12.6.2024 | Svátek má Antonie


Diskuse k článku

EU: Protlačovaným e-autům zazvonil umíráček.

Evropský parlament přijal na návrh Komise usnesení, že elektromobil není automaticky klimaticky neutrální vůz. Protlačovaným e-autům zazvonil v EU umíráček.

Upozornění

Litujeme, ale tato diskuse byla uzavřena a již do ní nelze vkládat nové příspěvky.
Děkujeme za pochopení.

Zobrazit příspěvky: Všechny podle vláken Všechny podle času
J. Kostelanský 11.3.2024 18:25

S technologickým vývojem včetně elektrovozů je to jako s řidiči vozů: ten kdo kouká 5 metrů před sebe, dřív nebo později havaruje. Je třeba koukat mnohem dál - alespoň 100 metrů na rovné silnici...

Evropské automobilky právě proto nejsou schopny konkurovat těm čínským. Protože je - a zejména jejich akcionáře - zajímají jenom výsledky aktuálního finančního roku. Nic vzdálenějšího nepřichází v úvahu - to by mohlo být dokonce riskantní. :-) Jenže podnikání je vždy o jisté míry rizika. Kdo v podnikání chce jít na jistotu, dlouho nevydrží. Hovořím z vlastní zkušenosti - podnikám už 15 let.

Evropské automobilky jsou jako v tom otřepaném fóru: chlápek padá z 15. patra a u každého patra si říká: je to dobrý, pořád je to ještě dobrý...

Největší problémy má snad značka (ne celý koncern) Volkswagen. Viděl jsem nějakou aktuální statistiku (nevím za jakou zemi), a poradí v prodeji elektrovozů bylo: první 2 místa Tesla Y a 3, pak Audi Q4 e-tron, čtvrtý Enyaq, Elektrické SUV od VW se nedostalo ani do první dvacítky.

V. Petr 11.3.2024 18:23

Zatím je podstatně dražší!

L. Novák 11.3.2024 18:22

Naštuduj si, ZELENÝ ;-O HLUPÁKU, co je to energetická hustota paliva...

;-D

L. Novák 11.3.2024 18:19

K;-OKOTE DEMENTNÍ, co to zase meleš? ?8-o

Najdi si už nesčíslněkrát vypsanou účinnost celého řetězu od výroby elektrické energie přes přenos a nabíjení a vybíjení akumulátoru v BEV a tam máš jasně uvedeno, že celková účinnost je nízká a nedosahuje účinnosti spalovacích motorů...!! ;-D

P. Rada 11.3.2024 18:18

K elektromobilitě právě vyšlo solidní pojednání v časopisu Vesmír:

https://vesmir.cz/cz/casopis/archiv-casopisu/2024/cislo-3/elektromobil-neni-jen-auto.html

https://vesmir.cz/cz/casopis/archiv-casopisu/2024/cislo-3/cesta-k-udrzitelne-mobilite.html

https://vesmir.cz/cz/casopis/archiv-casopisu/2024/cislo-3/otazniky-kolem-elektromobilu.html

Cituji např: ...."Elektromobily jsou z hlediska tohoto nařízení považovány za zcela bezemisní. Ve skutečnosti je zatím poměr energetických spotřeb u osobních automobilů stejné třídy při srovnání elektromobil – benzinový automobil lepší téměř třikrát, elektromobil vůči naftovému automobilu více než dvaapůlkrát a zhruba dvakrát lepší u elektrických autobusů než u naftových"...

K. Zelený 11.3.2024 18:16

Článek jsem nečetl a číst nebudu, pro srandu jsem juknul do diskuse – no pro srandu, ono je to spíš smutné jak i v takovéto technicistní a pragmatické věci zcela absentuje racio a dominují emoce. Zaujal mě tento „argument“, dokonce pocházející od odborníků na automobily: „Elektromobil, který právě vyjíždí z výrobní linky, má za sebou zhruba dvojnásobné emise ve srovnání s podobným automobilem se spalovacím motorem.“ Svatá pravda, soudruzi petrolheadi, a co dál? Za jak dlouho BEV svým bezemisním provozem tuto ztrátu smaže a jaký násobek emisí spalovák za svůj život vyprodukuje oproti BEV?

J. Kostelanský 11.3.2024 18:13

Data, která uvádíte o bateriích, jsou nejméně 5 let staré. Současné baterie mají kolem 230 Wh/kg, lithium-železito-fosfátová 160 Wh/kg. Důležité je ovšem něco jiného, každým rokem tato hodnota stoupá o cca 10 %.

Mimochodem vývoj v oblasti baterií se pořád zrychluje. To je jedním z důvodů, proč Evropa není schopna konkurovat čínským firmám. Než se v Evropě dostane něco do výroby, Číňané jsou již o 3 kroky vpředu.

Je to jednoduché schéma: čím víc elektrovozů a baterií se vyrábí, tím více se investuje do výzkumu a vývoje. Čínské firmy zaměstnávají desetitisíce inženýrů jen ve výzkumu a vývoji baterií.

