19.5.2024 | Svátek má Ivo


Upozornění

Litujeme, ale tato diskuse byla uzavřena a již do ní nelze vkládat nové příspěvky.
Děkujeme za pochopení.

Zobrazit příspěvky: Všechny podle vláken Všechny podle času
Ludva 1.12.2008 9:46

Moderní metody výuky

Klasická výuka - výklad učitele, děti si zapisují látku do sešitu, doma si ji čtou a učí - aspoň nutila děti psát a číst a myslet nad tím, co si zapíšu. A dnes ? Počítačová prezentace přinášející kvanta informací. Žáci hledí na plátno a přikyvují, že tomu rozumí. Do okamžiku než si doma pokusí vytištěnou prezentaci přečíst a naučit se ji. Předpokládám, že většina už zažila, jak se do hodinové prezentace vejde celá učebníce. Ale do hlavy nikoliv. Asi jsem staromilec, ale norimberský trychtýř nefungoval nikdy.

V. Hoffman 1.12.2008 10:22

Re: Moderní metody výuky

Nehnevajte sa, ale to je nezmysel. :-/ Praveze pri diktovani ex-catedra nemate prilis sancu uvazovat o tom, co sa vam diktuje, jednoducho prepisujete ako taky blby robot. Ked pri tom este mate s pisanim problem /moj pripad - nasilu a zle preuceny lavak/, tak si z takejto vyuky prilis neodnesiete. A pokyn - naucte sa to v ucebnici od strany x po stranu y tomu tiez prilis nepomoze. Z mojho pohladu je podstatne logickejsia interaktivna vyucba, kde si ziak zapisuje len to co si zaznamenat potrebuje a zvysok si zopakuje doma povedzme opakovanym pustenim powerpointovskej prezentacie /pocitac s pripojenim ma teraz doma skoro kazdy a prezentacia sa da umiestnit na stranku skoly/. Koniec - koncov, vselijake vyfarbovania a zvyraznovania textov pre lahsie ucenie sme robili uz aj pri tych rukov pisanych poznamkach, ale dobre urobena prezentacia ide podstatne dalej. A to uz nehovorim o moznosti vytvarania vlastnych projektov vo forme prezentacii, vlastnou tvorbou sa clovek nauci najviac.  

R 1.12.2008 10:44

Re: Moderní metody výuky

Já jsem se právě při diktování učiva na přednáškách na vysoké a jeho zapisování učil. Sice jsem ty zápisy po sobě přečetl, ale málokdy jsem se z nich učil. Taky nějak učení ze skript mně víceméně nesedělo a byl to jen doplněk toho, co jsem se naučil při diktování. I dneska v době počítačů odhaduji, že by to dopadlo podobně. Vlastně jsem se učil třífázově. Po získání skript jsem je ze zvědavosti během 2 - 3 hodin přečetl. Pak jsem se hlavní díl vědomostí naučil na těch přednáškách.

A jinak powerpointové presentace, jak jsem měl možnost při pár současných kursech poznat, považuji za jeden z největších morů výuky.  To je jen usnadnění práce a zvyšování výdělku učitelů formou zvyšování úvazků na úkor přípravy učitelů na vyučování. Zatímco při sestavování skript či jiných podobných podkladů musí učitel hodiny tu látku studovat a potom z toho vyplodit x normostránek, které musí mít hlavu a patu, u powerpointové presentace přečte text jednou, z každé stránky vezme jednu větu a vytvoří z ní jednu powerpointovou obrazovku presentace, ergo mnohohodinové studim látky se smrskne na půl hodiny, hodinku práce s počítačem a solidní přednáška potom na zabalování této jediné věty do vaty nic neříkajících frází. Zatímco klasický text učitele, jedno, jestli počítačový nebo papírový si můžu schovat a za rok nebo i 5 let, když ty věci k něčemu potřebuji, si k tomu doma sednu a nastuduji to, presentace s jednou větou vytrženou z kontextu mi za pár měsíců neřekne vůbec nic a já potom mohu jedině vytáhnout peněženku a absolvovat tento obvykle placený kurs zase znova.

portwyn 1.12.2008 10:53

Re: Moderní metody výuky

Ano. Když si z toho powerpointu nepíší poznámky, je to k ničemu.

