17.5.2024 | Svátek má Aneta


Diskuse k článku

BUDOUCNOST: Co nás učí elektromobil? Plánovanou ekonomiku

Dosavadní proces je učebnicovým příkladem rozvoje socialistické plánované ekonomiky. Popišme si ho. Na jeho počátku stojí ideologie ochrany klimatu. Nikoliv ochrana klimatu jako taková, ta je potřebná. Ale ideologie kolem ní vybudovaná. Automobilová doprava je jeden z hlavních škůdců.

Upozornění

Litujeme, ale tato diskuse byla uzavřena a již do ní nelze vkládat nové příspěvky.
Děkujeme za pochopení.

Zobrazit příspěvky: Všechny podle vláken Všechny podle času
P. Diviš 24.12.2022 12:39

Jen ta akumulace energie. Nádrž na benzin je jednoduchá a efektivní. Baterie složitá, drahá a těžká. Výkonově stále horší a lepší to nebude.

P. Sura 24.12.2022 14:28

však taky u hybridů je to ten hlavní zdroj. Neměl jsem na mysli "plug-in" hybridy, to je zase jen další polopodvod úkrokem stranou. Máme doma malou Toyotu Jarinu, tak vím, o čem to je.

Z. Lapil 24.12.2022 22:29

Všimněte si: psal jsem buď o pohybu na drátech, nebo - mene zretelne - o velmi omezeném akčním rádiu se solidním zázemím.

Historka: vymýšleli jsme vylepšení pro nabijarnu akuvoziku v mlekarne v Plzni, konkrétně tekoucí vodu pro případ, že by se nějaký nešťastník polil kyselinou. Z několika důvodů nebylo možné udělat odpad - samostatném nebylo kudy a vymyslet čerpadlo a spoléhat, že bude fungovat, když se spustí jednou za buhvijak dlouho, to se nám nechtělo.

Nakonec jsme vyprojektovali obyčejný kýbl s tím, vyplachovani kyseliny z očí a bůhví odkud je záležitost natolik nouzová, že u toho stejně bude spousta cákání, a nějaké mokré nohavice navíc už tolik neznamenají.

Proč to vlastně píšu? Asi jako ukázku, že technologie (myti) nakonec musí dostat přednost před předpisem (voda nesmí vytect na podlahu).

M. Pecina 24.12.2022 9:30

Z EU se naštěstí pořád dá vystoupit...

P. Diviš 24.12.2022 9:33

Otázka je, co potom. Problémy s tím má i GB, stát mnohem významnější a samostatnější. Soudruzi a soudružky v Bruseli, Berlíně, Paříži .... jsou mstiví a dnešní svět dost provázaný.

Mimo to, v Česku není občanstvo, které by vystoupení využilo k tvrdému omezení zbytečné byrokracie a instalovalo liberální ekonomiku i politiku. Liberální ve starém smyslu slova, ne neomarxismus.

V. Mokrý 24.12.2022 10:49

Co potom ?

" Bojovat " !

P. Diviš 24.12.2022 11:15

Otázka je, za co bojovat. Podle výsledků našich voleb se zdá, že voliči si přejí větší moc státu a větší přerozdělování, což je přesně to, na čem je založena EU.

Jinak by vládli Svobodní, ti snad jako jediní nabízeli opak.

V. Mokrý 24.12.2022 12:09

O suverenitu, samostatnost, demokracii i kapitalismus, co mají ve Švýcarsku.

P. Diviš 24.12.2022 12:40

Na to potřebujete Švýcary. Podle výsledků voleb je jisté, že v Česku nejsou. A jsme zase zpátky.

P. Sura 24.12.2022 12:34

Až začnou lezt "tlustý do tenkejch" bude to vystoupeni z EU cim dál reálnější. A doufejme, že povede ke spojování těch kdo pochopili, kydy cesta nevede. Mně by spojenectví s GB neuráželo, pokud tam Karlovi vyženou ten Grýndýl z palice.

P. Diviš 24.12.2022 12:41

Jo, to si jo.

