26.4.2024 | Svátek má Oto


Upozornění

Litujeme, ale tato diskuse byla uzavřena a již do ní nelze vkládat nové příspěvky.
Děkujeme za pochopení.

Zobrazit příspěvky: Všechny podle vláken Všechny podle času
portwyn 9.2.2009 16:13

Já mám "nic moc paměť"

díla jsem se nazpaměť učil nerad a z Čj jsem míval dvojku - dobré slohy, špatný "literární dějepis". Opakuji, nejsem příznivcem přehnaného pamětního učení.

Ale kampaň proti biflování má za následek to, co píšu - neznalost základních věcí. Kritici školství totiž obvykle bojují minulou válku...V situaci, kdy děti umí nazpaměť jen málo, má další snížení znalostí za následek pokles k nule.

jája 9.2.2009 21:53

Re: Ad znalosti

No a ta vybraná slova v češtině a shodu přísudku s podmětem se učí děti na prvním stupni a neměl by být problém se to nabiflovat, ne? A na druhém stupni si to zopakovat?:-)

zajíček8 10.2.2009 0:39

Re: Ad znalosti

Jak se je mají nabiflovat, když v učebnici a cvičebnici je na každé písmeno (b,l,m,..) 6 cvičení po max. 20 výrazech a jedno souhrnné? Domácí úkol 1x týdně pět vět.

Synovec, 6. třída vesnické ZŠ, diktáty z Čj pravidelně za 5. Tři dny procvičování během vánočních prázdnin, hlavní problém - kdy a které pravidlo uplatnit (důsledek opičího procvičování jednoho gramatického jevu), výsledek - skok na dvojky. Pro mne neuvěřitelné, češtinu ho učily tři různé paní učitelky, tři různé přístupy, léta sezení ve školní lavici a byly nahrazeny třídenním cyklem 1x za dvě hodiny 15 minut češtiny a důsledným rozborem chyb. Jo a mým volným časem stráveným se synovcem.

Jura Jurax 9.2.2009 15:37

Re: No....

Liberální školství je např. o tom, že nemusím zpaměti znát životopisy českých spisovatelů a jejich díla. hm ... a kdo to byl Smetana? No, není to ten chlap, co má v Praze tuším nábřeží  - to je důsledek liberální výchovy. Když to potřebuju, najdu si to na netu, že ...:-/

Petr 9.2.2009 15:41

Re: No....

No máme snad soudnost co je dobré znát a naučit se (i toho Smetanu můžu naučit zajímavě,což jistě většina dělá),ale zkuste to obráceně opravdu vše co chci aby si žáci pamatovali je naprosto nutné?

Jura Jurax 9.2.2009 15:50

Re: No....

Opravdu vše co chci aby si žáci pamatovali je naprosto nutné? Není - ale nemělo by se stát, že jedinec s čerstvou maturitou Rudolfa II. posadí do 19. století, Nerudu do sedmnáctého a husitské války má kolem roku tisíc. A druhá světová skončila roku 1918, když vznikla ČSR. A Marconi je stopper Realu Madrid nejspíš - to vše jsem odposlechl ... takže biflovat základy, něco v hlavě zůstane (a to naschvál dávám příklady každému pochopitelné - ono maturant taky nedokáže třeba spočítat, kolik skalice modré třeba vsypati do studny o známém průměru a známé výšce vody, aby dosáhl zadané koncentrace nutné k desinfekci, neboť nemaje přístup k netu, nezná vzorec a hodnotu pí ... )

Petr 9.2.2009 16:02

Re: No....

A proč ne? Opravdu si myslíte že lze všechny, všechno a ve stejný čas(tj.do 18 let) naučit? Co znamená maturita? Lepší uplatnění protože máte papír a schopnost se učit.Vědomosti které budete v zaměstnání potřebovat se musíte stejně naučit v praxi.Naše představa vzdělání je "rakouskouherská", Američané (kterými tady řada pohrdá) mají představu jinou,přesto Nobelových cen získali víc.

vita 9.2.2009 16:06

Re: No....

Papír, že jste schopen - a prokázal jste to - se učit. Maturita z matematiky pak znamená papír, který dokládá, že jste schopen logicky uvažovat a z dat vyvovozovat jiná data.

To je ovšem ideál - v současnosti je maturitní vysvědčení papír, který nedokládá pranic a nemá hodnotu ani toho papíru.

Jura Jurax 9.2.2009 16:41

Re: No....

Ne, ale jistý přehled o lecčems ... vzdělanec je ten, co ví o všem něco a o něčem všechno ... ;-D

Jura Jurax 9.2.2009 15:52

Re: No....

