15.5.2024 | Svátek má Žofie


Upozornění

Litujeme, ale tato diskuse byla uzavřena a již do ní nelze vkládat nové příspěvky.
Děkujeme za pochopení.

Zobrazit příspěvky: Všechny podle vláken Všechny podle času
lerak 21.3.2009 5:48

Re: Chudáci učitelé

Jsi mimo realitu,chlapče!

honzak 21.3.2009 7:21

Re: Chudáci učitelé

pane pedagogu! Zkuste se zamyslet nad rozdílem mezi studentkou a patnáctiletým agresivním puberťákem. Ta rákoska vám z toho vyjde sama.

herdík 21.3.2009 10:47

Re: Chudáci učitelé

Vážený pane Profante,

dovolím si málé, leč jen zdánlivé ukročení od tématu. Dle svých vlastních slov jste v zřejmě řadu let intenzivně angažoval ve zmíněném ministerské intelektuálním kvasu. Netušíte prosím, který hňup a zločinec v jedné osobě způsobil, že kombinací naprosté hlouposti, arogance  formálně vyššího vzdělání a zastávané jí/jím funkcí bylo anglické slovo "competence" (zde ve významu schopnost) tupě převedeno co "kompetence", do té doby v  češtině ve významu "oprávnění", ale nikoliv "schopnost". Jistě, i to je svým způsobem vývoj jazyka a proti vývoji nemá valného smyslu se stavět. Jen to trochu (dost) bolí.

Martin Profant 21.3.2009 11:17

Re: Chudáci učitelé

To najdete lepší příklady, zkuste si vzít slovo "evaluace" v textech, které vytvořili čeští odborníci přes pedagogiku, a přeložit ho zpátky do  angličtiny, přes kterou si ho vypůjčili.

Jenomže dnes už nejde z té pedagogické hatlamatilky vypreparovat.

Ale co se týče kompetencí, tam je to o něco složitější. To slovo znamená původně "způsobilost", ať již je to způsobilost ve smyslu oprávnění či ve smyslu znalostí, dovedností, zručností...  Věty  "Rámcovou kurikurální reformu schvaloval nekompetentní vůl." či "Postoje ministra zahraničí k otázce konfliktu mezi státy x a y jsou zcela nekompetentní a vůbec nevycházejí ze znalosti věci." nepopírají oprávnění někdejší příslušné ministryně reformu schálit, právě tak jako neříkají že její rezortní kolega ze zamini není oprávněn zaujmout postoj k té či oné lokální válce, jen jim vyčítají, že k tomu nemají věcnou způsobilost.

Herdík 21.3.2009 11:40

Re: Chudáci učitelé

Děkuji za odpověď. Jsem ale hluboce přesvědčen, že slovo kompetence vyjadřovalo (a v mém smyslu chápání jazyka i nadále vyjadřuje) způsobilost danou oprávněním či pověřením a NIKOLIV způsobilost danou znalostí či dovedností, což je v mém chápání totéž co schopnost. O ostatních zhůvěřivostech psát nebudu, popouzí mne jen, jak si tyto (a jim podobné) pavědy drze osobují právo libovolně (a vesměs tupě) měnit význam zcela obecných slov.

                                  

Jenda 21.3.2009 1:22

Souhlas se vsemi ctyrmi body

Rakoska by mela byt az posledni moznost, opravdu posledni. Ale porad moznost.

