15.5.2024 | Svátek má Žofie


Upozornění

Litujeme, ale tato diskuse byla uzavřena a již do ní nelze vkládat nové příspěvky.
Děkujeme za pochopení.

Zobrazit příspěvky: Všechny podle vláken Všechny podle času
Tx 21.3.2009 8:29

Re: Tak já nevím.

No jo, já neříkám přece, že je vzdělání na škodu, ale jen to, že to není vše. Jiný PaeDr, byť i s červeným diplomem, by mohl u dětí totálně shořet, zatímco buchta mamina se základkou by ve školce excelovala a byla dětmi milována.

JaS 21.3.2009 10:03

Re: Tak já nevím.

Někomu to vzdělání pomůže k tomu, aby dokázal dělat práci, která ho zajímá. Někdo študuje jen proto, aby měl titul. Takoví si ten titul nezapomenou nikde napsat a když se představují, tak taky s titulem. Takže když se mi někdo představí s titulem, tak mám důvodné podezření, že je to blbec. Takže vždycky záleží na tom, co ten člověk opravdu umí. Vzdělání pro chytré je užitečné, blbým moc nepomůže.

Wolfram 22.3.2009 0:00

Taky nevím

Máte pravdu, soudruhu. Již před rokem 89 dělal u nás okresního inspektora bývalý autobusák, a jakou měl autoritu! Netřeba VŠ vzdelání, stačí funkce a spolehlivá stranická knížka. Jak se před ním všichni ti Mgr a Paedr třásli. Už Marie Terezie věděla, že VŠ nejsou tak docela potřeba, stačil vysloužilý voják, který uměl trochu číst a psát a znal katechismus.Ale tenkrát na víc nebylo.Vzdělání je krajně podezřelá věc. Ještě by to mohlo mládeži zblbnout hlavy. Dobře bude, když vaše děti bude vzdělávat místní Pepek Vyskoč , absolvent pomocné, pasáček vepřů, ale malou násobilku teda musí umět.

Sýček 21.3.2009 6:32

Pane Martine Profante,

Očekávám, že učitel mé děti naučí, nepožaduji, aby byl při tom zábavný, aby děti každým svým výkladem zaujal. Učitel má povinnost ve škole učit a děti mají povinnost se učit. Co je navíc, je dobré, pokud to není na úkor vzdělání. Očekávám, že učitel zvládne žáky s osobností v šedé zóně různých vrozených psychopatií a rozzívennost ostatních tak, aby mu nenarušovali výkla. Na rozdíl od dnes módních přístupů "o dítěti jako nepopsané knize", jsem stoupencem pana Matějčka, příznivcem Jeronýma Klimeše - včasný a uměřený fyzický trest je nejúčinější a psychicky nejšetrnější pro další vývoj osobnosti dítěte. Vynětím fyzických trestů ve výchově stavíte člověka mimo jeho mnoha tisíciletý vývoj i zcela mimo vývoj života na této planetě. Ano, pokud je člověk cizorodým prvkem na Zemi, pak je možné uvažovat o racionalitě vašeho přístupu. Zajímavé (a varující zároveň) na dnešním školství je jeho efektivita. Při polovičním počtu žáků a nižším úvazku, nejsou učitelé schopní naučit totéž, co zvládli před petatřiceti lety s počtem žáků dvojnásobným a vyšším úvazkem. Opravdu by mne zajímalo, co soudruzi na vaší univerzitě udělali špatně, když se mi děti vrací ze školy a vypráví co tam zažily a zjišťuji, co se naučily.

Martin Profant 21.3.2009 10:56

Re: Pane Martine Profante,

Je mi líto, ale nejsem soudruh a také nemohu mluvit za tu část universit, která připravuje učitele. Tam neučím a můj názor by byl příliš předpojatý, osobně bych pedagogické fakulty zrušil jako největšího škudce českého školství. A už vůbec netvrdím, že učitel má být zábavný. Dokonce by mi nevadila ani ta rákoska, jenže mi vadí, když po ní volá člověk, který dává každým slovem najevo, že by si její pomocí chtěl řešit vlastní mindrák.

