21.5.2024 | Svátek má Monika


Diskuse k článku

EVROPA: Povzdech stárnoucího inženýra

Je to určitě jen náhoda, že se v časovém úseku několika dní sešly dvě události organizačně spolu nesouvisející, avšak ze své podstaty související poměrně značně.

Upozornění

Litujeme, ale tato diskuse byla uzavřena a již do ní nelze vkládat nové příspěvky.
Děkujeme za pochopení.

Zobrazit příspěvky: Všechny podle vláken Všechny podle času
M. Šejna 20.10.2018 12:02

přesně tak, pane Nový

jenže se smetákem v roce se nedá nadávat na EU. Zato se silným vysavačem na věčné časy od firmy Rainbow nebo Vorwerk za 70 až 90 tisíc Kč to je jiná káva. Tady se dá vlastní blbost nahradit nadáváním na EU.

V. Kolman 20.10.2018 12:00

Re: pane Kolmane

Souhlasím pane Šejno. Ale vámi zmiňovaná fakta (dobití autobaterie, filtry, oleje), se v "generálním" výpočtu promítnou pouhým zlomkem procenta. To se o účinnosti nabíjení/vybíjení trakčního akumulátoru elektromobilu říci nedá.

P. Han 20.10.2018 11:58

Re: pane Hane

Pane Šejno, baterie jsou i v miniaturních dámských hodinkách. Takže porovnávejme prosím potřebný výkon. Nevěřím, že bych na startér, což je vlastně elektromotor s vámi udávanou účinností, dojel s běžným vozidlem příliš daleko. Startovací baterie vydrží mnoho let, je používána pouze při startování vozidla a dobíjena relativně nízkým proudem při provozu vozidla. Elektromobily potřebují samozřejmě daleko větší kapacitu baterií, která ovlivňuje váhu vozidla i využitelný prostor. Vybíjeny jsou od plně nabitého stavu až k téměř úplnému vybití, tj. musí se nabíjet cyklicky a těch cyklů zvládnou omezený počet. Hmotnost baterií elektromobilů je cca 10x i víckrát vyšší, než startovací baterie.

V. Kolman 20.10.2018 11:54

Re: pane Hane

Zrovna olověné akumulátory jsou docela dobře recyklovatelné - pokud je nějaký mamlas nepohodí někde do rokle. Staré elektrody se přetaví na nové. (Nádoba akumulátoru nejspíš skončí ve spalovně.)

M. Šejna 20.10.2018 11:53

pane Grygare

jak často pobýváte v koupelně? To je totiž zásadní věc pro rozhodování o tom, zda si pořídit LEDku nebo ponechat Edisonku. Pokud se v koupelně zdržujete minimálně, pak jste se neekonomicky zachoval už ve chvíli, kdy jste se rozhodl instalovat do koupelny LED.

Jiná věc je vyhasnutí po 25 měsících. Tam ale rozhodla nekvalita od výrobce, protože samotná LED technologie má mnohem delší životnost, než klasická žárovka.

J. Nový 20.10.2018 11:52

Re: pane Malovče

Na to stačí smeták...to je taková chlupatá věc s násadou, úžasně ekologická

J. Nový 20.10.2018 11:49

Re: pane Malovče

Zajděte si do GM elektro, kupte dva čipy po 5 korunách a světlo si opravte. ušetříte a nebudete za pitomce

V. Kolman 20.10.2018 11:48

Re: Autor ještě zapomněl zmínit

Děkuji za zajímavé informace a odkazy pane Lapile.

I každý větší dopravní aeroplán si "vozí" na zádi trupu APU (turbínový generátor elektrického proudu) pro dobíjení akumulátoru a provoz elektroniky a servomotorů, dokud nejsou spuštěny motory.

M. Šejna 20.10.2018 11:47

pane Kolmane

zapomněl jsem určitě na ještě víc věcí. Ale to bych musel vzpomínat i na jiné zapomenuté věci. Napřiklad to, že i ve spalovacím motoru je autobaterii, kterou občas musíte nabít taky. Přesto se její nabití ze sítě do účinnosti spalovacího motoru nepočítá.

Nepočítá se tam ani výměna oleje nebo palivového fitru, jejichž výroba spotřebuje taky energii. V elektromobilu žádný motorový olej nepotřebujete a palivový filtr také ne.

