25.4.2024 | Svátek má Marek


Upozornění

Litujeme, ale tato diskuse byla uzavřena a již do ní nelze vkládat nové příspěvky.
Děkujeme za pochopení.

Zobrazit příspěvky: Všechny podle vláken Všechny podle času
THX 9.2.2009 15:27

vyborně napsáno

Se vším souhlasím. Pana profesora Hýžu znám - učil mne zeměpis.

Spratek se spratek a člověk si řekne, že z toho časem vyroste. Ale zarážející je reakce rodičů. Pokud by slušný rodič viděl, jak se chová jeho dítě, tak by se šel učiteli omluvit a svého spratka by seřezal. Jenže ty spratky vychovávají spratkové. A z toho se chce zvracet.

THX 9.2.2009 15:30

Re: vyborně napsáno

A ještě bych dodal, že kromě toho, že spratky vychovávají spratkové, tak ve vedení škol jsou zbabělí kojoti. Slušný ředil, po tom co spatřil celý incident, měl dát tomu sprostému spratkovi TROJKU Z CHOVÁNÍ !!!

Martin 9.2.2009 15:18

No....

Takže s autorem bych naprosto souhlasil, že úcta a respekt k učiteli je nutný a musí být vyžadován a že trest za odpověď typu "seber si to sám, vole" je na místě. Dokonce to může být i ono zpohlavkování, docela dobře by ale také fungovala hiearchie trestů - první důtka, druhá důtka, ředitelské napomenutí, podmínečné vyloučení, vyloučení. Jednoduché, stačí, aby tyto své možnosti ředitelé využívali. Aby se nebáli ze školy vyhodit nezvladatelného spratka. Mají k tomu snad možnosti, nebo ne? Pokud ne, měli by mít. Ale v čem s autorem zase nesouhlasím a zdá se mi to trochu přitažené za vlasy, je jeho doměnka, že liberální školství bez biflování automaticky produkuje slabé arogantní bbce. Ne. Liberální školství je např. o tom, že nemusím zpaměti znát životopisy českých spisovatelů a jejich díla. To nemá s četbou nic společného, četba je o čtení jejich děl, ne o biflování se jejich životopisů. To opravdu nepotřebujeme a nepatří to k základnímu vzdělání - je to cosi nadbytečného, co zbytečně bere čas, využitelný k výuce jiných věcí. Koho to zajímá, ten to snadno najde a naučí se například na nenáviděném internetu. To byl jen příklad, to samé by se dalo říct o výuce dějepisu (pro samé letopočty a nepodstatná jména většině žáků unikne celkový pohled na dějiny v čase, sice jsou skvěle nabiflováni fakty, ale až na vyjímky, které to baví, nevidí historii jako celek, ale jako jednotlivé nesouvisející bloky dat - vyučovacíh hodin, týdnů, kapitol apod. Samozřejmě vím, že zastánci biflování se mnou nebudou souhlasit. Ono pak lidé sice vědí, co kdo napsal, ale nevědí, že si nemají půjčovat peníze s nutnou platbou předem a bez nároku na poskytnutí půjčky, popř.s úrokem stovky procent nebo rozhodčí doložkou s rozhodcem "Marií lakatošovou při česko-německé advokátní komoře, sro :) Nebo neumějí napsat jedinou větu bez hrubek - protože pro samé biflování faktů nečetli skoro žádné knihy. A počítače, ty za to opravdu nemohou, ani za rachitické nebo obézní postavičky. To je v hlavách lidí.

Pavluša 9.2.2009 15:25

Re: No....