J. Kostelanský 11.3.2024 18:07

Vyberete si jednu malo, ne podstatnou věc a na ní vše zpochybníte. Mimochodem, pokud sledujete vývoj, tak vícero světových firem s čerpacími stanicemi ohlásily, že budou postupně přecházet na nabíjecí stojany.

P. Rada 11.3.2024 17:57

https://www.veronica.cz/ucinky-vyfukovych-plynu-z-automobilu-na-lidske-zdravi

P. Skřivan 11.3.2024 17:53

O menší baterii a dobíjení z palivového článku, který jede i na ten benzín, jste už někdy slyšel ? V tom případě má benzín ještě vyšší hustotu energie než s vaším stupidním mechanickým spalovákem a nádavkem jsou emise podstatně nižší. To jen, abyste sám viděl, jak jste mimo. Budoucnost je tedy daná.

P. Rada 11.3.2024 17:53

Když už kalkulujete s měrnou energetickou kapacitou paliva versus baterie (doufám že máte na mysli akumulátor) proč nezapočítáte efektivitu transformace energie na pohyb a v případě elektromotoru i zpětnou rekuperační účinnost?

P. Skřivan 11.3.2024 17:50

Budou, protože musí. Jinak by EU zaostala proti zbytku světa.

P. Skřivan 11.3.2024 17:49

Není to pravda a ignorujete prostý fakt, že novější technologie je vždy v počátku dražší a horší, než předchozí. Nebo nevíte, že soutěžil třeba stejnosměrný proud a střídavý ? :-)))

P. Rada 11.3.2024 17:48

Ano zkusme "zapojit mozek". Předně mu dejme k dispozici relevantní data. Proto zvažme, že devatenácté oproti jenadvacátému je technologicky o nesrovnatelném. To dopravně stěžejní doposud spočívá v parametrech měrné akumulace energie do objemu/hmotnosti a v parametrech účinnosti přeměny energie na pohyb případně naopak.

Mě osobně experimentálně v příměstském provozu (2x dojezd 15km během dne) vychází s elektro-autem opakovaně spotřeba 14kWh/100km. Toto v 19století možné rozhodně nebylo. Oproti spalováku (který se sotva na tuto vzdálenost stihne dobře ohřát) tak dnes jezdím za čtvrtinu nákladů. Zvažme, že polovina populace dnes už žije ve městech kde se denní nájezd uvádí v průměru 30km.

Pokud už jste nadnesl okrádání, tak započítejte o kolik zdraví až života jsou spalinami "okrádáni" obyvatelé zejména okolí rušných městských křižovatek atd.

P. Skřivan 11.3.2024 17:48

Pane Řezníčku: ale to se děje. Dotace jsou na to jen proto, aby to bylo rychleji. V tržní ekonomice je normální používat dotace, např. k soutěži s ostatními zeměmi. Jiná podpora je totiž nedovolená. Chápete to ? :-)))

P. Diviš 11.3.2024 17:45

K těm bateriím:

"Baterie se skládají z mnoha akumulátorových článků, které jsou pospojovány sériově i paralelně do modulů. Kompletní baterie se skládá z několika modulů, chladicího a ohřívacího systému, kontrolního a řídicího systému s čidly i havarijně odolného obalu. Tyto baterie mají měrnou energii až do 0,2 kWh/kg jejich hmotnosti, obvykle však o 20–

30 % méně. V populárních textech se často uvádějí podstatně vyšší hodnoty, platné však pro jeden akumulátorový článek, a tudíž pro použití ve vozidle irelevantní. Vývoj baterií pokračuje, marketingově slibované hodnoty jsou až dvojnásobné, ale praktické dostupnosti dosáhnou až za řadu let.

Ve srovnání s klasickými palivy je měrná energie baterií stále velmi nízká (benzin cca 11,7 kWh/kg, nafta cca 11,9 kWh/kg, záleží na obsahu biosložky), a přes zmíněnou vyšší účinnost zpracování elektrické energie na mechanickou práci vycházejí

baterie proti použití energie chemické velmi těžké, proti běžné palivové nádrži více než dvacetkrát."

Takže i kdyby se podařilo dosáhnou zcela neočekávaného dvojnásobného vylepšení baterií, i desetkrát by ještě bylo nevýhodné. O nákladních vozidlech nebo letadlech ani nemluvě.

M. Pivoda 11.3.2024 17:42

1. Jde teprve o začátek vývojového cyklu elektromobility. Elektromobily, oproti spalovacím motorům, jsou relativně novou technologií.

2. Inovace směrem k elektromobilitě si vyžádá změnu celého stávajícího systému, nikoliv jen začlenění jedné jediné komponenty (technologie, která je teprve v počáteční fázi svého vývoje) do stávajícího systému.

