30.4.2024 | Svátek má Blahoslav


Diskuse k článku

BUDOUCNOST: Co nás učí elektromobil? Plánovanou ekonomiku

Dosavadní proces je učebnicovým příkladem rozvoje socialistické plánované ekonomiky. Popišme si ho. Na jeho počátku stojí ideologie ochrany klimatu. Nikoliv ochrana klimatu jako taková, ta je potřebná. Ale ideologie kolem ní vybudovaná. Automobilová doprava je jeden z hlavních škůdců.

Upozornění

Litujeme, ale tato diskuse byla uzavřena a již do ní nelze vkládat nové příspěvky.
Děkujeme za pochopení.

Zobrazit příspěvky: Všechny podle vláken Všechny podle času
J. Jurax 26.12.2022 11:58

Ale kuš - technologie ještě nedozrála, hovoříme-li o elektromobilitě, názory zákazníků jsou násilně posouvány restrikcemi, zákazy, masivní mediální kampaní, úplatky dotací a tlakem dozelena zblblých politiků. Nebo ještě líp - na názory zákazníků se pod ideologickým tlakem zvysoka séře.

Můžete mít auto jezdící na cokoliv - pokud to bude elektřina. Jak kdysi říkal Henry Ford - model Ford T můžete mít v libovolné barvě, pokud chcete černou (volně citováno).

L. Novák 26.12.2022 12:47

Henry Ford ovšem dokázal hromadnou výrobou snížit výrobní náklady tak, že si auto mohl dovolit každý, kdo pracoval a měl jistý příjem, z něhož mohl provoz automobilu platit. To ale u dnešních elektromobilů nedokázal nikdo a ani v budoucnu nedokáže ze známých důvodů, které jsou publikovány stále dokola.

J. Jurax 27.12.2022 11:46

Ano. Souhlas.

J. Roškota 26.12.2022 7:57

Jsem příznivce EU. Elektromobilitu považuji za nesmysl a tak mi stále vrtá hlavou, jak se to mohlo stát? Navzdory obecnému názoru, rozhodující pravomoci v EU má Evropská Rada, voleni premiéři jednotlivycj zemí. Nezaznamenal jsem, že by naši zastupci proti energetickým nesmyslům vystupovali. Nezaznamenal jsem, že by automobilky za benzín nejak zvlášť lobovali. Proc? Jak je to možné? Nerozumím tomu.

J. Hajský 26.12.2022 8:46

Jak se to mohlo stát? Dej blbci funkci a vymyslí směrnici nebo rovnou príkaz.

P. Rada 26.12.2022 9:39

"Blbec"(hloupý člověk) se např. projevuje sníženou rozpoznávací schopností rozdílů mezi provozem auta se spalovacím motorem a elektromotorem.

Směrnice až příkazy se naopak snaží škody s nedovtipnosti části populace omezovat - samotná legislativa na to ale zřejmě nestačí.

L. Novák 26.12.2022 12:38

Vlastnosti takového ;-O BLBce zde vykazuješ a předvádíš ty sám už snad 20 let... a tvůj stav se rapidně zhoršuje. :-)

K. Křivan 26.12.2022 12:39

Elektromobil vyrobil své emise už v elektrárně. Pkud nebyla vodní nebo atomová.

P. Rada 26.12.2022 9:30

Rozumíte alespon energetickým faktům? Elektrický motor může dosahovat účinnosti přes 95% a to i zpětně při rekuperaci pohybové energie - kdežto spalovací při pohonu sotva 40% a zpěně nic.

K tomu navíc vznikají při spalování škodlivé imise - kdežto el. motor může být prakticky čistý atd.

Důsledkem zásadních funkčních odlišností jsou nakonec i legislativní tlaky a to zejména v oblastech s hustým osídlením a proto pravidelně obtížnějším odvětráváním.

Co považujete na takovémto náhledu nepochopitelné?