Nesouhlasím s výrokem, že biflování není nutné. Nelze každou věc pochopit, aniž by se člověk nemusel "nabiflovat". Jak jinak se naučit abecedu, násobilku, tvary sloves apod.? Bez určité míry biflování vyučovat a učit se nelze! K tomu, aby člověk dospěl do stadia "pochopení bez biflování", tedy hledání souvislostí, vytváření syntéz, dedukcí apod., musí projít určitými nutnými stadii "biflování" (zejména na 1. stupni). Na internetu vše nelze najít - respektive žák vše nemůže najít, pokud neví "jak", a i potom musí nutně dospět k poznání, že je třeba si hodně věci pamatovat, tedy "nabiflovat je", jinak ty souvislosti mezi jednotlivými jevy nenajde.

portwyn 9.2.2009 15:30

Ad znalosti

Nebýval jsem nikdy zastáncem pamětního učení, dívky mne často prosí "pane učiteli, dejte tam nějaký pravidlo a ne zas ty svý logiky". Faktem ale je, že když nemáte základ, jste s uvažováním v koncích. Nevíte, že procent je sto do celku (fuj, biflování), jak se počítá trojčlenka (fuj, biflování), že tlak vyjde v pascalech (fuj, biflování) atd.

Počítat rovnice nebo zlomky je obtížné, neumíte-li malou násobilku (fuj, biflování). Ano, najdete ji na mobilu, ale problém je, že vy to v té rovnici nevidíte a nemůžete neustále naslepo na kalkulačce zkoušet, jestli to náhodou neí nějaký násobek. Minulý týden sedmáci bez kalkulačky nebyli schopni počítat 12 x 30... Prý to nejde, cpali mi. Trefili výsledek na 5. pokus :-/

Poslední léta se na II. stupni bojuje tady - znalost malé násobilky, základních jednotek, základních převodů. Opravdu je tak strašně zbytečné vědět, že 1 litr = objem 1 kg vody?

poste.restante 9.2.2009 15:34

Re: Ad znalosti

A 1 dm3 = 1 litr? 

Mluvíte mi z duše. Nejste mé ztracené dvojče?:-D

portwyn 9.2.2009 15:39

Re: Ad znalosti

Skoro přesně...ale dětem budem tvrdit, že se to rovná.

Dvojče? To znám, dvojče dvojče ýbr áles ;-D Myslím, že zkušenosti jsou v oboru dost podobné. BTW studoval jsem fyziku v Hradci, tam nás tlačili k pragmatičnosti.

jája 9.2.2009 15:41

Re: Ad znalosti

A to samé jsou vybraná slova anebo Mě/mně atd. Když čtu někdy diskuse na internetu, bezpečně poznám mladé přispěvatele, kteří nevědí, co je to shoda podmětu s přísudkem a kde se píše Y. Je to jako s jinými věcmi, musí se zautomatizovat, a to u učení nejde jinak než biflováním - základních znalostí. Kéž by z deváté třídy vycházeli žáci se stejným objemem znalostí, jaký měli dříve absolventi sedmi tříd.

Martin 9.2.2009 16:18

Re: Ad znalosti

No tak si to prosaďte. Dnes rozhodně odcházejí třeba z 7.tříd žáci s většími znalostmi, než žáci před 20 lety. Vy to ale nevidíte, protože oni mají ty znalosti jinak rozložené, prostě širší, na úkor hloubky v některých dílčích věcech. Pokud nestudují češtinu do takové hloubky, jako vy, což já nevím, jestli je pravda, ale připouštím to, tak náprava by byla možná ale jen za situace, že byste jim nastolilastejné podmínky - žádný internet, žádné počítače, velmi omezit rozsah televizního vysílání, skrýt reklamy na ulicích, omezit dostupnost "technických vychytávek", jako jsou mp3 přehrávače, a sposuat dalších věcí, které nemá smysl vyjmenovávat a které tenkrát nebyly. Proč? Prootže ač jsou to jednotlivě jednoduché, triviální věci, tak v celku tvoří velký balík informací a znalostí, které ty děti mají. Ať už jsou to užitečné věci nebo ne, tak prostě mají to v hlavách. Aby mohli studovat čestinu do stejné hloubky, jako tomu bylo před lety, musely by reálně absorbovat mnohem víc informací a znalostí. Netvrdím že je to nemožné, asi když to budou učitelé vyžadovat a budou mít na to páky, tak to půjde. Zkuste se nad tímhle taky zamyslet. Doba se neustále mění a měnit bude a tomu by se mělo přizpůsobovat i školství. I já budu schopen za 10 nebo 20 nebo 50 let najít důvody, proč to za mých mladých let bylo lepší, nebo proč my jsem byli chytřejší, než současná generace. Mě taky rozčiluje ta psaná mluva dnešních teenagerů (jako že "z5" je "zpět"), ale asi ne tolik, jako vás, vás jistě pohorší i nějaká jednotlivá hrubka v mém textu. Takže bych řekl, že se se všemi co mi na mé názory napsali nějakou výtku, i souhlasím, jen se neshodujeme v tom, kde je ta správná míra biflování a kdo za to může (já tvrdím, že počítače ne, spíš naopak, že pomáhají, že bez nich by to bylo horší). Protože musím jít něco dělat, tak nám všem přeji, ať naše školství neprodukuje úskočné zákeřné hlupáky z článku.