Sýček 21.3.2009 14:35

Re: Pane Martine Profante,

No tak tedy se omlouvám za ty soudruhy, chtěl jsem asociovat pelíškovské "soudruhy z NDR". A pak souhlasím, jen bych se chtěl zastat autora i když v mnohém nesouhlasím, nepůsobí na mne jako člověk, který by si chtěl či mohl řešit svůj mindrák násilím.

ceskej Honza 21.3.2009 6:29

nevím proc?

Ale pod pojmem ucitel si predstavím nadrazeného arogantního mentora, který ví vsechno nejlépe, nic nevysvetlí a nenaucí a rád se poslouchá. Lepsí zkusenost jsem za zivot s uciteli neudelal !

A nejvíc je mi jich líto za ten 25. hodinový pracovní týden a za ta vselijaká volna a prázdniny.

M.Lapin 21.3.2009 6:58

Re: nevím proc?

A to si myslíte, že učiteľ pracuje len vtedy, keď je so žiakmi v triede. Choďte si to na jeden rok vyskúšať a budete prekvapený!

Sýček 21.3.2009 7:04

Re: nevím proc?

No to si samozřejmě nemyslím, jen si tak vzpomínám, jaká bouře se mezi učiteli strhla (minulý rok), když po nich chtěli a by zůstávali ve škole osm hodin denně a připravovali se na výuku na pracovišti. Hezky se to vykládá o časové náročnosti přípravy a obětavosti, když to nelze jakkoli prokázat. Jsem proto, aby se učitelé připravovali na pracovišti a zůstávali ve škole celých osm hodi denně jako každý, každý vysokoškolák, který se na svou profesi připravuje až ve svém volném čase.

Jenda 21.3.2009 10:39

Re: nevím proc?

Tak tak. Na pracovisti. Obvykle ve sborovnach a kabinetech neni ani dost stolu.

Eva D. 21.3.2009 17:31

Re: nevím proc?

Přesně! My máme dvě komůrku, v níž sedíme zády k sobě a pokud si posuneme židli o centimetr dozadu, zasekneme se.Ve vedlejším kabinetě se u jednoho stolu střídají dva.

Jenda 21.3.2009 17:43

Re: nevím proc?

Ale mozna by byla volna nejaka ucebna. Mohli byste se stridat i v tom kdo ma dozor a kdo dela domaci, teda skolni ukoly ;-)

bývalý učitel 21.3.2009 7:49

Re: nevím proc?

českej Honzo,ty prázdniny jsou fyziologicky nezbytné,jinak by nám i dětem doslova hráblo.Dále mnozí učitelé se  v létě připravují na další rok (přece neučím furt fšecky stejně) a též studují,protože mají svůj obor rádi.

lerak 21.3.2009 5:47

Jediné řešení!

Řezat,mlátit a tlouci!

bývalý učitel 21.3.2009 7:59

Re: Jediné řešení!

a házet křídou(po děvčatech) a těžkým svazkem klíčů(po mládencích):-D

J,G. Pašek 21.3.2009 5:01

Vraťte školám rákosku a tátovi pásek . . .

!!