Jen v té GB bude GreenDeath i v jiných palicích, než v Charlesově.

P. Sura 24.12.2022 14:30

Doufám, že až skutečně budou tlustý v tenkejch, ukáže se kolik těch zelených palic to jen tak nehrálo na okolí.

F. Kusák 24.12.2022 10:24

Já myslím, že je to jak s tou elektromobilitou. Společná Evropa je přeci skvělá věc, jen musí sloužit lidem. Aby se nedělaly ony absurdity musíme mít chytré a odvážné politiky. A máme je? Chudák Fiala, nedovede ani vysvětlit, kam naší společnost vede. Smutnou realitou je, že se vracíme v mnoha věcech o padesát, šedesát let zpět. Zase nám smrdí vesnice a lidem, kteří neznají ani ohmovy zákony, se tvrdí, že jim pomůže čínská fotovoltaika nebo předražená tepelná čerpadla u každého baráku. A jak na tom bude vdova, které se ta technika podělá zrovna na Vánoce. Ne, v dnešní sváteční dny se rozčilovat nebudu. A pak, lidé si poradili vždy, tak si poradí i nyní.

Z. Lapil 24.12.2022 11:43

Ono se dá i vyskočit z okna. Otázka je, je-li to i ve všem tom srabu lepší varianta.

J. Majzlík 24.12.2022 15:51

Nabízí se zde podobnost možnosti vystoupení z motoráčku, který "má dnes zpoždění a nezastavujeme" a naproti tomu z rychlíku, pádícího nepřetržitě evropskou krajinou rychlostí deset grandiózně hloupých rozhodnutí za hodinu. Právě ta pracovní kadence bruselských samodržících možnost jakékoli rozumně založené diskuse o právech a povinnostech členů EU, o možnostech vystoupit na veřejnosti i na plénu o problémech EU možnost vystoupení z tohoto svazku prakticky vylučuje.

J. Ošlejšek 24.12.2022 9:29

Tady už zbývá jen jedno. Celou tu Berlínsko-Bruselskou bandu poslat tam kam patří včetně jejich fialových patolízalských přisluhovačů. Obávám se, že reforma EU, ve kterou jsem stále věřil již není možná. Bohužel.

P. Diviš 24.12.2022 9:34

Špína je příliš zažraná.

K. Vomáčková 24.12.2022 20:04

Na zažranou špínu pomůže Áriec! nebo tak nějak to bylo

J. Kalina 24.12.2022 9:22

takže když vládci dokázali dostat cenu elektřiny na úroveň té nejdražší pomocí vzorečku na její stanovení dle nejdražší v mixu dodavatelů, tak proč by nedokázali vnutit, aby elektroauta byla 2 x levnější než klasická. by mne zajímalo zda je aspoň stanoven nějaký minimální podíl té nejdražší "ZÁVĚRNÉ" , PŘI KTERÉM TUTO CENU PŘEBÍRÁ CELÝ MIX. Moc se kecá a žádná čísla.

Kdo toto vymyslel je géniem zla. A ti co to kryjí a mlží jsou obyčejní vydřiduchové.

Níže pan Kostelanský obhajuje elektromobilitu. ta se prosadila už před desítkami let v provozech, kde byl tlak na čistotu ovzduší. Např. uzavřené skladové prostory (ještěrky, vysokozdvižné vozíky) , případně centra měst (trolejbusy). Za cenu dražšího provozu se získalo něco žádoucího. Jinak bych připomněl včerejší zácpu na D1. Až tam skejsnou elektroauta, to bude opravdu mazec., ale on už na to někdo najde něco pozitivního. A k tomu posílení rozvodné soustavy. Jistěže k nějaké benzínce u dálnice 3 kiláky od nejbližší vesnice vedou nějaké dráty. Jde o to, zda budou stačit nebo se to bude muset posílit.

A pk vám nějaký kuňkal - odborník v TV řekne, že ceny jdou nahoru protože se zvyšuje poptávka (případně snižuje nabídka). Každý může vidět, že za obojím stojí "svobodné" rozhodnutí naší vlády, resp EU resp nějakých loutkovodičů co jsou za nimi.

