21.5.2024 | Svátek má Monika


Diskuse k článku

BUDOUCNOST: Co nás učí elektromobil? Plánovanou ekonomiku

Dosavadní proces je učebnicovým příkladem rozvoje socialistické plánované ekonomiky. Popišme si ho. Na jeho počátku stojí ideologie ochrany klimatu. Nikoliv ochrana klimatu jako taková, ta je potřebná. Ale ideologie kolem ní vybudovaná. Automobilová doprava je jeden z hlavních škůdců.

Upozornění

Litujeme, ale tato diskuse byla uzavřena a již do ní nelze vkládat nové příspěvky.
Děkujeme za pochopení.

Zobrazit příspěvky: Všechny podle vláken Všechny podle času
J. Pallas 24.12.2022 16:39

Dobrý den, řidičák nemám a auta mě nezajímají, ale tak nějak tuším, že na teoretickou el. energii toho moc nenajezdíte, byť by to číslo bylo sebevyšší.

J. Kostelanský 24.12.2022 16:38

Pane Diviši, jsem rád, že alespoň vy tušíte, jak se ceny baterii (ne)dají snížit. Nebo dokonce i víte, vy tajnůstkář. Ale neřeknete to, a neřeknete...;-D

Pak se nelze divit, že technologický pokrok se vleče tak pomalu...

J. Kostelanský 24.12.2022 16:35

Od experta, za jakého se vy sám pasujete, bych čekal i něco konkrétního. Tak jako já jsem konkrétně uvedl, co se mi v článku nelíbí, a také se to snažil vysvětlit. Vy dokážete jen urážet. Na to netřeba žádné znalosti.

J. Kostelanský 24.12.2022 16:30

Souhlas. Je to marný. Je to marný. Je to marný. :-)

NP se stal rochništěm ropáků...

J. Kostelanský 24.12.2022 16:27

Vy jste nějaká chytrá. Když to máte tak zmáknutý, jaké teoreticky největší množství elektrické energie lze uložit na kilogram hmotnosti nějakého materiálu?

Jsem si zcela jist, že to nevíte. Ani já. Buď to není známo, a pokud to známo je, tak to bude nějaké hodně velké číslo...

J. Majzlík 24.12.2022 15:51

Nabízí se zde podobnost možnosti vystoupení z motoráčku, který "má dnes zpoždění a nezastavujeme" a naproti tomu z rychlíku, pádícího nepřetržitě evropskou krajinou rychlostí deset grandiózně hloupých rozhodnutí za hodinu. Právě ta pracovní kadence bruselských samodržících možnost jakékoli rozumně založené diskuse o právech a povinnostech členů EU, o možnostech vystoupit na veřejnosti i na plénu o problémech EU možnost vystoupení z tohoto svazku prakticky vylučuje.

J. Karza 24.12.2022 15:27

Deficitní centrálně plánovaná ekonomika reálného socialismu bude nejspíš vypadat jako ostrov blahobytu ve srovnání s tím, co chystá EU. Není-li hajzlpapír, je to mrzuté, ale jsou i alternativní způsoby vytírání řiti. K nedostatku energie v místě a čase ale žádná alternativa neexistuje.

V. Chrastina 24.12.2022 15:21

Byla by to sranda, kdyby to nebyl děsuplný fakt. EU se stává hrobařem evropské ekonomiky. Měli bychom EU pohřbít, než tento zkorumpovaný neomarxismem prolezlý moloch pohřbí nás. Dosud máme svoje armády, tak hurá na Brusel, vysmejčit ten zpropadený Augiášův chlívek!![>-]

M. Pivoda 24.12.2022 15:20

Jádro pudla spočívá v tom, že v tržní ekonomice musíte uspokojit zákazníka. Nikoliv nutně dělat technologické rekordy.

V tržní ekonomice zákazník má totiž vždycky pravdu, Pepíci. Pokud se zákazník chce chovat ekologicky, spokojí se i s nižším dojezdem baterií. Zaková jsou pravidla hry. A žádný český magor zákazníka nezajímá. Zákazník (v tržní ekonomice) koupi elektromobilů totiž platí! A čeští magoři, houfně shromáždění na Neviditelném psovi (údajného českého sci-fi spisovatele Ondřeje Neffa), jsou duchem stále v českém reálném socialismu. Bohužel.

Odpověď na nadpis článku: Co nás učí elektromobil? Nikoliv plánovanou ekonomiku, ale informuje nás o českém duševním zaostání v českém reálném socialismu. Magoři! Hezké vánoce 2022.

M. Pivoda 24.12.2022 15:09

Magor L. Novák si nevšiml. že to já vám sděluji zde na NP, se v USA učí na prestižních univerzitách. Já jsem tam byl, český magoře. Na českých univerzitách je ale stále u moci post-komunistická mafie. Vy jste si toho nevšimli?

Hezké vánoce všem - i s tím vaším trpkým poznáním české reality.

K. Vomáčková 24.12.2022 14:56

A levnou baterii z dostupných surovin se vyrobit nepodaří. Fyzikální zákony platí i v EU. Do baterie uložíte omezené množství energie, tím, že pošlete elektrony na vyšší energetickou hladinu, ale to nejde do nekonečna. V benzínu je z ohledu hmotnosti uložen násobek energie. A čím víc energie do baterky uložíte, tím je nebezpečnější. určitě jste viděli vybuchlou baterku. Teď mě napadclo vyrobit baterku z uranu, to by snad šlo.

