21.5.2024 | Svátek má Monika


Diskuse k článku

EVROPA: Povzdech stárnoucího inženýra

Je to určitě jen náhoda, že se v časovém úseku několika dní sešly dvě události organizačně spolu nesouvisející, avšak ze své podstaty související poměrně značně.

Upozornění

Litujeme, ale tato diskuse byla uzavřena a již do ní nelze vkládat nové příspěvky.
Děkujeme za pochopení.

Zobrazit příspěvky: Všechny podle vláken Všechny podle času
M. Šejna 20.10.2018 10:52

Re: Šejnova manželka žije vysáváním

Váš dotaz mám považovat za koníček, nebo úchylku?

M. Šejna 20.10.2018 10:50

pane Macků

teorie pana Vébra je ale absolutně logická.

Všichni platíme z našich daní úředníky státních institucí. Jenže pokud potřebujeme například novou občanku, pas nebo zápis do katastru, musíme za to zaplatit přesto, že už práce těchto úředníků byla jenou zaplacena z našich daní.

Stejné je to s dálnicemi. Platite si je z daní, ale pokud je chcete použít, musíte za to zaplatit znovu.

A. Nový 20.10.2018 10:50

Šejnova manželka žije vysáváním

:-)) To vysávání má vaše žena jako koníček a nebo úchylku?

J. Zima 20.10.2018 10:48

Re: pane Malovče

A jak je to teď u vás doma s čistotou?

M. Malovec 20.10.2018 10:47

Re: pane Malovče

Protože nejsme u nás doma úplní blbci a osud planety nám není cizí, kašlema na bruselské kraviny, používáme starý silný centrální vysavač a staré dobré Edisonovy žárovky. Máme jich dostatek.

M. Šejna 20.10.2018 10:42

pane Malovče

jaký vysavač používáte doma Vy. Silný, zapojený do sítě, nebo lehký moderní "eurounijní" na baterii?

To se ptám jen z důvodu, že u nás doma manželka popřela fyzikální zákony a starý silný vysavač přestala používat. Ten eurounijní "slabý" na baterky, popírající fyzikální zakony, používá doma denně. A to nepotřebovala žádný eurounijní zákaz.

M. Šejna 20.10.2018 10:37

trocha matematiky pro stárnoucího autora

Účinnost moderních spalovacích motorů je dnes maximálně 20%. Účinnost elektromotorů je ale až 90%. Tohle je opravdů nebetyčný rozdíl.

Autor správně poukazuje na to, že elektřinu pro elektromobily je nejprve nutné někde vyrobit. A o to jde. Účinnost výroby elektřiny v teplených elektrárnách se pohybuje okolo 50%. Takže vynásobíme-li energetické ztráty v tepelné elektrárně se ztrátami v elektromobilu, výjde nám celková účinnost 45%. Je to pořád více jak dvakrát vyšší účinnost, než u spalovacích motorů.

Jinými slovy: při účinnosti 45% jsou celkové emise CO2 mnohem nižší, než při účinnosti 20% u spalovacího motoru. Čistě matematicky tak dosahují celkové emise elektromobilu pouhých 44 procent v porovnání s automobily na spalovací motor.

A to jsem do porovnání započítal pouze případ, kdy elktromobily jezdí jen na elektřinu vyrobenou v tepelných elektrárnách. Pokud do toho započítám i elektrárny jaderné, vodní, větrné a solární, poklesnou emise ještě více.

M. Malovec 20.10.2018 10:34

Diskuse je věcná

dokud nenastoupí pátá kolona Netzer.

Z. Lapil 20.10.2018 10:31

Re: Autor ještě zapomněl zmínit

Vzal. Už dávno. Každá slušná "bezdrátová" lokomotiva je dieselelektrická a hybridní auto je prostá miniaturizace. Dokonce - a to jsem donedávna nevěděl - přinejmenším v USA (tam se jezdí především bezdrátově **/) mají běžně lokomotivy bez zásuvky pro zásobování osobního vlaku (svícení, klimatizace...), takže elektrocentrálový vagón je běžnou součástí vlaku.

*/ Jedna z těch známějších: https://cs.wikipedia.org/wiki/Lokomotiva_750)

**/ http://www.zelpage.cz/fotogalerie/zahranicni/can/can000.html (to je tedy Kanada; jsou tam velmi zasvěcené komentáře, ale hlavně si rozklikněte obrázek).

Oni vůbec ti amerikánci pracují v jiném měřítku: https://cs.wikipedia.org/wiki/Tehachapi_Loop. Video https://www.youtube.com/watch?v=XowwcnbfD5o (na 40 km převýšení 1000m. Bílý kříž na kopci (kolem 2 minut) je památka na dva mrtvé strojvedoucí; nepovedlo se zabrzdit vlak).