Šetřete elektřinu, na vánoční stromečky dávejte klasické svíčky. Sice bude více vyhořelých bytů, ale to se srovná vytvořením kontrolního orgánu, který koncem prosince zkontroluje všechny stromečky za 400,-Kč na 1 kontrolu.

P. Diviš 24.12.2022 9:37

Všechno, nejen elektromobilita, se prosadí tam, kde je to přínosné. Pokud se někdo nevyblázní a nezačne zakazovat/nařizovat a dotovat.

"A pk vám nějaký kuňkal - odborník v TV řekne, že ceny jdou nahoru protože se zvyšuje poptávka (případně snižuje nabídka)". A bude mít pravdu. Pouze se nesnižuje/nezvyšuje rozhodnutím spotřebitelů, ale vlád a nadvlád. I při tom platí zákon nabídky a poptávky.

P. Kozelský 24.12.2022 9:08

Plánovaná ekonomika se ukázala jako slepá ulička již v socialismu. Nevím proč znovu a znovu oživovat nefunkční model. Ano část lze vést v jakýchsi plánech, ale pouze rámcových a střednědobých, ale plánovat likvidaci celých odvětví s naivní představou, že z tržních ekonomik pak vše nakoupím je opravdu dětinská nefunkční představa.[>-]

F. Navrátil 24.12.2022 8:53

Každý nefunkční systém se dřív nebo později sesype. Už aby to bylo.

L. Novák 24.12.2022 9:40

On už se sype. Nedostatek a rostoucí ceny energií, nedostatek el. energie a v zimě hrozící black-outy (viz Francie se zanedbanou a podfinancovanou jadernou energetikou, která měla být určena k ideologicky naplánované likvidaci, a např. Švýcarsko se ZÁKAZem PROVOZU ELEKTROMOBILŮ při nedostatku el. energie v rozvodné soustavě). Naprostý nedostatek všech potřebných surovin a materiálů a prudce rostoucí ceny na trzích. Vyvolaný nedostatek akumulátorů a surovin na jejich výrobu a prudce rostoucí ceny. Enormní ekologická zátěž vyvolaná prudkým růstem těžby a omezené zdroje na planetě Zemi. No a konečně i vysoká inflace světových měn způsobená velkým rozhazováním peněz vládami (nejenom) na ZELENÉ DOTACE, které jsou vypláceny na dluh a přitom nepřinášejí žádný hmatatelný užitek, kromě zisků do kapes ZELENÉ MAFIE...

Podívejte se, jaké nesmysly sem naplácal slovenský ZELENÝ MAGOR Kostelanský jako příkladný vzorek nemyslících a nevzdělaných aktivistů neschopných chápat peroblematiku elektromo(de)bility v souvislostech...

F. Navrátil 24.12.2022 11:29

Nebuďte tak přísný ve svém odsudku pana Kostelanského. Je to Svědek zeleného světa a svým bludným představám skutečně věří. Mnohem horší jsou ti, kdo vykřikují Ekologie! a myslí tím Dotace!

P. Sura 24.12.2022 12:38

Nic lepšího si nezaslouží. (Kostelanský)

J. Kostelanský 24.12.2022 8:47

Co na to říct? Článek je takové demagogické pêle-mêle. Jako když kočička se pejskem varili nebo pekli dort. :-)

Slátanina polopravd, nesmyslů a neaktuálních věcí v jednom. A nic není dobře - ani z voza, ani na vůz. Např.