J. Vintr 20.10.2018 11:47

Re: Obnovitelné zdroje a elektromobil

Blbost. Pokud bude elektromobilů opravdu hodně, tak žádnou regulací nevyřešíte ten obrovský nárůst spotřeby elektrické energie. Tu bude zapotřebí vyrobit a distribuovat. Odhadem, dva miliony elektromobilů i při zvlcela ideálním využití času nabíjení znamená jeden Temelín navíc + plus nové vedení.

M. Šejna 20.10.2018 11:41

pane Hane

baterie jsou i v automobilech se spalovacími motory. A protože klasických automobilů je pořád ještě mnohem víc, než elektromobilů, tak ekologická zátěž při likvidaci autobaterí tu už dávno je.

J. Chaloupka 20.10.2018 11:41

To by na okrajích Prahy musela stát ta parkoviště P+R.

Denně do Prahy přijede cca 300 tisíc automobilů, ale míst v P+R je cca 7 tisíc. Cítíte ten rozdíl?

M. Šejna 20.10.2018 11:38

pane Grygare

ja píšu o účinnosti, Vy o ekonomice. To jsou dvě poněkud jiné věci.

Vybudování infrastruktury je jednorázová záležitost, kterou stejně nakonec zaplatíte v ceně elektřiny. Stejte tak platíte v ceně nafty a benzínu náklady na vybudování čerpacích stanic.

Dotace jsou věc zcela mimo problematiku účinnosti motorů.

J. Chaloupka 20.10.2018 11:37

A co letadla, ty nemají žádný odpad?

Pře cca 20ti lety jsme bydleli asi 3 km vzdušnou čarou od letiště v Ruzyni. Dočetli jsme se, že má zdvojnásobit svoji kapacitu (tehdy odbavovalo cca 6 mil. cestujících), tak jsme prodali co jsme měli, vzali celoživotní úspory a přestěhovaly se na druhý konec Prahy. Bohužel od loňska, kdy letiště odbavilo 15 mil. cestujících, létají letadla i přes nás. Máme v domku dost prachu. Od čeho asi, když se změnila jedině ta letadla? Bohužel už jsme příliš staří na to, abychom se znovu stěhovali.

P. Han 20.10.2018 11:36

Re: trocha matematiky pro stárnoucího autora

Jaderné elektrárny by podle ekologistů měly být zrušeny, vodní, jak již autor uvedl, působí nevratné změny na životním prostředí. Kromě toho v našich podmínkách se na výrobě elektřiny podílí nízkým procentem. A ty větrné a solární potřebují 100 % zálohu klasickými elektrárnami, takže to máte prašť jako bouchni. Dále nezapočítáváte energii nutnou na výrobu, recyklaci a likvidaci baterií a těžbu kovů, opět devastující krajinu.

P. Grigar 20.10.2018 11:29

Re: Obnovitelné zdroje a elektromobil

.. prozatím nejrozšířenější OZE u nás je solár. Troufám si z vlastní zkušenosti tvrdit, že většina automobilů jezdí ve dne a v noci stojí. Tož čím je budete v noci dobíjet, ebonitovou tyčí o 160kW? Dejte vědět, přijdu na čumendu..

P. Grigar 20.10.2018 11:24

Re: Moc hezký povzdech.

.. vědecký konsensus je prokletím naší doby. Kam se ovšem poděla vědecká pravda?

L. David 20.10.2018 11:22

A co jste vůbec autore ořekával od pomatených samozvanců

z Brusele.

Vždyť oni v posledních křečích své existenci už vůbec nevědí, co činí!

Jimi vyhlášené emisní cíle pro období 2020 a dále už nebudou nikoho zajímat, poněvadž v tu dobu už žádná bruselská vláda nebude existovat!

K. Janyška 20.10.2018 11:22

Re: Já bych.

Trapné je, že o nich nic nevíte.

Je to skutečná podstata úplně všeho v lidském světě. Proto musím stále a stále opakovat to, co stále opakuji. Lidský svět řídí nás, lidi, ne my jeho. Vždyť naše mysli jsou složeny z evolučně vyvinutých pravidel chování a jsou adaptačními a informačními uzly právě spontánního řádu lidského světa... Dzp.

P. Grigar 20.10.2018 11:18

Re: pane Malovče

.. nainstaloval jsem do koupelny světlo s předepsaným krytím IP44, osazené LED(2x12W), jeden vyhasnul po 25 měsících, vyměnit nejde, vyhazuji světlo za 2955 Kč. Ohromně jsem uspořil...

