Jejich eventuální recyklace je velmi energeticky náročná. Spalovací motor, který je dnes většinou z hliníkové slitiny a oceli lze recyklovat snadno.

4. Nezapočítáváte ztráty při přenosu a transformaci el. energie. Konečná průměrná účinnost na zásuvce doma je asi 33% a naprosto ignorujete nutnost přestavby městské elektrické infrastruktury, která by musela přenést řádově větší výkony, aby byla možnost rozumně elektromobily dobíjet. Na mnoha místech to ani není technicky možné.

K. Keinkopf 20.10.2018 13:35

Re: pane Malovče

Napsal jste kravinu, pane Nový. Správně je to "Šejna S Bruselem ojebali..." :D

K. Keinkopf 20.10.2018 13:18

Re: Elektromobil je ekologicky zlocin

Jenomže za našeho socialismu se k té trojčlence přičítá něco jako integrační konstanta C(o z toho budu mít já). A o to tady jde, o osobní prospěch pár desítek tisíc lidí, na které se skládají milióny dalších, kteří se nemůžou bránit.

P. Han 20.10.2018 13:03

Re:

Určitě sníží účinnost, tj. dost dramaticky sníží výkon. Pro dosažení stejného výkonu by byly potřeba podstatně větší elektromotory, které by samozřejmě měly i podstatně vyšší hmotnost.

P. Han 20.10.2018 12:57

Re: trocha matematiky pro stárnoucího autora

Ani u těch trolejbusů ne. Je nutno započítat ztráty ve vedení i v měnírnách.

P. Han 20.10.2018 12:50

Re: ano, pane Hane

Pořád píšete jen o nákladech na výrobu elektřiny v elektrárnách. Náklady na výrobu, případnou recyklaci a likvidaci baterií velkomyslně ignorujete, stejně jako ekologické škody, s tím spojené. A i ta výroba, recyklace atd. spotřebuje energii. Perpetuum mobile neexistuje. Kromě toho, zvyšování kapacity baterií při stejné váze znamená zvyšovat "nahuštění" využitelné energie na hmotnostní jednotku, což silně zvyšuje nebezpečí provozu takových energetických zdrojů. Některé mobily jsou zakázány v letecké přepravě právě pro nebezpečí samovznícení, resp. exploze baterie.

Proč se ekonomům uděluje inženýrský titul, skutečně nechápu.

M. Kubricky 20.10.2018 12:48

Re: Elektromobil je ekologicky zlocin

POKRAC:

okud je elektrina vyrabena spalovanim fosilnich paliv, je jakykoliv elektromobil svinsto a ekologicky zlocin.

To vi kazdy, kdo byl aspon trochu zasazen technickym vzdelanim a zvlada trojclenku.

M. Kubricky 20.10.2018 12:47

Re: Elektromobil je ekologicky zlocin

POKRAC:

Nejvetsi ztraty vznikaji z nutnosti MNOHA ztratovych transformaci.

Spalovak -> chemicka-tepelna-kineticka (3 transformace)

Elektro -> chemicka(palivo)-tepelna-kineticka-elektrickaNN-VN-VVN-VN-NN-240volt-chemicka(baterie)-elektricka-kineticka (celkem BRUTALNICH 12 transformaci)

A co je nejvetsi prdel, Nemecko nahrazuje jaderky elektrarnama na zemni plyn. Zemni plyn se da PRIMO SPALOVAT v motoru bez nutnosti vyse posanych 12 trasformaci a bez nutnosti stavet elektroinfrastrukturu za miliardy. Auta na CNG nemaji prakticky zadne emise, tim plynem doma hospodynky na sporaku vari...

M. Kubricky 20.10.2018 12:47

Elektromobil je ekologicky zlocin

Ucinnost moderniho turbodieselu je 43% pri idealnich podminkach, v realne aplikaci v aute cca 35%.

Ucinnost elektromobilu je cca 25%-30%, z toho 50% v elektrarne (spickova varianta, bezne stare uhelky 45%) , 85% dela nabijeci cyklus, zbytek transformace (NN-VN-VVN-VN-NN-240 v zasuvce) a ztraty vedeni, elektromotor 95%.

Konkretne Tesla, pokud je napajena pouze z uhelnych elektraren, jezdi s BRUTALNI spotrebou 12 kg uhli na 100 km.

Elektromobil dava ekologicky smysl jen tehdy, kdyz si ho nabijite solarem z vlastni strechy. Po pripojeni na standardni sit je to ekologicky zlocin.

Ostatne proto v Singapuru zakazaji elektromobily, jejich uhlikova stopa je totiz 147 mg CO2/100km, momentalni limit pro flotilu spalovanu je 120.

