29.4.2024 | Svátek má Robert


Upozornění

Litujeme, ale tato diskuse byla uzavřena a již do ní nelze vkládat nové příspěvky.
Děkujeme za pochopení.

Zobrazit příspěvky: Všechny podle vláken Všechny podle času
Šumavák 8.7.2008 13:21

Re: kdo je majitelem VČE a ČEZ?

A proč mají Jižní Čechy a Jižní Morava nejvyšší ceny pro koncové odběratele, když rozvodné sítě patří E-ON a rakouské Energie AG a ne ČEZu ???

že by byli ještě horší než ČEZ ??

Václav 8.7.2008 15:07

Re: No, vy tomu teda rozumíte...

Výklad přímo učebnicový, ovšem s jednou malou chybou hned v základu. Ta proklamovaná burza není trh nejtrhovatější, ale pouze značně nepovedený pokus o vytvoření trhu a to bohužel v oblasti, kde to už z fyzikálně technických důvodů moc dobře nejde. Je to paskvil a jeho dopad je typický - nesmyslné spekulativní šroubování cen. Francouzi nebyli tak horlivě blbí a mohou se teď akorát smát až se za břicho popadají.

Didi 9.7.2008 7:24

Re: Re: No, vy tomu teda rozumíte...

Francie je vysmátá hlavně proto, že skoro 80% elektrické energie vyrábí lacino v jaderných elektrárnách a proto je i samozřejmé, že se o tuhle výhodu nechce dělit.

V.Novák 8.7.2008 12:02

Názvosloví:

Fotoelektrický jev – vyrážení elektronů z povrchu některých kovů světlem. Při tomto jevu se  projevují částicové vlastnosti světla, jednotlivý foton musí mít energii vyšší než je výstupní práce nutná k vytržení elektronu z atomu

Fotovoltaický jev – objeven v roce 1839 Antoine-César Becquerelem (1788-1878). Na rozhraní dvou materiálů, na něž dopadá světlo, vzniká elektrické napětí. Jevu lze využít ke konstrukci fotovoltaického článku.

Tedy jde o dva různé jevy - FV v hmotě na rozhraní materiálů, FE v povrchové vrstvě materiálu a přilehlém prostoru. Polovodičové články jsou FV.

Ivo 8.7.2008 11:41

Osobní zkušenosti

Jelikož mám na streše rok FV elektrárnu, můžu se podělit, jak návratnost vychází mně.Moje elektrárna je 100xmenší - nominální výkon 2kWp, cena zhruba stejně tak (300 tisíc náklady), panelů 11, ale vyrobyl jsem za rok zhruba 2,5MW - což je již dvojnásobek co počítá autor.Další věc, se kterou se nepočítá je zvyšující se cena elektřiny - před deseti lety jsem platil 1,28Kč/Kw, dnes je to přes 4 kč a příští rok + 15% a tak dále.Takže když spočítám (i s klesající účinností tak za 30 let životnosti vyrobím přes 60MW při průměrné ceně v průběhu 30 let 10Kč/KW tak je to 600 tisíc)Takže by se mně vyplatila bez jakýchkoliv dotací, jen pokud by mně platil ČEZ to co já jemu.Jsem zastáncem jaderné a sluneční energie - pálení čehokoliv včetně biomasy je zhovadilost .K cenám FV panelům - za deset, klesly ceny s 8 EUR na na cca 3,2EUR letos.Panely co jsem loni kupoval za 22000 Kč letos stojí 19000 Kč.Těch 2,5MW (18m2) mně stačí přesně pro vlastní potřebu (samozřejmně v letě dodádávám do sítě, v zimě víc nakupuji).Závěrem zatím sice návratnost nic moc, ale budoucnost určitě má

Ladislav N. 8.7.2008 11:45

Re: Osobní zkušenosti

"... vyrobyl jsem za rok zhruba 2,5MW ..."

Člověče, 2MW na střeše, nemáte strach, že vám to jednou bouchne? ;-D

krmič 8.7.2008 11:50

Re: Re: Osobní zkušenosti

Nevím, jestli autor příspěvku chápe vaši ironii. Když si plete jednotky výkonu a energie (a neovládá češtin), tak nevím, nevím...  :-(

Ladislav N. 8.7.2008 11:54

Re: ....ale budoucnost určitě má....

 ;-)

zdeněk 8.7.2008 12:20

Spousta neelektrikářů si plete jednotky

ale na rozdíl od vás to už zkouší a má nainstalované. Vy pouze plácáte na psu.

