21.5.2024 | Svátek má Monika


Diskuse k článku

BUDOUCNOST: Co nás učí elektromobil? Plánovanou ekonomiku

Dosavadní proces je učebnicovým příkladem rozvoje socialistické plánované ekonomiky. Popišme si ho. Na jeho počátku stojí ideologie ochrany klimatu. Nikoliv ochrana klimatu jako taková, ta je potřebná. Ale ideologie kolem ní vybudovaná. Automobilová doprava je jeden z hlavních škůdců.

Upozornění

Litujeme, ale tato diskuse byla uzavřena a již do ní nelze vkládat nové příspěvky.
Děkujeme za pochopení.

Zobrazit příspěvky: Všechny podle vláken Všechny podle času
K. Křivan 26.12.2022 12:27

Vodík je potvora. Má nejmenší molekulu, která projde většinou materiálů. i kovy. Kovy vytví mřížkovou strukturu, která má "okénka", a těmi vodík proklouzne. (když se snaží). Udélat nepropustnou nádrž na vodík je velký problém, Ono i Helium dělá stavitelům vzducholodí obrovské problémy. I dnes, ve Fridrichshafenu.

J. Jurax 26.12.2022 12:12

Klid, to je Pivoda ...

J. Jurax 26.12.2022 12:11

Ehm - že tržní ekonomika je o uspokojování potřeb zákazníků (Lapidárně řečeno: Zákazník má vždycky pravdu, protože ten byznys platí. Kapišto český Pepíku?), píšete s erudicí vskutku sobě vlastní.

Jenže násilím a mimotržně prosazovaná elektromobilita není uspokojováním potřeb zákazníků, ač ti jsou z vůle vrchnosti nuceni ji platit. Kapišto, Pivoda?

J. Jurax 26.12.2022 11:58

Ale kuš - technologie ještě nedozrála, hovoříme-li o elektromobilitě, názory zákazníků jsou násilně posouvány restrikcemi, zákazy, masivní mediální kampaní, úplatky dotací a tlakem dozelena zblblých politiků. Nebo ještě líp - na názory zákazníků se pod ideologickým tlakem zvysoka séře.

Můžete mít auto jezdící na cokoliv - pokud to bude elektřina. Jak kdysi říkal Henry Ford - model Ford T můžete mít v libovolné barvě, pokud chcete černou (volně citováno).

P. Sura 26.12.2022 11:51

A zkusil jste si do toho zazraku někde dotankovat??

P. Sura 26.12.2022 11:50

Ta Vaše u úvaha smysl dává, jen s tím ", sdílením" aut bych byl opatrnější. Zkuste si představit, při dnešní povaze spotřebitelů, KDO by zajišťoval, aby to auto bylo stále funkční. A kolik by tudíž to sdílení muselo stát a jestli by pak to sdílení mělo vubec nějakou výhodu. Zatim to "sdílení" funguje spíš tak, že jedni rodiče předají ojetinu mladým misto na šroťák a oni si ho mezi sebou půjčují za cenu spotrebovaneho benzinu. Do následující STK. Pokd neprojde, sdílení končí. Ideální stav??

P. Dvořák 26.12.2022 11:44

Opět se tu předpokládá, že elektromobil je auto s obrovským akumulátorem. A co vodík? K tomu palivový článek, elektromotor - a je. K dostání i u nás, např. Hyundai NEXO nebo Toyota Mirai, viz

https://www.auto.cz/hyundai-zacal-v-cesku-nabizet-vodikove-nexo-zacina-pod-dvema-miliony-144699

Jinak, výhody elektromobility jsou známé už dávno, viz elektrická trakce, tramvaje, trolejbusy.

Poudačky, že elektroauto je staré už 140 let, zapomínají na technologický vývoj, bez kterého by to byla stále jen zajímavá hračka.

J. Jurax 26.12.2022 11:40

Jo.

Ale někde na dědině bez auta nemůžete existovat - síť veřejné dopravy je nedostatečná, konzum v dědině zkrachoval a koupě pecnu chleba je bez auta výlet na víc jak půlden.

A výraz levný a úsporný elektromobil je je nesmysl. Buď je levný a úsporný a pak to není elektromobil nebo je to elektromobil, tak není levný ani dotovaný a úsporný je jen když můžete nabíjet doma v garáži. Dokud nezdraží elektřinu, aby byl pokryt výpadek spotřební daně z benzínu a nafty vzniklý rozšířením elektromobility.

Mimoto automobilky vyrábí elektromobily velké - do dvoutunového tanku za nejmíň jeden a půl melounu se líp schová půltunová baterie za nejmíň půl melounu. Do Fabie za lidovou cenu 350 000 to neschováte.

P. Rada 26.12.2022 11:38

"Omluva" /porzumění by mohlo vzejít s znovupročtení souvisejícího textu. V diskusním vlákně jsem přeci pojem "blbec" v přímé reakci na Vás nepoužil. Váš "předpoklad" považuji za mylný.

P. Rada 26.12.2022 11:25

Ad: ..."vývoj, jako vždy, by se měl řídit lidskými potřebami"...

