1.6.2024 | Svátek má Laura


Diskuse k článku

EU: Protlačovaným e-autům zazvonil umíráček.

Evropský parlament přijal na návrh Komise usnesení, že elektromobil není automaticky klimaticky neutrální vůz. Protlačovaným e-autům zazvonil v EU umíráček.

Upozornění

Litujeme, ale tato diskuse byla uzavřena a již do ní nelze vkládat nové příspěvky.
Děkujeme za pochopení.

Zobrazit příspěvky: Všechny podle vláken Všechny podle času
P. Skřivan 11.3.2024 13:36

Jojo, taky se nemohu srovnat s tím, že spalovací turbína má nižší účinnost než pístový motor a ten má nižší účinnost než palivový článek. A jelikož dneska jsou mnohem lepší baterie a zejména pulzní řízení, k tomu elektro to všechno vede. Stejně jako zahynul klasický rozdělovač nebo karburátor, aneb kdo dnes ví, co je palec rozdělovače. :-)

P. Skřivan 11.3.2024 13:29

Problém je, že EU zatím ty plány vycházejí. Na rozdíl od komunistů. Viz vysavače, žárovky, zateplování.

M. Pivoda 11.3.2024 13:29

Umíráček smutně zvoní jen autorovi Smutnému.

Cituji z jeho článku:

" ... To je začátek konce slepé sázky na elektromobilitu, která byla, je a bude ovšem spojena s obrovskými zmatky a zejména s astronomickými náklady... Nyní tedy v elektromobilitě obrací šéfka EK Ursula von der Leyenová ostře kurs opačným směrem. Už 21. února zdůraznila, že zákaz spalovacích aut se v roce 2026 dle rozhodnutí Komise přezkoumá a zreviduje ... "

Komentář

1. Jde teprve o začátek vývojového cyklu elektromobility. Elektromobily, oproti spalovacím motorům, jsou relativně novou technologií.

2. Inovace směrem k elektromobilitě si vyžádá změnu celého stávajícího systému, nikoliv jen začlenění jedné jediné komponenty (technologie, která je teprve v počáteční fázi svého vývoje) do stávajícího systému.

3. Politici, i v EU, zřejmě už revidují své původní předpoklady, že se "přihřejí" na vývoji a uplatnění této relativně nové technologie. Čas politický je totiž typicky kratší, než je čas technologický.

P. Skřivan 11.3.2024 13:27

Nepochopil jste, že Číňan moc žádnou technologii nevyvíjí. Spíš kopíruje, kupuje. Ale nevyvíjí, což jeho činnost nijak nesnižuje. To je dělba práce, kde prostý spotřebitel vidí jen produkt z Číny. Pokud vyvíjí, tak třeba nový mobil založený na nových čipech, které jsou ale odjinud. Např, z Tchajwanu, kde byly vyrobeny, ale vymyšleny a vyvinuty byly na západě. Třeba v Anglii.

Alternativa k elektroautům jsou auta klasická. Pokud eauta neuspějí, klasika to jistí. Leč tak to nebude a už není, protože i hybrid je fakticky e-auto. Spíš hrozí razantní zjednodušení a zlevnění e-aut. Ta stará je už vyčerpaná a není moc co zlepšovat a zlevňovat.

S. Komik 11.3.2024 13:02

V originále "Promoveatur, ut amoveatur" - doslova "Ať je povýšen, aby byl odstraněn".

J. Kostelanský 11.3.2024 12:57

Řekl bych, že umíráček zvoní evropským výrobcům aut. Nejméně 15 let říkají, jak je myšlenka elektrických vozů nesmyslná. S neskrývanou škodolibostí upozorňovali ne částkové neúspěchy při vývoji.

Tesla a Číňané15-20 let pracovali usilovně jako včelky na vývoji této nové technologie a mysleli dlouho dopředu. Smlouvami si zajistili dostatek surovin pro její výrobu. Evropané ani v tomhle směru nedělali nic. Abyste totiž podnikali takovéto dlouhodobé a do značné míry i riskantní kroky, tak myšlence elektrovozů musíte věřit. Ale to nebyl případ Evropy. Evropští výrobci aut elektromobilům nevěřili a pořád nevěří, proto je samozřejmé, že si do budoucna nezajistili nic. Na druhé straně Tesla a Čínu to muselo být požehnání přímo z nebe.