Jura Jurax 9.2.2009 16:37

Re: Ad znalosti

Dnes rozhodně odcházejí třeba z 7.tříd žáci s většími znalostmi, než žáci před 20 lety. Neodcházejí. Samozřejmě vědí o věcech, které tehdy nebyly, ale nevědí ani o základních věcech, které tehdy už byly. Snižují se prostě nároky na dovednosti i vědění ...

 Aby mohly (ty děti) studovat čestinu do stejné hloubky, jako tomu bylo před lety, musely by reálně absorbovat mnohem víc informací a znalostí.  Nesmysl. Pravidla se podstatně nezměnila a literatury zas tolik nepřibylo.

maarcy 9.2.2009 17:01

Re: Ad znalosti

Proboha! Kde jste ty chytráky potkal? A kde to rozložili, tedy ty vědomosti? Ty musí být v takové hloubce, že se tam bez kyslíkového přístroje nikdo nedostane. A ty hlavy bych zevnitř taky vidět nechtěla... 

chk 9.2.2009 15:44

Re: Ad znalosti

1 litr = 1 dm3 = 1 kg destilky :-)

Ono není biflování jako biflování. Hodně učitelů na základce nás učilo nazpaměť určité postupy, aniž by nám řekli, proč se to tak dělá. Tragédie byl třeba převod km/h na m/s, než jsem si to přepsal a zjistil, že to 3,6x, protože sekund do do hodiny je 3600 a zbytek je metrický systém. To už je dávno.... :-)

Lucifer 9.2.2009 15:51

Re: Ad znalosti

Ano, ale jen při O°C. Při 80°C je to 0,97 kg.

chk 9.2.2009 15:53

Re: Ad znalosti

Tak.

portwyn 9.2.2009 16:00

Re: Ad znalosti

No tak kdybyste tohle chtěl po dětech na II. stupni, tak jste fakt magor. Musíte jim to zjednodušit. Jde o princip, ne o setiny.

portwyn 9.2.2009 16:07

Re: Ad znalosti

No, tak zrovna TOHLE je napsané i v učebnici. A bylo i v těch, co jsme měli doteď. 30 let staré knížky u ruky nemám, tak tam nevím.

Tkže kreativní a samostatný žák otevře učebnici a bez problémů si to najde ;-)

Já to odvození dětem ukazuju, ale pro 90% dívek je jednodušší se to prostě naučit.

Petra neomi 9.2.2009 16:52

Re: Ad znalosti

No, tak podle vašich generalizací ohledně dívek bych opravdu nerada, abyste učil mou dceru. :/

portwyn 9.2.2009 16:58

Re: Ad znalosti

Paní Petro, znám několik dívek, které v logickém Ma/Fy uvažování převyšují chlapce ve třídě. Nicméně většina dívek dává přednost pamětnímu učení a já jsem tak strašně diskriminační, že jim to povoluju. Možná je to málo multikulti, ale jim to vyhovuje a více se snaží.