Můžete konkretizovat ony lidské "potřeby" které "vždy" byly a jsou? Dnes totiž "potřeby" lidí zjevně spolu-určuje reklama (jen v ČR 100miliard ročně) a ta dříve prakticky neexistovala.

Obecněji by spíše mohlo platit, že cílený vývoj by se měl řídit potřebami života (růstem uspořádanosti tj. poklesem entropie).

Jakmile uměle v úvahách oddělíte člověka od ostatního živého, ke kterému ale je vývojově symbioticky vázán, začnete se selektivním vývojem směrem k monstru které ale postupně nutně ztratí životachopnost.

V. Kolman 26.12.2022 11:17

Rozveseluje mě představa Prahy (či jiného velkoměsta), kde se prohání nepředstavitelné množství "golfových" vozíků;-D

V. Kolman 26.12.2022 11:10

Jistě to pane Rado víte také, jenom jste to nezmínil.

Pokud e-mobil "nakrmíte" elektřinou z tepelné elektrárny, která má účinnost (odhaduji) cca 40%, tak jsou "e-mobiláři" s účinností na tom zhruba stejně jako "spalováci". A to neberu v úvahu ztráty při usměrňování střídavého proudu, ztrát při vlastním nabíjení,.....

Přesto si myslím, že e-mobil není zavrženíhodnou věcí, ale nesmí se lidem bezhlavě a tupě CPÁT BEFELEM!! a PRO VŠECHNY MOŽNOSTI POUŽITÍ!! Majitel domu s garáží a se střechou pokrytou FV, kterou bude "zadarmo"(;-D) nabíjet svůj e-mobil, na to bude mít jistě jiný názor, nežli obyvatel panelákového sídliště, který ani nemá večer kde zaparkovat:-(.

V. Kolman 26.12.2022 10:56

Trochu jinak:

Motocykl je dobrá a užitečná věc. Na tom se asi shodne většina lidí. Ale! Pokud budete VŠECHNY MOTORISTY MOCÍ-MERMO NUTIT!!!!!!, aby ve svátečním slavnostním oděvu místo automobilem jeli na motorce (do divadla, na svatbu....) - budete po právu posláni do "krajin, kde slunce nesvítí a pobyt je horší než v pekle."

Pro denní dojíždění do zaměstnání ve městě, do vzdálenosti pár kilometrů je e-mobil dobrým řešením. Ale 2000km k moři na dovolenou bych e-mobilem nechtěl jet ani náhodou.

F. Kusák 26.12.2022 10:52

Mně už ty nekonečné spory o elektromobilitě unavuji. Je jasné, že většina diskutujících zde ani jiné názory mít nemohou, protože "spalovák" je pro ně jistota ceny, kvality i užitných hodnot. Jenže doby se mění, alespoň v té vyspělejší části světa. Jezdit po městě autem, smysl nedává. Nebo úporně šetřit na miliónový krám, který se doslova válí na ulici před domem. To samé, být neustále pod kontrolou kamer, servisních a dalších kontrol či trčet v nekonečných zácpách, už dávno není o svobodě. Já se cítím přeci jen svobodnější při chůzi a ve vlaku nebo metru. Takže větší smysl má určitě sdílení aut. Jenže to ta naše generace nikdy nepochopí. Pro ně bylo auto smyslem a cílem života. Samozřejmě, jiný (ne)smysl má auto ve velkoměstě nebo na malé obci. Jenže kolik potřebujete najet kilometrů, abyste tyto věci vyřešili. Tady třeba levný a úsporný elektromobil může být dobrým řešením. Atd. atd. Takže, vývoj, jako vždy, by se měl řídit lidskými potřebami a nikoliv ideologiemi a touhami úředníků. Ať si každý vybere a dotace (finanční podpory) by se měly poskytovat chudým na vzdělání a nikoliv na ideologickou elektromobilitu nebo na nesmysly na střeše, kdy uživatel propadá demagogii firem a pak je překvapen, že to není žádné perpetuum mobile, a že jako vše, má svá pro a proti. Až se hodně rozšíří, pak se i ty fotony zdaní.

J. Majzlík 26.12.2022 10:07

Pardon. . . i na jiných . .

J. Majzlík 26.12.2022 10:03

Z průběhu litých a nesmlouvavých půtek mezi mistry kordu, na str. NP i jiných dvorcích probíhajících je možno nabýti dojmu, snad ne zcela neopodstatněného, že se nám meritum věci poněkud ztrácí v prachu šermířskými souboji zvířeném. Rozeznati zde spojence od protivníka jen dle barvy pláště a třesku jeho kordu či výkřiků téměř nemožno.

J. Roškota 26.12.2022 10:02

Předpokládám, že tím blbcem ve Vašem předchozím komentáři myslíte mě. Nerad takhle reaguji, ale považuji to z Vaší strany za nepřiměřené, řekněme. Rozumím energetickým faktům dobře. Rozumím i technologickým obtížím, při zavádění elektromobility a popis situace v diskutovaném článku považuji za poněkud katastrofický, ale v zásadě možný. Nerozumím proč mne napadáte. Rád čtu Vaše příspěvky, jsou sice možná z odborného hlediska občas poněkud neučesané, ale oproti jiným výkřikům zde na NP jsou osvěžující. Čekám na Vaši omluvu.

