22.5.2024 | Svátek má Emil


Diskuse k článku

BUDOUCNOST: Co nás učí elektromobil? Plánovanou ekonomiku

Dosavadní proces je učebnicovým příkladem rozvoje socialistické plánované ekonomiky. Popišme si ho. Na jeho počátku stojí ideologie ochrany klimatu. Nikoliv ochrana klimatu jako taková, ta je potřebná. Ale ideologie kolem ní vybudovaná. Automobilová doprava je jeden z hlavních škůdců.

Upozornění

Litujeme, ale tato diskuse byla uzavřena a již do ní nelze vkládat nové příspěvky.
Děkujeme za pochopení.

Zobrazit příspěvky: Všechny podle vláken Všechny podle času
V. Kolman 25.12.2022 15:52

Je to dobrý nápad. Ještě "dopilovat" pár drobností, jako na př.: zamlžování oken studeného e-mobilu a pod.

P. Sura 25.12.2022 15:35

Stejně jako dnes už taky můžete na baterku dojet lokálně až 5km od bydlíště a možná i zpátky. Pro mě to ovšem není důvod problém považovat za vyřešený.

P. Diviš 25.12.2022 15:09

Jestli chcete se svým autem jen rejdit v nějaké hale nebo po nádraží, tak si elektromobil pořiďte. Ale nenuťte ho těm, kdo potřebují spolehlivou dopravu odněkud někam.

P. Diviš 25.12.2022 15:05

Napsal to lapidárně, ale má pravdu. Rada je ideologický idiot, podle toho, co sem smolí.

P. Diviš 25.12.2022 15:04

Všechny dostupné zdroje energie jsou zatím horší (nepohodlnější, dražší a méně výkonné) než nádrž s fosilním tekutým palivem.

S tím výhody elektromotoru zatím nic nedokázaly.

S tramvajemi a trolejbusy může v tomhle operovat jen ideolog nebo idiot. K individuální dopravě nevhodné.

P. Diviš 25.12.2022 15:01

Bude spíš zatrolená, ač se ten výraz už moc nepoužívá.

P. Diviš 25.12.2022 15:00

" Jedni mluví o technologii, a ti druzí, proč tahle technologie z ideologických důvodů možná není."

Máte to obráceně. Ta technologie elektromobility je nám vnucována z i͇d͇e͇o͇l͇o͇g͇i͇c͇k͇ý͇c͇h͇ důvodů takzvaného oteplismu a ti, kteří se potřebují dopravovat a ne sloužit ideologii, zdůvodňují, proč to nefunguje, přinejmenší funguje špatně.

Prostě, lepší technologie se vždy prosadí tím, že je levnější, pohodlnější, nebo alespoň jedno z toho. Horší technologie je nutno ideologicky prosazovat příkazy, zákazy a dotacemi.

L. Novák 25.12.2022 14:55

Každý národ má své idioty. Máš právo se k nim hlásit...:-P

L. Novák 25.12.2022 14:52

;-D R^ Rada už tradičně nechápe ani smysl toho, co kopíruje...

V. Kolman 25.12.2022 14:45

Když jsme si tak hezky potykali -

Budeš tykat do prázdna - arogantní hňupe a křupane Nováku L.;-D;-D;-D

L. Novák 25.12.2022 14:44

Šlapací jsou spolehlivější. ;-D

Z. Lapil 25.12.2022 14:41

A má recht, tržiště patří na náměstí, ne do chrámu.

Vnímáte si ale, že i ten "ekonomický mimoň " Ježíš vyhanel spravedlivé všechny, ne jen některé?

V. Kolman 25.12.2022 14:41

A co nehlučné a nesmrdící ""ješterky" v továrních halách?

E-mobil je jedna věc a na druhém konci řady pohonu automobilů je "spalovák".

Oba (a více - viz auta na vodík) automobily mají právo na život, ale je neštěstím se je snažit násilím "nacpat" do jedné škatulky a vnucovat je lidem.

To tu ostatně napsali už i jiní.

L. Novák 25.12.2022 14:38

Blbům a debilům, co lžou melou nesmysly zásadně tykám. A jak vidím, budu tykat i tobě, Kolmane. Rv !!

Z. Roller 25.12.2022 14:36

Pro jízdy po městě navrhuji něco jako golfová vozítka, a půjčování zdarma jako u elektrokoloběžek, jen by se to spouštělo zadáním čísla řidičáku. Holt by se v zimě jezdilo v kabátech, no a co? V kočárech za to cizinci na Staromáku nekřesťansky platí. Sám svůj nápad hodnotím: to je blbý, to se bude líbit!