kopec 21.3.2009 1:03

rakoska

U starsich ctenaru vzbudi slovo rakoska ruzne asociace. Ja jsem jsem chodil do obecne skoly v poslednich letech protektoratu a tesne po valce. Rakoska byla takovy bambusovy proutek sotva 1cm silny a cca 70cm dlouhy a rikalo se mu ukazovatko.Byla soucasti tridniho inventare jako kridy a houba.Zadny vyucujici nenosil ukazovatko ssebou do vyucovani. Bylo tam pohotove. Rana na dlan sice dlouho palila, ale na zadek se to sneslo.Malo ktery ucitel daval vic jak jednu ranu.A taky posviceni nemela rakoska denne.Nekdy lezela nekolik dnu na spodnim ramu tabule bez povsimnuti.Nic se proste neukazovalo.Pozdeji po valce byla rakoska nahrazena tvrdym dubovym soustruzenym ukazovatkem na zacatku asi 2cm silnym a na konci asi 0,5cm. Toto ukazovatko nebylo pruzne, rany nebolely ani tak jako bambusovym, ale po exekuci zustavala jelita. Co jsou jelita na zadku, to se dnesnim mladym generacim tezko vysvetluje. Neumim zhodnotit , zdali vychova pomoci rakosky je spravna nebo humani, ale vim jedno, ze my co jsme byli takto vychovavani, jsme se vetsinou nezucastnili ani rozkradani staniho majetku, kdyz se v devadesatych letech minuleho stoleti zhaslo.

lapil 21.3.2009 1:11

Re: rakoska

Já teď možná urazím slušného člověka, ale tuhle nahrávku na smeč si nemůžu nechat ujít, takže:

Bodejť, vy jste v 50. letech kradli ten soukromý.

kopec 21.3.2009 1:17

Re: rakoska

tuto nahravku na smec jste si nahral sam. Pokud uvazujete,tak snadno zjistite, ze nam v padesatych letech bylo 10-15 let

Lapil 21.3.2009 9:48

Re: rakoska

Já tušil, že ten časový renonc nemám nechat plavat :-(. No nic, zasloužil jsem si to.

Ale vážně: vy jste vlastně prohlásil, že koho ve škole neřezali, ten je zloděj. Tedy i já. Měl jsem si to nechat líbit?

Nezlobte se na mě, ale mě podobné generalizace mezi řádky dost vadí. Tak jsem to vrátil ve stejném stylu, pominuv poučku "Nikdy se nehádej s blbcem, někdo by si nemusel všimnout, že je mezi vámi rozdíl". Obávám se, že jsme teď za blbce oba, přinejmenším před sebou navzájem. Nemám z toho radost. A nechci se šťourat v tom, jakou zkratku kdo použil a jak ji kdo interpretoval, myšlení a čtení mezi řádky umí být dost zrádné.

kajik 21.3.2009 8:59

Re: rakoska

 No tak jsi si ulevil, chlapče, a určitě je ti líp.

Kiri 21.3.2009 7:01

Re: rakoska

Začal jsem školní docházku v roce 1950. A náš pan učitel nás nešvihal rákoskou na dlaně hned, ale psal nám čárky a v sobotu byla výplata. Vždy jsem jich dostal alespoň 15, jsa tenkrát dítětem velice neposedným. Autoritu měl, ve třídě se dbalo na kázeň a excesy urážek, či nadávek učiteli bylo něco nepředstavitelného. V dalších letech pak přišlo na tahání šístků a pod. A řekl li učitel tátovi, co jsem prováděl, tak jsem dostal doma znova a rodiče nikdy nenapadlo chodit do školy a stěžovat si na učitele. 

J.R.J. 21.3.2009 7:33

Rákoska není bambus,

      rákoska byla z rákosu.(Rákos obecný) Tam kde neměli rákosku používali lískovku, proutek z Lísky obecné.

Hanák 21.3.2009 11:32

Re: rakoska

Balo to tak pane Kopec - jak říkáte. Ve 40. a počátkem 50. let. Rákoska - ukazovátko skutečně byla všude, ale zpravidla se používala skutečně jen jako ukazovátko. Daleko potupnější bylo třeba stání v koutě, a vůbec nejhorší bylo, když se o tom či onom zmínil p. učitel otcovi. To pak přišel na řadu řemen. A pak se začalo se školníma reformama, které pokračují dodnes. Jenže je to zřejmě stále horší - že by právě k vůli těm reformám?