A když mi zbyl odstaveček, tak zvlášť obludný vlak (2,2 míle,3+2+2 lokomotivy) je tady: https://www.youtube.com/watch?v=6M3zVv9AsRU. Netroufnu si odhadnout, jak velký pás podél trati by zabrala fotovoltaika, kdyby to měla utáhnout. Zn. Provoz pouze ve dne.

D. Bystriansky 20.10.2018 10:31

Páni inženýři

Páni inženýři, já si počkám, až co poví politoložka Netzer a její grüne Gruppe.:-)

M. Malovec 20.10.2018 10:31

Myslíte si,

že má smysl něco takového povídat hloupým pijavicím v Bruselu? Vzpomeňte na vsavače, kdy popření fyzikálních zákonů je bruselským denním chlebem. Čím nižší sací výkon, tím delší vysávání. Svůj sací výkon však bruselské pijavice neomezují.

J. Macků 20.10.2018 10:02

Re: Je třeba nějakým způsobem upozadit ekoteroristy.

Vaše teorie by měla logiku, kdyby byla dálnice zadarmo pro všechny české daňové poplatníky.

R. Houška 20.10.2018 9:50

Ta se tak krásně čte. Reálnými argumenty vyfutrovaný, ideologie prostý článek...díky. A to říkám jako dodavatel vodních elektráren.

J. Vintr 20.10.2018 9:47

Re: Autor ještě zapomněl zmínit

Tak něco podobného se provozuje už delší dobu v podobě dotované výroby biopaliv, na kterou se spotřebuje až dvojnásobek energie, než se z nich získá.

J. Vintr 20.10.2018 9:43

Re: Autor ještě zapomněl zmínit

Ani, v představách většiny lidí je dobití baterek do elektromobilu totéž, jako dobití baterky v mobilu ....

J. Zima 20.10.2018 9:23

Re: Obnovitelné zdroje a elektromobil

Mohu se zeptat, co jsou to ty zaručené lokální zdroje? To je dieselagregát nebo co? Protože stabilní zdroje tj. elektrárny jsou pohříchu nelokální.

A představa hromadného dobíjení elektromobilů z obnovitelných zdrojů je jinak úsměvná. Přečtěte si něco o hustotě a stabilitě toku energie a stabilitě/kapacitě energetické sítě a zjistíte, že je to hloupost. Jediná technicky rozumná možnost je, když má někdo barák obložený soláry, tak si ve slunečném dni (pokud zrovna nemusí nikam jet) nabije elektromobil. Ušetří pár korun, ale nic to neřeší, protože kapacita baterie i nejlepších elektromobilů je pod 100kWh.

P. Vébr 20.10.2018 9:17

Re: Je třeba nějakým způsobem upozadit ekoteroristy.

Bezplatné užívání dálnic není dotací. Každičký mm dálnice je totiž zaplacen z peněz daňových poplatníků, zrovna jako jakákoliv údržba téhož. Neboli postavíte si za své peníze dům a budete platit státu za každý průchod chodbou, za každičké ulehnutí do postele, kterou jste si koupil za své... To je logika dálničních známek.

J. Zima 20.10.2018 9:15

Re: Autor ještě zapomněl zmínit

Perpetuum mobile to je moc okaté, lidi by to nezkousli dal by se tím prostor extrémistům. Mnohem lepší je nařízeném Evropské komise přikázat členským státům např. zvyšovat každoročně účinnost Carnotova cyklu o jedno procento. Za tím účelem poskytnout dotace a nedodržení přísně postihovat. To hladce projde Evropským parlamentem ovšem až po diskusi, zda nenařídit zvyšování o 2%.

P. Zinga 20.10.2018 9:08

Re: Autor ještě zapomněl zmínit

Pane Kolmane, víte, jak se expedovaly trolejbusy z výrobny po vlastní ose? Táhly za sebou generátor! Jak jednoduché, Watsone. Ostatně, myslím, že jsem něco podobného viděl ze záběrů z Číny.

P. Zinga 20.10.2018 9:04

Re: Obnovitelné zdroje a elektromobil

Pane Strakoši, čísla prosím! Není to náhodou tak, že dražší je Vaše energie? Doplácíme na proud z atomovek nebo na -i nedodaný- proud z alternativních zdrojů?!

Vypadáte přesně jako typ zeleného ignoranta přírodních zákonů nebo zeleného, ideologicky zpracovaného hlupáka. Máte pravdu, diskutovat S Vámi nemá cenu, což ovšem u "zachránců Zeměkoule" nepřekvapuje.

V. Kolman 20.10.2018 9:00

Re: Autor ještě zapomněl zmínit

Pane Strakoši, klepl jste hřebíčkem o hlavičku! Již za mého mládí (dávno - dávno již tomu) existovalo rádio na petrolej. Fakt, nedělám si $randu!

V zemi, kde zítra již znamenalo včera (nebo to bylo opačně?) s velkou slávou uvedli na trh pro oblasti bez elektřiny (Sibiř, dálný východ, atd.) termogenerátor, který se nasadil na cylindr petrolejové lampy a sovětští občané tak mohli i daleko od Moskvy poslouchat na (tehdy ještě elektronkovém) bateriovém rádiu nejnovější zprávy z Kremlu.

