24.4.2024 | Svátek má Jiří


Upozornění

Litujeme, ale tato diskuse byla uzavřena a již do ní nelze vkládat nové příspěvky.
Děkujeme za pochopení.

Zobrazit příspěvky: Všechny podle vláken Všechny podle času
R. J. 1.12.2008 8:27

Re: Vojín Kotas, já mám dotaz

Chyba! Velká! Napravit!:-)

i.h. 1.12.2008 8:31

Nejdriv si toho Svejka prectete

a pak se nechodte utopit, ale poveste se na semaforu u mostu.

Frank 1.12.2008 8:25

Re: Vojín Kotas, já mám dotaz

Četba Švejka je etalonem inteligence? A na to jste přišel docela sám?

R. J. 1.12.2008 8:57

Re: Vojín Kotas, já mám dotaz

Bez inteligence číst Švejka nemá cenu,nezaměňovat prosím se vzdělaností, to jsou v tomto případě zcela odlišné pojmy. Ale je pravda, že jsou lidé, s kterými je legrace,ale Švejk je nenadchnul. Já zase nemám rád Saturnina, nic mě to neříká, nezesměji se , maximálně pousměji. Kdežto Švejka si člověk "vychutnává" . A pokud člověk  ve filmu sleduje mistrovské výkony Kopeckého,Marvana, Mrázka atd, dotaženy do nejemnějšího gesta, je to opravdu požitek. Skvělá je také  Hlava XXII, jsou tam také pasáže, při kterých člověku tečou slzy smíchu po tvářích. Film zůstal daleko za předlohou. Na druhou stranu," proti gustu, žádný dišputát".

Baghíra 1.12.2008 9:52

Re: Vojín Kotas, já mám dotaz

Vidíte, mě Hlava XXII. nadchla a Švejk nikdy nechytil (nemám rád tzv. českou pivní kulturu a necítím potřebu vysmívat se Rakousku) Dokonce jsem na střední vyjel na profesorku, že si troufla srovnávat Yossariana se Švejkem.

R 1.12.2008 10:28

Re: Vojín Kotas, já mám dotaz

To je právě ta chyba těch, kteří Švejka četli povrchně. Švejk v žádném případě není reprezentantem české pivní kultury a v žádném případě se nevysmívá Rakousku jako státu či oblasti. Švejk se pouze v oblasti pivní kultury pohybuje, ale v žádném případě není jejím reprezentantem. Stejně tak až na úplně okrajové postavy jsou všechny komické figurky ve Švejkovi češi. Podstatou Švejka jako díla je výsměch společnosti, která inteligenci a schopnosti člověka přiřazuje podle toho, kde ten člověk na společenském žebříčku je. Která považuje Švejka jakožto podle dnešního slovníku socku nebo polosocku a na vojně potom maximálně za sluhu automaticky mnohem hloupějšího než než třeba toho udavače, jeho policejního komisaře, doktory z odvodní komise, oficíry, polního kuráta, soudce z vojenského soudu.... To je prostě absolutně univerzální poselství, které pasuje na prakticky každou trochu zavedenější (zkostnatělější) společnost.  Dokonce už i u nás relativně krátce po listopadové revoluci jsem zachytil náznaky,  člověk delší dobu bez práce je automaticky považován za hloupého a neschopného a na jeho úkor je dávána přednost třeba hloupým absolventům, co nečtou....

R 1.12.2008 11:19

Re: Vojín Kotas, já mám dotaz

Nebo trochu jinak, Švejk říká, že i ten nejposlednější čičmunda s nejnižším platem může občas vyhrát, když se zadaří, nad nějakým velkým hlavounem, oficírem, manažerem atd a to lidi mají rádi.

Minutus 1.12.2008 14:35

Re: Vojín Kotas, já mám dotaz

Jste živým potvrzením pravdy v tomto článku. Nic jste nepochopil.

