30.4.2024 | Svátek má Blahoslav


Diskuse k článku

BUDOUCNOST: Co nás učí elektromobil? Plánovanou ekonomiku

Dosavadní proces je učebnicovým příkladem rozvoje socialistické plánované ekonomiky. Popišme si ho. Na jeho počátku stojí ideologie ochrany klimatu. Nikoliv ochrana klimatu jako taková, ta je potřebná. Ale ideologie kolem ní vybudovaná. Automobilová doprava je jeden z hlavních škůdců.

Upozornění

Litujeme, ale tato diskuse byla uzavřena a již do ní nelze vkládat nové příspěvky.
Děkujeme za pochopení.

Zobrazit příspěvky: Všechny podle vláken Všechny podle času
V. Braun 26.12.2022 21:27

Jak chcete spekulace o budoucnosti uvádět na pravou míru? Jsem zvědav jakou metodu mi doporučíte.

L. Novák 27.12.2022 9:28

Plány Německa a EU na totální elektromobilizaci jsou co? Jen obyčejnou fantasmagorií, která může být zajištěna pouze totalitním státním režimem. A EU/EK taky tak postupuje... Rv!! Zatím nás tím dostali jen do ENERGETICKÉ KRIZE. Rv

Z. Roller 25.12.2022 14:36

Pro jízdy po městě navrhuji něco jako golfová vozítka, a půjčování zdarma jako u elektrokoloběžek, jen by se to spouštělo zadáním čísla řidičáku. Holt by se v zimě jezdilo v kabátech, no a co? V kočárech za to cizinci na Staromáku nekřesťansky platí. Sám svůj nápad hodnotím: to je blbý, to se bude líbit!

L. Novák 25.12.2022 14:44

Šlapací jsou spolehlivější. ;-D

V. Kolman 25.12.2022 15:52

Je to dobrý nápad. Ještě "dopilovat" pár drobností, jako na př.: zamlžování oken studeného e-mobilu a pod.

R. Langer 26.12.2022 5:50

Golfové vozíky okna nemají, tak tenhle problém odpadá. ;-D

V. Kolman 26.12.2022 11:17

Rozveseluje mě představa Prahy (či jiného velkoměsta), kde se prohání nepředstavitelné množství "golfových" vozíků;-D

L. Novák 25.12.2022 14:34

Čím starší elektromobil, tím dražší baterie. Trh s náhradními díly je neúprosný

Mnoho lidí by chtělo elektromobil, jen kdyby byl trochu levnější. Zájemci o vozy kolem tří set tisíc korun zatím nejčastěji narážejí na to, že ojetin je málo. Ale i když pořídí, ještě nemají vyhráno. Desetiletá baterie nemusí vydržet. Pár telefonátů do značkových servisů nás ujistilo, že výměna za originál vyjde skoro tak draho jako zánovní auto. ...

https://zpravy.aktualne.cz/ekonomika/auto/cim-starsi-elektromobil-tim-drazsi-baterie-trh-s-nahradnimi/r~9ef28d1a703f11ed8980ac1f6b220ee8/

J. Kostelanský 25.12.2022 13:56

Tahle diskuse opět potvrzuje to, že v České kotlině lidem dělá velké problémy oddělit technologii od ideologie. Proto se to všechno smíchá a pak míchá a míchá, až je z toho ideologicko-technologická slátanina, co nemá hlavy ani paty.

Fakt, že v restauraci, ve které zvyknu obědovat, neumějí dobře udělat svíčkovou nebo vepřo-knedlo-zelo, ještě neznamená, že tahle ta jídla jsou špatná.

Stejné je to s elektromobily a obnovitelnými zdroji. To, že v Evropské unii se na to jde kvapem, příliš iniciativně a ještě je to zabaleno do strašení CO2, nemá ŽÁDNÝ vliv na to, zda "zelené technologie" jsou technicky a technologicky realizovatelné nebo nikoli.

Diskuse má tak téměř vždy stejné schéma. Jedni mluví o technologii, a ti druzí, proč tahle technologie z ideologických důvodů možná není.

Ideologičtí odpůrci zelených technologií se chovají typicky ideologicky: podle té jejich ideologie jsou elektromobily a vše kolem nich nesmyslem, a proto je jakákoli diskuse zbytečná. Místo faktů nabízejí jen floskule typu "odporuje to přírodním zákonům" nebo "výroba a provoz JSOU neekologické a neekonomické", v tom lepším případě pak odkaz na studie, jaké si může kdokoli, kdo má dost peněz, objednat, kolik se mu zamane. Jaké je zadání, takový je pak i výsledek. :-)

Jenže svět naštěstí nekončí na hranicích. Ve světě lidé myslí i jinak, a místo "proč to nejde", pilně přemýšlejí "jak by to mohlo jít". Pak se nelze divit, že se nové technologie nasazují prakticky všude: od USA přes Latinskou Ameriku, Afriku, Indii, Čínu až po Austrálii.

