3.6.2024 | Svátek má Tamara


Diskuse k článku

BUDOUCNOST: Co nás učí elektromobil? Plánovanou ekonomiku

Dosavadní proces je učebnicovým příkladem rozvoje socialistické plánované ekonomiky. Popišme si ho. Na jeho počátku stojí ideologie ochrany klimatu. Nikoliv ochrana klimatu jako taková, ta je potřebná. Ale ideologie kolem ní vybudovaná. Automobilová doprava je jeden z hlavních škůdců.

Upozornění

Litujeme, ale tato diskuse byla uzavřena a již do ní nelze vkládat nové příspěvky.
Děkujeme za pochopení.

Zobrazit příspěvky: Všechny podle vláken Všechny podle času
P. Diviš 24.12.2022 9:44

Pokud "se" něco buduje za peníze lidí, kteří to nechtějí, je něco špatně. Cokoliv.

L. Novák 24.12.2022 9:43

;-D R^

P. Diviš 24.12.2022 9:41

Dotace jsou v͇ž͇d͇y͇ prostředek, jak lidem vnutit něco, co by za plnou cenu nechtěli.

Strefujete se pěkně, ale do vlastní nohy.

L. Novák 24.12.2022 9:40

On už se sype. Nedostatek a rostoucí ceny energií, nedostatek el. energie a v zimě hrozící black-outy (viz Francie se zanedbanou a podfinancovanou jadernou energetikou, která měla být určena k ideologicky naplánované likvidaci, a např. Švýcarsko se ZÁKAZem PROVOZU ELEKTROMOBILŮ při nedostatku el. energie v rozvodné soustavě). Naprostý nedostatek všech potřebných surovin a materiálů a prudce rostoucí ceny na trzích. Vyvolaný nedostatek akumulátorů a surovin na jejich výrobu a prudce rostoucí ceny. Enormní ekologická zátěž vyvolaná prudkým růstem těžby a omezené zdroje na planetě Zemi. No a konečně i vysoká inflace světových měn způsobená velkým rozhazováním peněz vládami (nejenom) na ZELENÉ DOTACE, které jsou vypláceny na dluh a přitom nepřinášejí žádný hmatatelný užitek, kromě zisků do kapes ZELENÉ MAFIE...

Podívejte se, jaké nesmysly sem naplácal slovenský ZELENÝ MAGOR Kostelanský jako příkladný vzorek nemyslících a nevzdělaných aktivistů neschopných chápat peroblematiku elektromo(de)bility v souvislostech...

J. Ošlejšek 24.12.2022 9:39

Teda, to musí být extra materiál co kouříte... Až Vám někdy v budoucnosti klesne hladina to bude rána.

P. Diviš 24.12.2022 9:39

Takhle to vypadá, když si levičák obhajuje direktivní lumpárnu.

P. Diviš 24.12.2022 9:37

Všechno, nejen elektromobilita, se prosadí tam, kde je to přínosné. Pokud se někdo nevyblázní a nezačne zakazovat/nařizovat a dotovat.

"A pk vám nějaký kuňkal - odborník v TV řekne, že ceny jdou nahoru protože se zvyšuje poptávka (případně snižuje nabídka)". A bude mít pravdu. Pouze se nesnižuje/nezvyšuje rozhodnutím spotřebitelů, ale vlád a nadvlád. I při tom platí zákon nabídky a poptávky.

J. Ošlejšek 24.12.2022 9:36

Teda to musí být extra materiál co kouříte...Až Vám jednou klesne hladina to bude rána.

P. Diviš 24.12.2022 9:34

Špína je příliš zažraná.

P. Diviš 24.12.2022 9:33

Otázka je, co potom. Problémy s tím má i GB, stát mnohem významnější a samostatnější. Soudruzi a soudružky v Bruseli, Berlíně, Paříži .... jsou mstiví a dnešní svět dost provázaný.

Mimo to, v Česku není občanstvo, které by vystoupení využilo k tvrdému omezení zbytečné byrokracie a instalovalo liberální ekonomiku i politiku. Liberální ve starém smyslu slova, ne neomarxismus.

M. Pecina 24.12.2022 9:30

Z EU se naštěstí pořád dá vystoupit...