Martin Profant 21.3.2009 1:26

Chudáci učitelé

Vážený pane učiteli,

až trnu, jak na vás bylo ministerstvo zlé. Hodilo vám RVP ache, aby si školy uzpůsobily výuku podle svého. abyste nad tím přemýšleli, něco si o tom přečetli a žádá "de facto manažerské schopnosti". Děs a hrůza. Něco takového chtít od vysokoškolsky vzdělaných lidí, kteří právem za svojí práci požadují zřetelně nadprůměrný plat. Měl jsem s tímto zločinem na českém učitelstvu dost společného. Nikoliv s koncepcí RVP, ale s postojem, který při zavádění RVP MŠMT zaujalo. Totiž, že odborně vyškolený pedagog musí zvládnout problematiku RVP vlastní iniciativou a že bychom z učitelů dělali blbce, kdybychom je přitom vodili úředně za ruku. Štve mě, že se v letech 2002 - 2006 nepodařilo zvednout učitelské platy tak, jak jsme tehdy slíbili a ještě mnohem víc mě štve, že se od roku 2006 do roku 2009 ty platy opět propadly na republikový průměr. Za podíl na tom neúspěchu let 2002 až 2006 se zcela upřímně omlouvám, ale veřte zkušeností vykoupenému přesvědčení, že dokud se učitelé nezbaví návyku naříkat, co všechno se očekává aniž by k tomu byli speciálně doškolováni, tak se zvyšování jejich platů výrazně nad obecný průměr bude prosazovat špatně. Bez ohledu na to, kdo bude vládnout.

A abych předešel obvyklým reakcím. Učil jsem na střední škole, učím na vysoké, podílel jsem se na přípravě několika ŠVP, prostě trochu vím, co ty práce obnášejí. A mimochodem, moje studentky nejsou o tolik starší než ty středoškolské, ale abych čekal, až mě ony - jaksi jsem byl vychován v tom, že pozdrav je výraz obapolné úcty (poctivě ale musím říct, že jsa poloslepý jsem asi nikdy žádnou studentku nestihl pozdravit jako první, ony mě prostě vidí dřív). Pokud skutečně ke své sebeúctě potřebujete ostentativní zdravení stvrzující Vaše nadřazené postavení a pokud Vám navíc chybí rákoska, zvažte, zda jste si zvolil tu správnou profesi.

S pozdravem Martin Profant

fg 21.3.2009 2:01

Re: Chudáci učitelé

můžete mi vysvětlit, proč to Rvp nevypracují na ministerstvu školství? Určitě je jich tam jako much a nemají co dělat. A proč má nějaká učitelka dělat zadara ve volném čase.

Martin Profant 21.3.2009 2:40

Re: Chudáci učitelé

Zjednodušeně: Rámcový vzdělávací program (RVP), dříve osnovy, je závazný dokument, vydávaný ministrem školství. Určuje to nejobecnější, co by žák měl znát a jakých kompetencí by měl dosáhnout (tedy kupř., že by na konci základní školy měl vědět, kdy skončila 1. světová válka apod.). Od předchozích osnov se RVP liší tím, že určuje požadované výsledky vzdělávání, ale nepředepisuje postup, jak k nim dojít. Ten si volí svobodně školy a zakotvují ho ve svém Školním vzdělávacím programu (ŠVP). Přitom je na školách, zda si opravdu zpracují svůj vlastní ŠVP anebo zda si vyberou z dosti bohaté nabídky ten, který se jim hodí.

Z logiky věci je tedy zřejmé, že kdyby ministerstvo zpracovávalo školám jejich ŠVP, nebyl tu prostor pro jejich svobodnou volbu.

Osobně nejsem celým tím systémem příliš nadšený, radši bych viděl jednotné osnovy, ale jednak byly všechny změny v základním a středním školství někdy od první poloviny devadesátých let směřovány k rozvolnění jednotných osnov, jednak byla před zavedením  RVP faktická situace taková, že stejně byl rozdíl reálných znalostí žáků jednotlivých škol už na druhém stupni obrovský - přestěhujete se a Vaše dítě se bude v sedmé třídě v nové škole v polovině předmětů celý rok nudit, protože to už probírala v šesté třídě na předchozí škole a v té druhé polovině pracně dohánět. Takže zavedení RVP přinášelo spíše jednotící prvek.  

A co se týče práce na ministerstvu - vedl jsem tam pár let určité množství lidí, jejich platy byly v průměru nižší než u učitelů na základní škole při stejném počtu let atd. A kdyby mi někdo z nich řekl, že není schopen do měsíce zvládnout prostudovat něco v rozsahu potřebných informací k napsání ŠVP a zpracovat pak požadovaný dokument, musel bych se takového člověka zbavit - protože by nestačil na svou práci. Sám jsem skutečnou úředničinu moc nedělal, ale jak jsem se ty roky na tu práci podřízených  díval, je to tvrdý chleba.