R 1.12.2008 11:11

Re: Moderní metody výuky

No, ze školy nebo školení se vědomosti odnášejí nejen v hlavě, ale já ze "staré školy" jsem na to zvyklý, i v tašce. Jinak řečeno, z důvodu nákladnosti výuky, limitů vstřebávání informací za časovou jednotku a dalších faktorů považuji znalosti uvíznuté v hlavě při výkladu jen za základ nebo bránu k získání skutečných hlubších znalostí, které se musí získávat dodatečným studováním materiálů z kursů. A právě to by měl být materiál zpracovaný učitelem. Jenže u powerpointové presentace je to přesně naopak. Hodina dvě k přečtení skript nebo materiálu nalezených na internetu a vím prakticky všechno, co ten přednášející bude mít ve svých větách presentace plus často velkou část z toho, co bude přednášet navíc na mnoho hodin dopředu.

V. Hoffman 1.12.2008 12:27

Re: Moderní metody výuky

No, ja som bohuzial aj na vysokej zazil situaciu, ked pani docentka diktovala vynatky so svojich vlastnych skript /doslovne citacie/ a tvrdo vyzadovala, aby si studenti diktat zapisovali. To by som oznacil za podstatne vacsie odflaknutie pripravy ako powerpointovsku prezentaciu.

By the way, samozrejme nemusi ist o prezentaciu, slo mi skor o rozclenenie textu do stravitelnych blokov s vizualnym ozvlastnenim a rozlisenim. Prednedavnom som sa zucastnil na odbornom seminari o anglictine vedenom prave formou prezentacie spojenej s pisomnym aj verbalnym vykladom, otazkami, praktickymi cviceniami atd. Tu prezentaciu mam k dispozicii a ked si ju pozeram, vybavi sa mi z obsahu seminara podstatne viac ako z mojich chaotickych poznamok. Skor by som povedal, ze tu prezentacia sluzila ako suhrn zachytnych bodov pre lektora aj pre ucastnikov. Samozrejme, vsetko sa da odflaknut, vami spominane pripady k takym situaciam urcite patria. A nakoniec, ked si niekto lepsie uvedomuje obsah prostrednictvo pisania, nech si zapisuje, ale nutit k tomu ludi, co lepsie vnimaju verbalny vyklad je kontrapruduktivne.   

 

R 1.12.2008 13:53

Re: Moderní metody výuky

Problém je v tom, že jedna obrazovka powerpointové presentace je obsahově  chápána jako odpovídající jedné, dvou stránek normálního textu ve skriptech. Jenže aby byl text presentace promítnutý někde na plátno čitelný i z posledních lavic, vejdou se tam tak dvě věty, pokud tam někdo nacpe více, je to příliš drobné a není to čitelné. Problém je dneska taky v tom, že powerpointová presentace zpracovaná učitelem k tématu je dneska brána jako srovnatelná, co se týká přípravy učitele a vybavení studenta dokumentací ke kursu, s klasickými skripty. A přednášející tu jednu, dvě promítnuté věty  prostě okecává, obvykle špatně, protože díky rychlosti vytváření powerpointové presentace nemá téma nastudované.  Pro mně je optimální, když je to opačně, když přednášející na přednáškách stihne okecat sotva polovinu toho, co je ve skriptech nebo studijních souborech a zbytek ponechává studentům k samostatnému nastudování, pokud to student vlastně uzná za vhodné. Takhle fungovaly přednášky víceméně za našich dob a z takové školy většinou vycházeli lidi schopní se samostatně učit, schopní hledat informace a rozpoznávat jejich důležitost a přitom všichni ty informace měli z jednoho zdroje, tudíž bylo krásně poznat od sebe bezduché šprty a lidi, co nad učením přemýšlejí.