P. Trojan 24.12.2022 9:29

Dotace do zemědělství nebyly myšleny jako trvalé? Možná nebyly, ale staly se trvalými. V tom je právě záludnost evoluce společnosti. Každé opatření celospolečenského významu má své důsledky - zamýšlené a nezamýšlené a žije svým životem nezávisle na úmyslech aktérů. A působí v čase. Pokud např. jednou zavedete nějaký dotační titul, těžko se ruší. Pokud jednou vznikne nějaká instituce (financována z veřejných rozpočtů), brání se zrušení. Dotace do zeleného průmyslu se zruší, až nastane panika při financování vládních dluhopisů napříč Evropou a zasáhne i Německo, a peníze prostě nebudou k dispozici. Jedině to nás snad přiměje k tomu, abychom pochopili, že dostatek levné energie je jediný cíl, který dává smysl.

J. Ošlejšek 24.12.2022 9:29

Tady už zbývá jen jedno. Celou tu Berlínsko-Bruselskou bandu poslat tam kam patří včetně jejich fialových patolízalských přisluhovačů. Obávám se, že reforma EU, ve kterou jsem stále věřil již není možná. Bohužel.

J. Kalina 24.12.2022 9:22

takže když vládci dokázali dostat cenu elektřiny na úroveň té nejdražší pomocí vzorečku na její stanovení dle nejdražší v mixu dodavatelů, tak proč by nedokázali vnutit, aby elektroauta byla 2 x levnější než klasická. by mne zajímalo zda je aspoň stanoven nějaký minimální podíl té nejdražší "ZÁVĚRNÉ" , PŘI KTERÉM TUTO CENU PŘEBÍRÁ CELÝ MIX. Moc se kecá a žádná čísla.

Kdo toto vymyslel je géniem zla. A ti co to kryjí a mlží jsou obyčejní vydřiduchové.

Níže pan Kostelanský obhajuje elektromobilitu. ta se prosadila už před desítkami let v provozech, kde byl tlak na čistotu ovzduší. Např. uzavřené skladové prostory (ještěrky, vysokozdvižné vozíky) , případně centra měst (trolejbusy). Za cenu dražšího provozu se získalo něco žádoucího. Jinak bych připomněl včerejší zácpu na D1. Až tam skejsnou elektroauta, to bude opravdu mazec., ale on už na to někdo najde něco pozitivního. A k tomu posílení rozvodné soustavy. Jistěže k nějaké benzínce u dálnice 3 kiláky od nejbližší vesnice vedou nějaké dráty. Jde o to, zda budou stačit nebo se to bude muset posílit.

A pk vám nějaký kuňkal - odborník v TV řekne, že ceny jdou nahoru protože se zvyšuje poptávka (případně snižuje nabídka). Každý může vidět, že za obojím stojí "svobodné" rozhodnutí naší vlády, resp EU resp nějakých loutkovodičů co jsou za nimi.

Šetřete elektřinu, na vánoční stromečky dávejte klasické svíčky. Sice bude více vyhořelých bytů, ale to se srovná vytvořením kontrolního orgánu, který koncem prosince zkontroluje všechny stromečky za 400,-Kč na 1 kontrolu.

J. Rejzek 24.12.2022 9:21

Budování cyklostezek , leží mnoha lidem v žaludku. Nikdo se však nepodivuje nad tím, že se budují nové tělocvičny, stadiony, hřiště a jiná sportoviště. Zcela nedávno se lid obecný pohoršoval nad tím, že nemáme u nás rychlobruslařský stadion. Taková ostuda. Cyklostezky, jsou sportovní zařízení jako každé jiné a nebudují se na úkor ničeho. Budují se pro lidi , stejně jako fotbalové stadiony.

L. Novák 24.12.2022 9:20

Kostelanského ZELENÉ BLUDY A DEZINFORMACE jako obvykle... obrana zeleného KOMUNIZMU. Rv

Dezinformace je lživá informace se záměrem zmatení veřejnosti

https://www.nelez.cz/

P. Kozelský 24.12.2022 9:08

Plánovaná ekonomika se ukázala jako slepá ulička již v socialismu. Nevím proč znovu a znovu oživovat nefunkční model. Ano část lze vést v jakýchsi plánech, ale pouze rámcových a střednědobých, ale plánovat likvidaci celých odvětví s naivní představou, že z tržních ekonomik pak vše nakoupím je opravdu dětinská nefunkční představa.[>-]

J. Kostelanský 24.12.2022 9:03

S tím krachem evropských automobilek máte sice pravdu, ale s důvody jste jaksi zcela mimo. V jedné jediné větě si dokážete protiřečit: A hned alespoň ve dvou úrovních: R^ :-)

"čínské automobilky už umí dokonalejší a levnější elektromobily, pokud do nich nemusí zabudovávat ty předepsané bruselské nesmysly. "

První protiřečení: jaké bruselské nesmysly nemusí do svých elektrovozů zabudovávat čínské automobilky? Vždyť sám píšete, že vyrábějí dokonalejší a levnější elektrovozy. I to je mimochodem důvod, proč prodeje evropských výrobců v Číně padají - na čínské poměry jsou evropští výrobci zoufale pomalí při zavádění technologických inovací. A to zejména u elektrovozů.