"Plány hatí další potíž: nízká hustota dobíjecích stanic. Ale snadná pomoc. Nachystá se další plán, další úřední rozhodnutí, že dobíjecí stanice musí být po každých 60 km dálnice. Ber kde ber. Ono to není jen postavit stojan se zásuvkou. Musí k němu být dostatečně kapacitní přívod elektřiny. Prakticky bude nutné vybudovat novou speciální rozvodnou síť. To se bude zase dotovat. Samozřejmě to má zase předem naplánovaný termín. A odpadne tím další problém, proč lidi eletroauta nekupují." ̈ (v předposledním slovu jsem písmeno "k" nezapomněl já, ale autor. 😀)

Nedostatečná sít je fuj. Její rozšiřování ještě větší fuj. A ta speciální rozvodní sít je blábol, který autora patrně napadl až v momentu psaní. A nesvedl se mu ubránit.

Lidé prý elektroauta nekupují. Autor si to představuje jak Hurvínek válku. Poptávka se zvyšuje postupně - s tím jak roste jejich produkce. Jinak to ale nejde - jako "expert" na ekonomiku (když píše takový zasvěcený článek) by autor snad mohl a měl vědět, že poptávka a nabídka by měli být v co největší rovnováze. Problém v současnosti není s malým zájmem kupujících o elektroauta, ale v tom, že na ty nejzajímavější elektrovozy jsou dlouhé čekací lhůty - rok a víc. Zkuste zajít k prodejcům Kia nebo Hyundai a zeptejte si jich na dodací lhůty jejich elektrovozů. Důvod je jednoduchý: preference kupujících se mohou změnit a často se i mění podstatně rychleji než výrobní kapacity. Dočasný nedostatek nebo přebytek nějakého druhu zboží patří i do kapitalistické ekonomiky. Ani tržní ekonomika nefunguje systémem "hop na krávu, a hned je tele". Zbudování nových nebo modernizace stávajících výrobních kapacit holt nějaký čas trvá.

Další citát:

"Přesto je nyní situace taková, že

J. Kostelanský 24.12.2022 8:48

... , že plán přechodu na elektromobilitu se neplní. Jezdí jich stále málo a v cílovém roce jich nebude jezdit tolik, kolik si naplánovala EU."

Kdyby autor psal jen trochu seriózněji, místo těchto keců by napsal 3 čísla: cílový rok, plán v cílovém roce, průběžný odhad. Ale nic. Pokud vím, cílovým rokem byl rok 2020 a cílové množství 1 milion elektrovozů. Což se opozdilo o rok nebo o dva. Autor si to ovšem opět "kreativně" přizpůsobil a z minulosti udělal budoucnost.

Ale i kdyby to napsal, stejně by tato data byla jen orientační, a ne Písmo svaté. Protože cokoli děláte, měl by jste mít nějakou "road mapu", tedy postup, co a kdy plánujete udělat. To je základní manažerský princip: zjistit současný stav, udělat opatření ke změně, zjistit stav po přijetí opatření, vyhodnotit úspěšnost. Ale rozumím, že po Něžné se slovo plán stalo téměř sprostým slovem. A tak je zcela běžné, že např. školní úřady jsou běžně překvapeny, kolik míst pro děti je najednou potřeba v mateřských nebo základních škol. Protože něco plánovat předem je zkrátka fuj.

Poslední citát. O tomto paskvilu by se dala napsat snad i knížka. Pro dnešek tedy stačí:

"Dotace nezabraly, velikost výroby se nekoná. Tak se od příštího roku v Německu a Velké Británii dotace na elektromobily krátí a na hybridy se ruší."

Takhle to vypadá, když si pravičák osvojí způsoby a metody levičácké demagogie: zcela překroutit význam nějakého opatření, a pak na základě tohto překrouceného významu dokazovat nesmyslnost předmětného opatření.

L. Novák 24.12.2022 9:20

Kostelanského ZELENÉ BLUDY A DEZINFORMACE jako obvykle... obrana zeleného KOMUNIZMU. Rv

Dezinformace je lživá informace se záměrem zmatení veřejnosti

https://www.nelez.cz/

P. Diviš 24.12.2022 9:39

Takhle to vypadá, když si levičák obhajuje direktivní lumpárnu.

P. Vychodil 24.12.2022 10:47

synku, tedy takový a tak dlouhý blábol nedokázal ani všeználek Rada...jsi jeho důstojným nástupcem !