21.5.2024 | Svátek má Monika


Diskuse k článku

EVROPA: Povzdech stárnoucího inženýra

Je to určitě jen náhoda, že se v časovém úseku několika dní sešly dvě události organizačně spolu nesouvisející, avšak ze své podstaty související poměrně značně.

Upozornění

Litujeme, ale tato diskuse byla uzavřena a již do ní nelze vkládat nové příspěvky.
Děkujeme za pochopení.

Zobrazit příspěvky: Všechny podle vláken Všechny podle času
M. Mikulec 21.10.2018 11:08

Re: tak bych navrhl

Spousta idiotských nápadů se do Evropy procedila z USA přes Británii.

J. Jurax 21.10.2018 11:03

No jo, přečtěte si o tom něco ...

Každý fenomén má nejméně jedno jednoduché, každému pochopitelné, avšak špatné vysvětlení.

J. Jurax 21.10.2018 10:55

Hybridní systém ... a co je tou další částí onoho systému mimo soláru? A jak to vychází ekonomicky, nebylo-li by to dotováno?

Nakonec stejně potřebujete akumulátory a/nebo síť; ono se to hodí pořád jen jako doplněk, nouzák pro třeba čerpadla nebo přístroje nebo tam, kde není síť a nelze ji tam kvůli nákladům nebo technicky natáhnout.

Ovšem každá úspora dobrá, to ano, nicméně ty atomové bloky budou chybět furt ...

Víte, vždy mne fascinující nevzdělaní ekologičtí nadšenci tvrdící, že stačí prostě soláry na 2 800 hektarech, to je 28 čtverečních kilometrů, a můžeme zavřít Temelín i Dukovany. A cca 90 čtverečních kilometrů by stačilo na zásobení celé ČR čistou elektřinou úplně zadarmo bez exhalací a fuj jádra, takže klasické elektrárny bychom mohli zbourat ... :-) ... tyhle představy nejsou tak nerozšířené, jak by se vzhledem k jejich očividné pitomosti dalo čekat ...

P. Grigar 21.10.2018 10:46

Re: Mustafa Kemal Ataturk!

.. jeho největší chybou bylo, že zemřel příliš brzy.

P. Grigar 21.10.2018 10:37

Re: V zájmu ekologie - nebo člověka?

.. p.Rado, to jste napsal moc hezky. Kdy bude k dispozici překlad do řeči prostému lidu srozumitelné? Neboť i on žije na zemi...

J. Svoboda 21.10.2018 10:01

Re:

Takže 14 hektarů ... a vídíte, původně neměla stačit plocha státu ...

PS - Proč to připojovat do rozvodné sítě, když hybridní systémy jsou dávno vynalezeny a hnedle ušetříte náhradní kapacitu i akumulátorek. 1% neznamená být závislý jen na soláru ... hybridní řešení znamená lokální úsporu a 1% je úspora, ne výrobní převrat. Troufám si tvrdit, že 10% - 20% je pořád jen lokální úspora. To by ale rozvrátilo představy o chybějících atomových blocích, tak je o úsporách ticho po pěšině...jen zateplení za evropské peníze je čestná vyjímka.

Pěkný den.

V. Kain 21.10.2018 9:56

Re: tak bych navrhl

Ona vůbec Evropa v některých idiotských nápadech hraje celosvětový prim.Ostatní část světa má tu evropskou stupiditu naprosto v paži.

K. Janyška 21.10.2018 9:56

Strýcu, pozor na ty odborníky. Jsou to jen specialisté, tedy

vyučenci v oborech, a drtivá většina z nich, blížící se všem, nemá ani tušení o podstatě úplně všeho ve vesmíru, tedy i na Zemi, spontánním řádu. A neumí své obory tímto fenoménem, na kterém záleží úplně všechno, testovat. A vy, evidentně stejně nezorientovaný, po nich chcete, aby nahradili politiky, kteří aspoň v součtu reprezentují, i když blbě a také neznale, politické názory občanů. Bohužel, znalostí teorie spontánního řádu, také nepolíbených... Dzp.