Druhé protiřečení: pokud čínské automobilky chtějí prodávat na trzích EU, tak jejich vozy musí splňovat stejné předpisy jako auta domácích výrobců. Tak jaká pak výhoda pro Čínu?

Jen hledáte omluvu pro neschopnost evropských výrobců. Ještě že je Brusel doslovně dokopal alespoň k nějaké aktivitě na poli elektrovozů. Jinak by teď musely kupovat licence od čínských výrobců... :-)

Pokud by evropští výrobci aut nezapnuly "forsáž" při přechodu na elektromobilitu, čekal by je stejný osud jako evropské výrobce mobilních telefonů, zejména Nokie. Kdo dnes vyrábí mobily v Evropě? :-) Všechno se dělá v Číně a dalších zemích jihovýchodní Asie.

F. Navrátil 24.12.2022 8:53

Každý nefunkční systém se dřív nebo později sesype. Už aby to bylo.

J. Kostelanský 24.12.2022 8:48

Tedy k těm dotacím: Nikdy nikdo neřekl, že dotace zde budou na furt, jak to překrucují elektrofobové. Naopak, dotace na elektrovozy - na rozdíl od dotací do zemědělství - byly VŽDY myšleny jako dočasné podpůrné opatření pro rozběh výroby a prodeje. S tím, že se budou postupně snižovat, až zcela skončí. Snižování dotací neznamená nic jiného, než že elektromobilita roste a potřebnost dotací klesá. Ve světle snižování dotací by měli elektrofobové jásat. Ale ne, oni i to budou kritizovat. Jak jsem napsal výše, ani z voza, ani na vůz.

Článek podle mně však má význam, a to velký. Je plný nahrávek na smeče, kterými se dá pěkně strefovat do nesmyslů elektrofobů. Za tohle dávám autorovi R^. ;-D

Už se těším na další podobné články...

J. Kostelanský 24.12.2022 8:48

... , že plán přechodu na elektromobilitu se neplní. Jezdí jich stále málo a v cílovém roce jich nebude jezdit tolik, kolik si naplánovala EU."

Kdyby autor psal jen trochu seriózněji, místo těchto keců by napsal 3 čísla: cílový rok, plán v cílovém roce, průběžný odhad. Ale nic. Pokud vím, cílovým rokem byl rok 2020 a cílové množství 1 milion elektrovozů. Což se opozdilo o rok nebo o dva. Autor si to ovšem opět "kreativně" přizpůsobil a z minulosti udělal budoucnost.

Ale i kdyby to napsal, stejně by tato data byla jen orientační, a ne Písmo svaté. Protože cokoli děláte, měl by jste mít nějakou "road mapu", tedy postup, co a kdy plánujete udělat. To je základní manažerský princip: zjistit současný stav, udělat opatření ke změně, zjistit stav po přijetí opatření, vyhodnotit úspěšnost. Ale rozumím, že po Něžné se slovo plán stalo téměř sprostým slovem. A tak je zcela běžné, že např. školní úřady jsou běžně překvapeny, kolik míst pro děti je najednou potřeba v mateřských nebo základních škol. Protože něco plánovat předem je zkrátka fuj.

Poslední citát. O tomto paskvilu by se dala napsat snad i knížka. Pro dnešek tedy stačí:

"Dotace nezabraly, velikost výroby se nekoná. Tak se od příštího roku v Německu a Velké Británii dotace na elektromobily krátí a na hybridy se ruší."

Takhle to vypadá, když si pravičák osvojí způsoby a metody levičácké demagogie: zcela překroutit význam nějakého opatření, a pak na základě tohto překrouceného významu dokazovat nesmyslnost předmětného opatření.

J. Kostelanský 24.12.2022 8:47

Co na to říct? Článek je takové demagogické pêle-mêle. Jako když kočička se pejskem varili nebo pekli dort. :-)

Slátanina polopravd, nesmyslů a neaktuálních věcí v jednom. A nic není dobře - ani z voza, ani na vůz. Např.

