30.4.2024 | Svátek má Blahoslav


Diskuse k článku

BUDOUCNOST: Co nás učí elektromobil? Plánovanou ekonomiku

Dosavadní proces je učebnicovým příkladem rozvoje socialistické plánované ekonomiky. Popišme si ho. Na jeho počátku stojí ideologie ochrany klimatu. Nikoliv ochrana klimatu jako taková, ta je potřebná. Ale ideologie kolem ní vybudovaná. Automobilová doprava je jeden z hlavních škůdců.

Upozornění

Litujeme, ale tato diskuse byla uzavřena a již do ní nelze vkládat nové příspěvky.
Děkujeme za pochopení.

Zobrazit příspěvky: Všechny podle vláken Všechny podle času
K. Vomáčková 24.12.2022 20:15

Brzo asi není, jistě se zde nalézají lidé, kteří si pamatují, jak to tenkrát bylo se zakládáním JZD. A zatím v Holandsku se kvuli ideologii střílí do zemědělců, kteří nechtějí poslouchat.

R. Polášek 25.12.2022 12:57

Určitě takoví lidé ještě žijí , ale už jsou hodně staří a je jich málo, takže jejich tvrzení má malou přesvědčovací sílu.

A kromě toho ono skutečně hodně hlavně menších a středních zemědělců tehdy šlo do JZD dost dobrovolně, protože ta pracovní zátěž drobného či středního zemědělce hlavně v méně zemědělských oblastech byla vysoká. A JZD skutečně ze začátku slibovala, že ta pracovní zátěž bude menší a výdělky a výnosy vyšší. V zemědělsky úrovných oblastech, jako v Polabí, na Hané nebo v moravských úvalech to možná i pro malého zemědělce bylo jinak, ale na chudších půdách to nejspíš tak bylo. Ekonomický propadák a vlastní zlodějna majetku zemědělců nastal až s diletantským vedením těch JZD, kdy se tam dosazovalo podle vlastnictví rudých knížek, ne podle znalostí a kvality lidí. Kdy družstva ekonomicky krachovala a tím majetky zemědělců vložených do družstev ztratily svou hodnotu. A následně finanční intervence státu podíly družstevníků ve družstvu rozředily a JZD coby družstva vlastníků se tak defakto přeměnila na socialistické zemědělské podniky vlastněné státem - komunistickou stranou (stejně jako průmyslové podniky). Kde družstevníci de jure vlastnili jen zlomek majetku toho družstva.

M. Pivoda 24.12.2022 15:20

Jádro pudla spočívá v tom, že v tržní ekonomice musíte uspokojit zákazníka. Nikoliv nutně dělat technologické rekordy.

V tržní ekonomice zákazník má totiž vždycky pravdu, Pepíci. Pokud se zákazník chce chovat ekologicky, spokojí se i s nižším dojezdem baterií. Zaková jsou pravidla hry. A žádný český magor zákazníka nezajímá. Zákazník (v tržní ekonomice) koupi elektromobilů totiž platí! A čeští magoři, houfně shromáždění na Neviditelném psovi (údajného českého sci-fi spisovatele Ondřeje Neffa), jsou duchem stále v českém reálném socialismu. Bohužel.

Odpověď na nadpis článku: Co nás učí elektromobil? Nikoliv plánovanou ekonomiku, ale informuje nás o českém duševním zaostání v českém reálném socialismu. Magoři! Hezké vánoce 2022.

J. Kostelanský 24.12.2022 16:30

Souhlas. Je to marný. Je to marný. Je to marný. :-)

NP se stal rochništěm ropáků...

L. Novák 24.12.2022 18:16

"CHOVAT SE EKOLOGICKY" je jenom BLÁBOL ZELENÝCH KOMUNISTŮ, kteří si ekologii ukradli do svého ideologického slovníku, ale ve skutečnosti se ekologicky sami nechovají. Nařízená / VYNUCENÁ ELEKTROMOBILITA naopak vede k obrovskému PLÝTVÁNÍ VZÁCNÝMI ZDROJI a s klimatem jeho změnami nehne ani co by se za nehet vešlo. O ekologicky katastrofických podmínkách, za nichž se tyto suroviny těží a zpracovávají, ani nemluvě. O vynucených dopravních nákladech (globálně) a vysoké energetické náročnosti jakbysmet...

