22.5.2024 | Svátek má Emil


Diskuse k článku

BUDOUCNOST: Co nás učí elektromobil? Plánovanou ekonomiku

Dosavadní proces je učebnicovým příkladem rozvoje socialistické plánované ekonomiky. Popišme si ho. Na jeho počátku stojí ideologie ochrany klimatu. Nikoliv ochrana klimatu jako taková, ta je potřebná. Ale ideologie kolem ní vybudovaná. Automobilová doprava je jeden z hlavních škůdců.

Upozornění

Litujeme, ale tato diskuse byla uzavřena a již do ní nelze vkládat nové příspěvky.
Děkujeme za pochopení.

Zobrazit příspěvky: Všechny podle vláken Všechny podle času
R. Langer 26.12.2022 5:52

Ale klid zase, to je ironie. ;-)

R. Langer 26.12.2022 5:50

Golfové vozíky okna nemají, tak tenhle problém odpadá. ;-D

R. Langer 26.12.2022 5:49

Tak to uveď na pravou míru, von Braune! :-P

R. Langer 26.12.2022 5:48

Ne, problém je v tom, že absolutně nevíš, která bije, ty naše malá hloupoučká UI! ;-D

R. Langer 26.12.2022 5:47

Cože? Co to zase meleš, ty naše malá hloupoučká UI? 8-o

J. Sinnreich 26.12.2022 4:22

V EU nema smyslu vymyslet dalsi norny E-7, nebo E-8. Staci zakaz prodeje benzinu a nafty a je vymalovano! Ze je to blbost? A k cemu tedy vedou predchozi normy urcovane technickymi analfabety?

L. Novák 25.12.2022 23:30

Další blábol zekleného šílence... Rv

L. Novák 25.12.2022 23:28

;-D ... To se to nabíjení pěkně prodraží... ;-) Není jednodušší nakonec s sebou vozit tu mini Honda elektrocentrálu na dobití a minimální dojezd a k tomu pětilitrový kanystr benzínu? :-P

P. Rada 25.12.2022 22:03

Norma EU7 ještě ani neplatí: ... https://www.auto.cz/novy-navrh-emisni-normy-euro-7-auta-pry-zdrazi-nejvyse-o-tisicikoruny-146477

P.Breclík už jde na hodnocení problému přes míru veselosti výrobců kterých se to tolik dotknout za nemusí.

Docela jinak jsou ale na tom spotřebitelé a zejména ti, co hned vedle silnic bydlí... Těm od imisí hrozí zhoršené životní prostředí s vyčíslitelnými až fatálními dopady.

https://rozumnadoprava.cz/2-dopady-dopravy-na-zdravi-lidi-a-na-zp/

Provozní důsledky ale Breclíka nezajímají a jeví reálné, že se mu dopady motorismu v Rusku až Indii jeví lhostejné. Možná by si dokonce přál přenést motoristickou kulturu s těchto zemí zas k nám nebo se dokonce vrátit se do doby kdy u nás vládly dvoutakty a totalita které byly zdravotní důsledky na obyvatelstvo ukradené.

P. Sura 25.12.2022 21:48

To jste FAKT tak zabedněnej, že nevidite ty souvislosti ??

L. Novák 25.12.2022 21:29

V tom ideologickém blábolu nic věcného není. :-P

L. Novák 25.12.2022 21:27

Ty jako jeden z "elitních" PUTINOVÝCH DEZINFORMÁTORŮ A LHÁŘŮ na NP víš dobře, o čem to je... Tak se TEĎ snažíš udržet si hodnocení a pověst DEBILA v jiném oboru... Rv

L. Novák 25.12.2022 21:22

A zelený demagog Braun se jako obvykle zmohl jen na štěknutí na Měsíc... Rv ;-D

L. Novák 25.12.2022 21:20

Meleš stejné nesmysly pořád dokola a vůbec nechápeš souvislosti. Rv

R. Polášek 25.12.2022 20:53

Tak ono by zelené technologie byly přijatelné, kdyby byly hotové a ozkoušené na poloprovozních a provozních vzorcích. Nebo v případě aut dlouhodobě otestovány pouze nadšenci, zatímco běžní uživatelé by stále používali klasické, levné a spolehlivé auta se spalovacími motory. Ale ony hotové a ozkoušené nejsou, auta se spalovacími motory se uměle politicky znevýhodňují a zakazují a složité a uživatelsky pochybné elektromobily s nedovyvinutými bateriemi se prosazují jako téměř jediné řešené. vedle vodíkových aut, které jejich zralosti pro uživatele na tom jsou ještě podstaně hůř.