J. Roškota 26.12.2022 10:02

Předpokládám, že tím blbcem ve Vašem předchozím komentáři myslíte mě. Nerad takhle reaguji, ale považuji to z Vaší strany za nepřiměřené, řekněme. Rozumím energetickým faktům dobře. Rozumím i technologickým obtížím, při zavádění elektromobility a popis situace v diskutovaném článku považuji za poněkud katastrofický, ale v zásadě možný. Nerozumím proč mne napadáte. Rád čtu Vaše příspěvky, jsou sice možná z odborného hlediska občas poněkud neučesané, ale oproti jiným výkřikům zde na NP jsou osvěžující. Čekám na Vaši omluvu.

P. Rada 26.12.2022 11:38

"Omluva" /porzumění by mohlo vzejít s znovupročtení souvisejícího textu. V diskusním vlákně jsem přeci pojem "blbec" v přímé reakci na Vás nepoužil. Váš "předpoklad" považuji za mylný.

L. Novák 26.12.2022 12:54

Ty sám jsi BLBEC, který stále dokola LŽE A DEZINFORMUJE . Tvoje "zelená" DEMAGOGIE už je na NP pověstná, provozuješ ji tady snad 20 let...Rv!!

Dezinformace je lživá informace se záměrem zmatení veřejnosti

https://www.nelez.cz/

V. Kolman 26.12.2022 11:10

Jistě to pane Rado víte také, jenom jste to nezmínil.

Pokud e-mobil "nakrmíte" elektřinou z tepelné elektrárny, která má účinnost (odhaduji) cca 40%, tak jsou "e-mobiláři" s účinností na tom zhruba stejně jako "spalováci". A to neberu v úvahu ztráty při usměrňování střídavého proudu, ztrát při vlastním nabíjení,.....

Přesto si myslím, že e-mobil není zavrženíhodnou věcí, ale nesmí se lidem bezhlavě a tupě CPÁT BEFELEM!! a PRO VŠECHNY MOŽNOSTI POUŽITÍ!! Majitel domu s garáží a se střechou pokrytou FV, kterou bude "zadarmo"(;-D) nabíjet svůj e-mobil, na to bude mít jistě jiný názor, nežli obyvatel panelákového sídliště, který ani nemá večer kde zaparkovat:-(.

V. Kolman 26.12.2022 10:56

Trochu jinak:

Motocykl je dobrá a užitečná věc. Na tom se asi shodne většina lidí. Ale! Pokud budete VŠECHNY MOTORISTY MOCÍ-MERMO NUTIT!!!!!!, aby ve svátečním slavnostním oděvu místo automobilem jeli na motorce (do divadla, na svatbu....) - budete po právu posláni do "krajin, kde slunce nesvítí a pobyt je horší než v pekle."

Pro denní dojíždění do zaměstnání ve městě, do vzdálenosti pár kilometrů je e-mobil dobrým řešením. Ale 2000km k moři na dovolenou bych e-mobilem nechtěl jet ani náhodou.

J. Sinnreich 26.12.2022 4:22

V EU nema smyslu vymyslet dalsi norny E-7, nebo E-8. Staci zakaz prodeje benzinu a nafty a je vymalovano! Ze je to blbost? A k cemu tedy vedou predchozi normy urcovane technickymi analfabety?

P. Brecík 25.12.2022 20:05

Norma E-7 skončí všechna auta na spalováky. STK potom po befélu z Brusele seberou techničáky všem "zlým" autům. A potom "budeme šťastni" na koloběžkých a cyklostezkách. Jo - zlý Putin vydal carský výnos. Pro Rusko stačí norma EU-2. A Číny / Korea / Indie tam vyrábějí auta vesela dál. Takováto: https://www.autoforum.cz/predstaveni/prvni-test-noveho-moskvice-ukazuje-co-presne-dokazali-rusove-dostat-do-vyroby-behem-nekolika-mesicu/

M. Pivoda 25.12.2022 20:20

Ale zviditelňovat se na jakémkoliv vývoji je vlastností politiků na celé planetě Zemi, nikoliv jen v EU.

R. Langer 26.12.2022 5:47

Cože? Co to zase meleš, ty naše malá hloupoučká UI? 8-o

R. Polášek 25.12.2022 20:47

Přesně tak. Až na toho Moskviče, podla prvních recenzí to je čistý převlečený Číňan, akorát místo čínského názvu tam je napsaný Moskvič. Takže Rusové defakto nedokázali nic, ty auta by se klidně mohly vozit hotová z Číny a ve fabrice jenom měnit popisky. když je spíš pravděpodobnější, že na lince na složitější evropská auta nyní montují dohromady jednodušší čínská auta.