Bez masívního využití fosilníc zdrojů by se tzv. "ZELENÁ" ENERGETIKA včetně elektromobility nehnula z místa. Do budoucnosti je sama NEUDRŽITELNÁ, pokud urychleně nezačneme budovat jadernou energetiku jako základní zdroj energie pro celý vyspělý průmyslový svět.!!

P. Diviš 24.12.2022 17:31

EU ovšem není klasická tržní ekonomika, Pepíku montovno. Můžete si koupit jen to, co vám soudruzi a soudružky povolí.

M. Pivoda 24.12.2022 19:18

Karle Šebesto, zde raději (preventivně) skrytý jako Prokop Diviš.

- Svět je řízen politiky, kteří se chtějí přihřát na každé události. Nejen v EU.

- Politici na celé planetě Zemi volí administrativní metody řízení, protože nic jiného neumí. Nejen v EU.

Získal jsem vědeckou hodnost v oboru Teorie řízení.

L. Novák 24.12.2022 19:53

Agent StB "Akát" Pivoda jenom dokáže za*rat diskuse nesmysly, podobně jako Rada nebo Kostelanský...Rv

V. Kučer 24.12.2022 13:36

Elektromobil nedává smysl pokud se nepodaří vyřešit problémy a bateriemi. I kdyby se podařilo vyrobit levnou baterii s dostupných surovin a s vysokou životností perspektivní by byl pouze hybrid ale to je zatím sci-fi.

L. Novák 24.12.2022 14:01

To samé platí o "zelené" elektřině z Občasných Zdrojů Energie a dostatečném výkonu pro nabíjení elektromobilů, zvláště pak pro "rychlonabíjení"... vyvolávající v síti nestabilitu.

P. Diviš 24.12.2022 14:19

Což se zřejmě nepodaří, určitě ne v dohledné době. A pokud si někdo dělá naděje na snížení ceny baterií při jejich masové výrobě, tak netuší, co vše je k tomu potřeba a kde to brát. Navíc, jakmile se přestane jezdit na fosilní paliva, zatížená spotřební daní, budou nenažraným státům chybět peníze a zdaní dnes protežovanou elektromobilitu (pokud ještě nějaká mobilita bude).

P. Sura 24.12.2022 14:23

A TAM je právě jádro pudla. Netuší, ale rozhoduje kam dál !!!

J. Kostelanský 24.12.2022 16:38

Pane Diviši, jsem rád, že alespoň vy tušíte, jak se ceny baterii (ne)dají snížit. Nebo dokonce i víte, vy tajnůstkář. Ale neřeknete to, a neřeknete...;-D

Pak se nelze divit, že technologický pokrok se vleče tak pomalu...

P. Diviš 24.12.2022 17:33

Technologický pokrok vyžaduje svobodu a peníze. Obého v EU ubývá, viz třeba GMO.

L. Novák 24.12.2022 18:35

A v první řadě taky přírodovědně vzdělané lidi, kteří svému oboru rozumí a nemelou nesmysly v rozporu s fyzikálními zákony, jako veškerá "zelená klientela" zavěšená na ZELENÝ KLIMATIZMUS. Viz představitelé vlády jako Fiala s Jurečkou a spol., kteří jdou odevzdaně a iniciativně na ruku negramotným představitelům EU/EK (berte to od vrchu, všechno jen profesní funkcionáři bez přírodovědného vzdělání)...Rv!!

K. Vomáčková 24.12.2022 14:56

A levnou baterii z dostupných surovin se vyrobit nepodaří. Fyzikální zákony platí i v EU. Do baterie uložíte omezené množství energie, tím, že pošlete elektrony na vyšší energetickou hladinu, ale to nejde do nekonečna. V benzínu je z ohledu hmotnosti uložen násobek energie. A čím víc energie do baterky uložíte, tím je nebezpečnější. určitě jste viděli vybuchlou baterku. Teď mě napadclo vyrobit baterku z uranu, to by snad šlo.

J. Kostelanský 24.12.2022 16:27

Vy jste nějaká chytrá. Když to máte tak zmáknutý, jaké teoreticky největší množství elektrické energie lze uložit na kilogram hmotnosti nějakého materiálu?

Jsem si zcela jist, že to nevíte. Ani já. Buď to není známo, a pokud to známo je, tak to bude nějaké hodně velké číslo...