Začíná být zřejmé, proč si evropští výrobci aut byly tak jistí v kramflecích. Velmi dobře totiž věděli, že když bude nejhůř, dočkají se z Bruselu podpory a hlavně ochrany. To se právě teď děje. Ale jelikož teď je v Bruselu rozum nedostatkové zboží, tak úředníkům vůbec nedochází, co celními bariérami na čínské elektrovozy způsobí. Případná obchodní válka mezi EU a Čínou by měla podobný průběh i výsledky jako proxy válka Západu proti Rusku na Ukrajině.

P. Rada 11.3.2024 12:47

Kolik by podle Vás asi tak stála revitalizace planety aby uživila alespon dnešní lidnatost do konce tohoto století?

Nebo se zeptám jinak. Jste si jistý, že dosavadní enormní rozvojové chyby s důsledky dlouhodobě devastující životní prostředí - či alespon důsledky sycení atmosféry uhlíkem - lze vůbec někdy napravit?

Ptám se proto, že právě ekonomové to reálně vidí chmurně:

https://ourfiniteworld.com/2019/01/09/2019-world-economy-is-reaching-growth-limits-expect-low-oil-prices-financial-turbulence/

J. Kostelanský 11.3.2024 12:38

Nějako vám uniklo, že evropská ekonomika visí na opasku od čínských kalhot. Obchodní válku s Čínou EU nemůže vyhrát. Je to stejné jako s Ruskem: Čína bez EU bez problému přežije. Ale EU bez Číny ne...

"...Evropa mezitím musí vybudovat zase průmysl."

To je k popukání. Jaký průmysl má Evropa vybudovat, když je takový odpor vůči elektromobilům? :-)

S. Pícha 11.3.2024 12:38

No můj vehikl na naftu vazi 2,7t a moje EV 2t.

P. Brich 11.3.2024 12:32

Dokonce snad i jedno takové letadlo obletělo svět!!:-);-D

T. Hraj 11.3.2024 12:29

Spletli jsme se v biopalivech (a jejich povinném přimíchávání), spletli jsme se v předpovědích (15 let bez oteplování na začátku 21. století nebylo v žádném modelu), spletli jsme se v elektroautech (zákaz spalovacích asi revidujeme), spletli jsme se s Energiewende, OZE, etc.

A ano, nebyly to levné chyby. Stály nás (tedy přesněni vás, vy mravenečci) mnoho. Ale teď už to máme určitě, určitě správně. Takže, přátelé, na GD je třeba utratit "ne miliony, ale miliardy eur (vdL)".

P. Brich 11.3.2024 12:28

Vybavuje se mi vzpomínka na film "Bílá paní", kde je na závěr slavnostní otevření mostu přes řeku, který byl plánován, nikoliv postaven. Lid zpracovaný propagandou leze do řeky na údajný most a jedno dítě vykřikne: "Vždyť tu žádný most není", načež ho matka usměrní: "Nekecej a plav!"

A tak to s elektromobilitou dopadne i v EUhniji!!;-€EU;-O

P. Skřivan 11.3.2024 12:24

Zatím nikdo nemá ani důvod couvat. Žádná katastrofická prognóza se nenaplnila.

P. Skřivan 11.3.2024 12:22

Autor nutně potřebuje studený obklad. :-)

P. Diviš 11.3.2024 12:21

Ano, bohužel.

T. Hraj 11.3.2024 12:19

"usnesení, že elektromobil není automaticky klimaticky neutrální vůz" představuje jistě obrovský posun (tedy pokud bude vůle z něj vyvodit důsledky). Ale domnívat se, že je to "počátkem eroze a tvrdé revize ideologie Green Deal a její realizace v legislativním balíčku Fit for 55", je podle mne velkým optimismem. Do "nápravy" klimatu bylo kromě peněz investováno obrovské množství politického a osobního kapitálu lidí, kteří stále zaujímají drtivou většinu významných politických pozic. Kariéristi chybu nepřiznají z (cynického) pragmatismu, kovaní klimaalarmisté ani nemají co přiznávat.

