16.5.2024 | Svátek má Přemysl


Zobrazit příspěvky: Všechny podle vláken Všechny podle času
P. Diviš 11.3.2024 21:09

Dobrá, klidně uznávám, že dokonalé už těžko zdokonalovat (klasická auta se spalovacím motorem), dosud nedokonalé se časem bude zlepšovat (momentálně vynechávám všechny překážky, na které to narazí, v tom článku z Vesmíru jich je uvedeno dost). Žádný fyzikální zákon (snad) nebrání, ale prostě to teď není.To podstatné je dnes (ne)způsob prosazování elektromobility. Příkazy a zákazy nejsou ta správníá cesta.

Syntetický benzin bez použití fosilních materiálů je další slepá ulička, zdůvodněná opět ideologicky.

R. Řezníček 12.3.2024 17:04

Pane Kostelanský, problém není zdaleka jen v bateriích, ale v celém energetickém cyklu, hlavně ve zdrojích elektrického výkonu. Spalovací motor pracuje s cca obdobnou účinností, jako je zhruba na výstupu parní turbíny v elektrárně, tedy kolem 33 %. Jenomže u bateriového elektromobilu následně odečítáte 10–15 % na přenosovou soustavu, 15–25 % na chemickou reakci k dobití baterie a dalších cca 10 % na převod zpět na mechanický výkon. Takže nezískal jste vůbec nic, zato jste hodně ztratil. A to neřešíme drancování planety těžbou vzácných prvků ani spotřební daň, kterou bychom na el. výkon museli napálit, aby se nám nezřítila ekonomika (cca 20 Kč z litru benzinu jsou daně).

Jediný případ, kdy se to může lokálně vyplatit, je v případě smogových situací ve velkoměstech. My v ČR máme jedno poměrně malé velkoměsto a v něm již nemáme prakticky žádný průmysl, takže ani tento argument pro ČR nelze využít. Dále se mohou využít v uzavřených prostorách (např. vysokozdvižné vozíky, vozíky pro dopravu zavazadel na nádraží, v podzemí...) či ve styku s potravinami, což se ostatně již přes 100 let běžně děje.

Globálně je tedy snaha nahrazovat automobily pro individuální dopravu bateriovými elektromobily pouhým vyhazováním energie a peněz do kanálu. A pokud se tak děje navíc silou a proti zájmům subjektům na volném trhu, je to ještě navíc zločin.

Pokud si přesto bateriový elektromobil chcete zakoupit a provozovat, tak klidně, ale za dvou podmínek: 1. koupíte jej a budete jej provozovat výhradně za svoje peníze a 2. nikomu to násilím ani vydíráním nebudete nutit. Potom Vám přeji hodně šťastných kilometrů!

J. Kostelanský 12.3.2024 20:21

Nutím snad někomu elektromobily? Já rovněž zatím jezdím v spalováku. U těch procent jste to mimochodem málinko přehnal a na druhé straně jste "zapomněl" na ztráty spojený s fosilními palivy např. při jejich převozu a taky u samotné výroby.

Např. spotřeba u elektrovozů se odvozuje od toho, kolik elektřiny si motorista "natankoval" u stojanu. Ztráty v bateriích jsou v tom již započteny. Mimochodem i v důsledku jejich snižování (ztrát) se prodlužuje dojezd elektrovozů. Velice důležité je v přechozí větě to "i".

Ján jen píši, že tvrzení o nesmyslu elektrovozů je blbost. Nejsem vůbec příznivcem Bruselu a už vůbec ne Green Dealu. Ale od počátku stanovení termínu pro zákaz prodeje spalováků říkám, že ten termín je zbytečný. Po roce 2030 bude stejně většina nových vozů v EU elektrických. Už jenom proto, že jejich provoz a servis budou podstatně levnější a užitné vlastnosti lepší než u spalováků.

Stačí se kouknout do Číny. Již alespoň 10 let platí, že technologické novinky z Číny na Západ přicházejí se zpožděním několika let.

P. Rada 11.3.2024 19:37

Ve zminovaných článcích mi přes jejich obsáhlost chybí porovnání spalovací a el verze osobní mobility v nejběžnějším případě reálného městském cyklu, kde se uvádí průměrný denní dojezd cca 30km. Tedy 15 tam - pak hodiny odstav - a zas zastudena zpět. Obojí jen dvacet až třicet minut jízdy a mnohdy i méně.

