17.5.2024 | Svátek má Aneta


Diskuse k článku

EVROPA: Povzdech stárnoucího inženýra

Je to určitě jen náhoda, že se v časovém úseku několika dní sešly dvě události organizačně spolu nesouvisející, avšak ze své podstaty související poměrně značně.

Upozornění

Litujeme, ale tato diskuse byla uzavřena a již do ní nelze vkládat nové příspěvky.
Děkujeme za pochopení.

Zobrazit příspěvky: Všechny podle vláken Všechny podle času
M. Šejna 20.10.2018 16:35

Re: pane Kubrický

To víme, Ladisláv Novák 475, místní bolševické hovado a troll. Ten vždy příjde s nějakou nálepkou ad hominem, protože k věci tohle bolševické prase diskutovat neumí.

T. Kočí 20.10.2018 16:34

Re: Elektromobil je ekologicky zlocin

Obnošené, ale pravdivé rčení : Elektromobil má výfuk v elektrárně.

T. Kočí 20.10.2018 16:32

Re: pane Kubrický

Bože Šejno, příště lépe,

L. Novák 20.10.2018 16:29

Re:

V každém autě se spalovacím motorem je startér, tedy elektromotor, takže podíl na jeho obsahu mědi se dá převést na elektromotor elektromobilu. Měď je dostupná, drahé je její zpracování a elektrolytické čištění pro elektrotechnické použití. V tom bych problém neviděl. Hlavní problém vzácnosti se týká baterií. Třeba lithium je dostupné v horninách v koncentracích, které je nutno zvyšovat zpracováním obrovského množství hmoty a technologiemi, které nelze prohlásit za levné ani ekologicky šetrné. Většina ostatních materiálů je relativně snadno dostupná.

T. Kočí 20.10.2018 16:29

Re: To by na okrajích Prahy musela stát ta parkoviště P+R.

Pane Chládku, nic ve zlém, ale bude s vámi asi těžká řeč.Patříte k většině obyvatel,neznající základní pojmy. Copak 3 kW je nějaká energie? To je přece výkon.Teprve vynásobeno časem to dá práci. Energie je schopnost konat, práci. 7.-8. třída ZDŠ.Ty 3 kWh, které asi máte na mysli pro rafinaci budou asi správný údaj.Surová ropa se destiluje na složky od lehkých benzinů po mazut.(spotřeba energie). Benzin vhodný pro spalovací motory je přímo z této destilace ,ale část se vyrábí z těžkých složek (mazut a p.).Jmenuje se to hydrokrak.Mazut se štěpí a dotuje vodíkem (spotřeba energie). Vodík se vyrábí ze zemního plynu ((spotřeba energie).Z toho vyplývá,že výroba motorové nafty je podstatně levnější než benzinu.(nevím, proč je tedy nafta drahá téměř jak benzin-je to asi extrémním zdanění, o něž se postaral i známý expert socanů Špidla).

To s vysokou účinností turbodieselů jasně označuje favorita při ekonomickém hodnocení.

M. Pivoda 20.10.2018 16:27

Re: X-Prize: Vyhubení českých ekonomů

Blbost předvedl svým diskusním příspěvkem ekonom Prokop. Nebo alespoň se za něj vydává.

Čeští občané (neekonomové) si sami museli všimnout, kam dospěla česká ekonomika po někdejším důsledném Klausově volání po Neviditelné ruce trhu: česká montovna. Ekonomická gramotnost z předminulého století nepřinesla Česku blahobyt, viďte?

Volte Komárka, za korunu bude Marka! Pamatujete? Volbou Klause (kterého V. Havlovi doporučila rudá Rita) se česká ekonomika v konkurenceschopnosti od německé ekonomiky vzdaluje. To jsem zde už ale uváděl odkazem dříve.

P. Papež 20.10.2018 16:27

Klidně říkám , že jsem někdy i pitomý ale v tom případě se to nesnažim jako vy prezentovat.

J. Svoboda 20.10.2018 16:24

Re:

Dalo by se diskutovat o tom, co, nebo kdo je tady pitomý.