L. Novák 25.12.2022 14:34

Čím starší elektromobil, tím dražší baterie. Trh s náhradními díly je neúprosný

Mnoho lidí by chtělo elektromobil, jen kdyby byl trochu levnější. Zájemci o vozy kolem tří set tisíc korun zatím nejčastěji narážejí na to, že ojetin je málo. Ale i když pořídí, ještě nemají vyhráno. Desetiletá baterie nemusí vydržet. Pár telefonátů do značkových servisů nás ujistilo, že výměna za originál vyjde skoro tak draho jako zánovní auto. ...

https://zpravy.aktualne.cz/ekonomika/auto/cim-starsi-elektromobil-tim-drazsi-baterie-trh-s-nahradnimi/r~9ef28d1a703f11ed8980ac1f6b220ee8/

V. Kolman 25.12.2022 14:31

Tak pravil slušně vychovaný a v debatách vždy vstřícný a fakty argumentující "gentleman" L. Novák;-D

Tykat a dehonestovat, zadupat do země a pomočit - tak se musí na toho, kdo nesouhlasí s jedině správným (L. Nováka!!) názorem a dovolí si mít názor odlišný;-D;-D;-D

L. Novák 25.12.2022 14:29

Kostelanský, ty jsi nám tady ŽÁDNOU ODBORNOST KROMĚ neudržené ideologické ŽVANIVOSTI nepředvedl. Tak se běž doučit fyziku, kupecké počty a základy energetiky, a pak zkus něco napsat. ;-)

Dezinformace je lživá informace se záměrem zmatení veřejnosti

https://www.nelez.cz/

J. Kostelanský 25.12.2022 13:56

Tahle diskuse opět potvrzuje to, že v České kotlině lidem dělá velké problémy oddělit technologii od ideologie. Proto se to všechno smíchá a pak míchá a míchá, až je z toho ideologicko-technologická slátanina, co nemá hlavy ani paty.

Fakt, že v restauraci, ve které zvyknu obědovat, neumějí dobře udělat svíčkovou nebo vepřo-knedlo-zelo, ještě neznamená, že tahle ta jídla jsou špatná.

Stejné je to s elektromobily a obnovitelnými zdroji. To, že v Evropské unii se na to jde kvapem, příliš iniciativně a ještě je to zabaleno do strašení CO2, nemá ŽÁDNÝ vliv na to, zda "zelené technologie" jsou technicky a technologicky realizovatelné nebo nikoli.

Diskuse má tak téměř vždy stejné schéma. Jedni mluví o technologii, a ti druzí, proč tahle technologie z ideologických důvodů možná není.

Ideologičtí odpůrci zelených technologií se chovají typicky ideologicky: podle té jejich ideologie jsou elektromobily a vše kolem nich nesmyslem, a proto je jakákoli diskuse zbytečná. Místo faktů nabízejí jen floskule typu "odporuje to přírodním zákonům" nebo "výroba a provoz JSOU neekologické a neekonomické", v tom lepším případě pak odkaz na studie, jaké si může kdokoli, kdo má dost peněz, objednat, kolik se mu zamane. Jaké je zadání, takový je pak i výsledek. :-)

Jenže svět naštěstí nekončí na hranicích. Ve světě lidé myslí i jinak, a místo "proč to nejde", pilně přemýšlejí "jak by to mohlo jít". Pak se nelze divit, že se nové technologie nasazují prakticky všude: od USA přes Latinskou Ameriku, Afriku, Indii, Čínu až po Austrálii.

A abych nezapomněl, dokonce i Putin řekl, že "Rusko (jakožto největší světový producent fosilních paliv) není proti obnovitelným zdrojům, ale proti chaosu, který je s nimi spojen". Např. před rokem-dvěma měla Moskva největší flotilu elektrobusů na světě - kolem 500. Ne že by je teď již neměla, ale s velkou pravděpodobností ji nějaké čínské velkoměsto již předhonilo.

P. Sura 25.12.2022 13:43

A poslyšte, Kefalin, co Vy si tak představujete pod slovem "udržitelná" .... ?

Koukám, že pro vás bude idealni stav, až lidstvo zredukuje svou vlastní spotřebu natolik, ze se jich na Zemi vejde nekolik kvadrilionů a budou spotřebovávat jen sluneční svit a plavat ve vodě. No bádejte dál, na Wikině je čím dál víc informací, které jste ještě neprecetl.

L. Novák 25.12.2022 13:34

Na to, abyste se dozvěděl, JAK SE NĚMECKU PODAŘILO VYVOLAT ENERGETICKOU KRIZI, musíte víc číst než psát komentáře z neznalosti. Zkuste si třeba vyhledat příběh nejmodernější uhelné elektrárny Moorburg, kterou nechali rozebrat po pár letech provozu z čistě ideologických důvodů... :-P

L. Novák 25.12.2022 13:29

Žádná silniční síť není TRVALE UDRŽITELNÁ... Takovou blbost může napsat jenom fanatický zelený magor jako ty. Rv :-P

P. Rada 25.12.2022 13:19

Jakou silniční sít máte za trvale udržitelnou?

Dlouhodobě udržitelná může být oproti dnešku jen taková dopravní sít, která bude vykazovat násobně vyšší měrnou provozní efektivitu. Troleje toto mohou pomoci řešit sice jen někde, relativně lokálně ale už dnes.

