30.4.2024 | Svátek má Blahoslav


Diskuse k článku

BUDOUCNOST: Co nás učí elektromobil? Plánovanou ekonomiku

Dosavadní proces je učebnicovým příkladem rozvoje socialistické plánované ekonomiky. Popišme si ho. Na jeho počátku stojí ideologie ochrany klimatu. Nikoliv ochrana klimatu jako taková, ta je potřebná. Ale ideologie kolem ní vybudovaná. Automobilová doprava je jeden z hlavních škůdců.

Upozornění

Litujeme, ale tato diskuse byla uzavřena a již do ní nelze vkládat nové příspěvky.
Děkujeme za pochopení.

Zobrazit příspěvky: Všechny podle vláken Všechny podle času
F. Kusák 26.12.2022 10:52

Mně už ty nekonečné spory o elektromobilitě unavuji. Je jasné, že většina diskutujících zde ani jiné názory mít nemohou, protože "spalovák" je pro ně jistota ceny, kvality i užitných hodnot. Jenže doby se mění, alespoň v té vyspělejší části světa. Jezdit po městě autem, smysl nedává. Nebo úporně šetřit na miliónový krám, který se doslova válí na ulici před domem. To samé, být neustále pod kontrolou kamer, servisních a dalších kontrol či trčet v nekonečných zácpách, už dávno není o svobodě. Já se cítím přeci jen svobodnější při chůzi a ve vlaku nebo metru. Takže větší smysl má určitě sdílení aut. Jenže to ta naše generace nikdy nepochopí. Pro ně bylo auto smyslem a cílem života. Samozřejmě, jiný (ne)smysl má auto ve velkoměstě nebo na malé obci. Jenže kolik potřebujete najet kilometrů, abyste tyto věci vyřešili. Tady třeba levný a úsporný elektromobil může být dobrým řešením. Atd. atd. Takže, vývoj, jako vždy, by se měl řídit lidskými potřebami a nikoliv ideologiemi a touhami úředníků. Ať si každý vybere a dotace (finanční podpory) by se měly poskytovat chudým na vzdělání a nikoliv na ideologickou elektromobilitu nebo na nesmysly na střeše, kdy uživatel propadá demagogii firem a pak je překvapen, že to není žádné perpetuum mobile, a že jako vše, má svá pro a proti. Až se hodně rozšíří, pak se i ty fotony zdaní.

P. Rada 26.12.2022 11:25

Ad: ..."vývoj, jako vždy, by se měl řídit lidskými potřebami"...

Můžete konkretizovat ony lidské "potřeby" které "vždy" byly a jsou? Dnes totiž "potřeby" lidí zjevně spolu-určuje reklama (jen v ČR 100miliard ročně) a ta dříve prakticky neexistovala.

Obecněji by spíše mohlo platit, že cílený vývoj by se měl řídit potřebami života (růstem uspořádanosti tj. poklesem entropie).

Jakmile uměle v úvahách oddělíte člověka od ostatního živého, ke kterému ale je vývojově symbioticky vázán, začnete se selektivním vývojem směrem k monstru které ale postupně nutně ztratí životachopnost.

F. Kusák 26.12.2022 12:31

No, vymýšlíte argumenty i tam, kde nedávají smysl. Jistě, že reklama ovlivňuje lidské chování, jinak by nebyla. Ale jistě také víte, že i reklama smysl dává tak, jako marketing obecně. Není to nic zavrženíhodného ani tajemného, i když také působí na naše podprahové vnímání a emoce. Nicméně, pokud se chce někdo rozhodnout koupit si elektromobil a není zrovna v situaci, že neví co s penězi, pak většina racionálně uvažujících lidí začne počítat a zjišťovat si potřebné informace. Nebo ne? Pokud to neděláte, a o tom silně pochybuji, tak už od Vás nikdy nic číst ani nebudu. A cena elektromobilů neustále klesá. Je to podmínka, má-li se překročit onen Rubikon spotřeby. Je to patrné třeba na elektrokolech, které se prodávají výborně. Samozřejmě, že to souvisí s možnostmi výroby a distribuce elektřiny, takže to chce normální inovační cyklus. Podobně se kdysi rozvíjela i klasická motorizace na počátku minulého století. Stručně řečeno, mně dává smysl elektromobilita, vyspělá hromadná doprava a bezemisní získávání elektřiny, např. v jaderných elektrárnách s efektivním a rozumným doplněním obnovitelnými zdroji podle regionu. U moře vítr, na jihu třeba fotovoltaika apod. Samozřejmě, že existují i další možnosti, jak získávat elektřinu, jen to ještě zdaleka není k dispozici v praktické podobě. Lidská tvořivost je nekonečná. Měli bychom se ale rychle zbavit získávání elektřiny spalováním fosilních paliv, je to principiálně ten nejhorší způsob. Jenže právě tam, díky polovzdělaným ekologickým fanatikům, se zase vracíme.