GD jako takový na úrovni EU zpochybňován není. A už vůbec není zpochybňována teze, že změna klimatu bude mít katastrofické následky a je to tedy problém č.1 s vysokou urgencí.

P. Diviš 11.3.2024 12:09

Na větší rozum je pozdě. Už je v tom podfucku moc peněz a zaagažovanosti. Předpokládat, že soudruzi a soudružky v Bruseli (nejenom) zacouvají, je nereálné.

V. Kolman 11.3.2024 12:02

.....a kromě toho dramaticky zvýšit výrobu preservativů S NÁVODEM K POUŽITÍ!!!!!! a vyvážet je zdarma do Afriky, Indie........... a jiných končin, kde se lidé neúměrně rychle množí (napsáno korektně) a nedokáží své potomky bez cizí pomoci uživit. Těm je problém drahých e-mobilů u zadele:-(:-(:-(

F. De Winter 11.3.2024 11:58

R^R^

P. Pepax 11.3.2024 11:54

Sdílím stejný pesimismu.

V. Kolman 11.3.2024 11:51

R^R^R^

V. Kolman 11.3.2024 11:47

O vašem názoru by se pane Langere dalo s úspěchem pochybovat.

Ono "to" skutečně létá a v OJEDINĚLÝCH SPECIFICKÝCH PODMÍNKÁCH!!!!!! to může mít i své opodstatnění.

Napadá mě třeba doprava pitné vody a potravin (případně životně důležitých léků) lidem, kteří se zachránili na střechách domů v oblastech postižených záplavami.

Budoucnost teprve ukáže, zda se jedná o "cimrmanův úkrok stranou", nebo jestli začnou být e-drony použitelné i v jiných oblastech. Rozhodně je blbost, cokoli silou protlačovat a "cpát" to za drahé peníze lidem proti jejich vůli. V tom s vámi souhlasím.

J. Stárek 11.3.2024 11:38

Taková přílišně kategorická stanoviska jsou mi proti mysli. To, že to s elektromobilitou nebude tak žhavé, je myslím už dnes jasné. Ale že by jí zvonil umíráček? Tak to určitě není. Jen to půjde poněkud pomaleji a s větším rozumem a s menšími emocemi.

R. Langer 11.3.2024 11:32

A já vám NEVĚŘÍM. :-P

V. Kolman 11.3.2024 11:32

Chápu pane Šejno vaší ironii. ALE!

Někdy v letech kolem roku 1950, kdy tranzistory si teprve dobývaly své místo v elektronice, tehdy vlastně pouze v přenosných rozhlasových přijímačích, začali v SSSR (pozor, nepropaguji - pouze konstatuji) vyrábět termočlánkovou baterii na cylindr petrolejové lampy, která měla 2 sekce. Jedna sekce žhavila vlákna elektronek (cca 1,5V), druhá sekce pomocí vibračního měniče zvyšovala nízké napětí z termočlánku na potřebné anodové napětí a ......rádio hrálo v šíré neelektrifikované sibiřské tundře vlastně na petrolej!!!!!!

Ale tahat sebou kvůli mobilu petrolejku s baňatou baterií termočlánků........???;-D;-D;-D

R. Langer 11.3.2024 11:31

Ano, budou obsahovat to špatné z obou řešení. ;-D

R. Langer 11.3.2024 11:29

... ale tak hlavně že furt věříte čínským komoušům. Co ten elektromobil, co se nabíjí deset minut, a ujede 400 km. Nějak vám ta bublina splaskla, co? ;-D

R. Langer 11.3.2024 11:28

Vsadím se, že žádné snížení cen akumulátorů NENASTANE! O tom tady už taky melete hovadiny 10 let. O co? :-P

R. Langer 11.3.2024 11:25

Na toho dotačního podvodníka taky jednou dojde, jenom se nebojte... :-P

R. Langer 11.3.2024 11:24

A kolik jste toho na tom mobilu najezdil? To je stejně blbá otázka jako ten váš blbý příklad. :-P