J. Vrabec 26.12.2022 10:00

Zoufalý výkřik věčně včerejšího Rv

P. Sura 26.12.2022 9:51

VY máte úplně pravdu. U Poláška jsem ji nedohledal.

M. Pivoda 26.12.2022 9:50

Elektrické vozy měly v USA kolem roku 1900 38% podíl na trhu, v roce 1902 elektromobil KID dosáhl rekordní rychlosti téměř 170 km/hod. Přesto se nestaly tzv. dominantním designem (to je pojem z oboru inovací) na silnicích. Proč?

Důvodů je hned několik (jako obvykle!) a lze je dohledat na internetu. Stručně shrnuto: Hlavním důvodem byly asi ekonomická hlediska (benzín i automobily se staly levnějšími, než elektromobily) a v té době také prakticky u PLATÍCÍCH zákazníků neexistoval pojem ekologie (i když jako první nazval a definoval tento vědní obor Ernst Haeckel již v roce 1866).

Co nás dnes učí elektromobil?

Učí nás především to, že svět se vyvíjí. Konkrétněji: Vyvíjejí se jak nové technologie, tak také se posouvají názory zákazníků. Doba posunu k elektromobilitě skutečně již dozrává a politici (na celém světě) se chtějí na něčem zviditelnit.

To je ta hlavní lekce. Nikoliv, že elektromobilita samotná vede k plánovité ekonomice, což mylně tvrdí nadpis článku.

P. Rada 26.12.2022 9:39

"Blbec"(hloupý člověk) se např. projevuje sníženou rozpoznávací schopností rozdílů mezi provozem auta se spalovacím motorem a elektromotorem.

Směrnice až příkazy se naopak snaží škody s nedovtipnosti části populace omezovat - samotná legislativa na to ale zřejmě nestačí.

J. Majzlík 26.12.2022 9:38

Proč ta ironie? Porozhlédněme se po důsledcích nadekretovaných opatření, vedoucích ke zcela nesmyslné, technicky, ekonomicky, ekologicky neobhajitelné podpoře náhodných zdrojů elektrické energie. Naučme se uvažovat v logice vzniku řetězce: Prapříčiny vzniku určitého problému - zbrklé řešení cestou deformace tržního prostředí - přitlačení na pilu - založení ideologie - zdůvodnění pokračujících potíží - napětí a apatie ve společnosti - silové řešení - nedostatek, což je statek, kterého je náhle dostatek. Dospěli jsme do stavu, kdy jsou si téměř všichni laici, odborníci i politici vědomi závažnosti problémů s cenou a dostupností energetických médií. Většina obhájců OZE však soustředí své úsilí i drahocenný čas na hledání nepodstatných předností OZE před hledáním technologicky přijatelných cest k dosažení rovnováhy mezi cenou. stabilitou, perspektivou, energetickou a ekonomickou bilancí každého projektu a minimalizací ideologických zásahů do energetické soustavy státu i jeho blízkého okolí.

P. Rada 26.12.2022 9:30

Rozumíte alespon energetickým faktům? Elektrický motor může dosahovat účinnosti přes 95% a to i zpětně při rekuperaci pohybové energie - kdežto spalovací při pohonu sotva 40% a zpěně nic.

K tomu navíc vznikají při spalování škodlivé imise - kdežto el. motor může být prakticky čistý atd.

Důsledkem zásadních funkčních odlišností jsou nakonec i legislativní tlaky a to zejména v oblastech s hustým osídlením a proto pravidelně obtížnějším odvětráváním.

Co považujete na takovémto náhledu nepochopitelné?

J. Majzlík 26.12.2022 8:49

Naskočil, naskočil!

J. Hajský 26.12.2022 8:46

Jak se to mohlo stát? Dej blbci funkci a vymyslí směrnici nebo rovnou príkaz.

J. Majzlík 26.12.2022 8:37

R^

J. Roškota 26.12.2022 7:57

Jsem příznivce EU. Elektromobilitu považuji za nesmysl a tak mi stále vrtá hlavou, jak se to mohlo stát? Navzdory obecnému názoru, rozhodující pravomoci v EU má Evropská Rada, voleni premiéři jednotlivycj zemí. Nezaznamenal jsem, že by naši zastupci proti energetickým nesmyslům vystupovali. Nezaznamenal jsem, že by automobilky za benzín nejak zvlášť lobovali. Proc? Jak je to možné? Nerozumím tomu.

R. Langer 26.12.2022 6:00

Jo, vy taky sázíte na to, jak se v Cisařově pekaři rozbíjel atom olova kladivem, co? A znalosti o tom máte evidentně stejné. ;-D

R. Langer 26.12.2022 5:55

Jo, a podle toho jsi taky dopadla, ty naše malá hloupoučká UI, když jsi propagovala takové kraviny. Holt, předběhla jsi dobu. ;-D

R. Langer 26.12.2022 5:53

Co máš konkrétního ty, von Braune, kromě nedostatku znalostí, abys mohl cokoliv posuzovat?