"Plány hatí další potíž: nízká hustota dobíjecích stanic. Ale snadná pomoc. Nachystá se další plán, další úřední rozhodnutí, že dobíjecí stanice musí být po každých 60 km dálnice. Ber kde ber. Ono to není jen postavit stojan se zásuvkou. Musí k němu být dostatečně kapacitní přívod elektřiny. Prakticky bude nutné vybudovat novou speciální rozvodnou síť. To se bude zase dotovat. Samozřejmě to má zase předem naplánovaný termín. A odpadne tím další problém, proč lidi eletroauta nekupují." ̈ (v předposledním slovu jsem písmeno "k" nezapomněl já, ale autor. 😀)

Nedostatečná sít je fuj. Její rozšiřování ještě větší fuj. A ta speciální rozvodní sít je blábol, který autora patrně napadl až v momentu psaní. A nesvedl se mu ubránit.

Lidé prý elektroauta nekupují. Autor si to představuje jak Hurvínek válku. Poptávka se zvyšuje postupně - s tím jak roste jejich produkce. Jinak to ale nejde - jako "expert" na ekonomiku (když píše takový zasvěcený článek) by autor snad mohl a měl vědět, že poptávka a nabídka by měli být v co největší rovnováze. Problém v současnosti není s malým zájmem kupujících o elektroauta, ale v tom, že na ty nejzajímavější elektrovozy jsou dlouhé čekací lhůty - rok a víc. Zkuste zajít k prodejcům Kia nebo Hyundai a zeptejte si jich na dodací lhůty jejich elektrovozů. Důvod je jednoduchý: preference kupujících se mohou změnit a často se i mění podstatně rychleji než výrobní kapacity. Dočasný nedostatek nebo přebytek nějakého druhu zboží patří i do kapitalistické ekonomiky. Ani tržní ekonomika nefunguje systémem "hop na krávu, a hned je tele". Zbudování nových nebo modernizace stávajících výrobních kapacit holt nějaký čas trvá.

Další citát:

"Přesto je nyní situace taková, že

R. Tichý 24.12.2022 8:39

Njn, jenze ty kubanske vraky se daji ooravovat. Kupte si dneska do zásoby 2-3 auta-neopravitelne hracky :-/

R. Polášek 24.12.2022 8:36

On to nebude rozvoj plánovití socialistické ekonomiky, ale rychlá degradace a úpadek původně špičkové evropské ekonomiky.

Třeba zrovna v těch elektromobilech je našlápnuto na minimálně úpadek evropských automobilek nebo rovnou jejich krach, protože například čínské automobilky už umí dokonalejší a levnější elektromobily, pokud do nich nemusí zabudovávat ty předepsané bruselské nesmysly. Na kterých musí bazírovat evropské automobilky.

Čínské automobilky nyní díky válce na Ukrajině obsazují ruský automobilní trh a západními automobilkami opuštěné ruské továrny. Po válce, až skončí protiruské sankce, tam už budou pevně usídleny a protože ruské mzdy i celkové výrobní náklady budou po válce velmi nízké, zahltí levnými elektromobily evropský trh. EU si nepomůže ani když zavede uhlíková cla, protože tím vyvolá obchodní válku, která zdraží všechno zboží.

V. Mokrý 24.12.2022 8:28

R^R^

!

M. Šurgot 24.12.2022 8:18

Nejen to.

Pirati v Praze ukazali, kam to vsechno pujde i v chudsich zemich, kde obcane nejen ze nemaji na elektroauta, ale uz nemaji ani na soucasna mala auta, nacpana drahymi technologiemi.

Budovani cyklostezek na ukor automobilove dopravy a k tomu nemoznost provozovani pokutovanych spalovacich aut nas vrati o stoleti zpatky, kdy nasi pradedove jezdili do prace a za dalsimi nutnymi pojizdkami na kolech.

Ve verejne hromadne doprave se vratime do casu socialismu, tedy nasich dedu a otcu, kdy byl problem se ve spicce vecpat do tramvaje nebo autobusu a ve vlacich se stalo v ulickach i dlouhe hodiny na dalkovych tratich a v autobusech mezi sedadly....

Pricemz zapadni Evropa, mysleno cela Evropska Unie ( Evropa konci na Uralu ) je uz davno krasnym zelenym uzemim, ktere neprodukuje ani 10% procent exhalaci a odpadu.

A jak ukazala posledni klimaticka konference v Egypte, nejvetsi znecistovatele planety odmitaji sebemrskacskou ekologickou politiku Evropy a nejen ze se jim nechce cistit sve zdroje znecisteni, jeste pozaduji obrovske uplatky po Evrope....

J. Novak 24.12.2022 8:01

Ve trech svetrech.

J. Novak 24.12.2022 8:01

Ano.

V. Mokrý 24.12.2022 7:14

;-D

V. Mokrý 24.12.2022 7:14

!!R^