A abych nezapomněl, dokonce i Putin řekl, že "Rusko (jakožto největší světový producent fosilních paliv) není proti obnovitelným zdrojům, ale proti chaosu, který je s nimi spojen". Např. před rokem-dvěma měla Moskva největší flotilu elektrobusů na světě - kolem 500. Ne že by je teď již neměla, ale s velkou pravděpodobností ji nějaké čínské velkoměsto již předhonilo.

L. Novák 25.12.2022 14:29

Kostelanský, ty jsi nám tady ŽÁDNOU ODBORNOST KROMĚ neudržené ideologické ŽVANIVOSTI nepředvedl. Tak se běž doučit fyziku, kupecké počty a základy energetiky, a pak zkus něco napsat. ;-)

Dezinformace je lživá informace se záměrem zmatení veřejnosti

https://www.nelez.cz/

J. Kostelanský 25.12.2022 16:43

Pane Nováku, my jsme spolu husy nepásli, to tykání si tedy laskavě odpusťte. Vy jste zatím krom urážek nepředvedl nic.

Vy se zde oháníte fyzikou, základy energetiky, ale co z toho umíte "vrhnout" do diskuse? Hoďte něco odborného do placu, ač je o čem diskutovat, když už jste takový expert. Ale to se já dřív stanu papežem než se něčeho "odborného" dočtu od vás.

L. Novák 25.12.2022 17:46

Musíš tu diskusi a spoustu odkazů, které do ní vkládám já i ostatní, taky číst.!! Jinak tě musíme považovat za hloupého ŽVANILA A IGNORANTA. Tak tomu věnuj alespoň měsíc a projdi si dostupné informace o elektromobilitě o všem, co s ní souvisí!!!

Při tvé hlouposti a ideologické zaslepenosti ale pochybuji, že jsi schopen si problematiku samostudiem doplnit. Rv

Dezinformace je lživá informace se záměrem zmatení veřejnosti

https://www.nelez.cz/

P. Brecík 25.12.2022 19:57

Novák je "Dezinformátor". POzná jen slovo dezinformace. V tom jeho webseznamu jsou jen pravdy. 1 + 1 = 2 odjinud je - jen dezinformace. Četl jsem dnes mnoho článků z odborných webů. Dám jen 3 novácké "Dezinformace" 1, E-Auta jsou tak těžká, že kdyby obsadila 60% plochy starších poschoďových garáží - tyto spadnou ;-D Když bude 20 - 40% E-Aut a k tomu místo plynu budeme použ. tepelná čerpadla ( další velký podvod ) tak dodavatelé E-En. budou nuceni vypínat plošně celé čtvrtě.;-D Nabíjí + topí se: 5.00 - 8.00 a potom podvečer 17.00 - 22.00 A to, jak známo - Soláry ani Vrtule moc nepracují ;-D 3, K ekeždé nabíječce vedou "kablíky". Kabel 4 x 2 cm !! Ano, viděl jsem osobně. Tolik měci v EU/na světě není !! Ale vysvětlujte to novákům - dezinformátorům!!

L. Novák 25.12.2022 21:27

Ty jako jeden z "elitních" PUTINOVÝCH DEZINFORMÁTORŮ A LHÁŘŮ na NP víš dobře, o čem to je... Tak se TEĎ snažíš udržet si hodnocení a pověst DEBILA v jiném oboru... Rv

R. Langer 26.12.2022 5:52

Ale klid zase, to je ironie. ;-)

J. Majzlík 26.12.2022 8:37

R^

P. Diviš 25.12.2022 15:00

" Jedni mluví o technologii, a ti druzí, proč tahle technologie z ideologických důvodů možná není."

Máte to obráceně. Ta technologie elektromobility je nám vnucována z i͇d͇e͇o͇l͇o͇g͇i͇c͇k͇ý͇c͇h͇ důvodů takzvaného oteplismu a ti, kteří se potřebují dopravovat a ne sloužit ideologii, zdůvodňují, proč to nefunguje, přinejmenší funguje špatně.

Prostě, lepší technologie se vždy prosadí tím, že je levnější, pohodlnější, nebo alespoň jedno z toho. Horší technologie je nutno ideologicky prosazovat příkazy, zákazy a dotacemi.

J. Kostelanský 25.12.2022 17:11

Rozumný názor do diskuse. Jenom že to, že se má prosadit levnější a pohodlnější atd. má hned několik háčků.

Na přelomu tisíciletí se v USA začal slibně vyvíjet prodej elektromobilů - bez dotací. Nebyly to velká množství, auta byla drahá a malinkatá, ale zájem o ně byl zejména v řadách celebrit. Když pak v roce 2001 začal v Bílém domě úřadovat Texasan George Bush ml., propojený s tamní ropní lobby, tak to zatrhl. Ne přímo, ale prosadil takové zákony, že pro výrobce byl prodej a provoz takových aut finanční katastrofou. A tak raději vykoupily za původní ceny všechno, co prodaly - bylo to pro ně levnější a snazší. Zajímavostí je fakt, že majitelé ty auta vracet zpět nechtěli, protože s nimi byli spokojeni. Říkali, že jim byla ukradena nebo že byla zničena. ̈ Několik elektrovozů se tak podařilo zachránit. Zde je jedno takové vozidlo z amerického koncernu GM:

https://www.topgear.com/sites/default/files/news-listicle/image/2021/02/1996-gm-ev1-1.jpg

Co má tohle společného s přirozeným prosazováním lepších technologií? Nicovaté nic. Když někdo má dostatečnou moc, tak dokáže kvůli ochraně svého byznysu zastavit cokoli slibně se rozvíjejícího.