Na tehdejší dobu docela elegantní řešení - bez ironie.

P. Zinga 20.10.2018 8:59

Re: Obnovitelné zdroje a elektromobil

Pane Strakoši,dokončil jste alespoň školku? Jinak si neumím vysvětlit, proč uvažujete o "obnovitelných zdrojích energie": jestli Vám to ještě nikdo neřekl, žádné nejsou, nebyly a nebudou.

Už před stoletími museli "vědci" konstatovat, že perpetum mobile zkonstruovat nejde.

Celá zelená ideologie je tudíž postavená na lži.To, co Vy považujete za "obnovitelnou energii" je ve skutečnosti energie, dodaná nám Sluncem a to tak, že velmi volatilně, jak sám přiznáváte.

Vraťte se na Zem, pane Strakoši.

K. Janyška 20.10.2018 8:48

Já bych s tím zdravým rozumem nešermoval. Každý si totiž

myslíme, že je to ten náš. A co je to spontánní řád, jediná možnost existence lidstva, neví nikdo. Proto musíme ke špičkové vědě, tedy ke kompozitivní teorii... Dzp.

V. Kolman 20.10.2018 8:45

Re: Moc hezký povzdech.

Doba "postfaktická".

Ejhle, další "nový" termín.

Proč nepoužít již starými Čechy používané, vžité a každému srozumitelné slovo "lživá" doba (nebo doba lží)? Novým slovem se lež nesníží.

V. Kolman 20.10.2018 8:35

Re: Autor ještě zapomněl zmínit

Na co tak zastaralou a neperspektivní věc, jakou je zásuvka?

Každý elektromobil si bude sebou povinně vozit elektrocentrálu na benzin/diesel/CNG/LPG/LGBT/dřevoplyn(?).... na dobíjení akumulátorů elektromobilu.

Zdeúředně "se to" nařídí "a je to". Aspoň do té doby, nežli bude konečně vynalezeno perpetuum mobile.

P.S.-Doufám jenom, že to nikdo nevzal vážně, i když......

J. David 20.10.2018 8:29

Klasika

Volové nejvíce řičí v chtíči, jak mají bejci pojímat jalovice, bez flautelence.

J. Macků 20.10.2018 8:24

Je třeba nějakým způsobem upozadit ekoteroristy.

Dobrý článek. Dotace všeho druhu jsou nesmírné zlo, ať se jedná jen o naturální požitky ve formě bezplatných dálnic, parkování kde si usmyslím (což je relativně drobnost), po nesmírné částky darované nejrůznějším dobrodějům ve jménu pokroku. Pohon na elektřinu vypadá lákavě, negativa jsou popsána v příspěvku. Výhodou elektromobilu by mohla být i strategická, snižování závislosti na ropě a tím snižování ekonomické moci různých SA a jiných většinou muslimských států dělajících na svatě bordel. Dokud lidstvo nevymyslí nějaký ekologický způsob ukládání elektrické energie, nemá smysl se o masovém rozšíření elektromobilů bavit. Kdo někdy zkoušel připojit stroj s příkonem 160 kW, což je hodnota, kterou chceme pro rychlonabíječky, navíc v nárazové provozu, zjistil, že to není jednoduché. Kdo bude vyrábět výkon 160 kW s tím, že občas se někdo připojí?

J. Schwarz 20.10.2018 8:06

Re: Moc hezký povzdech.

Tohle je důležitý postřeh! Pokud budeme adorovat "vzdělání" v současnosti módních typů, humanitních oborů doplněných čistou ideologií typu "gender", pak magistrům v takových oborech opravdu stačí "konsensus napříč politickým spektrem" k domněnce, že věc je vpodstatě vyřešena. Jak se to liší od Hitlerova "Kde je vůle, tam je cesta"?

J. Strakoš 20.10.2018 7:53

Re: Obnovitelné zdroje a elektromobil

Pane Nováku, v diskuzi s Vámi pokračovat nebudu. Očividně Vám jde o napadání a urážení. Věřím, že Vám k tomu dobře poslouží někdo jiný.

J. Nový 20.10.2018 7:34

Re: Moc hezký povzdech.

Pánové, Vy máte jednu chybu, stejně jako já. Jste technici. TAk si to představte takhle. Naše školství produkuje řádově víc vzdělanců v oborech, které s technikou nesouvisí ani málo.

Takže v průběhu let se stanou technici zanedbatelnou skupinou. A v té chvíli si demokraticky odhlasujeme cokoliv. Výrobu elektrické energie třením ebonitové tyče například. Hlas nějakých techniků, že to nejde, bude tak marginální, že to nikoho nebude zajímat. A pak se může zakázat cokoliv.

Jen by mě zajímalo, jestli ekovzdělanci tuší, že ten nebezpečný plyn CO2 konzumují denně ve své Pepsi či Coca cole...a rádi