J. Jurax 20.10.2018 16:23

Ehm ... ale jistě chápete rozdíl mezi cenou za něco - řekněme přelet Atlantiku - a dotováním nějaké činnosti.

Existovat tehdy EU, vzplála by nadšením nad Lindberghovým létem a jím prezentovaným pokrokem a začala by masivně dotovat transatlantickou leteckou dopravu do severní Ameriky (nikoliv vývoj letadel, ale jen tu dopravu) a tvrdě by zdanila transatlantické lodní linky, jež jsou neekologické, anžto hubí plankton, lodní šrouby porcuji rybičky, hluk stresuje velryby i krakatice a kouř valící se s komínů otravuje racky; hysterie se skleníkovými plyny tehdy ještě naštěstí nebyla.

Co na tom, že tehdejší z našeho pohledu primitivní letadla byla schopna přeletět oceán jen se značným rizikem a zoufale neekonomicky, takže i přes masivní dotace drahé letenky by si kupovali jen bohatí snobové se sebevražednými sklony. Legislativně by se určil cíl úplně eliminace lodní osobní dopravy do dvaceti let.

J. Svoboda 20.10.2018 16:22

Re: I mistr tesař se někdy utne (na chybném předpokladu)

Odborníku, není to totéž?

M. Prokop 20.10.2018 16:21

Re: X-Prize: Vyhubení českých ekonomů

Taky si plete ekonomy a politiky. Rozhodují obvykle ti druzí (vesměs málo ekonomicky).

L. Novák 20.10.2018 16:20

Re: chybný předpoklad

Nepoukázal. Napsal jste jen blábol.

M. Prokop 20.10.2018 16:19

Re:

U autora klasika.

L. Novák 20.10.2018 16:19

Re: X-Prize: Vyhubení českých ekonomů

Ze skutečnosti, že vám zjevně chybí ekonomická gramotnost a vládu nad vaším mozkem přebírá stařecká senilita, rozhodně nelze vydedukovat deklarovanou potřebu vyhubit ekonomy. Blbost se bohužel zakázat nedá, tak pište dál...

M. Pivoda 20.10.2018 16:15

Anonyme:

Poukázal jsem příkladem na chybný předpoklad pisatele článku. Toť vše.

L. Novák 20.10.2018 16:15

Re: Jako obvykle

Koukám, že na problém jdete politicky přes "globální trh". :-P

L. Novák 20.10.2018 16:14

Re: pane Kubrický

To víte, Šejna, místní demagog a agitátor ČSSD. Ten vždy přijde s nějakou totální kravinou. Zapomněl na ukápnuté palivo při tankování... :-D

P. Papež 20.10.2018 16:12

Dost pitomý příspěvek k ekologii aut.

L. Novák 20.10.2018 16:09

Re: I mistr tesař se někdy utne (na chybném předpokladu)

Už byste se měl probrat ze sovětského zlého snu a a začít žít v nové socialistické EU. :-P

M. Mikulec 20.10.2018 16:04

Jako obvykle

to má odnést daňový poplatník, soukromá osoba, co se sotva zmohla na nákup osobního automobilu. Zatímco neekologický globální trh dál bude provozovat dieselové kamiony, brázdící celý svět. Big Business je nedotknutelný a jeho se ekologická omezení netýkají. Ostatně myslíte, že za ostrovy plastových odpadků můžeme my, jedinci? Globální business se jen naplno chechtá.

F. Kusák 20.10.2018 15:46

Re: Tak problém není tak

Znovu zdůrazňuji, že je to kombinace všech možných typů přepravy včetně toho, že nikam nepojedu a třeba informace získám jinak než cestou k zákazníkovi. Drbat se autem v kolonách není řešení. To asi souhlasíte?

M. Pivoda 20.10.2018 15:43

X-Prize: Vyhubení českých ekonomů

Pilot Lindberg přeletěl jako první na světě Atlantický oceán (tuším někdy v roce 1927) nikoliv proto, že to vyžadovala tržní ekonomika. Chtěl prostě vyhrát vypsanou odměnu. Ano ekonomický stimul k tomu určitě existoval.