Za tuto dobu se totiž zejména v zimě teprve zahřeje motorový olej na doporučenou pracovní teplotu. Údaje o imisních hodnotách .... by navíc v zimě nejspíš vycházely jinak.

Neví někdo o takovém pojednání?

P. Diviš 11.3.2024 21:10

Je to tam, jen musíte umět číst a chápat.

P. Rada 12.3.2024 8:31

Výtisk mám a po přečtení jen "chápu", že data nemáte ale rád se chytáte náznaků až spekulujete.

L. Novák 13.3.2024 0:21

;-D Grafoman Rada blbej jak tágo... Rv!!

R. Řezníček 12.3.2024 17:07

To je právě to, co řeší norma Euro7.

K. Zelený 11.3.2024 18:16

Článek jsem nečetl a číst nebudu, pro srandu jsem juknul do diskuse – no pro srandu, ono je to spíš smutné jak i v takovéto technicistní a pragmatické věci zcela absentuje racio a dominují emoce. Zaujal mě tento „argument“, dokonce pocházející od odborníků na automobily: „Elektromobil, který právě vyjíždí z výrobní linky, má za sebou zhruba dvojnásobné emise ve srovnání s podobným automobilem se spalovacím motorem.“ Svatá pravda, soudruzi petrolheadi, a co dál? Za jak dlouho BEV svým bezemisním provozem tuto ztrátu smaže a jaký násobek emisí spalovák za svůj život vyprodukuje oproti BEV?

L. Novák 11.3.2024 18:31

To všechno v těch článcích, co jste nečetl a komentujete, je. I s přehlednými grafy!

Spěte dál, soudruhu Zelený!

P. Diviš 11.3.2024 18:48

Máte to výše, když jste línej číst nebo chápat.

M. Novák 11.3.2024 20:24

On za to nemůže, on je Zelený. Tj. číst umí s potížemi a chápat vůbec. Jediné co umí je opakovat úderná hesla a demonstrovat za cokoliv co se mu řekne :-)

R. Řezníček 12.3.2024 17:10

Nesmaže ji ve skutečnosti nikdy. Protože životnost baterií to neumožňuje. Proto vytlačil před 120 lety spalovací motor baterky.

P. Diviš 11.3.2024 17:45

K těm bateriím:

"Baterie se skládají z mnoha akumulátorových článků, které jsou pospojovány sériově i paralelně do modulů. Kompletní baterie se skládá z několika modulů, chladicího a ohřívacího systému, kontrolního a řídicího systému s čidly i havarijně odolného obalu. Tyto baterie mají měrnou energii až do 0,2 kWh/kg jejich hmotnosti, obvykle však o 20–

30 % méně. V populárních textech se často uvádějí podstatně vyšší hodnoty, platné však pro jeden akumulátorový článek, a tudíž pro použití ve vozidle irelevantní. Vývoj baterií pokračuje, marketingově slibované hodnoty jsou až dvojnásobné, ale praktické dostupnosti dosáhnou až za řadu let.

Ve srovnání s klasickými palivy je měrná energie baterií stále velmi nízká (benzin cca 11,7 kWh/kg, nafta cca 11,9 kWh/kg, záleží na obsahu biosložky), a přes zmíněnou vyšší účinnost zpracování elektrické energie na mechanickou práci vycházejí

baterie proti použití energie chemické velmi těžké, proti běžné palivové nádrži více než dvacetkrát."

Takže i kdyby se podařilo dosáhnou zcela neočekávaného dvojnásobného vylepšení baterií, i desetkrát by ještě bylo nevýhodné. O nákladních vozidlech nebo letadlech ani nemluvě.

P. Rada 11.3.2024 17:53

Když už kalkulujete s měrnou energetickou kapacitou paliva versus baterie (doufám že máte na mysli akumulátor) proč nezapočítáte efektivitu transformace energie na pohyb a v případě elektromotoru i zpětnou rekuperační účinnost?