A ještě jedna věc - nevzpomínám si, že by nám někdo denně vyprávěl o tom, že jako děcka máme také nějaká práva (i když nějaká také jistě byla). Dnes se ale stále a denně mele jenom o dětských pravěch, o povinnostech člověk ale neuslyší ani slovo.

ota.karel 22.3.2009 8:37

Re: rakoska

O povinnostech by se mělo moc mluvit, protože je to protipól těch práv! Připadám si jak u blbejch, když se pořád mele o právech zločinců a dětí, ale nikoho jakoby nenapadlo, že jsou také povinnosti ... U zločinců mi připadá krásné to nejjednodušší z westernů: Když porušíš zákony, tak jsi mimo zákon = nemáš žádný práva! A u těch našich spratků je to stejné: Já takhle vyhodil z tramvaje 2 kluky, co nestáli za ránu, když si začali na celou tramvaj nahlas vykládat sprostý vtip. Řekl jsem jim, že když oni nerespektují slušné chování, tak ani já je nerespektuju a z té tramvaje zkrátka na první zastávce vystoupí (vzhledem k mé očividné fyzické převaze jsem je nemusel moc přesvědčovat, že umím něco z karate a dělám pořádek v herně, nebylo ani muset něco vidět)....Na další zastávce vystoupili ...nestáli za ránu, chcípáci zmítaní hormony a nedostatkem pozornosti rodičů.

Jirka 21.3.2009 0:54

Vrátit rákosku?

Ano.Jenže tou rákoskou by někdy spíš pořebovali dostat rodiče,spíš než žáci.:-P

Antonín I. 21.3.2009 5:02

Re: Vrátit rákosku?

Jirko, 100 procent souhlas

Chris Kelvin 21.3.2009 0:46

Určitě souhlasím...

...s body 1 a 3. Takto to totiž funguje skoro všude. Prostě vedoucí (v tomto případě ředitel) musí nejlépe vědět, jak jeho podřízení pracují, a podle toho je odměňovat. Dělá-li to špatně, musí být vyměněn.

Dále bych umožnil volný vstup do školství vysokoškolákům s praxí i bez učitelského vzdělání. Tento druh vzdělání je totiž dle mého zcela zbytečný. Nikdy jsem jeho kladný přínos u nějakého učitele nezaregistroval. A kdo má talent, toto vůbec nepotřebuje. Samozřejmě by se předpokládalo, že poctivý a schopný učitel se sám bude vzdělávat ve svém vlastním zájmu, ale to už opět souvisí s body 1. a 3.

Pavel72 21.3.2009 1:00

Re: Určitě souhlasím...

Ono to bude tim, ze cim mensi decka, tim vice potrebujete "ucitelske" vzdelani, z 1. tridy si tezko muzete neco objektivne vybavovat.

Chris Kelvin 21.3.2009 1:25

Re: Určitě souhlasím...

Z první třídy si toho vybavuji poměrně dost, byl jsem vnímavé dítě :-)

Nicméně co si vybavuji určitě, jsou první až třetí třída mého dítěte s jistou paní učitelkou, kterou toto vzdělání asi příliš nepostihlo. Děti se jí bály, přesto jsme neustále řešili spoustu "poznámek" v žákovské. Komunikace s rodiči také dost problematická. Teď dostali chlapa, člověka, který evidentně přišel do školství až po nějaké praxi, tedy zřejmě ten pán má i trochu větší rozhled. A je po poznámkách, i bez rákosky. A děti se do školy dokonce těší. To jsem za dobu mého "studia" na základní škole sám nezažil.

Pavel72 21.3.2009 1:51

Re: Určitě souhlasím...

Maji na prvnim stupni ne-ucitele v prvni tride? Kde prosim Vas....

fg 21.3.2009 1:56

Re: Určitě souhlasím...

nikde

Chris Kelvin 21.3.2009 2:25

Re: Určitě souhlasím...

Netvrdím, že je to ne-učitel. Ale není to člověk, který by ihned po studiu pedagogiky ihned nastoupil do školy a v tomto skleníku setrval až do penze. Asi si vzdělání nějak doplnil.