A ještě - ono tu soudnost má každý jinou ... :-/

portwyn 9.2.2009 17:16

Asi 90% vědomostí

žáci zapomenou...problém je, že když vyberete (dejme tomu, že to poznáte) těch správných 10% a ostatní vynecháte, tak oni stejně zase zapomenou 90% z těch 10%...

Ledaže byste vzal zásadu "naučit méně věcí, ale víc do hloubky". Já bych byl pro, ale pak se dostanete do situace, že budete procvičovat věci, které děti už viděly (dejme tomu půl roku procenta). Tím se okamžitě dostáváte pod palbu, že děti nudíte...

Osobně dávám přednost procvičování na praktických věcech (laborky, problémové úlohy), ale to zas vyžaduje jistou sebekázeň a to je přece málo svobodné. Prostě začarovaný kruh.

Déle než vědomosti vydrží dovednosti a ještě déle pracovní návyky, ale to jsme zas u té kázně...

Martin 9.2.2009 15:38

Re: No....

Ještě k těm počítačům - ty rozhodně neprodukují chudáky a blbce. Ano, určitá část populace a dětí k nim tíhne tak, že neznají nic jiného. Ale jsou to ti samí lidé, co by bez počítačů měli nějakou jinou jednotvárnou zábavu - třeba by veškerý čas seděli v hospodě a z vašeho pohledu - jediné čemu rozumí jsou počítače - by jediné, čemu by rozuměli, bylo jak do sebe vyklopit co nejrychleji pivo nebo jak hrát mariáš. Ono to takhle samozřejmě není - ti lidé od počítačů, stejně jako ti putikáři, umějí i něco jiného. že se tomu nevěnují, je jiná věc. Konkrétně počítačové hry a internet v dětech rozvíjí mnoho schopností, jen je potřeba, aby jim rodiče ukázali taky jiné věci - společenské hry, stavebnice, přírodu, cestování atd.atd.  Ale to je tady asi zbytečné psát - každý má nějakou vlastní zkušenost a kombinací názorů je nepřeberně. Já zkrátka zastávám názor moderní liberální školství, bez zbytečného biflování (to není úplně bez biflování), se zaměřením na praktické a moderní věci, s vynecháním věcí zastaralých, s možností, aby žáci mohli projevovat vlastní názory, iniciativu, ale samozřejmě za jasně daných podmínek - chceš tu být, respektuj pravidla, nechceš, táhni pryč. Mezi projevení vlatního názoru na škole rozhodně nepatří svévolné opouštění třídy, telefonování, nerespektování pokynů učitele, jeho natáčení, urážení, sex s učiteli nebo jen natáčení sexu učitele s parnerem, kdy za kamerou je učitelův žák atd. Oni by si i rodiče začali uvědomovat, kde je chyba, když by najednou jejich 16 letý syn byl bez školy, bez vzdělání a na posledním vysvědčení by měl poznámku "vyloučen pro opakované hrubé porušování školního řádu" nebo konkrétněji třeba "vyloučen pro hrubé urážení učitelů". Na další škole by to už při jeho přijímání zvažovali a asi by měl omezenější výběr, pokud vůbec nějaký. A dobře mu i jeho rodičům tak, když jsou takoví spratkové. Další by si to už lépe rozmysleli.

Jura Jurax 9.2.2009 15:58

Re: No....

moderní liberální školství, bez zbytečného biflování (to není úplně bez biflování), se zaměřením na praktické a moderní věci, s vynecháním věcí zastaralých, s možností, aby žáci mohli projevovat vlastní názory, iniciativu, ale samozřejmě za jasně daných podmínek - chceš tu být, respektuj pravidla, nechceš, táhni pryč. ... ale proč ne - jen se shodnout, jaká míra biflu je ještě únosná, které věci jsou zastaralé a co jsou to ty praktické a moderní věci ... a vlastní názor smím projevit, až když o věci něco vím - a to nebývá u žáků pravidlem najmě v předmětech exaktních - spíš naopak ;-) - jak je v článku, nad nímž diskutujeme, zmíněna bombardovací ofenzíva RAF třeba ... musím vědět o hodně víc než co jsem pochytal z pár chatů na netu, jinak se mi po právu dostane odpovědi, že bych si měl napřed něco nastudovat, než začnu kecat hovadiny ...

portwyn 9.2.2009 16:37

Re: No....