J. Pallas 24.12.2022 16:39

Dobrý den, řidičák nemám a auta mě nezajímají, ale tak nějak tuším, že na teoretickou el. energii toho moc nenajezdíte, byť by to číslo bylo sebevyšší.

L. Novák 24.12.2022 18:26

Zelený hlupák Kostelanský zřejmě netuší, co je to ENERGETICKÁ HUSTOTA akumulátoru a o kolik řádů je nižší, než energetická hustota např. ropných paliv. To je jeden ze základních principů, jehož využitím se dá snadno porovnat energetická nesmyslnost masové a povinné elektromobility a pohybu jakéhokoliv stroje, ať už jezdí po zemi, po hladině vody nebo létá ve vzduchu... ;-)

J. Pallas 24.12.2022 18:32

Díky za upřesnění.

L. Novák 24.12.2022 19:03

https://oenergetice.cz/akumulace-energie/baterie-versus-jine-zdroje-energie-nejen-pohon-vozidel-1-cast

L. Novák 24.12.2022 19:16

https://oenergetice.cz/akumulace-energie/baterie-versus-jine-zdroje-energie-nejen-pohon-vozidel-2-cast

Viz také klíčová slova a vyhledávače, např. "calorific value" apod.

R. Langer 26.12.2022 6:00

Jo, vy taky sázíte na to, jak se v Cisařově pekaři rozbíjel atom olova kladivem, co? A znalosti o tom máte evidentně stejné. ;-D

P. Diviš 24.12.2022 17:34

Zaplať pánbůh někdo, kdo má "ánunk", kde jsou technické limity.

Příjemné svátky přeji.

M. Pivoda 24.12.2022 13:20

V článku postrádám dvě podstatné informace, aby byl článek na NP jakž takž objektivní:

1. Elektromobilita představuje změnu celého systému. Nikoliv jen změnu jedné jediné komponenty systému. Tzn. nejde jen o zařazení elektromobilu do stávajícího systému, ve kterém se nic jiného nezmění.

Novou realitou bude také příchod samo-řídících automobilů, aby nepříliš bohatí lidé mohli jen nakupovat dopravní službu, a nemuseli automobil vlastnit. Samo-řídícími automobily se také sníží současná velká zatíženost parkovacích ploch a dojde také k většímu využití provozní doby soukromých automobilů (které až 95% času odpočívají v garáži). Mohl bych pokračovat. Toto vše uvádím jen jako příklad systémové změny. Nepůjde jen o změnu jedné jediné komponenty, tj. náhrada spalovacího motoru elektropohonem ve stávajícím automobilu. (Připomenu historii: První automobil vznikl vsunutím motoru do koňského kočáru. Vznikl tedy bez potřebné systémové změny výrobku i provozního okolí.)

2. Ekonomická hlediska se podstatně modifikují v době válečného stavu, či jiného stavu ohrožení.

2a) Vliv válečného stavu (na ekonomické uvažování ) asi není třeba dnes blíže vysvětlovat. Například pravicová vláda dělá dnes běžně zastropování cen v tržní ekonomice.

2b) Stav ohrožení by ale také mohl nastat, pokud by bylo potřeba snížit množství emisí v atmosféře planety Země. Nejsem klimatolog, takže na toto téma musí nastoupit jiní experti. Doufejme, že ty experty na klima planety Země EU zvolila dobře. Howg!

L. Novák 24.12.2022 14:02

Další totální Pivodův blábol...Rv

M. Pivoda 24.12.2022 15:09

Magor L. Novák si nevšiml. že to já vám sděluji zde na NP, se v USA učí na prestižních univerzitách. Já jsem tam byl, český magoře. Na českých univerzitách je ale stále u moci post-komunistická mafie. Vy jste si toho nevšimli?

Hezké vánoce všem - i s tím vaším trpkým poznáním české reality.

L. Novák 24.12.2022 18:19

Ty nejsi nositel žádného použitelného vědění, jenom plácáš bludy a nesmysly a propaguješ Elona Muska. :-P

M. Smutný 25.12.2022 1:27

Ovšem asi jste byl v USA před 30 lety, dnes americké univerzity ovládá zelené levičáctví, LGBT komunity, black life matters a všechny podobné ideologie. Kdo je proti, není pedagogem a není studentem.

J. Matěna 24.12.2022 10:14

Koukám, že pan Kostelanský se stává na NP důstojnou náhradou pana Rady.