R. J. 1.12.2008 13:04

Re: Vojín Kotas, já mám dotaz

Ano, je to geniální fraška ve zkratce, o přetvářce , fachidiotismu, pseudomorálce, jsou tam vykresleny různé charaktery a "pohledy" na svět. Pro zvětšení dojmu, je hlavním vypravěčem "obyčejný" člověk,  superarbitrovaný pro blbost, který odpozoroval "tisíc" příběhů v hostincích a na ulici. Celý Švejk se odehrává vlastně jako vyprávění o někom, "to jsem znal jednoho, pane lajtnant, to k nám chodil do hospody", k Banzetům chodil" a takto to pokračuje. Skoro všichni se k němu chovají, jako ke kreténovi,tím však sami potom vypadají jako kreténi absolutní. Tento "trik", který Hašek uplatnil, je právě , troufnu si říci, geniální, Lehké nahození "problému" , situace a "blb" je napaden , nebo poučován "autoritou", která však sama sebe shazuje, činí tak ale s vážnou tváří, proti milé tváři "blba", střet je dohnán ad absurdum a "autorita" se sama zesměšní. Jedna z nejkrásnějších pasáží je konzilium znalců , kteří konstatují vrozený kretenismus Švejka, neboť jen naprostý idiot může provolávát slávu císaři pánu. Čímš svůj kretenismus jen potvrdil. Božské. V duchu jsem si přehrál celou scénu a nemohl jsem psát,jak jsem se smál,po tisící.  Jinak Vám "R" přeji zážitek ze Švejka,jako mám já, i když ho čtu asi po padesáté. Podle Vašeho příspěvku soudím, že se také královsky bavíte. Krom jiného, ale to je na jiné téma.

R 1.12.2008 14:05

Re: Vojín Kotas, já mám dotaz

Malé odbočení, někdy okolo roku 1986 jsme ochmelení po hlídání májky šli do prvomájového průvodu. Jelikož tam bylo smutno, kohosi z nás napadlo hlasitě zavolat  Ať žije první máj !  Hurá!  A lidi kolem v průvodu i na chodníku se váleli smíchy. Tak jsme taky provolali slávu "svému císaři pánu" 

R. J. 1.12.2008 14:23

Re: Vojín Kotas, já mám dotaz

Kouzlo nechtěného, to mám nejradši.

R. J. 1.12.2008 13:27

Re: Vojín Kotas, já mám dotaz

"Vyjel" jste naprosto správně, ale mějte trochu pochopení, pro osobu , která se bez osobního porozumění,  doslova plácá v osnovách.

Pamětník I. 1.12.2008 15:12

Re: k Hlavě XXII

V jedné části pro mne a věřím, že i pro Hellera, film  knihu překonal silou obrazu. To noční putování po Římě ač patří k nejsilnějším částem knihy, je pro mne ve filmu kvintesencí hrůzy rozměru dantovského pekla.

R. J. 1.12.2008 15:37

Re: k Hlavě XXII

Válke je peklo,o tom není sporu,ale na obou stranách nebojují "charakteři" a géniové.Ale ruzní lidé, ruzného rozumu a povah. V obecné rovině,jsou tam tito "vykresleni" , včetně hovad nezměrného kalibru,karieristů,ještě zhovadilejších než je průměr. A to celé je opět šílená absurdní fraška, nad kterou člověk "řičí". Možná se bojíte, abyse válka v tomto podání, nezvrhla v názor, že je to nezměrné veselí, proto to vidíte svým pohledem,myslím ale, že kdo čte Hlavu XXII a směje se jako "kůň" , u toho to nehrozí. Rozhodně nebude válku, jako takovou zlehčovat. Nebude brát válku,jako karneval srandy. I když se jí směje.

Hugo 1.12.2008 9:00

Bohužel.

Je to tak. Já jsem se domníval, že určité věci musí znát skoro každý, že to tak nějak patří k základům vzdělanosti. Například Švejk, Saturnin, Rychlé šípy, Tři muži ve člunu, něco z Cimrmana, Horníčka, Wericha...

Vidím to na svém synovi ( 19 ). Četl jsem mu vybrané pasáže z uvedeného, ale nějak jsem neuspěl. Asi žiju v jiné době.

Bunny 1.12.2008 9:31

Re: Bohužel.

Ale ano, to co uvádíte v seznamu jsem všechno četl, či viděl; většinu ne pouze jednou. Masová oblíbenost Dobrého vojáka je mi ale záhadou. Film znám, což ovšem nepovažuji za seznámení se s literárním dílem. O knihu jsem se pokoušel několikrát - nepřišla mi ani zajímavá, ani vtipná. Zřejmě sem tak úplně nepatřím, když ji většina občanstva považuje za stěžejní.