Což je ovšem týrání mladé osobnosti nerespektováním svobodného názoru ;-D

BTW já jsem blahem bez sebe, když někdo diskutuje, třeba i poněkud mimo mísu. Dokonce se to poslední měsíc docela daří :-)

Radomír 9.2.2009 15:09

Také jsem učil

Naprostý souhlas.

Jiří Novák 9.2.2009 14:57

Vychováváme generaci slabých idiotů

Vážený pane, stoprocentně s Vámi souhlasím. Celková degradace naší společnosti bohužel začíná již ve škole a situce v rodinách je obdobná. Jediný smysl života jsou dnes peníze, což je společenská tragedie. Vážím si Vás za Vaše slova.

tristana 9.2.2009 15:19

Re: Vychováváme generaci slabých idiotů

Vazeny pane,pripojuji se k panu Novakovi a take si Vas vazim za ta slova R^mluvite mi ze V

ranbow 9.2.2009 14:53

Je to o povaze

Řeklo by se, že když už měl ten učitel takovou náturu, že dokázal  drzému žákovi , vrazit pár facek, tak snad měl mít i takovou náturu, aby psychicky přežil následky svého činu . Nikdo ho soudně trestat nechtěl, a když někomu vrazíte v afektu facku (a není to zrovna v hospodě po třetím panáku), tak je zvykem že se za to omluvíte, a určitě to samé udělá i organizace ve které jste to provedl. Nakonec to byl on, kdo propadl lítosti a beznaději Čest jeho památce.....Našinec už by přece, po 40 letech buzerace komunismu, a nepříliš povedené repríze v demokracii , měl mít trochu hroší kůži . Takže říkám - násilí a šikana na slabších NE. Ale na druhou stranu by (právě školy) měly vychovávat samostatnou  generaci, která je schopna plnit odpovědně svou roli ve společnosti, klidně a asertivně klást své požadavky, ale i zodpovědně nést následky svého chování. Což, jak se zdá, nezvládají současní učitelé ani u sebe...

františek 9.2.2009 15:09

Re: Je to o povaze

Proboha, zapomeňte na ta slova o vychovávání. To dělali komunisté. Školy mají vzdělávat. Vychovávají rodiče. Učitel musí mít právo vyloučit ze vzdělávání jedince, jehož rodiče výchovu nezvládli a přesunout jej na speciální školu, která jeho vzdělávání zvládne. A ty nesmysly o vychovávání na školách opakuje dnes kdejaký Liška.

poste.restante 9.2.2009 15:25

Re: Je to o povaze

Pardon, ale školy už dnes nemají ani co vzdělávat.

My kteří učíme, tak činíme ilegálně. Dneska se ve školách předávají kompetence.

Eva D. 9.2.2009 19:36

Re: Je to o povaze

poste restante, R^R^R^:-/

Jura Jurax 9.2.2009 15:34

Re: Je to o povaze

Takže říkám - násilí a šikana na slabších NE.  ... hm, a kdo je tu ten slabší? Kdo byl dohnán k sebevraždě?

Ale na druhou stranu by (právě školy) měly vychovávat samostatnou  generaci, která je schopna plnit odpovědně svou roli ve společnosti, klidně a asertivně klást své požadavky, ale i zodpovědně nést následky svého chování. Nejen školy - vychovávat maji hlavně rodiče. Školy mají primárně učit - nacpat do žáčka vědomosti a dovednosti. A ten žáček asertivní moc nebyl a následky svého chování nesl - dostal po právu přes hubu. Že pak byl potrestán kantor a ne drzý spratek jen dokladuje tristní stav naší společnosti.

ranbow 9.2.2009 16:05

Re: Je to o povaze

No právě - kdo je tu slabší a vůči komu - žáci ho k sebevraždě tímhle způsobem nedohnali. Možná, že kdyby to udělal ještě tak 2-3 krát, tak si řekli že u si takovýho Ramba koledovat o problémy nebudou, a seděli při vyučování tiše jako pěny s rukama za zády. Takže spíš připosranej ředitel co počítá roky do důchodu,aby to na tý židli ještě vydržel, a musí tedy dbát na dobré jméno školy, přidala se nějaká agilní soudružka která to zveřejnila jako týrání mládeže, zaúřadovala komise která se zabývala oprávněnými stížnostmi našich občanů ,  učitele samozřejmě nikdo nepodržel...,Potrestat ho možná nikdo asi nechtěl, ale jak jsem psal nahoře, tenhle stát dovede jedincovi pěkně otrávit život...

Jura Jurax 9.2.2009 16:43

Re: Je to o povaze

No, ten fackující učitel byl ředitelem oné školy, nepletu-li se ...