R. Polášek 25.12.2022 20:47

Přesně tak. Až na toho Moskviče, podla prvních recenzí to je čistý převlečený Číňan, akorát místo čínského názvu tam je napsaný Moskvič. Takže Rusové defakto nedokázali nic, ty auta by se klidně mohly vozit hotová z Číny a ve fabrice jenom měnit popisky. když je spíš pravděpodobnější, že na lince na složitější evropská auta nyní montují dohromady jednodušší čínská auta.

M. Pivoda 25.12.2022 20:20

Ale zviditelňovat se na jakémkoliv vývoji je vlastností politiků na celé planetě Zemi, nikoliv jen v EU.

P. Brecík 25.12.2022 20:05

Norma E-7 skončí všechna auta na spalováky. STK potom po befélu z Brusele seberou techničáky všem "zlým" autům. A potom "budeme šťastni" na koloběžkých a cyklostezkách. Jo - zlý Putin vydal carský výnos. Pro Rusko stačí norma EU-2. A Číny / Korea / Indie tam vyrábějí auta vesela dál. Takováto: https://www.autoforum.cz/predstaveni/prvni-test-noveho-moskvice-ukazuje-co-presne-dokazali-rusove-dostat-do-vyroby-behem-nekolika-mesicu/

P. Brecík 25.12.2022 19:57

Novák je "Dezinformátor". POzná jen slovo dezinformace. V tom jeho webseznamu jsou jen pravdy. 1 + 1 = 2 odjinud je - jen dezinformace. Četl jsem dnes mnoho článků z odborných webů. Dám jen 3 novácké "Dezinformace" 1, E-Auta jsou tak těžká, že kdyby obsadila 60% plochy starších poschoďových garáží - tyto spadnou ;-D Když bude 20 - 40% E-Aut a k tomu místo plynu budeme použ. tepelná čerpadla ( další velký podvod ) tak dodavatelé E-En. budou nuceni vypínat plošně celé čtvrtě.;-D Nabíjí + topí se: 5.00 - 8.00 a potom podvečer 17.00 - 22.00 A to, jak známo - Soláry ani Vrtule moc nepracují ;-D 3, K ekeždé nabíječce vedou "kablíky". Kabel 4 x 2 cm !! Ano, viděl jsem osobně. Tolik měci v EU/na světě není !! Ale vysvětlujte to novákům - dezinformátorům!!

M. Pivoda 25.12.2022 19:49

Elektromobil je tzv. rozvratnou inovací (disruptive innovation). Je třeba nejdříve pochopit, co ta byznys teorie (C. M. Christensena) říká. Jinak totiž zde, tj. na Neviditelném psovi, probíhá jenom agresivní žvanění českých důchodců.

Předpověď pronikání rozvratné inovace elektromobilů do hlavního proudu zákazníků (z okrajových trhů) poměrně výstižně a časově nezvykle přesně, je popsán v knize z roku 1997. (The innovator's dilemma, Book by Clayton Christensen).

Pozměnil bych název článku. Co nás učí elektromobil? Elektromobil nás učí především to, že tržní ekonomika je o uspokojování potřeb zákazníků (Lapidárně řečeno: Zákazník má vždycky pravdu, protože ten byznys platí. Kapišto český Pepíku?). Nejde nutně o dělání technologických rekordů. Vyšší kapacita baterií by se samozřejmě dnešním zákazníkům hodila, ale zatím tam technologický vývoj ještě nepokročil.

Ano. Platí, že do 1 cm kubického nevměstnáte nikdy více energie než je obsaženo v 1 cm kubickém uhlovodíků, tj. uloženo tam v chemických vazbách). To je ta správná odpověď, ale na špatnou otázku. Diskutující zde kladou špatnou otázku. V tom je hlavní problém této diskuze.

V. Braun 25.12.2022 19:24

No u vás jsou to jen výkřiky. Máte k tématu něco konkrétního? Dokážete panu Kostelanskému oponovat věcně?

V. Braun 25.12.2022 19:18

Jak autor podotkl, tak si tak trochu "zavymýšlel", viz nenápadná větička, kterou někde v polovině článku uvedl své spekulace.

Z. Lapil 25.12.2022 18:55

Z toho bych strach neměl. Přeci jen existuje něco jako plánování

a třeba do vesmíru se létá troj nebo kolikastupňově.

Ale predevsim: v krajích, kde vás z mejdanu odvezou za prislusniu částku úplně cizí lidi ve vašem vlastním autě, lze očekávat, že ekdo s takovou pohotovostní nabíječkou bude čekat na telefonu.