F. Kusák 20.10.2018 11:14

Tak problém není tak

ani mezi užíváním různého typu individuální dopravy, tedy elektromobilů a automobilů se spalovacími motory, či jejich kombinací, ale v extrémním množství individuálních vozítek. Pro mě je cesta do Prahy, když musím vést nějaký náklad, hrůzostrašným zážitkem, kdy z místa A do místa B jedu i několik hodin. Pak, promiňte mi, se dívám na ty blbečky v offroadech, jako na chudáky a říkám si, zaplaťpánbůh, že tuto anabázi nemusím absolvovat každý den. Jsem také technicky vzdělán, ale debaty tohoto typu nepovažuji za smysluplné. Dopravu vidím v kombinaci dobré a ekologické hromadné přepravě, zejména ve využití vlaků, metra a tramvají a ve velkých městech ve sdílené dopravě, třeba i těch zpochybňovaných elektromobilů. Jenže, všechno chce svůj čas. A k výrobě elektřiny bych jen poznamenal, že rozvoj získávání elektřiny z OZE jde velmi rychle kupředu. Nabízí se i koncepce malých jaderných reaktorů a dalších technologií. Já věřím v ohromnou tvůrčí schopnost zejména nás techniků a na budoucnost se těším.

J. Hejna 20.10.2018 11:14

Re: Já bych.

Pane Janyško, vaše vzývání spontánního řádu a kompozitivní teorie je už trapné.

P. Grigar 20.10.2018 11:10

Re: trocha matematiky pro stárnoucího autora

.. možná by stálo za to započítat ještě náklady na vybudování infrastruktury pro odbíjení elektromobilů, ztráty při ukládání/odebírání el.energie do/z akumulátorů, poměrem denní a noční el.energie pro dobíjení, životnost akumulátorů a jejich cena v poměru k ceně vozidla, efektivita investice pro ty, kteří nejezdí denně nebo jen krátké trasy, ale přesto auto potřebují(dopravní obslužnost.

A hlavně to nejpodstatnější.. proč by se měly elektromobily dotovat? Zase další rejžovačka ve stylu obnovitelných zdrojů, vývar pro druhou generaci solárních baronů?

A. Nový 20.10.2018 11:05

Re: pane Malovče

Šejna z Bruselem ojebali aerodynamiku, takže to musí fungovat. :-))

V. Kolman 20.10.2018 11:03

Re: trocha matematiky pro stárnoucího autora

Ve výpočtu jste pane Šejno zapomněl na účinnost nabíjení/vybíjení akumulátorů elektromobilů, která určitě není 100%!

Vaše výpočty platí pouze u trolejbusů.

M. Šejna 20.10.2018 11:00

Re: Šejnova manželka žije vysáváním

Ano s blbci a hulváty já diskutuju rád. S vámi obzvlášť.

M. Šejna 20.10.2018 10:59

pane Malovče

na centrální vysavače se eurounijní zákaz nevztahuje.

A to, že doma topíte Edisonkami, místo toho, abyste svítil Ledkami, to je Váš problém. Kdybyste uměl používat kalkulačku, zjistil byste, že svítit Ledkami je mnohem levnější záležitost, než lpět staromilsky na Edisonkách.

Ale každý protestujeme proti pokroku jinak, že? Předpokládám, že do práce jezdíte na koni.

M. Šejna 20.10.2018 10:56

Re: pane Malovče

vzhledem k tomu, že doma nemáme koberce, ale jen dlažbu a parkety, pak nám slabý vysavač stačí. V domácnostech s koberci musíte používat silný vysavač, abyste všechny prachové alergeny z těch kobercových chlupů dostali ven.

Vysledkem je, že u nás máme mnohem vice čisto a mnohem méně prachu, než tam, kde mají koberce a používají silné vysavače.

A. Nový 20.10.2018 10:55

Re: Šejnova manželka žije vysáváním

To abyste měl při své blbosti o čem diskutovat :-))

A. Nový 20.10.2018 10:54

Re: Je třeba nějakým způsobem upozadit ekoteroristy.

Každičký mm dálnice je totiž zaplacen z peněz daňových poplatníků, zrovna jako jakákoliv údržba téhož.

No právě, ne každý využívá dálnici a přesto přispívá na její stavbu a údržbu.