V. Hoffman 1.12.2008 14:31

Re: Moderní metody výuky

No, lenze to je chyba vyucujuceho, ked okecava miesto toho aby rozvijal. Z toho nemozete obvinovat powerpoint, rovnako sa daju okecavat aj vlastne poznamky, ktore si prednasajuci pripravi asi s rovnakou namahou /pokial mu ide len o to okecavanie/ ako prezentaciu. A samozrejme, nie je v silach ziadneho prednasajuceho prebrat cele ucivo skript v ramci prednasok, to jednoducho nie je casovo mozne. Ale mal by studentov oboznamit s temou a zachytne body by mala poskytnut prave uvedena prezentacia /alebo zoznam zachytnych bodov alebo akekolvek ine zhrnutie prednasaneho textu/. A zvysok je samozrejme na samostudiu a seminaroch.

R 1.12.2008 14:38

Re: Moderní metody výuky

Záchytné body by si měl student tvořit sám na základě svých předchozích znalostí a odposlechnuté přednášky , jedině tak jsou totiž pro individuální způsob učení studenta optimální a jsou mu co k čemu. Vyučující musí dodat kompletní informaci a ne jenom záchytné body. Dneska v době internetu musí dodat řekněme 80 % informace a to nejlépe v trvalé formě jako soubor nebo papír, ne jako pomíjející přednáška.

V. Hoffman 1.12.2008 14:45

Re: Moderní metody výuky

Ale tu informaciu vam predsa poskytnu skripta a ina odborna literatura /pripadne internet/, to je ta papierova forma, o ktorej hovorime. To predsa nemoze suplavat ucitelova prednaska.

R 1.12.2008 14:56

Re: Moderní metody výuky

No, já jsem právě v poslední době zažil kursy, i na jedné vysoké škole, kde právě jako skripta či studijní literatura byly k dispozici jenom ty soubory s powerpointovými presentacemi s těmi dvěma větami na obrazovce. A odborná literatura sice dostupná, ale za další "many" jakožto běžná komerční literatura různých dalších autorů.

V. Hoffman 1.12.2008 17:07

Re: Moderní metody výuky

Pockat, teraz hovorime o kurzoch ako seminaroch pre externych zaujemcov alebo o normalnych vysokoskolskych prednaskach? V prvom pripade si samozrejme odbornu literaturu musite zadovazit sam (pokial nie je zahrnuta v cene kurzu), v druhom pripade tiez potrebujete kupit predpisane skripta. Takto to bolo vzdy, nikto nam ziadne ine podklady nedal /to by musel mat prednasajuci svoju prednasku vopred pripravenu v pisomnej forme, co je dost nadstandardna poziadavka/. Imho prednasajuci poskytuje verbalny vystup, pripadne s pomocnymi textami /powerpoint, zhrnutie atd./. A to co sa dozviete na prednaske vam potom umozni dalsie a hlbsie prebratie problematiky samostudiom alebo na seminaroch.

V. Hoffman 1.12.2008 17:11

Re: Moderní metody výuky

Ono by to samozrejme bolo vynikajuce celu prednasku dostat v pisomnej forme a nemuset nic prepisovat, ale to by si od prednasajuceho vyziadalo naozaj nadstandardnu pripravu, ktora sa doteraz vobec nevyzadovala /kazdemu bolo sumafuk, ci pan profesor recni zbrucha a volne improvizuje /mimochodom, zazil som vynikajuce prednasky tohto typu/ alebo ci si celu prednasku vopred pripravil pisomne.

R 2.12.2008 4:52

Re: Moderní metody výuky

Přirozeně v mém věku to byly kursy či semináře. Jinak ale mám takový pocit, že za našich dob a na mé vysoké škole bylo pro přednášející, kteří chtěli přednášet i další rok nebo semestr bylo nepsanou nebo snad i dokonce psanou podmínkou mít přednášený předmět písemně zpracován ve svých skriptech, které musely být  pro studenty dostupné ve školní prodejně skript.  Jedině pokud se v tom oboru výjimečně objevilo dílo na velmi vysoké úrovni nějakého odborníka z konkurenční školy, bývalo přípustné jako alternativa k skriptům zpracovaným přednášejícím, ale jinak vlastní skripta či nějaké dílo je připomínající, třeba jen o 50 - 100 stranách, byly podmínkou. A to v dobách, kdy počítače prakticky nebyly a tyto díla se psaly ručně nebo na psacím stroji, což je proti psaní na počítači mnohonásobně méně produktivní.