Zato existují učitelé, kteří sice příslušné vzdělání mají, nicméně to na nich nikterak není znát. To jsou u mě ne-učitelé.

fren440 21.3.2009 7:13

Re: Určitě souhlasím...

No a kde by měl setrvat učitel prvního stupně. Asi někde ve výrobě, aby uzrál. Ne?

Eva D. 21.3.2009 17:14

Re: Určitě souhlasím...

Souhlasím.

kodek 21.3.2009 5:18

rozhodně nesouhlasím

Učil jsem na více školách, zažil jsem několik ředitelů, žádný nevěděl, co učitelé dělají. Před rozdělováním odměn si sami vypisujeme "žebračenky", tedy naše aktivity. Nedělají to ani předsedové PK. No a někdo má drzé čelo a napíše si tam s prominutím každé uprdnutí a jiný reálně zvažuje, jaké to hrdinské činy zasluhující zvláštní odměnu vlastně vykonal...

Pedagogické vzdělání (aspoň formou postgraduálu) je nutné. Didaktika, pedagogika, různé metodiky určitě.

Pravda je, že kdo to nemá v sobě, nemůže se to naučit a nebude nikdy učitelem.

A k jiným příspěvkům: právě díky RVP je strašný rozdíl při přestupu žáka z jedné školy na druhou.

Murphyho zákony: Když něco funguje, je potřeba to změnit.

fren440 21.3.2009 6:37

Re: rozhodně nesouhlasím

Pane, nejsme ze stejné školy! To co říkáte o ředitelovi a vedení je naprosto stejné. Ředitel, zástupce a předseda PK netuší co dělám ani jak dělám ve svém předmětu. Za 2 roky nikdo nepřišel na hospitaci. Jak může rozdělovat odměny. Jedině svým patolízalům. RVP k ničemu. Prosazují se lokální zájmy, aby ti co rozhodují o dotacích urvali co nejvíce hodin. Tedy ne co máme žáka naučit, ale kolik hodin si urvem. Co fungovalo se zruší, co bylo k ničemu se posílí. Do řešení se nezapojují učitele na nejnižší úrovni. Vše se odehrává v kroužku předsedů PK, kde postupně všechno odkývají, aby nepřišli o prebendy.  Učitelům se to předloží již jako hotové. Potom ve vyučování řeším disproporce mezi předměty, doučuji co mají žáci znát, abych mohl pokračovat ve své výuce. Kvalita výuky záleží na samotných učitelích (v první řadě). Jakou mají podporu od vedení. Já necítím žádnou.  

Didaktika. Schází mi školení v didaktice ne přednášky, ale praktický trenink např. v použití didaktiky v odborných předmětech. Odborná školení si zvládnu sám.

Eva D. 21.3.2009 17:14

Re: rozhodně nesouhlasím

R^R^R^

Eva D. 21.3.2009 17:13

Re: Určitě souhlasím...

Souhlasím. Peďák nutně kantora neudělá a učitelé a učitelky z technik či přírodověd mohou být naopak přínosem po odborné stránce, zejména na 2. a 3. stupni. Spousta pedagogického umu vyplývá z osobních vlastností člověka, schopnosti naslouchat, schopnosti vcítit se, schopnosti reagovat na potřeby těch kterých žáků.

Slova některých hrdých absolventek peďáku ve stylu: ta 2.B jsou všichni blbci a největší debil je XY, která občas nechtíc zaslechnu, jsou toho dokladem.

Znala jsem skvělé učitelky, které musely odejít, ač měly vzdělání a schopnosti na mnohem vyšší úrovni než leckterá hrdá "pedagožka",leč nebyly, dle papírů, "kvalifikované". Zato děvenky, co učí dle maturit v kostce a ani je víc nezajímá, kvalifikované, papírově, jsou.

Aubi 21.3.2009 0:34

jop

R^