Petr 9.2.2009 15:38

Re: Ad znalosti

Ovšem i to se dá ukázat pokusem na prvním stupni ZŠ a většina si to jistě zapamatuje.

portwyn 9.2.2009 15:42

Ale to se přece ukazuje...

Na I. i II. stupni. Několikrát. V 6. ročníku se na to dělá laborka (měří to sami).  Za týden...no, měsíc to pustí z hlavy. Nezajímá je to a skoro všichni jim tvrdí, že to nikdy nebudou potřebovat...

Petr 9.2.2009 15:47

Re: Ale to se přece ukazuje...

Znám to u svých dětí,přesto to neprožívám jako tragedii.

poste.restante 9.2.2009 15:46

Re: Ad znalosti

Ježíšmarjá, to samozřejmě.

Ale jsou věci, které si prostě musíte zapamatovat. Třeba že PI=3,14, nebo -ný, -natý, -itý, ...

My přece používáme finty, mnemotechniky, srandovní příklady (lépe se pamatují).

Ale jsme unaveni nekončícími diskusemi s lidmi mimo školu, kteří nám básní, že paměťové učení je špatně  a blábolí o encyklopedických znalostech. Zeměpisář, který chce všechna hlavní města států Afriky a počty obyvatel s přesností na 10 je magor. O tom není sporu. Chtít na druhém stupni dvacet druhů lišejníků latinsky je blbost. Ale násobilku se musíte nadrtit, až Vám  přejde do krve jako řazení v autě. Už nad tím prostě nepřemýšlíte ařešíte dopravní situaci. Ty násobky čísla v té rovnici prostě musíte vidět, jinak ji nevykrátíte.

Petr 9.2.2009 15:49

Re: Ad znalosti

Problém je že otevření k diskuzi jsou ti kterým o školství jde a o těch tady řeč není.

vita 9.2.2009 16:03

Biflováním si trénujete paměť.

Byl jsem postižen učitelem zeměpisu, který ty státy a hlavní města vyžadoval. A taky nás přinutil se je naučit - ne že bych je mockrát v životě potřeboval, i když jsem asi tak třikrát - čtyřikrát ve svém dlouhém postgymnaziálním životě sklidil obdiv nad znalostí Togo - Lomé nebo Lesotho - Maseru (to jsem musel dokonce ohajovat, neb mi bylo nevěřeno, že tak neslušné město může existovat).

Ale naučil jsem se při tom učit skutečně důležité věci, které se člověk MUSÍ nadrtit, protože mu musí okamžitě naskočit. Pro každého jsou jiné - ale všichni Ešanovi studenti už věděli - papírky, na jedné straně klíč, na druhé hodnota a hraje se pexeso. Nebo v tramvaji pokud si člověk sedne. Na zastávce. Kdekoli. Na vojně při Volno v tvaru...

qwert 9.2.2009 18:29

Re: Ad znalosti

Jo, tak to jsem taky čuměl jak puk, když jsem zjistil že po dítěti chtějí v 8. třídě geomorfologii Čech - což je skutečně na nic. Když se pak osmáka zeptáte na cěho, že je Kohout nejvyšší hora, neví že Slepičích hor, ačkoli kdyby si alespoň jednou důkladně prohlédl podrobnou mapu v atlasu, nemohlo by mu to uniknout.

Jura Jurax 9.2.2009 15:42

Re: Ad znalosti

12 x 30  ... probůh, to snad nemyslíte vážně, že bychom měli až tak blbé děti? Tohle jsem musel umět nejpozději ve druhé třetí třídě o půlnoci vzbuzený ... No, nenajde se tu nějaký rozumprd, co Vám vytkne, že jste děti dostatečně nezaujal a nemotivoval, takže ony uvedený fakt jaksi nevzaly za svůj a nenaučili se jej? ;-D;-D;-D;-(

portwyn 9.2.2009 15:57

Re: Ad znalosti

Já si fakt nedělám srandu. A nemáme nepřizpůsobivé menšiny, děti ve zmíněné třídě mají často vzdělané rodiče. 12 x 30.