P. Rada 21.10.2018 9:51

Re: V zájmu ekologie - nebo člověka?

Ekologie je obebcně o komplexních vstazích živé přírody které v optimálním případě symbiotické životní formy využívají k poklesu entropie a tím k zajištění svého dlouhodobého přežití.

Vytváří snad symbiotické podmínky pro přežití ba setrvalý rozvoj dnešní extrémě rozvinutá ale materiálově krajně náročná na individuálním motorismu založená civilizace?

Parazitující a zejména invazivní formy života entropii pravidelně zvyšují, vedou k nestabilitě ... a naopak nestabilita eliminuje možnosti rozvoje. Konkrétněji homo konzuments se na tomto procesu dnes podílí naprosto dominantně materiálními procesy na které zbytek přírody doposud žádným způsebem nedokáže navázat efektivní recyklační proces. Takto dochází k nevratným ztrátám uspořádanosti.

Vše ale probíhá maskováno časem taktujícím periody vývoje a určujícím míru nadhledu. Pokud se s odstupem ukáže, že lidská aktivita vedla převážně k růstu entropie - pak to bude i pro ni samotnou nutně znamenat zásadní vývojové omezení a naopak.

Inteligentní jednání se přitom vyznačuje schopností abstrakce a pravděpodobnostní předpovědi spojené se změnou cílového jednání. Využije takovou možnost dnešní člověk k pokračování svého biologického vývoje k něčemu životaschopnějšímu? Čemu přestane hrozit ztráta surovinové základny? Poroste dál riziko, že se pro nevratný pokles potenciálu ktrý masivně urychlují dnešní typy zejména osobní auto-mobility stane planetární kolébka života klecí až hrobem?

J. Strakoš 21.10.2018 9:28

Re: Obnovitelné zdroje a elektromobil

To rozhodně nelze - stejně tak ani dnes nelze topit elektřinou všude nebo mít DAB rádio dostupné po celé republice. Nebo CNC čerpací stanice.

A ano - jistá loterie by to byla, proto jsem uváděl, že je třeba najít nějaký model, který by vyhovoval dodavatelům i zákazníkům. (stejně jako operátoři našli model platby po sekundách/minutách a zákazníci to akceptovali). A obchodním modelům se zde meze nekladou, samozřejmě bez záruky úspěchu.

Jen opakuji - ne za cenu vynucené solidarity od ostatních.

J. Vintr 21.10.2018 8:54

Re: Obnovitelné zdroje a elektromobil

I kdyby se elektromobily dobíjely jen z větrníků a solárů, pořád tady zůstává problém přenosu tak velké energie. Všude nejde zařídit, aby tyto zdroje byly blízko místa spotřeby. Znamenalo by to ovšem také, že používání elektromobilů by byla taková loterie. Nikdy byste dopředu nevěděl, kdy budete mít nabito. To by si elektromobily moc lidí nepořídilo. Jediným řešením by byly hybridy, které by stejně většinou jezdily na benzín.

P. Han 21.10.2018 8:52

Re: nezbývá, než v zájmu ekologie

Zrušit všechny klasické automobily. Vláda potom nakoupí elektromobily v optimálním počtu na počet obyvatel a předpokládaný provoz. Pro tento účel bude zřízena komise za zástupců vlády, parlamentu a neziskových organizací. Kdo bude potřebovat někam jet, podá si tři měsíce předem žádost o zapůjčení vozidla. Komise posoudí a rozhodne. Jednoduché a efektivní, ne?

R. Langer 21.10.2018 7:08

Re: Autor ještě zapomněl zmínit

Jo jo. A emise CO2 v roce 2050 na nulu. To zase na ochranu životního prostředí. :-P

R. Langer 21.10.2018 6:57

Re: Jen metaforicky pro diskutujícího Jiří_K

Asi tak.