Lady 2.12.2008 3:01

Re: Vojín Kotas, já mám dotaz

Tak ten si z vás švandu nedelá, znám ho osobně i celou rodinu po prababičku, v té domácnosti ( s nadprůměrným příjmem) mse knižní kultuře nedaří a nikdy nedařilo. I takové jsou rodiny. Ale na druhou stranu - moje knihovny sahají ke stropu a ˇVejka jsem aké  nečetla a nechbí mně. Saturnina mám ráda. Někdo holky, někdo vdolky.

Fencl 1.12.2008 4:25

X

Hm, skvělý článek.

Jarda 1.12.2008 3:42

Knizak

Knizak pro mne uz davno ztratil veskerou validitu. Lepe receno zbytky, ktere mozna kdysi mel...(Y)

quetzal 1.12.2008 3:28

jo a ad Knížák

a jeho apokalyptické postmoderní žvásty - "Informace ztratila veškerou validitu a změnila se v nestydatou, ale často i jen bezuzdnou hru s pojmy." - to informace jemu podobných ztratily veškerou platnost (validita - typický příklad naprosto zbytečného použití cizího slova). My ostatní se snažíme, s větším či menším úspěchem, aby to, co vyplodíme, mělo hlavu a patu :-) , Knížák vzdělanost jen předstírá.

:-)

quetzal 1.12.2008 3:18

jo, jo, Duna je fakt dobré počteníčko

a se čtením je to relativní - a nejen s ním, každý předmět se totiž dá pojmout a předvést jako totálně bezduché biflování i jako vysoce kreativní kultivace myšlení ...

Čtení tak může sloužit jako brána do světa i jako zeď od vnějšího světa izolující.

A jinak, pane Pouzare, naprostý souhlas - kde nejsou pořádně postavené základy, tam se těžko uchytí nějaké vyšší patro vědění. Čímpa to, že české děti mají tak špatné výsledky v testech pochopení čteného textu. Jo, takhle datum narození Rösslera-Ořovského a zlatou bulu sicilskou, to známe všichni.

A mimochodem, Feynmanův popis brazilského školství, to znáte?

R 1.12.2008 1:52

No, tyhlety věci nejsou zas tak úplně jednoduché.

 Na to, aby byl někdo špičkový odborník ve svém oboru nemusí zase znát obory jiné. Dokonce to může být v dnešní době už nežádoucí a sice proto, že různé beletrie a vůbec různé a kvalitní literatury bylo zvláště za posledních 100 let napsáno tolik, že kdyby člověk měl z toho většinu přečíst, vůbec by mu nezbyl čas na kvalitní vzdělání ve svém oboru a vůbec by se neprosadil.  Každopádně čtení rozvíjí kreativitu, rozvíjí schopnost pohlížet na problém z více stránek, schopnost hledat netradiční nová řešení a nové vize... Mohlo by se to dokonce i obrátit, že jedině ten, kdo je kreativní, kdo je schopen hledat netradiční nová řešení a vize, umí číst. Ostatní jsou jen přelouskávači stránek, pro které je čtení knížky obtížná a nudná práce.

R. J. 1.12.2008 9:00

Re: No, tyhlety věci nejsou zas tak úplně jednoduché.

Dobré popsání skutečnosti, souhlas.

RomanL 1.12.2008 9:11

Re: No, tyhlety věci nejsou zas tak úplně jednoduché.

R^

Hadí oči 1.12.2008 1:20

Nejčastější reakce bude:

Na co Robert Merle?  Stačí zagúglovat nebo do vyhledávače na Seznamu lisknout  "merle"  a hned vím  "vo co de."

quetzal 1.12.2008 3:19

Re: Nejčastější reakce bude:

Wikipedie je lepší ... :-P

F..A.Kekule 1.12.2008 8:23

Re: Nejčastější reakce bude:

V tomhle případě je ale potřeba dávat pozor na překlepy. Pokud byste klepli místo "merle"třeba "merde", došli byste k úplně jiným informacím.

R. J. 1.12.2008 9:05

Re: Nejčastější reakce bude:

Nojo, malý problém, objeví se slavné zvolání velitele Gardy, nebo produkt, který sbíral Kokoška?

Yowda 1.12.2008 10:58

Re: Nejčastější reakce bude:

případně Himal-el-kebruti ;-)

PL 1.12.2008 13:22

Re: Nejčastější reakce bude:

:-D;-D;-D;-DR^