L. Novák 11.3.2024 18:19

K;-OKOTE DEMENTNÍ, co to zase meleš? ?8-o

Najdi si už nesčíslněkrát vypsanou účinnost celého řetězu od výroby elektrické energie přes přenos a nabíjení a vybíjení akumulátoru v BEV a tam máš jasně uvedeno, že celková účinnost je nízká a nedosahuje účinnosti spalovacích motorů...!! ;-D

J. Kostelanský 11.3.2024 18:31

Poprosil bych zdroj vašeho tvrzení. Pro experta vašich kvalit to jistě nebude žádný problém... ;-D

L. Novák 11.3.2024 18:36

Už jsme ti je stokrát předkládali, hlupáku! !!:-P

J. Kostelanský 11.3.2024 19:28

No tak. Snad ještě umíte CTRL+C a CRTL+V. Nebo už i to jste zapomněl?

L. Novák 11.3.2024 19:46

Použij Google, hlupáku.

P. Diviš 11.3.2024 18:49

Přečtěte si ten poslední článek pořádně, je jen ty ideologické.

J. Kostelanský 11.3.2024 19:29

To byste od zdejších "expertů" chtěl moc. Vždyť oni nemají ani páru o těchto věcech...

P. Diviš 11.3.2024 21:12

Zvláště ti "zelení".

V. Pitrs 11.3.2024 21:48

Jenom co si pamatuji ze školy-parní turbína při nominálním výkonu něco přes 30%, dneska skoro 35. Při částečném výkonu účinnost klesá. Na těch 30% se turbíny dostaly někdy před 100 lety, po zhruba 50 letech vývoje. Ztráty trafa se skládají ze ztrát v železe a ze ztrát v mědi, v závislosti na zatížení, výpočty byly náplní jednoho roku na průmyslovce. Můžete počítat s minimálně 2% v každém trafu cestou, určitě pro Vás není problém najít katalogové údaje traf na cestě a můj odhad opravit. Nějaké ztráty jsou také ve vedení, povolený úbytek U je 10% u NN, pokud nejste u konce linky, bude podstatně menší. I samotná nabíječka se trochu hřeje, dokonce i vlastní baterie. A úplně jsem já trouba zapomněl na vlastní kotel. Drobné ztráty má i regulátor a dokonce i vlastní motor. Rekuperací se ušetří tak 10-15%, při jízdě na slušné silnici nic.EU

R. Řezníček 12.3.2024 17:14

Rekuperace ale v reálném světě zatím přináší zápor, protože nárůst hmotnosti je zatím vyšším žroutem výkonu, než rekuperace jeho přínosem. Ale to si myslím, že by se v budoucnosti u hybridů mohlo podařit zlepšit.

P. Skřivan 11.3.2024 17:53

O menší baterii a dobíjení z palivového článku, který jede i na ten benzín, jste už někdy slyšel ? V tom případě má benzín ještě vyšší hustotu energie než s vaším stupidním mechanickým spalovákem a nádavkem jsou emise podstatně nižší. To jen, abyste sám viděl, jak jste mimo. Budoucnost je tedy daná.

L. Novák 11.3.2024 18:22

Naštuduj si, ZELENÝ ;-O HLUPÁKU, co je to energetická hustota paliva...

;-D

P. Diviš 11.3.2024 21:14

Hustota energie v médiu není dána způsobem jejího využití. Vaší stupiditu netřeba popisovat.

Budoucnost je naprogramována, ale to byla ta "vědecky komunistická" také. Ve vás to nějak zakořenilo.

J. Kostelanský 11.3.2024 18:13

Data, která uvádíte o bateriích, jsou nejméně 5 let staré. Současné baterie mají kolem 230 Wh/kg, lithium-železito-fosfátová 160 Wh/kg. Důležité je ovšem něco jiného, každým rokem tato hodnota stoupá o cca 10 %.

Mimochodem vývoj v oblasti baterií se pořád zrychluje. To je jedním z důvodů, proč Evropa není schopna konkurovat čínským firmám. Než se v Evropě dostane něco do výroby, Číňané jsou již o 3 kroky vpředu.

Je to jednoduché schéma: čím víc elektrovozů a baterií se vyrábí, tím více se investuje do výzkumu a vývoje. Čínské firmy zaměstnávají desetitisíce inženýrů jen ve výzkumu a vývoji baterií.

L. Novák 11.3.2024 18:26

;-D Jasně, REKLAMNÍ MARGETIGOVÝ ;-O KRETÉNE, vývoj se neustále zrychluje exponenciálně, až dosáhne rychlosti světla a nebudeme jej schopni dále sledovat...

Urááá! Pak se konečně ocitneme v ZELENÉM KOMUNISMU! !!:-P