R. Langer 21.10.2018 6:51

Re: Nechme rozhodovat doborníky?

Zelený sedmilhář zase lže... :-P

J. Strakoš 21.10.2018 6:17

Re: Obnovitelné zdroje a elektromobil

Pane Zingu, výraz "obnovitelné zdroje energie" se ustáleně používá pro sluneční, větrnou a jinou energii. (Vi třeba https://cs.wikipedia.org/wiki/Obnoviteln%C3%A1_energie)

Výraz jsem nevymyslel ani nezavedl - nicméně při jeho použití očividně i Vy víte, o kterých zdrojích hovořím.

Docela by mne zajímalo, zda takto pedantsky vystupujete i v reálném životě - zda například ihned zjišťujete úroveň vzdělání u někoho, kdo se zmíní o tuzemském rumu, pomazánkovém máslu nebo třeba bílé čokoládě.

J. Strakoš 21.10.2018 6:02

Re: Obnovitelné zdroje a elektromobil

Právě o nezaručených zdrojích (solár, vítr) byl můj příspěvek - právě o tom, že energii dodávají jen někdy. A pokud by zákazník-odběratel akceptoval, že prostě daný den možná nenabije do maxima (popřípadě vůbec), protože prostě moc nefoukalo, nevidím v tom problém. Pro úplnost dodávám bez jakýchkoliv dotací nebo jiné povinné solidarity ostatních. Prostě jako způsob, jak zmírnit nárazovost těchto zdrojů.

To by mohlo (nikoliv muselo) vést k dalšímu synergickému rozvoji - např. lokálních solárních zdrojů, které by opět posílily soběstačnost.

No a pořád je zde možnost, že by takový model nenašel své zákazníky, no a pak by prostě a čistě zanikl.

J. Strakoš 21.10.2018 5:49

Re: Obnovitelné zdroje a elektromobil

Pane Zingu, zkuste se prosím, podívat na mé příspěvky - měl by jste zjistit, že neprosazuji dotace ani jinou formu povinné solidární platby. Odmítám však diskutovat s někým, jehož cílem je pouze urážet.

Pokud někdo chce hromadně povinně zavést elektromobilitu, bez toho, aniž by byla k dispozici infrastruktura nebo technologie, je to samozřejmě nesmysl (a obávám se, že je to přesně to, co se teď plánuje jako cíl do roku 2050).

Na druhou stranu není rozhodně zbytečné rozvíjet technologii a jednou, až to bude dávat smysl, jí nahradit stávající.

J. Vintr 21.10.2018 3:09

Re: Obnovitelné zdroje a elektromobil

Nejde o žádné nastavení ale o tvrdý fakt, že jedno nabití baterií do elektromobilů představuje cca 50 a více kWh. Když to vynásobíte počtem elektromobilů v provozu a podělíte intervalem jak často se budou dobíjet, vyjde vám, jaký okamžitý výkon zdrojů energie bude potřebný navíc k těm stávajícím. Soláry a větrníky můžete vynechat, protože ty musí mít stoprocentní zálohu v klasických zdrojích pro případ, kdy zrovna nefouká a nesvítí sluníčko. A samozřejmě musí být pro přenos této energie dimenzovaná i rozvodná síť.

J. Vintr 21.10.2018 2:22

Re: přesně tak, pane Nový

Rainbow má příkon pouhých 700 W. Vorwerk je bakelitový krám, který kromě toho že neuklízí o nic líp než vysavač za dva tisíce, není rozhodně na celý život.

J. Vintr 21.10.2018 2:13

Re: Pro Jana Vintera

Řekl bych, že to nebyl Koroljovov, ale "kořistní" němečtí technici, které Rusi dokázali správně "motivovat". Američani nepochopili význam raketové techniky a dali prostor Von Braunovi až když zjistili, jak je Rusi předhánějí.