Jarda 21.3.2009 9:04

Re: Chudáci učitelé

Můžu Vám říci, že RVP je totální nesmysl vymyšlený od zeleného stolu. Ego několika málo především pražských aktivistů toužících jakési pseudosvobodě bude možná uspokojeno, ale pro naprostou většinu škol jde o další důkaz neschopnosti a nekompentnosti ministerských úředníků všech barev, kteří přenášejí svoji zátěž na koncové pracovníky (nebo snad na ministerstvu lidí ubylo?). Píšete, že si cosi školy volí svobodně - realita je jiná, do vytvoření ŠVP byly školy tlačeny už jen všeobecnou atmosférou (v praxi se pak ŠVP vzájemně stahovaly z Internetu a mírně upravovaly), takže se vlk nažral a koza zůstala celá. Totiž ŠVP podléhají schvalování, čímž se kruh uzavřel, vše běží ve starých kolejích - úředníci shora vydají pokyny a pak jen čekají na výsledky a buzerují nešťastné vykonavatele. A pokud se RVP neosvěčí (což je jisté), kdopak za to bude moci? Autoři myšlenky? Nene, ti hloupí učitelé, kteří ji nedokázali realizovat.

Trochu mi to připomíná kulturní revoluci v Číně, tam také v jkisté fázi měli na na každé vesnici huť, a přesto se výroba železa nedařila tak, jako v železárnách. Jinými slovy ne ní nad centrální, jednotné osnovy.

Jinak jste se pěkně demaskoval ve Vaší poslední větě - dívat se na práci podřízených, to musí být opravdu velmi tvrdý chleba, to jste musil chodit z práce úplně zmlácený ;-).

jitka 21.3.2009 22:09

Re: Chudáci učitelé

Jardo, máte naprostou pravdu. Za svou praxi jsem zažila několik školských reforem, ale tahle je nejvíc odtržená od praxe. Vše se zvrhlo ve psaní nekonečného množství papírů s plány, které však jsou v praxi zcela nerealizovatelné. Zato se inspektorům dobře kontrolují. Už ten nadřazený postoj páně Profantův k učitelům...

Osobně nevidím rozdíl mezi např. "množinovou reformou" ze 70. let a tou dnešní - byla učitelům právě tak oktrojována shora, nikdo se jich neptal na názor, a když nějaký nesouhlasný vyslovili, byli v zárodcích umlčeni. Opět se jen nařizuje, kdo nechce slepě poslouchat a podřídit se diktátu módního projektového nebo skupinového vyučování, je naprosto zepsut. Opět se bez rozmyslu kopírují cizí vzory (jen dříve z východu, nyní ze západu), aniž by se braly v potaz místní tradice. Nebere se v úvahu změněná společenská atmosféra, fakulty opravdu učí stejně jako před 50 lety, kdežto rodičovská veřejnost uvažuje utilitárně a všeobecné vzdělání považuje za naprostou zbytečnost. Jak má učitel vychovávat svobodné samostatně jednající jedince, když je sám zcela nesvobodný a pod nátlakem shora i zdola? Učiteli se jen přidávají nové a nové povinnosti, žáci však dnes nemají povinnosti vůbec žádné.

Pokud se žák učit nechce, nesvede s ním nic ani Einstein s Komenským dohromady. A proč by se učil, když se na vyšší typ školy dostane i se zcela prázdnou hlavou?

Jenda 21.3.2009 10:36

Re: Chudáci učitelé

"A kdyby mi někdo z nich řekl, že není schopen do měsíce zvládnout prostudovat ..." v ramci nebo mimo navic ke sve praci? Jestli ono nahodou nepujde o to, ze ti vasi podrizeni byli placeni za stvareni ucene znejicich bezobsaznych kecu, takze stvorit dalsi by jim necinilo zadny problem.