M. Kubricky 20.10.2018 12:46

Re: To by na okrajích Prahy musela stát ta parkoviště P+R.

Ucinnost moderniho turbodieselu je 43% pri idealnich podminkach, v realne aplikaci v aute cca 35%.

Ucinnost elektromobilu je cca 25%-30%, z toho 50% v elektrarne (spickova varianta, bezne stare uhelky 45%) , 85% dela nabijeci cyklus, zbytek transformace (NN-VN-VVN-VN-NN-240 v zasuvce) a ztraty vedeni, elektromotor 95%.

Konkretne Tesla, pokud je napajena pouze z uhelnych elektraren, jezdi s BRUTALNI spotrebou 12 kg uhli na 100 km.

Elektromobil dava ekologicky smysl jen tehdy, kdyz si ho nabijite solarem z vlastni strechy. Po pripojeni na standardni sit je to ekologicky zlocin.

Ostatne proto v Singapuru zakazaji elektromobily, jejich uhlikova stopa je totiz 147 mg CO2/100km, momentalni limit pro flotilu spalovanu je 120.

J. Jurax 20.10.2018 12:42

No, někde v paměti mám uložené, že jsem četl následující tvrzení: Budou-li spalovací motory v automobilech masově nahrazeny elektromotory, nebude na světě širém dost mědi na jejich vinutí. Což způsobí jednak dramatický růst ceny mědi, jednak náhradu hliníkem, jež sníží účinnost elektromotorů.

Ale najít na netu se mi to nepodařilo a sám nejsem erudován to nějak verifikovat. Možná by znalejší problematiky mohli přinést názor ...

J. Jurax 20.10.2018 12:40

No, někde v paměti mám uložené, že jsem četl následující tvrzení: Budou-li spalovací motory v automobilech masově nahrazeny elektromotory, nebude na světě širém dost mědi na jejich vinutí. Což způsobí jednak dramatický růst ceny mědi, jednak náhradu hliníkem, jenž sníží účinnost elektromotorů.

Ale najít na netu se mi to nepodařilo a sám nejsem erudován to nějak verifikovat.

J. Jurax 20.10.2018 12:28

Re: Přírodní a fyzikální zákony že se nedají odhlasovat?

Oprava - A sprostý lid daně platící to všechno ke své škodě nedobrovolně cáluje, platě bohatým nadšencům a snobům jejich elektrická vozítka, nejlépe ekologicky krmená z dotovaných solárů.

Zatracený přechytralý pseudointeligentní krám vědoucí líp jak já, co míním napsat ...

J. Vintr 20.10.2018 12:28

Re: pane Grygare

Kompletní rekonstrukce rozvodné sítě a vybudování nových elektráren jsou obrovské investice, které by elektrickou energii hodně zdaražily. Navíc nejsou výrobní kapacity, aby takovou megaakci zrealizovaly v nějakém relativně krátkém čase. Můžou to být desetiletí. Elektromobilita je prostě slepá ulička.

J. Jurax 20.10.2018 12:19

Re: Přírodní a fyzikální zákony že se nedají odhlasovat?

Máte sice recht, ale když ono je to pro zainteresované včetně zlobbovaných (čti uplacených) politiků dokonalý stroj na přesun cizích peněz do vlastních kapes. Samozřejmě v zájmu ušlechtilé věci ... vydělat si je přece ušlechtilé ...

A protože politici vládnou zákony a podstatě věci nerozumí, jsouce oblbeni zelenými magory, nápravu od nich čekat nelze.

A sprostý lid daně platící to všechno ke své škodě nedobrovolně cáluje, plátěné bohatým nadšencům a snobům jejich elektrická vozítka, nejlépe ekologicky krmená z dotovaných sklářů.

M. Šejna 20.10.2018 12:12

ano, pane Hane

Autobaterie pro elektromobily je technický problém, který výrobci nyní intenzivně řeší. Vzhledem k tomu, že se během času kapacita těchto baterií zlepšuje, lze předpokladát, že je stále co zlepšovat.

Problém je ale porovnání účinnosti elktromobilu a spalovacího motoru. Účinnost elektromobilu je i při započítání ztrát při výrobě elektřiny v elektrárně pořád více jak dvojnásobná. Tohle klasické automobily nikdy nedokážou dohnat. Zato u elektromobilů lze jen vyřešit kapacitu baterií a cenu elektromobilů.

Ono si stačí vzpomenout, jak vypadaly baterie v prvních mobilních telefonech, a jak vypadají dnes.

P. Han 20.10.2018 12:02

Re: pane Malovče

Domácí oprava žárovek je opravdu pokroková metoda. Doufám, že se toho chytí nějaký podnikatel se silnou vizí a zažádá si o dotace na zřízení sítě opraven žárovek.