Stanislav 8.7.2008 12:36

Re: Spousta neelektrikářů si plete jednotky

Ano, on to zkouší, my to cálujem a houby s tím naděláme ... :-/

Ladislav N. 8.7.2008 12:36

Re: zdeněk IP: 147.229.186.xxx

Já si "výhodnost" fotovoltaiky ale umím spočítat a znám mnohem lepší způsoby, jak utratit své peníze... ;-D;-)

Přeložím:  Když chcete vyhodit peníze oknem, dejte nám vědět, z kterého a kdy to bude.;-)

V.Novák 8.7.2008 13:00

Re: Spousta neelektrikářů si plete jednotky

Jo, zkouší to za naše peníze.

To se mu to zkouší, když mu lidi půjčujou na věčnou oplátku... A dokonce nuceně...

Ivo 8.7.2008 12:18

Re: Re: Osobní zkušenosti

omlouvám se za překlep vyrobil  a  2,5MW/h - mohl jsem si to po sobě přečíst.Nicméně o češtině to není

zdeněk 8.7.2008 12:21

proboha jen to ne!

MW/h je naprostý nesmysl! Jediné správné jednotky jsou Mwh. (W=P*t)

teacher 8.7.2008 15:30

Re: proboha jen to ne!

Možná jde u zrychlení výkonu v hodinách. Je to nová jednotka a jmenoje se ivo.

V.Novák 8.7.2008 13:03

Re: Re: Re: Osobní zkušenosti

Člověče, neokecávejte to. Jenom dál dokazujete, že nemáte páru o fyzice a jednotkách - a čím by se mělo začínat jiným, než jednotkami? "O češtině" to vskutku není, tam bych vám překlep odpustil...

Čím víc se enónu hrabete, tím víc smrdí.

honzak 8.7.2008 13:15

Re: Re: Re: Osobní zkušenosti

Ivo, ty jsi BURSÍK!!! Používáš stejné jednotky...:-D

messenger 8.7.2008 12:37

Re: Re: Osobní zkušenosti

Pokud je tohle to jedine co jste schopen rici k tematu, proc se radeji nezdrzite komentare?

Gonzales 8.7.2008 11:56

Re: Osobní zkušenosti

Prostřední pasáž připomíná slavné "Nechci slevu zadarmo.."

honzak 8.7.2008 13:28

Re: Osobní zkušenosti

ještě dotaz - vyrobenou elektřinu používáte a) on-line DC, nebo b) máte akumulátor a měnič? Obávám se, že b) je správně. Představa automatické pračky, která bere 80A z 24V DC a s každým mrakem přestává prát je velmi úsměvná.

Kolik stál ten měnič? Jakou má účinnost? Za jak dlouho se vrátí investice do akumulátoru?

Honza42 8.7.2008 13:36

Re: Re: Osobní zkušenosti

Vzhledem k tomu, že za rok vyrobil 2500kWh el. energie, je zřejmé, že se nemyje ani nepere. Žádnou akumulaci tedy nepotřebuje.

MPL 9.7.2008 9:50

Re: Osobní zkušenosti

Pánové, můžeme tu frflat o tom, že Ivo nezná jednotky práce a energie. Skutečností je, že na rozdíl od nás (i mne) on neplatí za elektrickou energii, kterou doma spotřebuje, ani halíř. Jestli je to námi dotované nebo ne, mu může být srdečně jedno. Uvědomme si, že dotujeme toho daleko více (namátkou firmy jako Hyundai, Peugeot+Toyota+Citroën, Philips a další, co mají různé výhody při získání pozemku a dlouhé daňové prázdniny, všichni co staví nějakou výrobní halu a dostanou na to slušnou porci peněz z EU či z Česka atd.). Tak je to u nás a i ve státech EU nastavené a nezměníme to. FVE je jednou z mála možností, kde může určité dotace získat každý, další je např. TČ nebo solární ohřev vody. Takže v daních musím dát (i na dotace), ale když mám FVE, tak si vezmu taky něco zpět. Asi si těžko někdo z nás postaví vlastní JE nebo něco podobného, třeba montovnu aut, to je nereálné. Cena za 1 kWh z FVE je u nás praticky stejná jako je v Rakousku či Německu. A my za 1 kWh platíme taky podobnou cenu, která navíc jistojistě každým rokem poroste (příjmy ovšem zatím srovnatelné moc nejsou). Jednoznačně je to tak, že Ivo má proti nám náskok a tak si v duchu říkám "blbý kdo dává, blbší kdo nebere".

von 8.7.2008 11:26

Škoda, pane Ptáčku -

Jako obyčejně je dobrý článek zcela zbytečně znehodnocen hned  zpočátku. Předpoklad 80ti dnů s 8 hodinovým svitem je totiž značně podhodnocen. Slunce u nás svítí v průměru asi 1500 hod. v roce a na řadě míst i kolem 2000 hod! A 8 x 800 je pouze 640 hod! To nasvítí za tři letní měsíce. Jinak samozřejmě je sluneční energie u nás málo výhodná a nedostatečná, a jaderné elektrárny jednoznačně ještě dlouho budou nepostradatelné! Obava z výbuchů a konečných úložišť je něco podobného, jako se bát sněhuláka v létě!