Jenda 1.12.2008 13:43

Re: Moderní metody výuky

Lide jsou ruzne. A ruzne se uci. Pokud stravim prednasku tim, ze budu nestihat opisovat to co profesor pise na tabuli, tak jsem tam vubec nemusel chodit.

R 1.12.2008 13:57

Re: Moderní metody výuky

Pro mě bylo opisování podle diktátu od tabule prachsprostě mechanická věc, nad kterou jsem nijak neuvažoval a mohl jsem se proto při opisování zároveň učit.  Jednu obyčejnou náplň do průpisky jsem vypsal za týden.

V. Hoffman 1.12.2008 14:18

Re: Moderní metody výuky

No, kazdy je iny. Ja mam s pisanim rukou problem cely zivot, co velmi pravdepodobne suvisi s tym, ze ma nasilu preucili z lavaka na pravaka. Takze ked pisem, je to pre mna otravna praca, pri ktorej sa nedokazem poriadne vnimat nic ineho, nieto este rozmyslat nad tym, co prepisujem. Skutocne si nemyslim, ze je niekoho vhodne tlacit do stylu ucenia sa, ktory mu nevyhovuje. 

R 1.12.2008 14:28

Re: Moderní metody výuky

Asi ano.

Kromě občasných školení už taky rukou v podstatě nepíšu a na mém škrabopisu je to vidět. Dneska když něco píšu na papír, musím uvažovat nad tím, aby to bylo pro mě čitelné.

portwyn 1.12.2008 10:50

Mluvíme-li o dětech,

tak na ZŠ by se diktovat nemělo. Kromě toho i průměrný učitel by měl navázat otázkami, které téma procvičují a upevňují. Že to špatní učitelé nedělají nebo že špatní žáci ty otázky odmítají poslouchat je jiná věc.

Ludva 1.12.2008 11:42

Re: Mluvíme-li o dětech,

Nemluvím o diktování - při výkladu učitel látku vysvětluje a samozřejmě pokládá žákům otázky. Nejlépe tak, aby si na některé souvislosti přišli sami. Ale divil byste se, kolik žáků má raději jednoduché našprtání se nadiktované látky, oproti samostatnějšímu myšlení. a k těm metodám -kdysi byli kolonisté schopni se naučit místní jazyk za pár týdnů a dnes to trvá roky, často bezvýsledně.

portwyn 1.12.2008 13:58

Nedivil

Učím fyziku, takže to znám.

Karel 1.12.2008 14:53

Re: Moderní metody výuky

Řekl bych, že moc dlouho neučíte.

Jan z bezu 1.12.2008 16:43

Re: Moderní metody výuky

Řekl bych, že portwyna moc neznáte.

Ivanhoe 1.12.2008 19:50

Re: Moderní metody výuky

Taky už pěkných pár let učím, a nepokrytě přiznám, že po nástupu počítačů a dataprojektorů jsem zajásal a PowerPoint bohatě a rád využívám.

Samozřejmě i já jsem zažil řadu školení s využitím prezentací, jejichž nízkou úrovní zpracování jsem byl otráven; byl jsem i na pyšné předváděčce, na které se přes ulici sousední škola vytahovala kompletním převedením celého učiva na PowerPoint s využitím ministerského grantu a byl jsem konsternován - celé to bylo udělané tak, jak zde mnoho diskutujících říká - několik vět vytrhaných z kontextu, reprezentujících celou kapitolu, to vše v přednastaveném bílém písmu na přednastavené modré ploše, formátováno odrážkami... umíte si to představit, že? Modrá plocha, tlustý bílý nadpis a 3-4 body tlustým bílým písmem... a tak dál, kapitola za kapitolou, učebnice za učebnicí... Jo, tu a tam (1x za 10 snímků) mizerný mrňavý obrázek... A podle toho se teď má učit?! Nechal bych ty lumpy celý grant vrátit!