V prosinci jsem dal na gymplu (kvarta, tj 15 let) písemku ze sedmičky ZŠ, aby si nahrabali body. Dárek k Vánocům. "Když letadlo uletí za 14 minut 280 kilometrů, pak za 2 minuty uletí ……..…..…kilometrů a za 1 hodinu uletí ………….……kilometrů (při pohybu stálou rychlostí). Rychlost letadla je ……………………………………." Posuďte sám, jaké biflování to vyžaduje. Největší problémy: Kolik minut má hodina, 280:14 = (vycházely neuvěřitelné věci), úvaha "Když za 1 hodinu uletí 1200 km, tak letí rychlostí 1200 km/h."

Ty děti nejsou od přírody hloupé, jen na sebetriviálnější výpočet tahají mobila, takže nemají žádný cvik. Nechodí nakupovat. A taky radši budou naslepo 5 minut hulákat tipy, než by se minutu zamyslely. Jo a proč jsem tu kalkulačku nepovolil? Chtěl jsem jim dát levné body za výpočet. Omyl :-/ No, matikářka když to slyšela, tak jim zvedla mandle ;-D

Jura Jurax 9.2.2009 16:06

Re: Ad znalosti

Chcete naznačit, že patnáctiletý gymnazista nezpočítá okamžitě zpaměti 280:14 8-o8-o8-o To nemá na gymplu co dělat!!!

portwyn 9.2.2009 16:08

Re: Ad znalosti

Takže půjde na jinou SŠ, kde mu to tolerují, a soukromý gympl krachne...

Martin 9.2.2009 16:02

Re: Ad znalosti

Ale tak já bych rozhodně za biflování neoznačil malou násobilku nebo to, že 100 procent je celek. nebo jak přibližně těžký je litr vody (naopak bych vyžadoval, aby věděli, proč je jen "přibližně" 1kg těžký a podle čeho se jeho hmotnost mění) nebo převody mezi jednotkami (pravidleně mě nadzvedává ze židle zpravodajství v televizi, nevzpomenu si konkrétně, ale jde o to, že třeba řeknou, že daná sluneční elektrárna vyrobí za rok XXX kilowatt energie. To bych nejraději šel a milého redaktora kopnul do hlavy. Samozřejmě má říct, že daná elektrárna vyrobí za rok XXX kilowatthodin energie, mluví li o množství vyrobené energie. A podobně v tomto duchu. Takové základy samozřejmě nezpochybňuji, ani nějakou úroveň biflování (tím odpovídám i ostatním), jen si myslím, že (za mě) toho biflování bylo zbytečně moc - věci, které po skončení školního roku již nikdy nepoužiji. Je hezké vědět, jak se jmenovala a kdy se narodila první milenka nějakého méně známého básníka,ale ne když je to na úkor "duležitějších" věcí, jako třeba to, že mě měli naučit elementární základy současného práva - ne abych byl právník, ale abych se orientoval v systému - jak funguje, co a jak kde vyřídit a zařídit atd. Nebo jak si na internetu najít nějaký bezplatný program, který zrovna potřebuji k něčemu a jak ho nainstalovat a použít. To je podle mě dnes základní vzdělání, a když zbyde čas, tak lze zabíhat do detailů o věcech, které nepotřebuji - aby se ze mě stal také "kulturní člověk". Tohle píšu s vědomím, že se to asi nesetká s pochopením, je to prostě můj názor. To co je a není důležité, je samozřejmě subjektivní. Ale já věřím, že s tou současnou situací, na čemž jsme se asi shodli, se bude něco dělat (myslím tím to nerespektování učitelské autority - já bych si, stejně jako autor článku, v životě ke svým učitelům a profesorům nedovolil (a ani nechtěl dovolit) zlomek toho, co dnes běžně vidíme ve zprávách)