Kdyby slo skutecne o to, ze si ma skola respektive ucitel urcit v jakem poradi a jak bude ucit to co maji prodle BFLMPSVZ zaci znat, tak je vsechno v poradku. Ovsem o to vubec nejde. Jde o to aby vsichni potiskli spoustu papiru ucene znejicimi kydy. A uz vidim takoveho ucitele matematiky, jak stvari canc podle nejlepsich tradic humanitnich paved.

Martin Profant 21.3.2009 20:11

Re: Chudáci učitelé

Jistěže v rámci svých běžných povinností. Kdo by je za ně dělal? A už jsem to napsal jasně, já ani lidi pode mnou jsme neměli s koncepcí RVP společného.

jitka 21.3.2009 22:15

Re: Chudáci učitelé

ANO, TO JE JEDINÝ ROZDÍL PROTI LÉTŮM NORMALIZACE. TEHDEJŠÍ AUTOR REFORMY  MĚL TU ODVAHU OSOBNĚ JEZDIT I NA VENKOV A OBHAJOVAT SVOU REFORMU PŘED ŘADOVÝMI KANTORY. K  AUTORSTVÍ TÉ DNEŠNÍ PSEUDOREFORMY SE DNES NIKDO ANI NEMÁ ODVAHU PŘIZNAT....

Gandalf 21.3.2009 12:06

Re: Chudáci učitelé

Jezismarja, jak tohle muzete napsat! Aby na ministerstvu neco i delali? Jste k smichu.

Eva D. 21.3.2009 17:26

Re: Chudáci učitelé

Víte, Gandalfe, po těch letech bych byla šťastná, aby na ministerstvu radši nic, vůbec nic nedělali a nechali nás učit. Stačí dá-li mi někdo cíl a nemotá se mi do toho s nesmyslnými změnami, já se k němu nějak dopracuji, jsem velká holka a svou práci mám ráda. I s kolegy bych se domluvila. Ale proč o tom psát předepsanými slovy v předepsaném formátu a zabíjet čas na přípravu a samostudium. Den má jen 24 hodin a angličtinářů je pořád málo. Místo jim, zaplatí se různým autorům byrokratických volovin, příprava státních maturit se vleče a odkládá a mění a předělává. Aspoň tohle kdyby udělali pořádně,aspoň to.Těmi stále měněnými termíny a podmínkami je už naše školství k smíchu! Jak tu někdo psal, ředitelé pro samé papíry nemají čas ani zkontrolovat hospitací, jak kdo učí, poradit začínajícím.

;-€;-€;-€ To není na Vás, Gandalfe. ;-)

MV 21.3.2009 3:56

Re: Chudáci učitelé

No jo...  Holt kazdy neni takovy borec a maser jako vy. Ja ucitel nejsem, ale mnoho mych pratel vc. me sestry je a nezavidim jim. Kdyz Vam 10l lety spratek prohlasi, ze tlusta pani uklizecka ma velkou p..u, kde se vlezou  dva c...i najednou,  jak reagovat?  Ale jiste, podle Vas si ucitele stezuji neopravnene. Co by chteli, ze? Hafo prace delaji doma, vychovavaji spratky misto rodicu a 12000 je jim malo. Jestli jste ucil nebo ne je mi u prdele, nicmene za ucitele bych Vas nechte a Vas nazor povazuji za scestny... zdarec! (Y)

gogo 21.3.2009 6:02

Re: Chudáci učitelé

jestli MV znamená ministerstvo vnitra, pak chápu, že Vaše mentální schopnosti nejsou příliš na výši.

MV 21.3.2009 9:27

Re: Chudáci učitelé

No ted jsi me fakt sestrelil, frajere ;-P. Na Tve kultivovane vyjadrovani s pouzivanim dobre znejicich vyrazu fakt nemam Rv

Lapil 21.3.2009 9:55

Re: Chudáci učitelé

Jak reagovat? "Ty tvoje aspoň čtyři, prťavče".