Americký kapitalista Peter Diamandis právě v těchto dnech (byvše inspirován případem Lindberga) vypisuje X-Prize v již mnoha dalších oborech (nikoliv jen v Diamandisově oblíbené kosmonautice), aby tím "požduchnul" vývoj žádoucím směrem. Včera (https://livestream.com/a360/xprize?utm_source=Visioneering%202018%20LiveStream&utm_campaign=610e2c8b13-EMAIL_CAMPAIGN_2018_10_17_11_38_COPY_01&utm_medium=email&utm_term=0_011c28d62b-610e2c8b13-390459137) bylo výslovně sděleno, že tržní mechanismy k tomu nestačí.

Usuzuji, že v Česku by bylo asi užitečné vypsat X-Prize na vyhubení ekonomů, pokud chcete posunout v Česku inovace.

F. Kusák 20.10.2018 15:41

Re: To by na okrajích Prahy musela stát ta parkoviště P+R.

Já to necítím (tedy, když jsem v Praze, tak spíše ano), já to vím. Ale to je jen součást problému. Ti lidé do Prahy přijet třeba musí, mají tam sídlo firmy, lékaře nebo tam bydlí jejich děti atd. Praha s tím musí počítat, stejně tak, jako pražané jezdí na houby na Kokořínsko nebo na Šumavu. Postavit odstavná parkoviště, je relativně malý problém, to měla Praha už dávno.

M. Prokop 20.10.2018 15:35

Re: Tak problém není tak

Hromadná doprava vám prostě nebude stát před barákem nebo v baráku, připravena k použití. O souběžné přepravě zavazadel ani nemluvě. Má svůj význam ve městech, na určitých trasách a bez zavazadel.

R. Langer 20.10.2018 15:31

Re: ano, pane Hane

Jo, zlepšují se posledních cca 100 let, a zatím nic moc... :-D

M. Prokop 20.10.2018 15:30

Re: Elektromobil je ekologicky zlocin

Politikové rozhodují na základě jiných věcí, než technické vzdělání a trojčlenka.

M. Pivoda 20.10.2018 15:30

I mistr tesař se někdy utne (na chybném předpokladu)

"... když nás bolí zub, tak jdeme k zubaři, ne na ministerstvo zdravotnictví nebo do parlamentu, ..." Opravdu?

Budete se asi divit, ale někdejší šéfkonstruktér sovětských kosmických lodí, Koroljov, žádal, aby ho operoval někdo z Ministerstva zdravotnictví, když se zdálo, že Koroljov má problémy se slepý střevem. A představte si, že kdosi z toho sovětského ministerstva zdravotnictví (po letech držení v ruce tužky, nikoliv skalpelu) se k operaci Koroljova odhodlal - a nakonec Koroljov zemřel. Proč? To zde nechci rozvíjet.

Nejdůležitější je všimnout si chybného předpokladu, na kterém stavěl šéfkonstruktér Koroljov: Podle sebe soudím tebe.

Mimořádně odborně schopný Koroljov byl v době Stalinovy vlády vybrán do funkce sovětského šékonstruktéra proto, protože rakety byly pro vojenské Stalinovy zájmy kriticky důležité. Ministerstvo zdravotnictví ale tím kritickým článkem nebylo. Koroljův chybný předpoklad.

R. Langer 20.10.2018 15:29

Re: pane Hane

Hm, na to jste jistě přišel mozkovým myšlením, co? :-D

M. Prokop 20.10.2018 15:28

Re: Povzdech jiného českého, stárnoucího inženýra

Jak vás tu tak občas zahlédnu, ani se nedivím, že vás vyhodili jak jen to bylo možné.

Užitečná inovace se pozná tak, že ji lidé chtějí. Ne tak, že ji za užitečnou prohlásí nějaký úplatný EU úředník. Až budou elektromobily lepší a levnější než klasika se spalovacím motorem, každý si je rád koupí.

R. Langer 20.10.2018 15:28

Re: trocha matematiky pro stárnoucího autora

Ty samozřejmě rozhodně nejsou zanedbatelné.