Ladislav N. 8.7.2008 11:52

Re: "svítí" a "nesvítí" z pohledu dodávek el. energie

Hmm, ono asi bude rozdíl v tom, co považujete za "svítí" a "nesvítí" z pohledu dodávek el. energie slunečními (fotovolt.) panely. To, že v Česku "svítí slunce" ještě neznamená, že směr záření a jeho intenzita umožňují využitelnou dodávku el. energie z fotovoltaických panelů....

messenger 8.7.2008 12:40

Re: Re: "svítí" a "nesvítí" z pohledu dodávek el. energie

Clovece vy jste chytrej jak radio. Muzete se podelit o vase osobni zkusenosti s PV panely?

honzak 8.7.2008 13:19

Re: Re: Re: "svítí" a "nesvítí" z pohledu dodávek el. energie

pevně umístěný panel i při celodenním slunečním svitu "vyrábí" podle úhlu oslunění a orientace vůči světovým stranám. Kvůli této informaci si panel nemusím kupovat.

Pedrák 8.7.2008 10:58

A co elektřiny a CO2 stálo, než se ty solární panely vyrobily !

Napřed se v obloukové peci smíchaly přivezené křemenné kameny s koksem, pak se zapálil elektrický oblouk, vyžadující pomalu samostatnou elektrárnu a když kychtové plyny zasmrděly široké okolí, odpíchl se křemík a nalil do forem. Ingoty se odvezly kamsi a tam se z 95% suroviny rafinovaly na 100%, aby se z ní udělaly články, jejichž výkonnost pomalu ale jistě s časem klesá.

A tak náš hrubý národní produkt roste a roste, zkrátka ten zdravý růst ekonomiky je prostě k nezastavení.

\semicolon 8.7.2008 10:38

Po zelené energii energie krvavá :-)

Nejvíce ekologický a zdraví prospěšný způsob výroby energie by byl, kdyby takové ty posilovací stroje, které jsou v posilovnách, byly napojené na elektrickou síť a pumpovaly do ní emergii, kterou jinak lidé v posilovnách promarní.

V minulosti lidé těžce pracovali. Pak lidskou práci nahradily stroje, a ta práce teď je bez užitku vykonávána v posilovnách (protože bez ní člověk není zdravý). Navrhuji, aby se tomu učinila přítrž a aby posilovny dostávaly dotaci na vyrobené MegaWatHodiny nejen od ministerstva životního prostředí, ale i od ministerstva zdravotnictví. To by pak mohla být permanentka do posilovny zadarmo...

Marat 8.7.2008 12:13

Re: Po zelené energii energie krvavá :-)

Nebo vyrábět něco na způsob mlýnských kolči těch parníku na Vltavě a vězňové v kriminálech by měli práci.Takové dlouhá kola a na konci generátor,kde by vedle sebe mohlo šlapalt i víc jak stovka vězňu.Střídali by se na směny  a tak by neustále se kola točila.Kdyby bylo vězňu málo,snadno by se jejích stav doplnil.V konečné fází by mohla šlapat celá Europa.Byla by práce pro všechny a energie také dost,neboť ti šlapajíci by ji moc nespotřebovali.Některý inženýr ze zelených,pokud tam nějakého mají,by si tento nápad mohl převzít a patentovat.Ze skromnosti mu svůj nápad přenechám zdarma.

Metod 8.7.2008 15:12

Re: Re: Po zelené energii energie krvavá :-)

Vas napad byl jiz "realizovan" ve starsi francouzke komedii Krysy z temnot, kde obyvatele podzemi unaseli cyklisty i s koly, za ucelem vyroby el. energie. Skoda, ze diky humanizaci  vezenstvi v CR to asi nepujde realizovat. Vidina souseda Lakatose (t.c. ve vykonu trestu), slapajiciho pod bicem dozorce do bezvedomi je mi velmi prijemna. Je totiz otravne ho videt vracet se, vysmateho a vytvarovaneho z posilovny, proste aktivne odpocateho za penize danovych poplatniku, aniz musel cokoliv odvest zpet. Pak je opet na podpore, pro kterou si jezdi taxikem, a po case opet v bani. Bylo by dost mist pro nekvalifikovane sily a krome Bursika by to potesilo i Stehlikovou....;-P