P. Rada 25.12.2022 22:03

Norma EU7 ještě ani neplatí: ... https://www.auto.cz/novy-navrh-emisni-normy-euro-7-auta-pry-zdrazi-nejvyse-o-tisicikoruny-146477

P.Breclík už jde na hodnocení problému přes míru veselosti výrobců kterých se to tolik dotknout za nemusí.

Docela jinak jsou ale na tom spotřebitelé a zejména ti, co hned vedle silnic bydlí... Těm od imisí hrozí zhoršené životní prostředí s vyčíslitelnými až fatálními dopady.

https://rozumnadoprava.cz/2-dopady-dopravy-na-zdravi-lidi-a-na-zp/

Provozní důsledky ale Breclíka nezajímají a jeví reálné, že se mu dopady motorismu v Rusku až Indii jeví lhostejné. Možná by si dokonce přál přenést motoristickou kulturu s těchto zemí zas k nám nebo se dokonce vrátit se do doby kdy u nás vládly dvoutakty a totalita které byly zdravotní důsledky na obyvatelstvo ukradené.

L. Novák 25.12.2022 23:30

Další blábol zekleného šílence... Rv

M. Pivoda 25.12.2022 19:49

Elektromobil je tzv. rozvratnou inovací (disruptive innovation). Je třeba nejdříve pochopit, co ta byznys teorie (C. M. Christensena) říká. Jinak totiž zde, tj. na Neviditelném psovi, probíhá jenom agresivní žvanění českých důchodců.

Předpověď pronikání rozvratné inovace elektromobilů do hlavního proudu zákazníků (z okrajových trhů) poměrně výstižně a časově nezvykle přesně, je popsán v knize z roku 1997. (The innovator's dilemma, Book by Clayton Christensen).

Pozměnil bych název článku. Co nás učí elektromobil? Elektromobil nás učí především to, že tržní ekonomika je o uspokojování potřeb zákazníků (Lapidárně řečeno: Zákazník má vždycky pravdu, protože ten byznys platí. Kapišto český Pepíku?). Nejde nutně o dělání technologických rekordů. Vyšší kapacita baterií by se samozřejmě dnešním zákazníkům hodila, ale zatím tam technologický vývoj ještě nepokročil.

Ano. Platí, že do 1 cm kubického nevměstnáte nikdy více energie než je obsaženo v 1 cm kubickém uhlovodíků, tj. uloženo tam v chemických vazbách). To je ta správná odpověď, ale na špatnou otázku. Diskutující zde kladou špatnou otázku. V tom je hlavní problém této diskuze.

L. Novák 25.12.2022 21:20

Meleš stejné nesmysly pořád dokola a vůbec nechápeš souvislosti. Rv

P. Sura 25.12.2022 21:48

To jste FAKT tak zabedněnej, že nevidite ty souvislosti ??

J. Jurax 26.12.2022 12:12

Klid, to je Pivoda ...

R. Langer 26.12.2022 5:48

Ne, problém je v tom, že absolutně nevíš, která bije, ty naše malá hloupoučká UI! ;-D

J. Jurax 26.12.2022 12:11

Ehm - že tržní ekonomika je o uspokojování potřeb zákazníků (Lapidárně řečeno: Zákazník má vždycky pravdu, protože ten byznys platí. Kapišto český Pepíku?), píšete s erudicí vskutku sobě vlastní.

Jenže násilím a mimotržně prosazovaná elektromobilita není uspokojováním potřeb zákazníků, ač ti jsou z vůle vrchnosti nuceni ji platit. Kapišto, Pivoda?

V. Braun 25.12.2022 19:18

Jak autor podotkl, tak si tak trochu "zavymýšlel", viz nenápadná větička, kterou někde v polovině článku uvedl své spekulace.

L. Novák 25.12.2022 21:22

A zelený demagog Braun se jako obvykle zmohl jen na štěknutí na Měsíc... Rv ;-D

R. Langer 26.12.2022 5:49

Tak to uveď na pravou míru, von Braune! :-P