P. Sura 24.12.2022 14:30

Doufám, že až skutečně budou tlustý v tenkejch, ukáže se kolik těch zelených palic to jen tak nehrálo na okolí.

P. Sura 24.12.2022 14:28

však taky u hybridů je to ten hlavní zdroj. Neměl jsem na mysli "plug-in" hybridy, to je zase jen další polopodvod úkrokem stranou. Máme doma malou Toyotu Jarinu, tak vím, o čem to je.

P. Sura 24.12.2022 14:25

Neobejdou, ale přejmenují ji a zvednou....

P. Sura 24.12.2022 14:24

Ale proč ta zbytečná skromnost? Ono by Vám to šlo, jen nevidíte důvod dělat ze sebe vola ..... ;-)

P. Sura 24.12.2022 14:23

A TAM je právě jádro pudla. Netuší, ale rozhoduje kam dál !!!

P. Diviš 24.12.2022 14:19

Což se zřejmě nepodaří, určitě ne v dohledné době. A pokud si někdo dělá naděje na snížení ceny baterií při jejich masové výrobě, tak netuší, co vše je k tomu potřeba a kde to brát. Navíc, jakmile se přestane jezdit na fosilní paliva, zatížená spotřební daní, budou nenažraným státům chybět peníze a zdaní dnes protežovanou elektromobilitu (pokud ještě nějaká mobilita bude).

V. Kolman 24.12.2022 14:18

R^R^R^

L. Novák 24.12.2022 14:02

Další totální Pivodův blábol...Rv

L. Novák 24.12.2022 14:01

To samé platí o "zelené" elektřině z Občasných Zdrojů Energie a dostatečném výkonu pro nabíjení elektromobilů, zvláště pak pro "rychlonabíjení"... vyvolávající v síti nestabilitu.

V. Kučer 24.12.2022 13:36

Elektromobil nedává smysl pokud se nepodaří vyřešit problémy a bateriemi. I kdyby se podařilo vyrobit levnou baterii s dostupných surovin a s vysokou životností perspektivní by byl pouze hybrid ale to je zatím sci-fi.

M. Pivoda 24.12.2022 13:20

V článku postrádám dvě podstatné informace, aby byl článek na NP jakž takž objektivní:

1. Elektromobilita představuje změnu celého systému. Nikoliv jen změnu jedné jediné komponenty systému. Tzn. nejde jen o zařazení elektromobilu do stávajícího systému, ve kterém se nic jiného nezmění.

Novou realitou bude také příchod samo-řídících automobilů, aby nepříliš bohatí lidé mohli jen nakupovat dopravní službu, a nemuseli automobil vlastnit. Samo-řídícími automobily se také sníží současná velká zatíženost parkovacích ploch a dojde také k většímu využití provozní doby soukromých automobilů (které až 95% času odpočívají v garáži). Mohl bych pokračovat. Toto vše uvádím jen jako příklad systémové změny. Nepůjde jen o změnu jedné jediné komponenty, tj. náhrada spalovacího motoru elektropohonem ve stávajícím automobilu. (Připomenu historii: První automobil vznikl vsunutím motoru do koňského kočáru. Vznikl tedy bez potřebné systémové změny výrobku i provozního okolí.)

2. Ekonomická hlediska se podstatně modifikují v době válečného stavu, či jiného stavu ohrožení.

2a) Vliv válečného stavu (na ekonomické uvažování ) asi není třeba dnes blíže vysvětlovat. Například pravicová vláda dělá dnes běžně zastropování cen v tržní ekonomice.

2b) Stav ohrožení by ale také mohl nastat, pokud by bylo potřeba snížit množství emisí v atmosféře planety Země. Nejsem klimatolog, takže na toto téma musí nastoupit jiní experti. Doufejme, že ty experty na klima planety Země EU zvolila dobře. Howg!

P. Diviš 24.12.2022 12:45

Nepopírám, že existují lidé, kteří ten princip nechápou. Na jeho správnosti to nic nemění.

P. Diviš 24.12.2022 12:43

Frantíci to tak chtěli a chtějí. Aby jim zbytek EU dotoval jejich bouřící se zemědělce.

P. Diviš 24.12.2022 12:41

Jo, to si jo.

Jen v té GB bude GreenDeath i v jiných palicích, než v Charlesově.

P. Diviš 24.12.2022 12:40

Na to potřebujete Švýcary. Podle výsledků voleb je jisté, že v Česku nejsou. A jsme zase zpátky.

P. Diviš 24.12.2022 12:39

Jen ta akumulace energie. Nádrž na benzin je jednoduchá a efektivní. Baterie složitá, drahá a těžká. Výkonově stále horší a lepší to nebude.

P. Sura 24.12.2022 12:38

Nic lepšího si nezaslouží. (Kostelanský)

P. Diviš 24.12.2022 12:37

Za předpokladu rodinného domku s garáží. V činžáku to nefunguje a navíc, bylo by nutno shánět jinou dopravu pro delší jízdy.

A to vše jen dokud jsou daně nastaveny pro elektromobilitu. Daní se spalovací, elektromobily mnohem méně (spotřební daň). Co až spalovací motory zmizí, domníváte se, že se státy bez peněz ze spotřební daně obejdou?

R. Langer 24.12.2022 12:35

Moc nových stadionů za veřejné peníze se v poslední době fakt moc nevybudovalo.