P. Rada 26.12.2022 14:20

Můžete se v posuzování mobility mýlit už jen proto, že porovnáváte dlouhodobě neudržitelé s nedořešeným.

Základem dnes narostlých dopravních problému může totiž být s pricipu neúnosně vysoká dopravní zátěž daná už tím, jak byly dříve architektonicky odděleny oblasti bydlení odděleně od zaměstnání, školství, rekreace atd. To v idealistické víře, že postuopně stále efektivnější doprava jednou vše dořeší.

Pokud jde o fanatismus v tom můžete mít kus pravdy ale pravdu lze posouzovat na věcnostech. Zkuste proto ony "polovzdělané ekologické fanatiky a konkrétní případy jmenovat" - jinak jde spíše jen o vágní pomluvu.

L. Novák 26.12.2022 14:50

Ty nejsi "polovzdělaný" ani "ekologický"... Ty jsi NEVZDĚLANÝ (a v tomto stadiu demence už nevzdělatelný) FANATIK KOPÍRUJÍCÍ STÁLE DOKOLA STEJNÉ NESMYSLY, BLÁBOLY A LŽI.

Individuum s totálním ideologickým výplachem dutiny lebeční a fanatickou oddaností své víře.Rv!!

J. Jurax 26.12.2022 11:40

Jo.

Ale někde na dědině bez auta nemůžete existovat - síť veřejné dopravy je nedostatečná, konzum v dědině zkrachoval a koupě pecnu chleba je bez auta výlet na víc jak půlden.

A výraz levný a úsporný elektromobil je je nesmysl. Buď je levný a úsporný a pak to není elektromobil nebo je to elektromobil, tak není levný ani dotovaný a úsporný je jen když můžete nabíjet doma v garáži. Dokud nezdraží elektřinu, aby byl pokryt výpadek spotřební daně z benzínu a nafty vzniklý rozšířením elektromobility.

Mimoto automobilky vyrábí elektromobily velké - do dvoutunového tanku za nejmíň jeden a půl melounu se líp schová půltunová baterie za nejmíň půl melounu. Do Fabie za lidovou cenu 350 000 to neschováte.

V. Braun 26.12.2022 21:24

Zrovna na dedině to nabíjení doma v garáži nebývá problém. A na dojíždění max pár desítek km denně do práce a na nákup postačí i dojezd elektromobilů z druhé ruky.

L. Novák 27.12.2022 9:17

Kdo si koupí auto s vyšeptanou baterkou z druhé ruky za půl milionu a nejistotou, kdy ta baterka definitivně klekne?

J. Jurax 27.12.2022 12:02

No, nebývá problém, tedy pokud nechcete wallbox, ten už musí být schvalován, jestli jej síť utáhne.

A vesnický plebs si za těžké prachy bude kupovat elektroojetiny ... zkuste tohle moudro říct na dědině v hospodě a budete rád, když místní to pochopí jenom jako sice hodně blbý, ale přece jenom vtip.

P. Sura 26.12.2022 11:50

Ta Vaše u úvaha smysl dává, jen s tím ", sdílením" aut bych byl opatrnější. Zkuste si představit, při dnešní povaze spotřebitelů, KDO by zajišťoval, aby to auto bylo stále funkční. A kolik by tudíž to sdílení muselo stát a jestli by pak to sdílení mělo vubec nějakou výhodu. Zatim to "sdílení" funguje spíš tak, že jedni rodiče předají ojetinu mladým misto na šroťák a oni si ho mezi sebou půjčují za cenu spotrebovaneho benzinu. Do následující STK. Pokd neprojde, sdílení končí. Ideální stav??