P. Sura 25.12.2022 13:12

Pfíteli, to jste nám tu nastínil skutečně neotřelé pojetí principu volného trhu, jen co je pravda. Na to jste přišel sám, nebo Vám s tím někdo zkušený pomáhal?

P. Sura 25.12.2022 13:06

Už se těším na tu zatrolejenou silniční síť.

P. Dvořák 25.12.2022 13:04

Dobře. A do klasických vozů budete tankovat co? A myslíte, že lithiový akumulátor je jediný možný zdroj energie?

Výhody elektromotoru už objevili dávno, viz elektrickou trakci, tramvaje a trolejbusy. A to jsou v podstatě elektromobily. Jen odpůrci každé změny se chytili těch akumulátorů.

Německý dokument jistě také popisuje, jak se v Německu podařilo vyvolat energetickou krizi.

R. Polášek 25.12.2022 12:57

Určitě takoví lidé ještě žijí , ale už jsou hodně staří a je jich málo, takže jejich tvrzení má malou přesvědčovací sílu.

A kromě toho ono skutečně hodně hlavně menších a středních zemědělců tehdy šlo do JZD dost dobrovolně, protože ta pracovní zátěž drobného či středního zemědělce hlavně v méně zemědělských oblastech byla vysoká. A JZD skutečně ze začátku slibovala, že ta pracovní zátěž bude menší a výdělky a výnosy vyšší. V zemědělsky úrovných oblastech, jako v Polabí, na Hané nebo v moravských úvalech to možná i pro malého zemědělce bylo jinak, ale na chudších půdách to nejspíš tak bylo. Ekonomický propadák a vlastní zlodějna majetku zemědělců nastal až s diletantským vedením těch JZD, kdy se tam dosazovalo podle vlastnictví rudých knížek, ne podle znalostí a kvality lidí. Kdy družstva ekonomicky krachovala a tím majetky zemědělců vložených do družstev ztratily svou hodnotu. A následně finanční intervence státu podíly družstevníků ve družstvu rozředily a JZD coby družstva vlastníků se tak defakto přeměnila na socialistické zemědělské podniky vlastněné státem - komunistickou stranou (stejně jako průmyslové podniky). Kde družstevníci de jure vlastnili jen zlomek majetku toho družstva.

R. Polášek 25.12.2022 12:40

Tak virtuálně si můžete vytírat zadek třeba nonstop, ale jak to jen jednou nezvládnete v reálu, tak budete nosit posrané trenýrky.

Tady jaksi reálno vítězí nad virtuální realitou a internetem či sociálními médii.;-D

R. Polášek 25.12.2022 12:35

Ještě mnohem větší problém je to uhlíkové clo. Neexistuje žádná reálná možnost, jak pro firmy mimo jurisdikci EU stanovit pro nějaký produkt skutečné reálné emise CO2. Emise CO2 a z nich vyplývající uhlíkové clo tedy bude stanovováno odhadem neboli v reálů politicky podle toho, jak se příslušným úředníkům EU bude líbit ten který stát a ta která jeho firma. Případně jak ten který stát či firma nějak uplatí Brusel, třeba pronásledováním nevhodných lidí, třeba odpůrců zeelných nesmyslů. Nebo jak ten který stát či firma uplatí konkrétní úředníky a politky v Bruseli.

Vyvolá to obrovskou korupci, osobní i politickou anebo to vyvolá tvrdé obchodní války, které přinesou nakonec vysoká cla na skoro všechno, bez ohledu na emitovaný CO2

R. Polášek 25.12.2022 12:26

Tak volný trh není volný proto, že byl skutečně fyzicky volný, jak by si někdo mohl naivně myslet, ale proto, že je v takové společnosti, v které se vyplatí mít na trhu co nejvíc prodávajících i co nejvíc nakupujících. Proto je vstup na volný trh vždycky nějak limitovaný. Jednak se touto limitací brání, aby místo na "volném trhu" zabírali nějací loseři, kteří by zabírali místo a nepřinášeli žádané služby. Například je bráněno přístupu příliš chudým prodejcům, kteří nemohou mít dostatek zboží nebo dostatečně kvalitní zboží. I příliš chudým nakupujícím, třeba žebrákům. U třeba virtuálního tržiště, nějaké burzy nebo internetové platformy je to s poplatky totéž. A za druhé aby se i fyzické i virtuální tržiště zaplatilo z vlastního provozu a bylo tak nezávislé, nemusel ho nikdo mimo prováděné obchody zvlášť platit, protože by velmi snadno mohl chtít obchody, které jsou jinak mimo něho, nějak ovlivňovat.

A volný trh je potom zničen tehdy, když společnost, ve které ten trh probíhá, zdegeneruje tak, že buďto chce jen jednoho nebo jen velmi málo prodejců nebo nakupujících. Nebo chce jiným způsobem ten trh ovlivňovat, například určovat s nákupem a prodejem nesouvisející vlastnosti, třeba "zelenost" firmy" které mají rozhodovat, jestli prodávajícímu nebo nakupujícímu bude umožněno provést transakci.