R. Řezníček 11.3.2024 17:18 komentuje:

1. Nejde. Bateriové elektromobily jsou záležitostí 19. století, kdy jich bylo v provozu hromady. Teprve vývoj spalovacího motoru začal postupně elektromobily vytlačovat, a to bez jakýchkoli dotací a nátlaku, na základě svobodné volby účastníků na svobodném trhu (sic!!!). I v obou ropných krizích se zpočátku upnuly naděje mnohých horkých (a méně bystrých) hlav k bateriovým elektromobilům, a to vždy se závěrem "je to pitomost", protože po těch 200 let jaksi stále chybí zázračný zdroj elektrického výkonu.

2: doufejme, že nevyžádá, protože na to prostě nemáme zdroje. Nemáme žádný zázračný zdroj elektrického výkonu (v zásuvce máte při nejlepší vůli max. to, co má malolitrážní automobil se spalovacím motorem na kolech) a nemáme přenosovou soustavu pro jeho přenos ke koncovému spotřebiteli. Nemáme ani prostor, abychom mohli někde bateriová autíčka nabíjet, což by sice šlo technicky vyřešit celkem snadno, kdybychom měli nějaký zdroj el. výkonu (a točíme se ve spirále).

M. Pivoda komentuje komentované

Ad 1. Průběh historie byl jiný, protože dříve se nebraly v úvahu ekologická a klimatická hlediska. Tehdy se ještě neprojevovaly.

Ad2. Situace v USA: The nuclear waste sitting at power plants across the United States contains enough energy to power the country for more than 100 years. But recycling spent uranium fuel was banned in 1977 because President Jimmy Carter feared that nuclear reprocessing could lead to more production of atomic weapons. ...

P. Diviš 11.3.2024 17:38

Balkancar olověné.

P. Diviš 11.3.2024 17:36

To dělám vždy. A vychází mi, že pokud je nějaký "technologický pokrok" protlačován dotacemi a zákazy jiných technologií, asi to není pokrok. Ten by lidé používali sami od sebe, tak, jako to zatím vždy bylo.

Doba bronzová nenastala proto, že by byly zakázány pazourky. :-P

P. Diviš 11.3.2024 17:33

Ano, bohužel.

R. Řezníček 11.3.2024 17:33

Fyzika není věc názoru. Je exaktní.

Jestli i přesto chcete jezdit bateriovým elektromobilem, já Vám v tom jako demokrat rozhodně bránit nebudu. Ale pod jednou podmínkou: budete si jezdit za svý a nebudete to nikomu násilím vnucovat.

Tak jednoduché to je.

P. Diviš 11.3.2024 17:33

V takovém případě bychom měli volit tak, aby tihle zelenorudí soudruzi a soudružky usedli u sebe doma a ne v Bruseli. Já určitě nezaváhám.

P. Diviš 11.3.2024 17:31

To by mohlo být ono, vše tomu nasvědčuje.

S. Outrata 11.3.2024 17:31

Pozitivnímu vývoji v téhle, ale i žádné jiné oblasti moc nevěřím. Jakmile po volbách soudruzi usadí své zadky zpět do Bruselských židli, tak začnou opět okamžitě utahovat šrouby.

P. Diviš 11.3.2024 17:30

Poslední dvě věty souhlas.

Bohužel je to pravý opak toho, co se nyní děje (nejen v EU, ale hlavně tam).

M. Pivoda 11.3.2024 17:30

Už nyní je jasné, že letošní zima je výrazně teplotně nadprůměrná. Ale bude to mít nějaký vliv i na blížící se léto? „Žádné závislosti a souvislosti v počasí mezi jednotlivými ročními obdobími neexistují, takže i po teplotně nadprůměrné zimě může být léto teplotně podprůměrné, nebo naopak,“ vysvětluje meteoroložka ...

R. Řezníček 11.3.2024 17:30

Sdílím Váš názor. Zvyšování cen energií není jakýmsi nečekaným vedlejším produktem Green New Dealu (nebo úplně mimo mísu nějakými válečnickými choutkami NATO a Ruska na Ukrajině), ale jeho principiálním smyslem.

P. Diviš 11.3.2024 17:29

Důsledky technologického pokroku není nutno dotovat, ani omezovat a zakazovat jejich konkurenci.

Elektroauto prostě je levnější, ale bez baterie. Pokud ho chcete tlačit.

S baterií je dražší a má horší dlouhodobé užitné vlastnosti, kromě toho, že z hlediska tvorby CO2 vychází hůře, než nafta i benzin.

Technická podstata věci je vám evidentně cizí.

R. Řezníček 11.3.2024 17:27

Ano, i příští měsíc, rok atd. bude nejteplejší. Alespoň v levicových novinách. A co z toho vyplývá? NIC. Počasí se mění, to jste nevěděl?

F. Kusák 11.3.2024 17:27

Ale Vy jste takový samonasírací typ. Já Vám přeci Vaše argumenty nevymlouvám a v mnohém s Vámi i souhlasím. Jen nechte prosím každému jeho názor, i když podle Vás, stupidní. Ne každý dosahuje Vaší velikosti.