L. Novák 25.12.2022 17:49

Samé bláboly a dezinformace. A odvolávky na Putina (viz nahoře), to už je snad jen argumentace zoufalce z Absurdistánu... :-P

Dezinformace je lživá informace se záměrem zmatení veřejnosti

https://www.nelez.cz/

L. Novák 25.12.2022 17:46

Musíš tu diskusi a spoustu odkazů, které do ní vkládám já i ostatní, taky číst.!! Jinak tě musíme považovat za hloupého ŽVANILA A IGNORANTA. Tak tomu věnuj alespoň měsíc a projdi si dostupné informace o elektromobilitě o všem, co s ní souvisí!!!

Při tvé hlouposti a ideologické zaslepenosti ale pochybuji, že jsi schopen si problematiku samostudiem doplnit. Rv

Dezinformace je lživá informace se záměrem zmatení veřejnosti

https://www.nelez.cz/

J. Kostelanský 25.12.2022 17:11

K ovlivňování stačí velice málo - např. přispět na prezidentské volby v USA několika desítkami, možná stovkou milionů dolarů. Nebo v důležitých zemích "lobovat" několika miliony dolarů za prosazení podobných zákonů jako byly ty v USA. Když někdo má téměř monopol na těžbu ropy (jako OPEC) a k dispozici téměř neomezené finanční zdroje, tak nic není nemožné. Vždyť i u nás se před pár lety převalilo, že někteří čeští vysocí političtí představitelé byli upláceni z Ázerbajdánu - velkého producenta ropy. A teď ten skandál s Katarem v Evropském parlamentu. A je zbytečné přemýšlet o tom, zda to je nebo není jenom špička ledovce.

O nějaké férové soutěž technologií tedy nemůže být ani řeči.

J. Kostelanský 25.12.2022 17:11

Rozumný názor do diskuse. Jenom že to, že se má prosadit levnější a pohodlnější atd. má hned několik háčků.

Na přelomu tisíciletí se v USA začal slibně vyvíjet prodej elektromobilů - bez dotací. Nebyly to velká množství, auta byla drahá a malinkatá, ale zájem o ně byl zejména v řadách celebrit. Když pak v roce 2001 začal v Bílém domě úřadovat Texasan George Bush ml., propojený s tamní ropní lobby, tak to zatrhl. Ne přímo, ale prosadil takové zákony, že pro výrobce byl prodej a provoz takových aut finanční katastrofou. A tak raději vykoupily za původní ceny všechno, co prodaly - bylo to pro ně levnější a snazší. Zajímavostí je fakt, že majitelé ty auta vracet zpět nechtěli, protože s nimi byli spokojeni. Říkali, že jim byla ukradena nebo že byla zničena. ̈ Několik elektrovozů se tak podařilo zachránit. Zde je jedno takové vozidlo z amerického koncernu GM:

https://www.topgear.com/sites/default/files/news-listicle/image/2021/02/1996-gm-ev1-1.jpg

Co má tohle společného s přirozeným prosazováním lepších technologií? Nicovaté nic. Když někdo má dostatečnou moc, tak dokáže kvůli ochraně svého byznysu zastavit cokoli slibně se rozvíjejícího.

Podle zákona akce a reakce pak logicky muselo přijít něco, co tuhle sílu bránící nové technologii se prosadit, omezilo. Když to nešlo po dobrém, tak to teď musí jít po zlém - i se všemi těmi ideologickými nesmysly, co se na elektrovozy a OZE přisály.

Mimochodem, v ropném průmyslu se celosvětově podle odhadů zpřed několika let točilo kolem 3 bilionů dolarů ročně. Tedy 3 miliony milionů dolarů. Jak velká částka by stačila k "brždění nových technologií"? Protože každý měsíc, co má ropná lobby k dispozici, značí plus 250 miliard dolarů.

J. Kostelanský 25.12.2022 16:43

Pane Nováku, my jsme spolu husy nepásli, to tykání si tedy laskavě odpusťte. Vy jste zatím krom urážek nepředvedl nic.

Vy se zde oháníte fyzikou, základy energetiky, ale co z toho umíte "vrhnout" do diskuse? Hoďte něco odborného do placu, ač je o čem diskutovat, když už jste takový expert. Ale to se já dřív stanu papežem než se něčeho "odborného" dočtu od vás.

L. Novák 25.12.2022 16:12

Aha, takže si bude muset do města vozit ještě malý benzínový generátor Honda, jako v tom proslulém videoklipu s majitelem Tesly, co si musel pěšky odskočit k pumpě pro benzín, aby mohl rozjet vybitou Teslu a dobít něco energie z malého generátoru... :-P

V. Kolman 25.12.2022 15:56

Naprosto s vámi pane Diviši souhlasím, ostatně - napsal jsem prakticky totéž výše.