F. Kusák 26.12.2022 12:41

"Sdílení" přeci není nějaký komunizmus, kdy všechno je všech. Je to byznys, který někdo poskytuje a také na něm vydělává. Jen je to mnohem efektivnější z hlediska využití a Vy se o danou věc nestaráte, jen ji využíváte, a to právě tehdy, když ji potřebujete. Nic zvláštního, pouze dnešní elektronická doba poskytuje mimořádné možnosti. Ale zase, musí to být Vaše volba, chcete-li mít vlastní spalovák, pak to plně záleží na Vás. To zdůrazňuji!

L. Novák 26.12.2022 12:49

Sdílení je nesmysl, který z hlediska vysokých nákladů na provoz a rizik s ním spojených nemůže fungovat v masovém měřítku. Půjčoval jste si někdy auto v půjčovně? :-P

F. Kusák 26.12.2022 14:46

Ano, mnohokrát a bez problémů.

L. Novák 26.12.2022 14:58

"Bez problémů" ? ;-D No, musel jste si auto předem objednat, pak se do vzdálené půjčovny nějak dopravit, převzít vozidlo a vyřídit administrativní úkony s tím spojené, atd. atd. A nakonec ještě zaplatit tučnou sumu za půjčení a ujeté kilometry. A při vrácení si zase zajistit odvoz z půjčovny do místa bydliště. :-P

Vlastní (osobní) automobil před domem nebo v garáži je ale o něčem úplně jiném. Jiná kvalita. Tedy - bývala...

P. Diviš 26.12.2022 15:50

Existují i půjčovny, které vám auto přivezou a dá se i zanechat na různých místech. Levné to ovšem není.

Údajně se to, nejezdíte-li hodně, i vyplatí, ale pro mne to má tolik nevýhod, že o tom ani neuvažuji.

Z. Lapil 26.12.2022 17:39

V druhé půlce 90.let jsem opakovaně jezdil taxíkem, 6km na nádraží nebo z nádraží. Cenově to proti vlastnímu autu používáním ve stejném rozsahu (každý všední den jedna jizda) vycházelo srovnatelné při ceně 250 000 za auto s vydrží 10 let, benzín a vše ostatní zdarma. Neboli naprosto jednoznačně ziskově.

L. Novák 26.12.2022 18:36

To ale rozhodně neznamená, že jezdit taxíkem je levnější, než vlastnit auto. Pokud jste jezdil málo a měl "svého" taxikáře za výhodnou cenu, mohlo to být výhodné v dané situaci. Otázkou je, co přesně znamená to "opakovaně". :-P

Z. Lapil 26.12.2022 19:00

Máte pravdu. Proto jsem rozsah jízd ve svém příspěvku přesně specifikovat. Mate-li zájem, můžete si to přečíst pořádně.

L. Novák 26.12.2022 19:07

Pak to samozřejmě mohlo být výhodné, protože auto si kvůli tak málo najetým kilomentrům pořídí jenom lidé s přebytkem kupní síly a jeho provoz je spíš projevem luxusu, který si mohou dovolit. ;-)

P. Diviš 26.12.2022 15:48

Klidně si sdílejte, ale nevnucujte to těm, kteří nechtějí.

L. Novák 26.12.2022 19:25

Sdílení (čehokoliv hmotného) je rozmělněním osobní odpovědnosti a zpětné vazby na vlastní peněženku. U tak drahého výrobku, jakým je elektromobil, jsou tato rizika enormně vysoká. :-/

K. Křivan 26.12.2022 12:46

Jezdit po městě autem, smysl dává. Pokud jedete jednou za týden nakoupt. Ten plný vozík totiž autobusem neodvezete. Neodnesete ho ani k autobusu ani od zastávky k vašemu domu. Chůze, autobus, vlak, to je jen pro mladé zdravé. Ne pro staré.