Podle zákona akce a reakce pak logicky muselo přijít něco, co tuhle sílu bránící nové technologii se prosadit, omezilo. Když to nešlo po dobrém, tak to teď musí jít po zlém - i se všemi těmi ideologickými nesmysly, co se na elektrovozy a OZE přisály.

Mimochodem, v ropném průmyslu se celosvětově podle odhadů zpřed několika let točilo kolem 3 bilionů dolarů ročně. Tedy 3 miliony milionů dolarů. Jak velká částka by stačila k "brždění nových technologií"? Protože každý měsíc, co má ropná lobby k dispozici, značí plus 250 miliard dolarů.

J. Kostelanský 25.12.2022 17:11

K ovlivňování stačí velice málo - např. přispět na prezidentské volby v USA několika desítkami, možná stovkou milionů dolarů. Nebo v důležitých zemích "lobovat" několika miliony dolarů za prosazení podobných zákonů jako byly ty v USA. Když někdo má téměř monopol na těžbu ropy (jako OPEC) a k dispozici téměř neomezené finanční zdroje, tak nic není nemožné. Vždyť i u nás se před pár lety převalilo, že někteří čeští vysocí političtí představitelé byli upláceni z Ázerbajdánu - velkého producenta ropy. A teď ten skandál s Katarem v Evropském parlamentu. A je zbytečné přemýšlet o tom, zda to je nebo není jenom špička ledovce.

O nějaké férové soutěž technologií tedy nemůže být ani řeči.

L. Novák 25.12.2022 17:49

Samé bláboly a dezinformace. A odvolávky na Putina (viz nahoře), to už je snad jen argumentace zoufalce z Absurdistánu... :-P

Dezinformace je lživá informace se záměrem zmatení veřejnosti

https://www.nelez.cz/

V. Braun 25.12.2022 19:24

No u vás jsou to jen výkřiky. Máte k tématu něco konkrétního? Dokážete panu Kostelanskému oponovat věcně?

L. Novák 25.12.2022 21:29

V tom ideologickém blábolu nic věcného není. :-P

R. Langer 26.12.2022 5:53

Co máš konkrétního ty, von Braune, kromě nedostatku znalostí, abys mohl cokoliv posuzovat?

R. Polášek 25.12.2022 20:53

Tak ono by zelené technologie byly přijatelné, kdyby byly hotové a ozkoušené na poloprovozních a provozních vzorcích. Nebo v případě aut dlouhodobě otestovány pouze nadšenci, zatímco běžní uživatelé by stále používali klasické, levné a spolehlivé auta se spalovacími motory. Ale ony hotové a ozkoušené nejsou, auta se spalovacími motory se uměle politicky znevýhodňují a zakazují a složité a uživatelsky pochybné elektromobily s nedovyvinutými bateriemi se prosazují jako téměř jediné řešené. vedle vodíkových aut, které jejich zralosti pro uživatele na tom jsou ještě podstaně hůř.

L. Novák 25.12.2022 12:20

Elektromobily jsou politický podvod. Za 20 let se probudíme a bude to ještě horší. Německý dokument mluví jasně

https://www.autozive.cz/dokument-nemecke-televize-rekl-pravdu/

P. Dvořák 25.12.2022 13:04

Dobře. A do klasických vozů budete tankovat co? A myslíte, že lithiový akumulátor je jediný možný zdroj energie?

Výhody elektromotoru už objevili dávno, viz elektrickou trakci, tramvaje a trolejbusy. A to jsou v podstatě elektromobily. Jen odpůrci každé změny se chytili těch akumulátorů.

Německý dokument jistě také popisuje, jak se v Německu podařilo vyvolat energetickou krizi.

P. Sura 25.12.2022 13:06

Už se těším na tu zatrolejenou silniční síť.

P. Rada 25.12.2022 13:19

Jakou silniční sít máte za trvale udržitelnou?

Dlouhodobě udržitelná může být oproti dnešku jen taková dopravní sít, která bude vykazovat násobně vyšší měrnou provozní efektivitu. Troleje toto mohou pomoci řešit sice jen někde, relativně lokálně ale už dnes.

L. Novák 25.12.2022 13:29

Žádná silniční síť není TRVALE UDRŽITELNÁ... Takovou blbost může napsat jenom fanatický zelený magor jako ty. Rv :-P

V. Kolman 25.12.2022 14:31

Tak pravil slušně vychovaný a v debatách vždy vstřícný a fakty argumentující "gentleman" L. Novák;-D

Tykat a dehonestovat, zadupat do země a pomočit - tak se musí na toho, kdo nesouhlasí s jedině správným (L. Nováka!!) názorem a dovolí si mít názor odlišný;-D;-D;-D