Jak 9.2.2009 14:46

facka

Lidé (i učitelé) jsou různí, nijak nestojím o to, aby ve škole někdo děti otloukal jako píšťalku, proto mám názor tak na půl cestě: oficiální zavedení tělesných trestů rozhodně ne, ovšem naprosto nechci dělat problém z toho, že někomu občas  ujede ruka a neskutečnému sígrovi ubalí za jeho sprosťárny pár facek. Jinak si myslím, že je především na rodině, aby autoritu učitele podpořila a ne naopak. Dítě si postěžuje, že bylo napomenuto a rodič mu odpoví, že "co může od té krávy čekat, on jí to na třídní schůzce spočítá".........Co kdyby naopak dítě dostalo doma vynadáno, že ve škole vyrušuje a musí být napomínáno?

Jakub S. 9.2.2009 14:45

Náš biskup Amos pravil: škola hrou - nikoliv HRA MÍSTO ŠKOLY!

Škola jako taková to je, prostě musí být, ať jsou její metody jakékoliv. Patří - správně zdůrazněno! - k povinnostem. Mohou se zpříjemnit, zkrátit atd... ale jsou to povinnosti. IT´s a must. A basta fidli.

MLOK1 9.2.2009 14:35

KAM VEDE PŘEMÍRA PRÁV A ŽÁDNÉ VYŽADOVÁNÍ POVINNOSTÍ

vidíme nejlépe na stále vzrůstajícím problému s t. zv. "nepřizpůsobivými" občany. Ti mají pouze svá "práva". Ostatní mají na rozdíl od nich pouze povinnosti.

      Smutné je, že různí ouředničtí rozumprdové neustále poučují učitele o tom, co všechno nesmí. Ale už jim neřeknou, jak vychovávat spratky, kteří ničemu jinému nežli pár pohlavkům nerozumí a citlivý přístup učitele považují za směšnou slabost.

Jakub S. 9.2.2009 14:48

Re: KAM VEDE PŘEMÍRA PRÁV A ŽÁDNÉ VYŽADOVÁNÍ POVINNOSTÍ

Práva a povinnosti jsou dvě stran téže mince. To bylo samozřejmé už od počátku antiky. Jeden z důvodů světového mnohasetletého úspěchu Říma. Dvě strany všeho, dvojdomost, dualita, neustálé vyvažování  d á v á m  a  d o s t á v á m . Do ut das. Trochu volněji: Dávám, abych dostal. Tady jen stručně tolik. Děkuji za pozornost.

zorro 9.2.2009 14:34

Potlesk pro autora článku,neboť ...

...pod vše, co jste napsal, se můžu podepsat s čistým svědomím.Reforma školství vychovává nové a sebevědomé,komunikativní hlupáky,znající a odvolávající se jen a pouze na svá práva, neznajíc své povinnosti.Pokud tenhle zelený trend bude pokračovat,ze škol odejdou poslední a slušní páni kantoři a nahradí je ukecaná sorta nových a chápajících,kteří nebudou mít nároky na chudáčky v lavicích a tito je posléze zadupou do země.A jakmile naše děti začnou učit mateřskému jazyku učitelé z Ukrajiny,Mongolska či Bulharska,potom národ pochopí,jakého zvěrstva se v těchto časech dopustil na mládeži a dětech.Amerika - náš vzor, tak už jen chybí ta střelba, protože "úroveň" znalostí už americká je.Howk.

poste.restante 9.2.2009 14:27

peníze a zase peníze

Souhlasím s adne. Pokud bude moci škola vyloučit žáka ze studia jako tomu bylo v jedné z těch dvou študáckých komedií (Nikdy nevím jestli škola, základ života či Cesta do hlubin ...), pak si žák i rodiče, které to bude stát peníze navíc, dají lepší pozor, kde jsou hranice slušnosti.

Na základní škole je to obtížnější, ale i tam by se to dalo.

Problém je, že i současná legislativa v podstatě umožňuje škole konat - kontaktovat sociální odbor, podagogicko-psychologickou poradnu, atd.  Ale školy samy to nedělají ve strachu z negativní publicity, která je může stát existenci.  

Kromě toho - chtete-li poslat dítě na diagnostiku, musí s tím souhlasit rodič, mnohdy těžce nejevící zájem. A na střední škole si po dosažení 18 let píší studenti omluvenky sami. Musí souhlasit i s tím, že bude škola informovat rodiče o jeich studdijních (ne)úspěších. Tak kde potom jsme?