Moje prezentace jsou jiné. Plné obrázků (jsem biolog, a tam se s textem nevystačí!), a co to jen dá práce, než ze stovek či tisíců variant na internetu vyberu tu didakticky nejvhodnější, než ji graficky upravím, nahradím anglické popisky českými... A ty texty! - ano, jak mnozí diskutující píší, musí to být čitelné i zezadu, takže stručnost - ale i jasnost a jednoznačnost formulací... Věty opsané z učebnice se použít nedají! (nebo nemají?) - a co k tomu musím nastudovat, jak  ze svých starých vysokoškolských učebnic a skript, tak z internetu, a občas (třeba na Oslu) narazím na věci, které se za nás nebraly, nebo se vysvětlovaly jinak - takže se při tom učím sám, jak odbornou látku, tak anglicky (vážně, víte, jak se anglicky řekne ostrorep? Já už jo :-)) - a přátelé! - jedna taková prezentace mi trvá několik týdnů! - ale pak JE!

Zkrátka všechny věci se dají dělat dobře i špatně, a to špatné je zejména v tomto oboru silně převažující - nedivím se, že jste se zatím setkali jen s tím. A že to tímpádem šmahem odsuzujete. Prosím, nedělejte to!

R 2.12.2008 5:12

Re: Moderní metody výuky

No, já jsem zastánce černobílých "ukecaných " textů, kde je zhruba až dvakrát více informací, než je třeba říct při nějakém zkoušení.  A černobílých grafů. A to je v promítaných presentacích dost problém, tam je to s množstvím informací obvykle úplně opačně. Jak tam je na plátně barva, vnímám to jako film, vypínám svou představivost a sleduji to hlavně pasivně jako film v televizi na ukrácení času, neučím se z toho. Zásadně mi vadí taky to, že nemůžu rychlost informací ovlivnit, protože málokdy v presentaci tato rychlost odpovídá mým potřebám.

Karkul 1.12.2008 9:27

Ono je to složitější

1.) Mezi lidmi se zapomíná, že děcko se nejen učí, ale také zraje. Tedy problém není jen v tom, co číst, ale také, kdy číst. Vzpomínám, jak ve středoškolském věku byl pro mne Merle na hranici čitelnosti (Němcová či dokonce Karolina Světlá již za ní).Ale o cca patnáct let později, během delší nemoci jsme si nechal donést i všechny romány od Sienkiewicze.

2.) Čtení románů, je něco jako prožívání více životů a získávání zkušeností mnoha lidí, kdo se toto ve škole či rodině nedozvěděl, musí si projít i naivními chybami sám. Ve fyzice, chemii... také navazujeme na myšlení mnoha lidí, proč někteří nevědí, že toto je možné i v osobním životě je poměrně překvapivé. 

Scully 1.12.2008 9:33

Re: Ono je to složitější

ad 2) Díky, sqěle vyjádřeno.

portwyn 1.12.2008 10:00

Re: Ono je to složitější

Hm..."Kdo jste četl něco od Verna? Nikdo? Něco od Clarka? Nikdo? Něco od Lema? Nikdo? Pána prstenů? Ne, nemyslím jestli jste viděli film, tohle ve filmu není. Aha, taky nikdo." 9. ročník ZŠ, většina dětí ve třídě má nadprůměrné IQ. Pán prstenů je těžší věc, ale to předtím mohli klidně.

Na druhou stranu znám páťáka, který četl Pratchettovy Malé bohy (!).

Baghíra 1.12.2008 11:10

Re: Ono je to složitější

No, já v tom věku četl z uvedených jen Verna, a i toho jen proto, že jsem přečetl co mi přišlo pod ruku. Scifi mě nikdy nebralo. Naopak jsem měl načtené klasiky, Dumase, detektivky...

portwyn 1.12.2008 12:37

Re: Ono je to složitější

Jasně, to je v pohodě. Oni nečetli vůbec nic.