F. Kusák 26.12.2022 14:54

Zase Vaše volba a Vaše potřeba. Někdo jiný má zase jiné představy. Která je ta lepší? No ta, co vyhovuje Vám. Já zase, když vysloveně nemusím, pak si vše objednávám v eshopu. Dělám to tak mnoho let a jsem s tím navýsost spokojen. Nakupovat mě unavuje, ale někdo nakupuje rád, např. moje žena. To je přeci otázka osobní volby.

L. Novák 26.12.2022 15:06

Jistě. Můžete být e-shop-holik a každou drobnost si nechat přivézt za nemalý poplatek domů. To jste ale v naprosté menšině, pro většinu je takový postup nehospodárný. "Sdílení" je utopická představa zelených komunistů. Nic jiného.

P. Diviš 26.12.2022 15:47

Je to jednoduché: Pokud někdo potřebuje dopravu a z nějakého důvodu mu nevyhovuje ta hromadivá, potřebuje auto. A dovede si spočítat náklady a užitek. Zatím to, i přes všechny dotace a zvýhodňování elektrohraček, poskytují auta se spalovacími motory.

Klidně si sdílejte, ale neblábolte o neznalostech těch, kteří dávají přednost svému autu, dostupnému tehdy a tam, kde je třeba.

Vývoj, jako vždy, by se měl řídit lidskými potřebami a nikoliv ideologiemi. Ano, a ty potřeby se poznají na tom, co si lidé za své peníze kupují.

Z. Lapil 26.12.2022 17:29

Problem: takovými sdílenými auty jsou taxiky. Kolik procent cesty ujedou naprázdno? Budiž porovnano s fixnimi náklady na stojící auto. Ale možná to vyjde, nevím. Možná i ekologicky, totiž že naprázdno spáleného benzínu je min, než energie použité k výrobě stojícího auta.

Jiný příklad. Naše rodina vlastní tři auta pro tři lidi. Na vesnici. Protože jsme škudlilové, vozíme se navzájem, kdykoliv je to možné. Což znamená, je mi líto, skoro nikdy. Protože, i když dva mame za bezneho dne shodný cíl, buď jeden jak druhý jedeme tam, přes den má auto volno, a večer zpátky, nebo ráno jedeme spolu, ale večer se musí jedno auto otočit. Neboli tak i tak jedou auta 2+2 cesty, ale v případě sdílení jede jeden z ridicu 1+1cestu místo toho, aby seděl doma dělal si svoje.

J. Vrabec 26.12.2022 10:00

Zoufalý výkřik věčně včerejšího Rv

L. Novák 26.12.2022 12:56

Nadšený výkřik podobný komunistickým svazákům z 50. let o rychlé cestě ke komunizmu. :-P

P. Diviš 26.12.2022 15:51

Společný jmenovatel, snaha vnutit lidem to, co nechtějí, pod záminkou "pokroku".

M. Pivoda 26.12.2022 9:50

Elektrické vozy měly v USA kolem roku 1900 38% podíl na trhu, v roce 1902 elektromobil KID dosáhl rekordní rychlosti téměř 170 km/hod. Přesto se nestaly tzv. dominantním designem (to je pojem z oboru inovací) na silnicích. Proč?

Důvodů je hned několik (jako obvykle!) a lze je dohledat na internetu. Stručně shrnuto: Hlavním důvodem byly asi ekonomická hlediska (benzín i automobily se staly levnějšími, než elektromobily) a v té době také prakticky u PLATÍCÍCH zákazníků neexistoval pojem ekologie (i když jako první nazval a definoval tento vědní obor Ernst Haeckel již v roce 1866).

Co nás dnes učí elektromobil?

Učí nás především to, že svět se vyvíjí. Konkrétněji: Vyvíjejí se jak nové technologie, tak také se posouvají názory zákazníků. Doba posunu k elektromobilitě skutečně již dozrává a politici (na celém světě) se chtějí na něčem zviditelnit.

To je ta hlavní lekce. Nikoliv, že elektromobilita samotná vede k plánovité ekonomice, což mylně tvrdí nadpis článku.