S. Ševeček 21.10.2018 1:29

nezbývá, než v zájmu ekologie

zrušit automobily.

P. Rada 21.10.2018 0:44

Re: Také bych navrhl ...

..k těm "prasárnám" - se kterými máte kus pravdy - vysvětlující dodatek. "Prasárnou" totiž může být bezohledné nadužívání čehokoli na úkor širokého okolí či budoucnosti. V tomto smyslu se stárnoucí autor článku ale zřejmě za celý život žel doposud nepoučil vůbec a zdejší diskutující podobně.

Konkrétně právě s osobních automobilů si totiž lidé mnohdy udělali velmi přepychovou pojízdnou hrací skřín, postel... až modlu. Teprve když ji ale ani nemají kde v okolí bydliště zaparkovat, nedá se s ni projet zacpanými ulicemi - a je lhostejno zda ji krmí plynem, ropou či elektřinou - začínají spozdile přemýšlet o tom, zda je tento luxus opravdu k životu potřebný (zda není "prasárnou"...). Jen rozpohybovávat a brzdit až dvoutunový objekt ve prospěch více jak sdesetktát menšíbo užitečného zatížení při průměrné rychlosti městem mnohdy menší jak má hromadná doprava či kolo, považuji za krajně problematický biofyzikální počin o rozvoji celé podpůrné infrastruktury a bujení vrakovišt nemluvě.

Být osobní motorizací "in" pak může být projevem podobné skupinové stupidity se kterou budovali a vzývali obyvatelé dávného Velikonočního ostrova své kamenné sochy. S jejich osudu jsme se v našem omezeném světě zřejmě ale sotva poučili.

https://www.youtube.com/watch?v=eb_6MdUZyw0

L. Novák 20.10.2018 23:33

Re:

To samozřejmě ano, jenom jsem chtěl poukázat na skutečnost, že část zásob mědi pro elektromobily už vozíme dnes v automobilech se spalovacími motory. V mědi ten "limitující faktor" pro výrobu nejspíš nebude. Je ve vzácných a obtížně těžitelných materiálech pro výrobu akumulátorů s velkou kapacitou. Pokud ovšem vývoj nenalezne nový druh akumulátorů z běžně a snadno dostupných surovin. Takový objev by bylo možné považovat za převratný, ale nejspíš je jen z říše sci-fi. Do té doby je mnohem efektivnější mít v automobilu lehkou plastovou nádrž na kapalná uhlovodíková paliva, příp. i kovové tlakové nádrže na LPG nebo CNG. Pak na doplnění zásoby energie pro další jízdu na stovky kilometrů stačí jen několik málo minut.

J. Nový 20.10.2018 23:16

Re: pane Malovče

takhle se třeba opravují podsvícení v LED televizích a nikoho to neudivuje

L. Novák 20.10.2018 23:01

Re: Pro anonyma A. Nový 840 kg: Irelevantní diskuze

:-)

V. Petr 20.10.2018 22:43

Mustafa Kemal Ataturk!

M. Prokop 20.10.2018 22:20

Re: Nechme rozhodovat doborníky?

Jo.

Každopádně, lepší systém ještě nikdo nevynalezl.

O osvícených diktátorech sice leckdo žvaní, ale v praxi se moc nevyskytují.

M. Prokop 20.10.2018 22:20

Re: Nechme rozhodovat doborníky?

Byl.

Každopádně, lepší systém ještě nikdo nevynalezl.

O osvícených diktátorech sice leckdo žvaní, ale v praxi se moc nevyskytují.

M. Prokop 20.10.2018 22:17

Re: tak bych navrhl

Baterie nabíjené do zásoby ....

Když se tak podívám, kolik aut taková pumpa za den obslouží, tak to by byly sakra zásoby a mechanismy výměny ...

Jako hračka dobré, ale náhrada aut se spalovacími motory ani náhodou. A kde vzít materiál na tolik unifikovaných baterek, kterých by zákonitě muselo být více než aut ...